Programul FreeEx

Libertatea Presei în România

2005

Publicat în martie 2006

[image: image1.jpg]Agentia de
Monitorizare a

i =]
Presei g i @





- Membră a Reţelei Reporteri fără Frontiere -

Acest raport a fost redactat în cadrul programului FreeEx derulat de Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Caţavencu (AMP).
Programul Libertatea de Exprimare - FreeEx a fost demarat de AMP în luna august a anului 1999 în vederea protejării şi promovării dreptului la liberă exprimare.

AMP publică rapoarte anuale referitoare la situaţia libertăţii presei în România.
Acest program este finanţat de Ambasada SUA la Bucureşti. Conţinutul raportui nu reflectă nepărat opinia Ambasadei SUA. 
Echipa FreeEx

Liana Ganea – Coordonator Programe

Răzvan Martin – Coordonator Programe

Mulţumiri tuturor celor care au contribuit la publicarea acestui raport:

Mircea Toma, Nicoleta Fotiade, Andreea Floricică, Miruna Cugler, Cristi Tatu.

Finanţator: Ambasada Statelor Unite la Bucureşti
Agenţia de Monitorizare a Presei– Academia Caţavencu

Membră a Reţelei Reporteri fără Frontiere
Adresa: Calea Plevnei, nr. 98, 
BL. 10C, sector 1, Bucuresti
Corespondenta: CP 2 OP 67 
Tel/Fax: 021-313 40 47
E-mail: office@mma.ro
http://www.mma.ro; www.freeex.ro
Cuprins

I. Cadrul general

Presiuni politice şi economice asupra presei

   Presiuni ale politicienilor locali

   Publicitatea "de stat"

   Modificarea legii achiziţiilor publice

   Datorii fiscale la stat

   Radioul şi televiziunea publice

   Presiuni exercitate de către publicitari

Piaţa de media

   Tendinţă de concentrare a pieţii 

   Controlul oamenilor de afaceri influenţi asupra instituţiilor media

   Mass-media - câmp de luptă al oamenilor de afaceri

   Transparenţa proprietăţii şi a surselor de venit în mass-media

Etica

   Corupţie şi şantaj în presă

   Separarea departamentelor editorial şi comercial

   Publicitate mascată

   Auto-reglementare

   Drepturi salariale

Legislaţie 

   Insulta şi calomnia

   Legea accesului la informaţiilor de interes public (L544/2001)

   Modificarea legii de funcţionare a serviciilor publice de radio şi televiziune   

   publice (L41/1994)

   Modificarea legii drepturilor de autor

   Modificarea legii audiovizualului (L504/2002)

II. Cazuistică
Încălcări ale libertăţii presei şi ale libertăţii de exprimare

Agresiuni şi ameninţări

Accesul la informaţii

Procese

Jurnalişti răpiţi în Irak

CAPITOLUL I.  Cadrul general

· Lipsa voinţei politice de a reforma serviciile publice de radio şi televiziune

· Insulta şi  calomnia sunt încă în  Codul penal

· La nivel local persistă comportamente şi atitudini ostile faţă de presă din partea politicienilor şi a autorităţilor

· Tendinţa de concentrare pe piaţă

· Consolidarea procesului de berlusconizare – presa este acaparată de către politicieni şi oameni de afaceri şi folosită pentru satisfacerea unor interese de afaceri

· Lipsa de transaparenţă a proprietăţii şi a surselor de finanţare

· Necesitatea profesionalizării şi a consolidării practicilor etice în presă. Apariţia unei dezbateri pe teme profesionale

Piaţa de media românească trece în prezent printr-un proces de restructurare şi de consolidare, în principal datorită noilor contexte economice şi politice dezvoltate după alegerile din 2004 şi în perspectiva integrării României în Uniunea Europeană.

Există speranţe ca acest proces să aibă ca rezultat însănătoşirea mediului de afaceri, cu impact implicit şi asupra presei.

Anul 2005 a adus un nou regim politic în România şi câteva schimbări pe piaţa de media, unele dintre ele pozitive. Se constată o scădere vizibilă a presiunilor politice asupra instituţiilor media, mai ales la nivel naţional şi în cazul instituţiilor publice de radio şi televiziune. Guvernul actual nu manifestă aceeaşi obsesie pentru propria sa imagine ca cel anterior şi nu dă semne că ar avea un plan de manipulare a presei în favoarea sa. Dimpotrivă, a arătat că are voinţa politică de a elimina două dintre instrumentele majore folosite de fostul guvern pentru ‘a cumpăra’ presa: publicitatea de stat şi reeşalonarea datoriilor fiscale ale companiilor media.

Analizele efectuate de Agenţia de Monitorizare a Presei
 arată că în buletinele de ştiri difuzate de posturile de televiziune au reapărut ştirile critice faţă de puterea politică odată cu schimbarea guvernului. Televiziunea publică îşi recâştigă credibilitatea prin difuzarea de ştiri echilibrate, din care nu lipsesc informaţiile critice la adresa puterii.

Din păcate, după cum semnalează jurnaliştii, situaţia la nivel local nu s-a schimbat semnificativ. În unele regiuni, singurele schimbări constau în înlocuirea membrilor administraţiei cu oameni ai noii puteri. Practici consolidate în timpul administraţiei anterioare sunt încă folosite de numeroşi politicieni sau de autorităţile locale, demonstrând o lipsă de înţelegere şi respect faţă de rolul presei în societate.
Scăderea presiunii politice nu a ameliorat decât parţial problema libertăţii presei în România. Lipsa independenţei editoriale a jurnaliştilor este menţionată în numeroase rapoarte internaţionale şi de către un număr mare de jurnalişti: “În lupta pentru audienţă, profit şi influenţă politică, numeroase instituţii media sacrifică standardele etice şi profesionale şi chiar libertatea editorială”
.

Pe măsură ce presiunea politică a scăzut, nemaifiind percepută ca o problemă majoră în România, au ieşit la iveală problemele interne ale presei române.

Aceste probleme sunt legate de interesul scăzut al patronilor de media şi al editorilor faţă de normele profesionale, de nivelul scăzut de profesionalism al jurnaliştilor şi de lipsa transparenţei acţionariatului de media şi a surselor de venit din presă.

După cum am menţionat mai sus, una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă media românească este procesul prin care oamenii de afaceri şi politicienii preiau controlul asupra instituţiilor media şi le folosesc pentru propriile interese politice sau economice, în dauna dreptului cetăţeanului la informare corectă. Libertatea presei se manifestă preponderent prin libertatea patronilor de media de a folosi presa în interes propriu. E o problemă care devine tot mai ameninţătoare în contextul procesului de concentrare a pieţei media ce se desfăşoară în prezent. 

Politicieni şi oameni de afaceri continuă să agresese jurnalişti – atât verbal, cât şi fizic. În 2005 cameramani şi fotoreporteri au fost ţinta predilectă a acestor agresiuni, în unele cazuri chiar sub ochii unor poliţişti pasivi. În general, cameramanii şi fotografii din România sunt răspunzători faţă de angajator pentru integritatea echipamentului.

Totuşi, numărul şi intensitatea atacurilor directe şi brutale asupra jurnaliştilor a scăzut faţă de anii trecuţi. Cea mai gravă agresiune a avut loc în luna noiembrie pe aeroportul Băneasa când un cameraman al TVR a fost grav bătut de suporterii echipei Rapid, suferind un traumatism cranio-facial şi o contuzie a piramidei nazale cu fractură. 
Împiedicarea accesului la informaţiile publice de către administraţie şi instituţiile publice la toate nivelele rămâne una dintre cele mai frecvente încălcări ale drepturilor jurnaliştilor.

Principala problemă rămâne mentalitatea autorităţilor care trebuie să înţeleagă spiritul legii accesului la informaţiile publice şi să o aplice conform prevederilor sale. În 2005 s-a înregistrat un număr semnificativ de cazuri în care autorităţile au refuzat să ofere informaţii publice sau au retras acreditările jurnaliştilor, încălcându-se prevederile legale.

Jurnaliştii şi instituţiile media continuă să fie hărţuite, târâte în tribunale în procese civile şi penale. Totuşi, în 2005, am înregistrat un singur caz de sentinţă penală definitivă împotriva unui jurnalist.

Noul ministru al Justiţiei a redactat un nou proiect de Cod Penal, care propune eliminarea insultei şi a calomniei din rândul infracţiunilor, ca şi a altor articole referitoare la defăimare care limitează libertatea de exprimare. Din nefericire, ministrul nu pare să se bucure de suficient sprijin politic în acest demers, după cum demonstrează dezbaterile din cadrul comisiilor de specialitate din Parlament.

Situaţia radioului şi a televiziunii publice constituie în continuare o problemă. Deşi există semnale care indică o scădere a presiunii politice, vulnerabilitatea faţă de eventuale asemenea presiuni nu a fost redusă prin modificarea cadrului legal. În timpul campaniei electorale din 2004, Alianţa DA a promis reformarea radioului şi a televiziunii publice. Până în prezent însă, vechea lege nu a fost înlocuită, deşi mai multe proiecte de lege au fost dezbătute în cursul anului trecut.
Presiunea politică şi economică

Unii politicieni locali încă exercită presiuni asupra jurnaliştilor şi a instituţiilor media folosind metodele dezvoltate în timpul precedentelor administraţii: împiedicarea accesului la informaţiile publice, folosirea banilor publici în scopul cumpărării "tăcerii" presei, hărţuirea instituţiilor media şi a jurnaliştilor incomozi cu ajutorul instituţiilor publice.

Un bun exemplu în acest sens este cel al primarului oraşului Baia Mare, Cristian Anghel, membru al Partidului Naţional Liberal şi fost consilier al primului ministru Tăriceanu. În februarie 2005, jurnalistul Ioan Romeo Roşiianu a realizat mai multe emisiuni TV pentru postul local de televiziune Canal 7+, investigând modul în care au fost cheltuiţi banii publici de către Primăria din Baia Mare. Postul de televiziune a semnat la scurt timp un contract cu Primăria, în valoare de 1000 de dolari/lună, în schimbul difuzării unei emisiuni de informare a cetăţenilor cu privire la activităţile administraţiei locale. Această emisiune avea să înlocuiască emisiunea realizată de Rosiianu. În zilele de 8 şi 11 februarie, în baza legii 544/2001, jurnalistul a depus două cereri la primărie prin care a solicitat informaţii referitoare la tranzacţii cu terenuri efectuate de primărie, ca şi alte informaţii despre cheltuirea fondurilor publice.

În 13 februarie, Roşiianu a fost invitat să-şi prezinte solicitările la un alt post local de televiziune prin cablu, Club TV. Patronul postului TV Canal 7+ i-a cerut lui Roşiianu să nu participe la această emisiune, ameninţându-l cu concedierea. De asemenea, a ameninţat postul Club TV că îi va întrerupe emisia, TV Canal7+ fiind şi distribuitorul de cablu din regiune. Postul Club TV a hotărât în final să nu difuzeze emisiunea.

În 14 februarie, după ce a fost concediat de către TV Canal7+, IR Roşiianu a dat postul de televiziune în judecată pentru concediere abuzivă. A câştigat procesul cu prin sentinţă definitivă şi a primit despăgubiri materiale de 500 de milioane de lei (15,000 euro), despăgubiri morale de 100 de milioane de lei şi 8.2 milioane de lei pentru cheltuielile de judecată.

În 3 martie, Consiliul Naţional al Audiovizualului a răspuns unei adrese trimise de Roşiianu considerând acest caz ca fiind “susceptibil de cenzură”. Cu această ocazie, CNA a cerut tuturor posturilor de televiziune să înceteze imediat acest gen de contracte de sponsorizare cu autorităţile publice.

Jurnalistul l-a dat în judecată pe primarul Cristian Anghel pentru refuzul de a furniza informaţiile solicitate în baza legii 544/2001. Deşi a câştigat procesul, primarul a refuzat în continuare să-i ofere informaţiile solicitate. Prin refuzul de a face publice aceste informaţii, la data de 13 ianuarie 2006, primarul Cristian Anghel a fost pus sub cercetare penală pentru abuz în serviciu.

În 26 ianuarie 2006, IR Roşiianu a câştigat un nou proces împotriva primarului şi a postului de televiziune Canal7+, după ce îi acuzase de cenzură şi a contestat contractul de publicitate dintre Primărie şi postul de televiziune. Tribunalul i-a obligat pe primar şi postul de televiziune să-i plătească lui Roşiianu 500 de milioane de lei daune morale şi 10 milioane de lei cheltuieli de judecată.

Conform unui document al primăriei din Baia Mare, această instituţie a plătit în 2004 şi în 2005 aproximativ 300,000 euro aproape tuturor instituţiilor de presă locale prin contracte de publicitate.

Un raport recent al Consiliului Concurenţei
 menţionează concentrarea de pe piaţa de media ca fiind “una dintre tendinţele vizibile în ultimii ani”. Documentul se referă şi la acumularea de datorii către guvern (prin taxe neplătite) care subminează sectorul media, la volumul semnificativ al publicităţii din bani publici pe piaţa de media şi la corupţia din presă.

Fostul guvern a distribuit publicitatea de stat într-un mod netransparent şi preferenţial, publicitatea din banii instituţiilor şi companiilor publice fiind unul dintre principalele mecanisme de control al presei.

Două instituţii de presă suspectate că au fost finanţate din bani publici de către fostul guvernul au dispărut de pe piaţă la începutul anului 2005, după ce noul guvern a suspendat distribuţia publicităţii guvernamentale. Una dintre acestea era televiziunea locală MTC – Constanţa, înfiinţată în 2001 prin decizie guvernamentală ca societate cu 100% capital de stat şi finanţată în 2002 cu o subvenţie de 6 milioane euro de la Ministerul Transporturilor. Mare parte din această sumă a ajuns în final în conturile postului privat de televiziune Prima TV, ai cărui patroni au avut legături strânse cu PSD. MTC-TV se află în proces de lichidare după ce, la începutul anului 2005, noua administraţie i-a suspendat finanţarea.

A doua instituţie de presă este cotidianul naţional Independent, cunoscut pentru atitudinea sa favorabilă fostei puteri. În perioada 2002-2004, ziarul a beneficiat de un volum de publicitate de stat flagrant disproporţionat faţă de tirajul mai mult decât modest si neauditat de către BRAT. Ziarul şi-a încetat activitatea la începutul anului 2005, pentru a fi relansat la sfârşitul anului ca revistă săptămânală.

Noua administraţie a arătat că are voinţa politică de a schimba situaţia existentă prin măsuri concrete menite să elimine aceste nereguli. La începutul anului 2005, guvernul Tăriceanu a continuat procesul de reglementare a distribuţiei publicităţii de stat în vederea creşterii transparenţei şi a stabilirii unor criterii de distribuţie. Procesul a fost iniţiat de fostul guvern înainte de alegeri şi a fost finalizat împreună cu reprezentanţi ai instituţiilor de presă şi cu organizaţii neguvernamentale. Noile reglementări s-au materializat în luna mai în modificarea Legii Achiziţiilor Publice, într-un nou site dedicat publicităţii de stat şi într-un Ghid de Bune Practici pentru instituţiile publice şi companiile care distribuie publicitate din bani publici. Totuşi mai este mult de făcut pentru a pune în practică şi eficientiza noile reglementări. 
Toleranţa fiscală a autorităţilor faţă de companiile de presă care au acumulat datorii uriaşe către stat în ultimii cinci ani şi modul netransparent şi discriminatoriu în care au fost acordate reeşalonările şi scutirile de datorii fiscale au distorsionat libera concurenţă pe piaţa media. 
La începutul lunii februarie, Ministerul Finanţelor a somat toate companiile şi instituţiile de presă să-şi plătească datoriile la stat. Principalele companii media vizate de Ministerul Finanţelor au fost Intact (Antena 1), SBS Broadcasting (Prima TV) şi Studiourile Media Pro.

Politicienii români dovedesc însă inventivitate şi reuşesc să găsească noi mijloace de a  transfera bani către media. La sfârşitul anului, Partidul Naţional Liberal a organizat în mai multe judeţe din ţară ‘concursuri pentru jurnalişti’, acordând premii de încurajare jurnaliştilor locali pentru ‘cele mai bune articole publicate’. Jurnaliştii locali au semnalat astfel de concursuri în Târgu Mureş, Giurgiu, Râmnicu Vâlcea.

Serviciile publice de radio şi televiziune s-au aflat sub presiunea puterii politice încă de la început. Apogeul a fost însă atins în perioada 2002-2004, când jurnaliştii de la două instituţii au protestat public împotriva presiunilor editoriale şi a subjugării politice a celor două instituţii. Organizaţiile de media i-au susţinut şi au cerut demisia conducerii celor două instituţii şi o nouă lege a audiovizualului public. Există semnale
 că presiunea politică a fost în scădere în 2005, deşi partidele politice nu manifestă încă o voinţă reală de a scoate radioul şi televiziunea publice de sub influenţa politică. În iunie 2005, Parlamentul a concediat şi a înlocuit cele două consilii de administraţie în baza vechii legi, deşi organizaţiile de media au manifestat vehement împotriva acestei măsuri, solicitând o lege nouă înainte de numirea noilor consilii de administraţie. Diverşi parlamentari au înaintat mai multe proiecte de lege, dar nici unul nu a fost încă adoptat, cu toate că reforma audiovizualului public a fost una dintre promisiunile electorale ale noii puteri.


Un studiu recent
 a reliefat presiunile exercitate de publicitari în scopul influenţării conţinutului editorial. Aceste presiuni pot afecta grav independenţa editorială şi pot submina rolul presei. Unele instituţii de presă au recunoscut că au cedat în faţa lor. O cauză poate fi faptul că piaţa de publicitate este relativ restrânsă şi nu furnizează suficiente resurse pentru a susţine o piaţă media atât de aglomerată.

Cotidianul naţional Bursa şi postul de ştiri Realitatea TV au acuzat presiuni exercitate de distribuitorul de maşini Porsche pentru a nu relata un accident petrecut în timpul unui drive-test organizat de compania respectivă la data de 8 aprilie. Drive-testul a constat în parcurgerea unui lung traseu în ţară şi a implicat numeroşi participanţi. Din nefericire, unul dintre participanţii la drive-test a provocat un accident de maşină care a rezultat cu moartea unei persoane.
Cotidianul naţional Ziua a publicat în ianuarie 2006 o investigaţie asupra controversatei privatizări a companiei de stat Loteria Română, în care a menţionat noul contract semnat între Loteria Română şi Antena 1 în vederea transmiterii emisiunilor Loteriei. Loteria Română a trimis o scrisoare cotidianului Ziua, cerându-i să anuleze contractul de publicitate, argumentând că Ziua a publicat "informaţii cu caracter vădit denigrator " la adresa Loteriei Române, fără a îi oferi ocazia de a-şi exprima propriul punct de vedere. Ziua susţine că a încercat să obţină o opinie a conducerii Loteriei Române înainte de publicarea articolului, dar că nu a primit nici un răspuns.

Piaţa de media 

Piaţa de media românească îşi continuă expansiunea şi noi instituţii media apar în fiecare an în toate domeniile – presă scrisă, radio, televiziune şi internet. Acest proces ridică destule probleme, căci piaţa de publicitate estimată la aproximativ 250 de milioane de euro în 2005
 nu poate susţine în condiţii normale o piaţă atât de aglomerată. Se pune problema surselor de finanţare a instituţiilor media şi a motivelor reale ale existenţei lor pe piaţă.


De asemenea, cele mai multe instituţii apărute în ultimii ani aparţin aceloraşi trusturi media şi se observă o tendinţă clară către concentrarea pieţei, confirmată şi de un raport recent al Consiliului Concurenţei.

Corporaţiile multinaţionale şi-au consolidat în ultimii ani poziţia pe piaţă şi domină majoritatea pieţelor – presă scrisă (Ringier), radio şi televiziune (CME şi CBS) şi radio (Lagardere). Cu toate acestea, grupurile de presă autohtone reprezintă competitori puternici prin instituţiile de presă pe care le deţin sau controlează prin intermediul unor complicate reţele de companii.

Trei influenţi oameni de afaceri, unul direct implicat în politică, controlează o parte din piaţa media, deţinând la nivel naţional şi local presă scrisă, posturi de televiziune şi de radio care, deşi nu sunt organizate legal ca holdinguri, sunt direct legate în anumite conglomerate. Unul dintre aceste trusturi are interese şi în cea mai mare agenţie de ştiri.

Omul de afaceri şi politicianul Dan Voiculescu se află în spatele multor instituţii media, deţinute printr-o reţea complexă de companii: posturile de televiziune Antena1 şi Antena3, Radio Romantic, cotidianele naţionale Jurnalul National şi Gazeta Sporturilor şi hebdomadarul Săptămâna Financiară.

Dan Voiculescu este de asemenea liderul Partidului Conservator, partid care a fost deseori acuzat că obţine avantaje politice prin intermediul trustului său de media. Rezultatele mai multor analize de monitorizare din ultimii ani
 demonstrează că Antena1 şi-a orientat politica editorială în funcţie de agenda politică a PC.

Un nou competitor s-a ridicat în forţă pe piaţa media în 2004. Liviu Luca, şef de sindicat la PETROM SA, a preluat prin diferite entităţi controlul asupra unor importante instituţii media. Una dintre aceste entităţi este Federaţia Sindicatelor din cadrul PETROM SA (FSLI). PETROM a fost privatizată în 2004 şi este cea mai mare companie de petrol din Europa centrală. FSLI deţine 25% din Petrom Service, companie dezvoltată din PETROM SA şi furnizoare de servicii de întreţinere pentru echipamentele de forare PETROM.

Ca administrator al PetromService, FSLI şi al altor companii, Liviu Luca a fost implicat în mai multe tranzacţii pe piaţa de media în ultimii doi ani, controlând Realitatea TV, Radio Total, cotidianele naţionale Ziua, Averea şi Gardianul, ca şi cotidianul regional Telegraful de Prahova.

Au existat suspiciuni că omul de afaceri Sorin Ovidiu Vântu s-a aflat în spatele unora din aceste instituţii media prin mai multe companii anonime din Cipru şi Elveţia. Vântu este oficial “consilier financiar” în companiile lui Liviu Luca. O parte dintre suspiciuni a dispărut în 6 februarie 2006, când Vântu a recunoscut public, printr-un comunicat de presă, că este patronul Realitatea TV, un post de televiziune de ştiri cu o audienţă semnificativă în zona urbană. Anunţul său a venit după ce, în 2 februarie 2006, Consiliul Naţional al Audiovizualului a somat mai multe posturi de televiziune să-şi dezvăluie adevăraţii proprietari.

Al treilea mare competitor de pe piaţă este trustul condus de Adrian Sârbu. Trustul deţine Pro TV, Pro Cinema, Acasă Tv şi Pro Tv Internaţional (deţinute de Central Media Enterprises în proporţie de 85% şi de Adrian Sârbu în proporţie de 10%); Pro FM, Info Pro şi Pro Clasic, (deţinute de Adrian Sârbu în proporţie de 40%, Rootland Trading Limited Cyprus în proporţie de 40% şi CME, de 20%). În 2005, Sârbu a vândut CME 5% din acţiunile sale în schimbul a 20 milioane dolari
. 

Adrian Sârbu conduce şi compania Publimedia, care editează o reţea de publicaţii locale, cotidianul financiar Ziarul Financiar, revista Business Magazine şi alte reviste. Publimedia este deţinută de compania Treadolo Investment NV din Antile, administrată de ING Trust. Treadolo controlează de asemenea Mediafax, cea mai importantă agenţie naţională de ştiri.

În ultimii ani, postul Pro TV a fost deseori acuzat că a favorizat PSD în buletinele sale de ştiri. Numeroase voci au indicat datoriile postului de televiziune la bugetul de stat, cumulate de-a lungul anilor, ca şi reeşalonările succesive acordate de guvernul PSD ca fiind la baza orientării sale editoriale pro-PSD. După alegeri şi după achitarea datoriilor, ştirile Pro TV au devenit mai echilibrate, conform rapoartelor de monitorizare ale Agenţiei de Monitorizare a Presei şi ale Consiliului Naţional al Audiovizualului.

Un nou grup media ce s-a consolidat în ultimul timp este cel format în jurul revistei săptămânale de satiră politică Academia Catavencu, patronat de jurnaliştii care au înfiinţat ziarul în 1991 şi de omul de afaceri Sorin Marin. În 2004, trustul a preluat Cotidianul şi a lansat Radio Guerilla. Trustul deţine şi săptămânalul B24Fun şi mai multe reviste lunare. Sorin Marin este cercetat în cazul Rompetrol.

Trustul suedez SBS Broadcasting a făcut mari investiţii primăvara trecută, achiziţionând Prima TV, Radio Kiss şi Radio Star. Valoarea totală a afacerii a fost de 30,3 milioane euro, dintre care 7,8 milioane pentru Prima TV şi 22,5 milioane pentru posturile de radio.

În ultimii ani, patronii au folosit instituţiile media pentru a obţine avantaje politice şi financiare. “Cum încasările din vânzări şi publicitate nu pot asigura profit pentru multe instituţii media, există suspiciuni că acestea nu funcţionează ca unităţi de profit, ci ca instrumente de influenţă ale unor grupuri politice sau economice”
.


Conflictele dintre instituţiile media reflectă deseori luptele economice şi politice dintre patronii acestora. Cel mai relevant exemplu în acest sens este conflictul dintre instituţiile media controlate de Dan Voiculescu şi cele controlate de Liviu Luca.

Lupta de afaceri dintre Voiculescu şi Luca pentru obţinerea controlului asupra celor 8% din acţiunile PETROM SA deţinute de către angajaţii PETROM s-a purtat parţial pe câmpul de bătălie mediatic. Ambii oameni de afaceri au folosit instituţiile media controlate de ei pentru a-şi ataca rivalul şi a promova interesele economice ale patronului.


În luna august, preşedintele Traian Băsescu a semnalat prezenţa îngrijorătoare a grupurilor de interese economice în media. De asemenea, a denunţat faptul că Sorin Roşca Stănescu, jurnalist cunoscut, director la cotidianul naţional Ziua şi manager al cotidianelor naţionale Gardianul şi Averea, a ameninţat că îl va ataca în ziarele sale în timpul unei conversaţii telefonice desfăşurate în aceeaşi zi în care omul de afaceri Dinu Patriciu a fost reţinut de procurori pentru investigaţii. Patriciu este fostul patron al ziarului Ziua şi actualul patron al companiei Rompetrol, a doua mare companie de petrol din România.

Anul trecut s-a lansat o dezbatere pe tema transparenţei patronatului media şi a surselor de finanţare a presei. Puţine instituţii media îşi dezvăluie patronatul şi sursele de venit sau fac publice alte rapoarte financiare în afara celor impuse prin lege
.

Conform unui raport publicat la sfârşitul anului 2004
, “(…) datele oferite de Registrul Comerţului dezvăluie numai vârful aisbergului, iar patronii reali se pot adăposti în paradisuri fiscale.”

În ultimele 18 luni s-a constatat un progres în această direcţie, datorat şi intervenţiei Consiliului Naţional al Audiovizualului care a somat radiodifuzorii să îşi comunice acţionariatul. În prezent, se cunosc majoritatea acţionarilor din spatele posturilor de radio şi televiziune, cu excepţia cazurilor în care acţionarii sunt companii anonime. Se impune ca astfel de practici să fie stabilite şi în sectorul presei scrise, de preferat prin auto-reglementare. Există în continuare importante ziare naţionale al căror acţionariat nu este cunoscut sau este înregistrat în paradisuri fiscale.

Nu există legi specifice sau documente de auto-reglementare care să reglementeze transparenţa surselor de finanţare a media, deşi există un articol în Constituţie care prevede: ”Conform legii, este posibil ca mass media să fie obligate să-şi dezvăluie resursele financiare”. Legislaţia nu impune instituţiilor media să îşi publice sursele de venit cu excepţia celor care sunt cerute de autorităţile fiscale, însă aceste documente nu furnizează informaţii detaliate despre sursele de venit.

Criza care a avut loc în martie 2005 la Adevărul, unul dintre cele mai influente cotidiane naţionale, este relevantă pentru o zonă importantă a pieţei de media din România. Criza respectivă expus problemele legate de finanţarea instituţiilor media, legăturile dintre patronii media şi lideri politici, folosirea publicităţii de stat pentru a cumpăra tăcerea presei şi lipsa separaţiei între departamentele editorial şi comercial.

Scandalul a izbucnit în 21 martie, când acţionarul majoritar, Anna Maria Tinu, a decis să schimbe compoziţia Consiliului de Administraţie, îndepărtând patru membri care făceau parte şi din Consiliul Director. Aceştia erau Cristian Tudor Popescu, editor-şef, şi cei trei redactori şefi adjuncţi, Adrian Ursu, Bogdan Chireac şi Lelia Munteanu. Tinu a motivat că separarea activităţilor editoriale de cele administrative era principalul motiv din spatele acestei decizii. Cei patru ziarişti şi-au dat demisia în aceeaşi zi, iar la 22 martie alţi 81 membri ai echipei au decis să părăsească redacţia şi să formeze un alt ziar - Gândul, condus de CT Popescu. Gândul a fost lansat la data de 3 mai. Ana Maria Tinu este fiica şi moştenitoarea lui Dumitru Tinu, fost director la Adevărul, care a decedat în 2003 într-un accident de maşină.

Incidentul a scos la iveală aspecte noi, ce au clarificat multe dintre suspiciunile referitoare la sursele de finanţare şi practicile de publicitate de la Adevărul.

Într-un editorial publicat în 21 martie, C.T. Popescu l-a acuzat pe Viorel Hrebenciuc, unul dintre liderii PSD, că se află în spatele întregii poveşti. Popescu a scris despre intervenţiile lui Hrebenciuc pentru a influenţa conţinutul editorial al ziarului în ultimii trei ani şi în special în anul electoral 2004. Conform editorialului, problema lui Hrebenciuc era că “întreg PSD-ul ştia că Adevărul e ziarul lui Hrebenciuc”. Acum, Hrebenciuc încerca din nou să preia controlul asupra ziarului şi să îl transforme într-o platformă pro-PSD-istă prin influenţa pe care o avea asupra familiei Tinu.

Hrebenciuc a fost prieten apropiat al lui Dumitru Tinu şi există declaraţii ale fostei amante a lui Tinu că Hrebenciuc l-a finanţat pe acesta în 2002 cu 1.7 milioane dolari pentru a cumpăra 83% din acţiunile de la Adevărul.

Adevărul era cunoscut pentru atitudinea sa destul de favorabilă faţă de anumiţi lideri PSD şi pentru contractele mari de publicitate din bani publici pe care le-a semnat cu fosta guvernare PSD.

Incidentul a adus şi schimbări pozitive pe piaţa de media. Echipa care a părăsit Adevărul şi a înfiinţat ziarul Gândul a adoptat o politică de transparenţă totală în privinţa structurii de proprietate, publicând numele tuturor acţionarilor în paginile ziarului. Gândul devine astfel primul ziar românesc care îşi face publică structura de proprietate în paginile ziarului. 
Etica

Conform unui raport recent
, media românească acordă prea puţină atenţie chestiunilor etice şi profesionale. Dezbaterile pe aceste teme au fost extrem de rare până în 2005, cele mai multe fiind având loc la nivel academic sau în rândul organizaţiilor de media, în timp ce principalele instituţii de presă manifestă puţin interes pentru aceste teme. Codurile etice şi organismele de auto-reglementare sunt o prezenţă rară în media românească.

Cu toate acestea, 2005 a fost primul an în care chestiunile etice şi profesionale au devenit subiect de dezbatere publică. Cel mai cunoscut caz este Evenimentul Zilei versus Monica Macovei. În numărul din 22 iunie, ziarul a publicat un articol care o acuza pe Monica Macovei, ministrul Justiţiei, că s-a îmbătat şi că a spart pahare în timpul unei cine servite la Congresul Avocaţilor. Autorul articolului a specificat drept surse  “martori oculari, sub protecţia anonimatului”. În acelaşi timp, alţi martori, care şi-au dezvăluit identitatea, au contrazis afirmaţiile din articol. Clubul Român de Presă a condamnat vehement articolul, considerând că Evenimentul Zilei a comis o încălcare gravă a eticii profesionale. Ziarul a decis să facă o anchetă internă pentru a clarifica circumstanţele în care a fost publicat articolul. În 30 august, concluziile acestei investigaţii au stabilit că articolul nu ar fi trebuit publicat, că s-au comis erori grave şi că responsabilitatea îi aparţine editorului şef. Ziarul şi-a prezentat scuze faţă de Monica Macovei şi de cititorii săi.

Un caz de corupţie şi şantaj în media a apărut în 2005. Cinci angajaţi ai cotidianului local Ziua de Iaşi sunt în prezent judecaţi pentru şantaj şi complicitate la şantaj, după ce 11 politicieni şi oameni de afaceri din Iaşi au depus plângeri penale împotriva lor. Aceştia au reclamat presiunile exercitate de conducerea cotidianului Ziua de Iaşi pentru semnarea unor contracte de publicitate, sub ameninţarea publicării unor articole compromiţătoare la adresa familiilor lor. Prin această metodă, ziarul ar fi strâns în jur de 3 miliarde de lei între 1999 şi 2004. Jurnalişti din Iaşi au confirmat acuzaţiile aduse împotriva ziarului Ziua de Iaşi.

Există încă numeroase instituţii media, în special la nivel local, care nu fac o separaţie clară între departamentele editorial şi comercial.

Ziarul Adevărul nu a practicat o separaţie clară între departamentele editorial şi comercial, iar jurnaliştii au acţionat drept agenţi de vânzare. CT Popescu, preşedinte al Clubului Român de Presă, a declarat în repetate rânduri că această practică este acceptabilă având în vedere contextul economic din România.

Numeroase instituţii media continuă să publice publicitate mascată sau advertoriale. Site-urile cotidianelor naţionale Ziua şi Gardianul oferă informaţii despre diferite tarife practicate pentru publicitatea marcată şi pentru cea fără marcaj (advertoriale). Managerul ambelor ziare este Sorin Roşca Stănescu, unul dintre membrii Consiuliului de Onoare al Clubului Român de Presă (CRP). CRP nu a condamnat niciodată public practica "publicităţii fără P".

În 26 septembrie, CRP a propus un document care să reglementeze relaţia profesională dintre patronii de media, editori şi jurnalişti. CRP a invitat alte ONG-uri media la dezbaterea acesti propuneri. Acest document delimitează zona de intervenţie a patronului în stabilirea politicii editoriale, cere patronilor să le garanteze jurnaliştilor libertatea de exprimare şi clauza de conştiinţă şi cere instituţiilor media să arate transparenţă în privinţa patronatului lor şi a surselor de venit. Documentul nu a fost încă adoptat de CRP sau de alte organizaţii media.

Legislaţie
Codul penal incriminează în continuare insulta şi calomnia. În ultimii ani, Ministerul Justiţiei a propus mai multe noi proiecte de Cod Penal. Toate acestea dezincriminează insulta, dar numai cel propus de actualul ministrul al Justiţiei dezincriminează şi calomnia.

Acest nou proiect scoate din rândul infracţiunilor insulta, calomnia şi alte articole referitoare la ofensa adusă unor însemne, defăimarea ţării sau a naţiunii etc. Din păcate, se pare că sunt puţine şanse ca proiectul să fie adoptat de către Parlament, deoarece întreg spectrul politic manifestă reticenţă în a dezincrimina calomnia. Dezbaterile desfăşurate în Parlament pe baza proiectelor anterioare au arătat că există o puternică rezistenţă politică împotriva dezincriminării calomniei. Un semn bun a fost dat la sfârşitul anului 2005 de către Comisia Juridică a Senatului care a acceptat să dezincrimineze şi insulta şi calomnia în media. Acest prim pas pozitiv nu garantează că proiectul va fi adoptat de către Senat sau că nu se vor face paşi înapoi la votul în Camera Deputaţilor.

Numeroşi jurnalişti şi instituţii media sunt în continuare hărţuiţi, fiind târâţi în tribunale pentru sute de procese. De fapt, în cazul unei plângeri pe Codul Civil, reclamantul trebuie să depună drept garanţie un procent din daunele pe care le pretinde. Codul Penal îi permite să depună şi o plângere penală şi una civilă, caz în care este scutit de plata acestei garanţii. Această situaţie încurajează intentarea proceselor sub incidenţa ambelor coduri, penal şi civil.

Jurnaliştii continuă să primească sentinţe penale pentru calomnie. De asemenea, atunci când procesele se desfăşoară sub incidenţa legii civile, jurnaliştii şi instituţiile media trebuie să plătească deseori sume imense de bani reclamanţilor ca daune civile şi morale. Acestea constituie puternice instrumente de presiune împotriva media şi au un mare potenţial de a genera autocenzură.

Legea 544/2001 garantează accesul la informaţiile de interes public, dar mai sunt încă multe de făcut până când autorităţile îi vor înţelege spiritul şi o vor aplica conform dispoziţiilor sale. În continuare există cazuri în care autorităţile refuză să ofere acces la informaţiile publice sau în care autorităţile retrag acreditările jurnaliştilor încălcând prevederile legii.

Asociaţia Pro-Democraţia a efectuat un studiu în judeţul Braşov solicitând informaţii publice unui număr de 38 de instituţii publice pe o perioadă de patru luni. Concluzia studiului a fost că “la patru ani după adoptare, legea este la fel de ignorată şi necunoscută ca în momentul votării sale.”
Compania Naţională de Drumuri, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, a clasificat toate contractele de achiziţii publice semnate în 2005 de către instituţie, invocând o clauză de confidenţialitate. Primul ministru a condamnat public acest gen de practici, declarând: “contractele de achiziţii publice trebuie să fie transparente”.

Una dintre principalele teme ale anului 2005 a fost legea de funcţionare a radioului şi televiziunii publice. A existat un consens la nivelul clasei politice şi al societăţii civile că legea actuală trebuia corectată pentru a garanta independenţa radioului şi televiziunii publice, pentru a defini mai clar mandatul celor două instituţii şi a le creşte gradul de responsabilitate faţă de public. În ultimii ani, serviciile publice au fost intens acuzate de servilism faţă de fosta putere. Mai multe organizaţii de media au cerut în mod repetat demisia celor două Consilii de Administraţie. După alegeri, organizaţiile de media şi-au menţinut poziţia, dar au considerat că modificarea legislaţiei era prioritară numirii celor două Consilii de Administraţie.

Organizaţii de media, jurnalişti, reprezentanţi ai managementului radioului şi televiziunii publice şi membri de sindicat au iniţiat, la începutul anului 2005, un grup de lucru care a redactat un document ce cuprinde principiile care trebuie să stea la baza noii legi. Documentul a fost lansat la sfârşitul lunii februarie şi trimis Ministerului Culturii, Parlamentului, Consiliului Naţional al Audiovizualului şi presei. Din păcate, agenda politicienilor a fost diferită. În iunie, Parlamentul a concediat cele două Consilii de Administraţie şi a numit altele noi sub incidenţa vechii legi. Preşedintele Băsescu şi Partidul Democrat au protestat împotriva acestei măsuri şi au refuzat să-şi numească reprezentanţi în noile Consilii de Administraţie.

După instalarea noilor Consilii de Administraţie, mai mulţi parlamentari de la putere şi din opoziţie au iniţiat diverse proiecte de lege. Unele din aceste au fost lansate fără dezbatere publică şi nici unul din ele nu conţinea suficiente modificări de natură să reformeze cu adevărat cele două instituţii. Nici unul dintre acestea nu a fost încă adoptat din cauza disputelor politice din cadrul parlamentului. Ca şi în cazul noului Cod Penal, clasa politică trebuie încă să demonstreze că doreşte cu adevărat existenţa unor servicii publice independente de radio şi televiziune.
Ministerul Culturii a propus un set de modificări la Legea drepturilor de autor, care au fost adoptate de Guvern în luna septembrie. Aceste modificări au trecut fără consultare publică şi sunt puternic criticate de către comunitatea media deoarece favorizează în mod excesiv interesele organizaţiilor de gestiune a drepturilor de autor. Legea anterioară limita suma de bani care trebuia plătită de radiouri, televiziuni şi operatori de cablu organizaţiilor de gestiune a drepturilor de autor la maximum 2% din veniturile lor anuale. Noua lege elimină complet această limită şi lasă actorii de pe piaţă să negocieze suma de plătit. Instituţiile media şi-au exprimat teama că aceste noi reglementări le lasă la mâna organizaţiilor de gestiune a drepturilor de autor, care pot abuza de statutul lor de monopol pentru a impune taxe mari instituţiilor media. Aceste taxe se pot ridica până la 17% din venitul anual total al instituţiilor media, punând în pericol existenţa multora dintre aceste instituţii, în special pe cea a institutiilor de media locale.

În prezent, legea este dezbătută în Parlament şi se aşteaptă să fie votată în primăvara anului 2006.

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a devenit mult mai activ în cursul acestui an, monitorizând mai îndeaproape reprezentarea actorilor politici la radio şi televiziune şi implicându-se în probleme care afectează direct sistemul audiovizual. De asemenea, a arătat mai multă deschidere cooperării cu organizaţiile de media.

În 13 mai, CNA a cerut posturilor de radio şi televiziune să înceteze difuzarea de publicitate pentru ziare şi reviste în timpul buletinelor de ştiri sau a talk-show-urilor. Decizia a fost luată după ce unii editori au acuzat practici concurenţiale neloiale. Aceştia au acuzat posturile de radio şi televiziune că prezintă rezumate ale publicaţiilor din propriile lor grupuri media în timpul buletinelor de ştiri sau al talk-show-urilor din zilele următoare.

Un senator liberal care deţine şi o televiziune privată locală, Ion Mihai Dumitrescu, a prezentat un nou proiect de modificare a Legii Audiovizualului în septembrie 2005, fără nici un fel de dezbatere sau consultare publică. Noile propuneri se referă la condiţiile de publicitate pentru radiodifuzorii publici şi privaţi, prevăzând condiţii mai permisive pentru publicitatea în sectorul privat şi restricţionând publicitatea pentru televiziunea publică. Legea a fost adoptată în octombrie de Camera Deputaţilor prin procedura aprobării tacite şi a primit răspuns negativ din partea Comisiei Juridice a Senatului. Totuşi, proiectul a fost aprobat în ianuarie 2006 de către Comisia Media a Senatului în timpul vacanţei parlamentare şi în absenţa reprezentanţilor instituţiilor şi organizaţiilor interesate. Consiliul Naţional al Audiovizualului, televiziunea publică şi organizaţii de media au protestat împotriva mijloacelor lipsite de transparenţă prin care a fost adoptat noul proiect de lege.

Drepturi salariale

Angajatorii forţează deseori jurnaliştii să accepte condiţii de muncă şi profesionale umilitoare. Numeroşi jurnalişti lucrează fără contract de muncă, iar salariile lor sunt uneori mai mici decât salariul mediu pe economie. Absenţa unor sindicate puternice îi lasă pe jurnalişti singuri în faţa patronilor şi editorilor, fără mijloace de apărare a drepturillor salariale şi profesionale. Deşi nu există o politică deschisă a patronatelor împotriva sindicatelor, există semnale conform cărora aceste iniţiative sunt descurajate de către patroni, iar inţiatorii acestora riscă să fie concediaţi.

În acelaşi timp, jurnaliştii nu acţionează în judecată instituţiile media care îi concediază abuziv, deşi un număr tot mai mare de jurnalişti câştigă în instanţă astfel de procese. Valentin Boeru, producător general la Naţional TV a fost concediat de către postul de televiziune respectiv la data de 25 mai 2004, motivul fiind ‘restructurarea’ postului său. Boeru a contestat decizia, demonstrând că postul său nu a fost restructurat şi a câştigat procesul la sfârşitul anului 2005, când Tribunalul Bucureşti a hotărât că jurnalistul a fost concediat ilegal de către Naţional TV. Tribunalul a somat postului Naţional TV să îl reangajeze pe jurnalist şi să îi plătească acestuia toate salariile din mai 2004 până în prezent.

CAPITOLUL II
 CAZUISTICĂ

Încălcări ale libertătii presei şi ale libertăţii de exprimare
Ianuarie, Bucureşti; Radu Timofte, şeful SRI, a acuzat doi jurnalişti români că sunt spioni care lucrează pentru servicii secrete străine şi reprezintă o ameninţare la siguranţa naţională. El a menţionat că cei doi jurnalişti lucrează pentru publicaţii străine şi că telefoanele lor sunt ascultate. Organizaţii de media româneşti şi Reporteri fără Frontiere au cerut SRI să facă publice numele celor doi jurnalişti, dar solicitarea lor a fost respinsă. Cu câteva zile înainte, un ziar publicase un document în care se arăta că Ministerul Afacerilor Interne ceruse în 2003 Parchetului Naţional Anticorupţie (PNA) un mandat pentru ascultarea telefoanelor a două agenţii de ştiri (Mediafax şi AM Press), PNA respingând solicitarea.

Februarie 2005; jurnalistul Ioan Romeo Roşiianu a realizat mai multe emisiuni TV pentru postul local de televiziune Canal 7+, investigând modul în care au fost cheltuiţi banii publici de către Primăria din Baia Mare. Postul de televiziune a semnat la scurt timp un contract cu Primăria, în valoare de 1000 de dolari/lună, în schimbul difuzării unei emisiuni de informare a cetăţenilor cu privire la activităţile administraţiei locale. Această emisiune avea să înlocuiască emisiunea realizată de Rosiianu. În zilele de 8 şi 11 februarie, în baza legii 544/2001, jurnalistul a depus două cereri la primărie în care a solicitat informaţii referitoare la tranzacţii cu terenuri efectuate de primărie, ca şi alte informaţii despre cheltuirea fondurilor publice.

În 13 februarie, Roşiianu a fost invitat să-şi prezinte solicitările la un alt post local de televiziune prin cablu, Club TV. Patronul postului TV Canal 7+ i-a cerut lui Roşiianu să nu participe la această emisiune, ameninţându-l cu concedierea. De asemenea, a ameninţat postul Club TV că îi va întrerupe emisia, TV Canal7+ fiind şi distribuitorul de cablu din regiune. Postul Club TV a hotărât în final să nu difuzeze emisiunea.

În 14 februarie, după ce a fost concediat de către TV Canal7+, IR Roşiianu a dat postul de televiziune în judecată pentru concediere abuzivă. A câştigat procesul cu prin sentinţă definitivă şi a primit despăgubiri materiale de 500 de milioane de lei (15,000 euro), despăgubiri morale de 100 de milioane de lei şi 8.2 milioane de lei pentru cheltuielile de judecată.

În 3 martie, Consiliul Naţional al Audiovizualului a răspuns unei adrese trimise de Roşiianu considerând acest caz ca fiind “susceptibil de cenzură”. Cu această ocazie, CNA a cerut tuturor posturilor de televiziune să înceteze imediat acest gen de contracte de sponsorizare cu autorităţile publice.

Jurnalistul l-a dat în judecată pe primarul Cristian Anghel pentru refuzul de a furniza informaţiile solicitate în baza legii 544/2001. Deşi a câştigat procesul, primarul a refuzat în continuare să-i ofere informaţiile solicitate. Prin refuzul de a face publice aceste informaţii, la data de 13 ianuarie 2006, primarul Cristian Anghel a fost pus sub cercetare penală pentru abuz în serviciu.

În 26 ianuarie 2006, IR Roşiianu a câştigat un nou proces împotriva primarului şi a postului de televiziune Canal7+, după ce îi acuzase de cenzură şi a contestat contractul de publicitate dintre Primărie şi postul de televiziune. Tribunalul i-a obligat pe primar şi postul de televiziune să-i plătească lui Roşiianu 500 de milioane de lei daune morale şi 10 milioane de lei cheltuieli de judecată.

Conform unui document al primăriei din Baia Mare, această instituţie a plătit în 2004 şi în 2005 aproximativ 300,000 euro aproape tuturor instituţiilor de presă locale prin contracte de publicitate.

21 februarie, Bucureşti; Clubul de Fotbal Steaua a interzis accesul publicaţiilor Pro Sport, Evenimentul Zilei, Libertatea, toate aparţinând trustului Ringier la activităţile oficiale ale clubului până la sfârşitul sezonului 2004-2005, invocând motivul ”atacurilor nefondate la adresa echipei”.

La data de 1 august, clubul a luat o măsură similară împotriva ziarelor Gazeta Sporturilor, Evenimentul Zilei şi Pro Sport, retrăgându-le acreditările pentru întreg sezonul de competiţie 2005-2006 “ pentru a proteja imaginea clubului impotriva atacurilor nefondate.”
Mai, Bucureşti; Andreea Pora şi Sabina Fati, ziariste la cotidianul naţional Averea, au demisionat în semn de protest împotriva cenzurii impuse de conducerea ziarului, care a interzis un articol critic la adresa prezenţei excesive a doi jurnalişti în cadrul talk show-urilor de radio şi televiziune. Unul dintre jurnaliştii vizaţi era Cristian Tudor Popescu, director la cotidianul naţional Gândul şi preşedinte al Clubului Român de Presă. Persoana care a interzis articolul este Sorin Roşca Stănescu, director la cotidianul naţional Ziua şi director general al Fulcrum, o companie care administrează trei cotidiane naţionale (Ziua, Averea şi Gardianul). El şi-a motivat decizia invocând pactul de neagresiune dintre membrii Clubului Român de Presă. S.R. Stănescu este de asemenea membru în Consiliul de Onoare al Clubului Român de Presă.
9 septembrie, Focşani; Jan Vraciu, senator al Partidului Democrat, a declarat în timpul unei conferinţe de presă: “«Monitorul» a fost tolerat, dar nu se poate, totuşi, se ating nişte limite care trec de orice îngăduinţă şi de bun simţ şi de orice. Deci nu mai este vorba de democraţie, nu mai este vorba de libertatea presei, este vorba de o cloacă pe care trebuie să o asanăm.” Declaraţia sa a fost o replică la articolele publicate de către Monitorul de Vrancea care acuzau membrii sau susţinătorii celor două partide la putere (Partidul Democrat şi Partidul Naţional Liberal) că au beneficiat de cele mai mari contracte din fonduri publice din regiune în vederea renovării şcolilor afectate de inundaţii.

Procurorii DNA care investighează cazul stenogramelor Delegaţiei Permanente a PSD
 l-au anchetat la începutul lui noiembrie 2005 pe Florin Hozoc, cel considerat a fi făcut publice stenogramele. Hozoc, director al agenţiei de ştiri Romnet, a declarat că le-a spus procurorilor că a avut acces la probe care confirmă autenticitatea stenogramelor, dar că nu a avut stenogramele originale ale întâlnirilor. Hozoc a susţinut că procurorii i-au cerut să dezvăluie numele surselor lui, ameninţându-l că va fi acuzat de favorizarea infractorului. Hozoc a refuzat să dezvăluie identitatea surselor sale. Stenogramele PSD au fost făcute publice în presa naţională în noiembrie 2004, cu câteva săptămâni înainte de alegeri. Acestea conţineau declaraţii compromiţătoare ale liderilor PSD cu privire la controlul presei, influenţarea justiţiei etc. Autenticitatea stenogramelor a fost confirmată de unii lideri PSD.

Dumitru Stavarache, primarul Bacăului şi membru al Partidului Liberal, i-a făcut pe jurnaliştii locali să îl regrete pe fostul primar PSD Dumitru Sechelariu, bine cunoscut pentru presiunile exercitate în timpul mandatului său asupra presei locale. Jurnalişti de la Ziarul de Bacău şi Deşteptarea sunt hărţuiţi şi daţi constant în judecată de primar pentru articolele publicate, referitoare la activităţile administraţiei locale. Primăria împiedică accesul presei la orice fel de informaţii despre activităţile administraţiei. Pentru fiecare întrebare, primăria le cere jurnaliştilor să facă cereri separate în baza legii accesului la informaţiile publice.

Serviciul Teritorial al Parchetului Naţional Anticorupţie din Tg. Mureş a monitorizat apelurile telefonice efectuate de 46 jurnalişti, ziare şi avocaţi între 24.04.2003 - 25.05.2004, conform documentelor din dosarul penal al judecătoarei Andreea Ciucă, anchetată de Parchet pentru luare de mită. Monitorizarea a vizat listele cu telefoanele date şi primite de un număr de persoane, printre care şi jurnalişti. La începutul lunii februarie, Ciucă a făcut publice aceste liste în cadrul unei conferinţe de presă desfăşurate în Tg Mureş. Jurnaliştii locali au acuzat procurorii că le-au interceptat telefoanele, deşi nu există nici o dovadă directă în acest sens. Procuratura a răspuns că a cerut listele convorbirilor telefonice de la companiile de telefonie pentru a demonstra că Ciucă a furat documente secrete din server-ul Curţii de Apel din Mureş, “existând indicii că spre numerele de telefon ale acestora ar fi fost transmise date din serverele instanţelor de judecată”. De asemenea, a specificat că telefoanele nu au fost ascultate.
Agresiuni şi ameninţări

Numărul de agresiuni directe şi grave asupra jurnaliştilor a scăzut în comparaţie cu anii anteriori. Reprezentanţii autorităţilor publice şi politicienii sunt în continuare responsabili de numeroase cazuri de hărţuire. Printre ele se numără un caz grav de agresiune.

3 februarie 2005; Bontida; Vasile Bodocan, primarul din Bontida, l-a agresat pe Ciprian Stan, jurnalist la Alfa TV Cluj, în timp ce acesta din urmă încerca să îi ia un interviu în incinta primăriei. Primarul l-a lovit pe jurnalist şi i-a stricat microfonul şi echipamentul. 

2 februarie, Bucureşti; Ştefan Marin, fotoreporter la cotidianul naţional Curentul, a fost agresat în maşina în care se afla, aceasta având inscripţionată pe portieră sigla ziarului. Jurnalistul efectua o investigaţie despre omul de afaceri S.O. Vântu şi avea maşina parcată în faţa casei acestuia. Agresorul, identificat drept garda de corp a lui S.O. Vântu, a luat aparatul jurnalistului şi a plecat cu el. I l-a înapoiat după un minut, dar fără memory card. După un timp, garda de corp i-a dat reporterului un alt memory card, identic cu originalul. S.O. Vântu a recunoscut într-o declaraţie că a luat cardul jurnalistului şi că i l-a înaintat Clubului Român de Presă pentru a arăta astfel că nu are nimic de ascuns. CRP a trasmis cardul poliţiei, care i l-a înapoiat jurnalistului.

21 iulie, Sighişoara; În cadrul unei adunări a Consiliului Local, Ioan Dorin Danesan, primarul din Sighişoara, l-a agresat pe Cristian Teodorescu, jurnalist la săptămânalul local Punctul, când jurnalistul a încercat să îi facă acestuia o poză. Primarul a smuls aparatul din mâinile jurnalistului şi a refuzat să i-l înapoieze. A făcut-o abia după ce jurnalistul a depus plângere la poliţie.

3 august, Brăila; Dan Munteanu, fotoreporter la cotidianul Monitorul de Brăila, a fost agresat brutal în timp ce încerca să facă fotografii pentru un articol referitor la un bărbat găsit mort la ferma Pietroiu. Agresorul, Vasile Simion, a motivat agresiunea prin faptul că jurnalistul se afla pe proprietatea sa. L-a lovit cu pumnii şi a încercat să-i distrugă aparatul de fotografiat. De asemenea, l-a ameninţat jurnalistul şi a instigat alte persoane să ia parte la agresiune. Întregul incident s-a petrecut sub ochii unui poliţist care a intervenit abia la rugămintea jurnalistului.

25 noiembrie, Bucureşti; A avut loc cel mai grav caz de agresiune. Un cameraman de la televiziunea publică a fost bătut de către suporterii clubului de fotbal Rapid la aeroportul Băneasa, când echipa de fotbal s-a întors din Ucraina după disputarea unui meci de fotbal. Cu câteva minute înainte, suporterii fuseseră implicaţi într-un incident cu oficialii de la club.

Suporterii l-au bătut pe cameraman când acesta i-a rugat să îi înapoieze microfonul pe care i-l luaseră cu puţin timp înainte. Alţi cameramani de la diverse posturi de televiziune au fost şi ei ameninţaţi şi împiedicaţi să filmeze incidentul. La locul incidentului s-a aflat şi un poliţist, dar nu a intervenit. Cameramanul a fost dus la spital, unde a primit îngrijiri medicale şi a fost diagnosticat cu traumatism cranio-facial prin agresiune fizică, contuzie de piramidă nazală cu fractură oaselor nazale, excoriaţie şi edem.

Cameramanul a refuzat să-şi dezvăluie identitatea de teama represaliilor din partea suporterilor.

După un timp, agresorii au fost identificaţi şi puşi sub acuzare de poliţie. Conducerea Clubului Rapid le-a interzis accesul pe stadion pentru o perioadă de timp nedeterminată.

Numărul de ameninţări identificate de Agenţia de Monitorizare a Presei este şi el în scădere faţă de anii anteriori.

Iunie, Botoşani; Mai mulţi jurnalişti şi redactori de la Curierul de Botoşani au fost ameninţaţi de membrii locali ai Partidului România Mare. Valentin Guraliuc, reprezentant PRM în Consiliul Local, a abordat-o pe mama lui Dan Sociu şi i-a spus că fiul ei va păţi "ceva rău" dacă nu încetează să scrie despre el.
Înainte de acest incident, Dociu publicase câteva materiale care îl acuzau pe Guraliuc că a făcut parte din Securitate. 

Un alt jurnalist, Lucian Alecsa, a primit un apel telefonic de la un bărbat care s-a identificat drept secretar în PRM şi l-a ameninţat că poate păţi "ceva rău" pe drumul către redacţia din Botoşani dacă mai scrie editoriale pentru publicaţie. Jurnalistul locuieşte într-o localitate învecinată, Săveni.

Iunie, Brăila; Jurnalistul Narcis Voica de la cotidianul local Obiectiv – Vocea Brăilei a fost urmărit, hărţuit şi ameninţat de mafia locală după ce a scris despre o crimă comisă de membrii unei grupări interlope la data de 10 iunie. Pe 16 iunie, o maşină a aşteptat timp de o jumătate de oră în faţa redacţiei. Jurnaliştii au chemat poliţia care s-a prezentat la faţa locului, dar nu a efectuat cercetări ulterioare. 
În 21 iunie, jurnalistul a mers la locul unui incident petrecut între două grupări mafiote. Odată ajuns la faţa locului, jurnalistul a fost ameninţat de membrii uneia dintre grupări chiar sub ochii unui poliţist pasiv. Jurnalistul a publicat un articol despre acest incident şi a acuzat poliţistul de complicitate cu mafioţii. Poliţistul şi capul clanului l-au dat ulterior în judecată pentru calomnie. În mod straniu, reclamanţii au depus plângerile împreună, numerele de înregistrare ale acestora fiind consecutive.

1 septembrie, Bucureşti; Aurel Pană, director general la Apele Romane, a ameninţat Cotidianul ca urmare a publicării unei anchete despre includerea unei zone rezidenţiale de lux în lista zonelor care necesită investiţii pentru protejarea împotriva inundaţiilor, deşi zona respectivă nu a fost niciodată inundată. Aurel Pană a contactat-o prin telefon pe Antoaneta Etves, autoarea anchetei, şi i-a spus: „Vin acolo şi vă dau foc, ba, la toţi! Cum îţi permiţi? Bă, acu' sunt alegeri în partid şi candidez şi eu,  mă, ce imagine 
îmi faci tu cu materialul ăsta? O să am grija să nu mai publici niciodată, bă, auzi? Eşti o 
cretină. Să scrii in ziarul de mâine că eşti o dobitoacă, că de nu, ai să 
vezi tu..“ De asemenea, a ameninţat că va anula contractul de publicitate pe care Apele Romane îl încheiaseră cu ziarul respectiv: “ Va dau bani, sinteti slugile mele, din moment ce va dau bani de publicitate! Vezi ca sint cu ochii pe voi, auzi?” Ca urmare a protestelor mai multor organizaţii de media, Aurel Pană şi-a cerut public scuze jurnaliştilor de la Cotidianul.
Împiedicarea accesului la informaţiile de interes public
În 2005 se constată un număr semnificativ de cazuri de împiedicare a accesului la informaţiile de interes public.

28 februarie, Târgu Mureş; Curtea de Apel din Tg Mureş a retras acreditarea lui Adrian Giurgea, corespondent local al ziarului România liberă din cauză că ar fi relatat ştirile "deformat şi nereal, fãrã o prealabilã documentare şi cu încãlcarea principiilor deontologice care guverneazã aceastã profesie (.) şi considerãm cã dreptul la replicã al acestei instanţe a fost încãlcat, întrucât solicitãrii noastre din data de 10.12.2004 nu i s-a dat curs”. Retragerea acreditării a încălcat legea 544/2001, care prevede că acreditările jurnaliştilor la instituţiile publice nu pot fi retrase ca urmare a conţinutului articolelor lor. În urma protestelor mai multor organizaţii, Curtea a revenit asupra deciziei.

28 iulie, Bucureşti; CNSAS (Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii) a retras acreditarea Mirelei Corlăţan, jurnalistă la Cotidianul, ca urmare a publicării unui articol critic la adresa instituţiei. CNSAS s-a bazat pe un articol din regulamentul intern, care prevede: “CNSAS poate retrage acreditarea unui cercetator dacă informaţiile pe care acesta le-a obţinut de la CNSAS nu au fost utilizate în interes ştiinţific”. Mirela Corlăţan anunţase însă instituţia că va publica în presă informaţiile la momentul obţinerii acreditării.

CNSAS a refuzat de asemenea să ofere informaţiile solicitate de Mirela Corlăţan în baza legii 544/2001. Jurnalista a cerut CNSAS informaţii referitoare la o călătorie a membrilor săi la Marea Neagră în vederea inaugurării unei expoziţii de fotografie – lista delegaţiei, locurile de cazare, bugetul expoziţiei şi alte costuri şi cheltuieli. Membrii Colegiului au fost cazaţi, împreună cu familiile lor, la cel mai scump hotel de cinci stele dintr-o staţiune de la Marea Neagră. CNSAS a susţinut că informaţiile solicitate nu intră sub incidenţa legii, întrucât “ acestea ar viza „date personale“ ale participanţilor şi date „a căror publicitate aduce atingere principiului concurenţei loiale“.
27 august, Ploieşti; Emil Calotă, primarul oraşului Ploieşti, i-a retras acreditarea lui Alexandru Ştefan, jurnalist la Informaţia Prahovei. În cadrul unei conferinţe de presă organizate de primăria oraşului Ploieşti cu scopul prezentării rezultatelor unui sondaj de opinie jurnalistul şi-a manifestat nemulţumirea faţă de răspunsurile primite şi a insistat să primească răspunsuri clare din partea sociologului care prezenta rezultatele sondaj de opinie alături de primar. A doua zi, primarul a anunţat retragerea acreditării jurnalistului, motivând că acesta a deranjat activitatea instituţiei. Retragerea acreditării reprezintă un abuz şi încalcă prevederile legii accesului la informaţiile publice.

În septembrie 2005, Malin Bot, corespondent local al Evenimentului Zilei, a depus o cerere în baza legii accesului la informaţiile publice, prin care a solicitat Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Timişoara informaţii privitoare la numele, funcţiile şi activităţile procurorilor, salariile acestora, numărul de dosare anchetate de fiecare procuror în parte în 2004 şi în 2005 şi rezultatele anchetelor respective. Jurnalistul a depus cererea după ce mai mulţi jandarmi ce asigură paza Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Timişoara l-au informat că numeroşi procurori nu respectă programul de lucru pe perioada verii. Răspunsul primit fiind incomplet şi sosit după termenul legal, Malin Bot a dat în judecată Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Timişoara. Tribunalul din Timişoara a respins acţiunea intentată de jurnalist şi l-a condamnat pe acesta la plata a 11 milioane de lei pentru cheltuielile de judecată. Mălin Bot a făcut recurs şi noul proces se află pe rol.

Compania Naţională de Drumuri, a clasificat toate contractele de achiziţii publice semnate în 2005 de către instituţie, invocând o clauză de confidenţialitate. Primul ministru a condamnat public acest gen de practici, declarând: “contractele de achiziţii publice trebuie să fie transparente”.

Procese

Ioan T. Morar, jurnalist la spătămânalul de satiră Academia Caţavencu, a fost condamnat penal în decembrie 2005 de către Tribunalul Bucureşti pentru calomnie. El a fost dat în judecată în aprilie 2004 de către Victor Găetan, cetăţean american de origine română. Morar a publicat mai multe materiale în care l-a acuzat pe Găetan că a fost membru al Securităţii şi că s-a aflat în spatele candidaturii la preşedinţie a Liei Roberts la alegerile prezidenţiale din România din 2004.

Găetan i-a dat în judecată pe I.T. Morar şi Academia Caţavencu pentru calomnie şi a cerut daune morale de 30000 de euro. A pierdut primul proces, dar a câşigat recursul. Tribunalul i-a condamnat pe Morar şi Academia Caţavencu la plata a 10000 dolari daune morale pentru Gaetan şi 30000 de dolari pentru cheltuieli de judecată. I.T. Morar a fost condamnat şi la plata unei amenzi penale în valoare de 250 euro. Avocaţii jurnalistului au declarat că vor ataca decizia la Curtea Europeană a Drepturilor Omului.

Jurnalişti răpiţi în Irak

În 28 martie, trei jurnalişti români şi ghidul lor irakian au fost răpiţi din faţa hotelului la care erau cazaţi în Bagdad. Cei trei jurnalişti erau: Marie Jeanne Ion (Prima TV), Sorin Mişcoci (Prima TV) şi Ovidiu Ohanesian (România Liberă). Ghidul lor era Mohamed Munaf.

La început răpitorii nu au formulat nici o pretenţie politică. Jurnaliştii au fost răpiţi împreună cu ghidul lor, Mohamed Munaf, la cinci zile după sosirea în Irak. În seara zilei de 30 martie, la două zile după răpirea lor, postul de televiziune cu sediul în Qatar, Al-Jazeera, a difuzat un film scurt care îi arăta pe cei trei jurnalişti în viaţă.

Un al doilea film cu cei patru ostatici a fost difuzat de Al-Jazeera în 22 aprilie. Acesta îi arăta pe ostatici cu cătuşe, desfiguraţi, desculţi şi ameninţaţi cu pistolul. Răpitorii lor, care se auto-intitulau "Brigada lui Mouadh ibn Jabal", au ameninţat că îi vor omorî dacă guvernul român nu îşi retrage trupele din Irak. În 22 mai, după 55 zile de captivitate, cei trei jurnalişti şi ghidul lor au fost eliberaţi.

Omar Hayssam, om de afaceri sirian rezident în România, a fost arestat şi inculpat pentru constituirea unei asociaţii in scopul savarsirii de acte de terorism si pentru finantarea acestei asocieri.
În 27 mai, Biroul Procurorului General al României a declarat într-un comunicat de presă că răpirea ziariştilor şi a ghidului lor şi ameninţările formulate de grupul care i-a ţinut ostatici au avut scopul de a tulbura opinia publică românească pentru a atrage atenţia asupra omului de afaceri Omar Hayssam. ”A sperat astfel sa scape de condamnare in alte cazuri in care era acuzat de crima organizata si nenumarate prejudicii financiare” a declarat Biroul Procurorului General. Acuzaţiile s-au făcut pe baza mărturiilor făcute de nouă persoane arestate şi anchetate la Bagdad, "care au fost direct implicate in luarea de ostatici ".

Mohamed Munaf şi Omar Hayssam sunt acuzaţi de "terorism" de către Curtea de Apel Bucureşti şi reţinuţi pânăîn prezent. Acest mandat a fost eliberat în absenţa lui Munaf, care, după ce a fost eliberat la data de 22 mai odată cu ostaticii români, este reţinut în Irak de către forţele americane.

Omar Hayssam avea relaţii strânse cu Prima TV, România Liberă şi cu unul dintre jurnalişti. Era partenerul de afaceri al senatorului Ion Vasile din Partidul Social Democrat, tatăl lui Marie Jeanne Ion. Există suspiciuni că Hayssam a finanţat călătoria celor trei jurnalişti.

� Rapoartele Agenţiei de Monitorizare a Presei – www.mma.ro


� Media: The business of ethics, the ethics of business, SEENPM 2005, www.seenpm.org


� Lista sectoarelor esenţiale din economia românească din punct de vedere concurenţial (� HYPERLINK "http://www.competition.ro" ��www.competition.ro�), 2005


� Rapoartele de Monitorizare ale AMP (� HYPERLINK "http://www.mma.ro" ��www.mma.ro�) şi ale CNA (www.cna.ro);


�  Media: The business of ethics, the ethics of business, SEENPM 2005, www.seenpm.org


� www.hotnews.ro, Vlad Telibasa, Adrian Vasilache, 31 October 2005


� Lista sectoarelor esenţiale din economia românească din punct de vedere concurenţial (� HYPERLINK "http://www.competition.ro" ��www.competition.ro�), 2005


� Agenţia de Monitorizare a Presei, www.mma.ro;


� Revista � HYPERLINK "http://www.capital.ro" \t "_blank" �Capital�, Petre Barbu/Petrisor Obae, 11.08.2005


� Lista sectoarelor vitale ale economiei româneşti din punct de vedere concurenţial, Consiliul Concurenţei, (� HYPERLINK "http://www.competition.ro" ��www.competition.ro�), 2005


�  Media: The business of ethics, the ethics of business, SEENPM 2005, www.seenpm.org


� Structurile de proprietate şi influenţa lor asupra independenţei şi pluralismului presei, SEENPM, 2004;


�  Media: The business of ethics, the ethics of business, SEENPM 2005, www.seenpm.org


� Raportul despre situaţia libertăţii de exprimare în 2004, Agenţia de Monitorizare a Presei, www.mma.ro;





PAGE  
17

