Programul FreeEx

Libertatea Presei în România

2006

Publicat în mai 2007

[image: image1.jpg]Agentia de
Monitorizare a
Presei




- Membră a Reţelei Reporteri fără Frontiere -
Acest raport a fost redactat în cadrul programului FreeEx derulat de Asociaţia Agenţia de Monitorizare a Presei (AMP).

Programul Libertatea de Exprimare - FreeEx a fost demarat de AMP în luna august a anului 1999 cu scopul de a contribui la protejarea şi promovarea dreptului la libera exprimare şi a libertăţii presei.

AMP publică rapoarte anuale referitoare la situaţia libertăţii presei în România.

Acest raport este finanţat de Open Society Institute (OSI) şi Ambasada SUA la Bucureşti. Conţinutul acestui raport nu reflectă în mod necesar opinia OSI sau a Ambasadei SUA. 

Echipa FreeEx

Liana Ganea 
Răzvan Martin 

Mulţumiri tuturor celor care au contribuit la publicarea acestui raport:

Mircea Toma
Ştefan Cândea
Mulţumiri speciale APADOR-CH pentru expertiza juridică pe care a asigurat-o departamentului FreeEx de-a lungul întregului an.

Finanţatori: 

Open Society Institute

Ambasada Statelor Unite la Bucureşti

Agenţia de Monitorizare a Presei

Membră a Reţelei Reporteri fără Frontiere

Adresa: Calea Plevnei, nr. 98, 
BL. 10C, sector 1, Bucuresti
Corespondenta: CP 2 OP 67 
Tel/Fax: 021-313 40 47
E-mail: freeex@mma.ro
http://www.mma.ro; www.freeex.ro
Cuprins
Metodologie

1. Cadrul general

1.1. Agresiuni la adresa libertăţii presei
1.2. Piaţa de media

1.3. Legislaţie

1.4. Etică

1.5. Accesul la informaţiile de interes public

2. Cazuistică

2.1. Agresiuni şi ameninţări

2.2. Presiuni ale autorităţilor. Presiuni politice şi economice

2.3. Accesul la informaţiile de interes public

2.4. Procese

2.5. Drepturi de muncă

2.6. Presa şi Corupţia

2.6. Presa şi Securitatea
Metodologie

Departamentul FreeEx a început să publice rapoarte anuale dedicate libertăţii presei în anul 2000.  Clasificările noastre legate de împărţirea hărţuirilor la adresa jurnaliştilor au cunoscut puţine modificări de-a lungul anilor. Împărţim încălcările libertăţii de exprimare şi libertăţii presei în:

- Agresiuni: implică atacuri fizice asupra jurnaliştilor sau a redacţiilor (lovire, echipament de înregistrare, filmare, fotografiere confiscat sau distrus, serchestrarea jurnalistului, redacţie devastată, etc.);

- Ameninţări: implică ameninţarea cu moartea, ameninţări cu punerea integrităţii fizice a jurnalistului, a familiei sau bunurilor acestuia în pericol, folosirea unui limbaj injurios la adresa jurnalistului. 

- Presiuni ale autorităţilor: presiuni asupra jurnaliştilor şi instituţiilor de presă venite din partea unor instituţii ale statului (anchete ale poliţiei, parchetului, gărzii financiare sau altor instituţii ale statului având drept scop intimidarea presei, arestare sau reţinere în vederea cercetării, presiuni pentru divulgarea surselor confidenţiale venite din partea organelor de anchetă, confiscarea sau copierea datelor din computere, confiscarea sau copierea unor documente, interceptarea comunicaţiilor, introducerea unei legislaţii defectuoase care afectează presa sau refuzul de a reforma legi, etc.).
- Presiuni politice: presiuni asupra jurnaliştilor şi instituţiilor de presă venite din partea unor oameni politici sau partide (presiuni organizate, făcute cu scopul exclusiv de a proteja interesele politice ale unor partide sau ale unor oameni politici; includ şi folosirea de către partide sau oameni politici a instituţiilor statului în acest scop).

- Presiuni economice: presiuni asupra jurnaliştilor şi instituţiilor de presă venite din partea unor companii sau oameni de afaceri (oferirea de contracte de publicitate, contracte de publicitate anulate, condiţionarea păstrării acestor contracte de nepublicarea unor informaţii sau de concedierea unor jurnalişti etc.)

- Cenzură: interzicerea publicării, confiscarea tirajului, ridicarea abuzivă a licenţei de emisie. 

- Autocenzură: actul prin care jurnaliştii se abţin de la publicarea unor informaţii de interes public, ca urmare a presiunilor indirecte venite din partea patronatului sau a conducerii redacţiei.

Cazurile raportate mai jos au drept sursă: investigaţiile directe ale echipei FreeEx (discuţii şi corespondenţe cu părţile implicate, cu avocaţi ai părţilor, cu instituţiile statului, etc.), informaţii culese cu ajutorul reţelei freeex (www.groups.yahoo.com/freeex), articole apărute în presa scrisă, ştiri radio şi tv, bloguri şi publicaţii on-line. Raportul nostru se bazează şi pe rapoarte oficiale sau rapoarte publicate de alte instituţii independente.

1.   CADRUL GENERAL

Cele mai importante evenimente ale anului 2006 sunt:
· Creşterea vizibilă a atacurilor la adresa libertăţii de exprimare venite din partea unor instituţii importante ale statului.
· Numărul destul de ridicat de agresiuni şi ameninţări la adresa jurnaliştilor, chiar dacă nu există cazuri foarte grave.
· Schimbările importante pe piaţă în zona proprietăţii; apariţia unor actori noi şi consolidarea fenomenului de concentrare.
· Tentativele de control politic asupra Consiliului Naţional al Audiovizualului.
· Lipsa voinţei politice de a modifica legea de funcţionare a radioului şi televiziunii publice, asigurând astfel o independenţă reală acestor instituţii.
· Îmbunătăţirea legii accesului la informaţiile de interes public şi a legii achiziţiilor publice, dar şi tentativa de limitare a aplicabilităţii legii 544/2001 prin votarea de către Parlament a legii reutilizării informaţiilor publice.
· Modificarea codului penal prin care se dezincriminau insulta şi calomnia adoptată de Parlament, dar blocată în ianuarie 2007 de Curtea Constituţională.
· Iniţierea de către Ministerul Justiţiei a unui proiect legislativ care legifera accesul procurorilor la o serie de date din sisteme informatice, fără mandat de la judecător (OUG nr. 131/2006).
· Presa percepută tot mai mult ca un instrument de obţinere a unor avantaje politice şi economice.

· Intensificarea dezbaterii privind problemele interne ale presei, impulsionată şi de blog-urile de analiză media.
· Continuarea dezbaterii în cadrul organizaţiilor profesionale privind definirea unor instrumente de autoreglementare şi a mecanismelor de aplicare a acestora.
· Arestarea managementului unui trust de presă locală acuzat de practici de şantaj.

1.1. Agresiuni la adresa libertăţii presei
După un an 2005 în care presa a beneficiat de un respiro, în 2006, odată cu certitudinea integrării europene a Romaniei şi, implicit, scăderea presiunii externe, numărul atacurilor îndreptate împotriva libertăţii presei a cunoscut o recrudescenţă. Noutatea este dată de numărul îngrijorător de mare al cazurilor în care instituţii ale statului sau reprezentanţi ai autorităţilor publice sunt implicate în aceste atacuri. Dacă la nivelul autorităţilor locale astfel de manifestări nu mai constituie o surpriză, implicarea unor instituţii importante, cum ar fi Parchetul general sau Ministerul Afacerilor Externe în astfel de cazuri constituie o premieră. 
Ziarişti arestaţi, anchetaţi şi învinuiţi pentru deţinere de documente secrete, locuinţe şi redacţii percheziţionate, procurori care fac presiuni asupra jurnaliştilor să-şi dezvăluie sursele, prezenţa unor agenţi ai serviciilor secrete infiltraţi în redacţii, site-uri de internet închise de provideri la solicitarea MAE, confiscarea tirajului unei publicaţii de către Poliţie sunt cazuri extrem de grave de care autorităţile române se fac responsabile. 

Deşi este greu să asimilăm aceste situaţii unor presiuni politice organizate, pentru că majoritatea lor nu vin din zona unor oameni politici importanţi sau a partidelor politice, nu am asistat la niciun efort din partea autorităţilor pentru a condamna practicile procurorilor sau de a pedepsi poliţiştii care au confiscat tirajul publicaţiei Európai Idö. De asemenea, nicio instituţie a statului sau înalt oficial nu a condamnat comportamentul Ministerului Afacerilor Externe în cazul site-ului www.mae.haos.ro. 

Cel mai grav caz al anului 2006 este cel al jurnaliştilor vrânceni învinuiţi de deţinere şi răspândire a unor informaţii secrete. În februarie 2006, un CD-rom cu informaţii secrete militare referitoare la situaţia trupelor române în Afganistan a intrat în posesia câtorva ziare. Pentru că informaţia nu era de interes public, ziarele România liberă şi Ziua au pus securitatea naţională mai presus de interesul jurnalistic şi nu au publicat date conţinute de CD. Ziua a publicat un articol în care avertiza instituţiile statului asupra faptului că informaţiile secrete militare se află în spaţiul public. 

În ciuda acestui comportament jurnalistic responsabil, procurorii au declanşat investigaţii împotriva ziariştilor implicaţi. Marian Gârleanu, corespondentul local în Vrancea al ziarului România liberă, a fost arestat pe 17 februarie, pentru două zile, cu o desfăşurare de forţe impresionantă, care a inclus trupe speciale. Pe 18 februarie, Sebastian Oancea, corespondent local al ziarului Ziua, a fost de asemenea interogat, casa sa a fost percheziţionată şi bunurile sale (inclusiv computerul) au fost confiscate. Cei doi au fost puşi sub urmărire pentru deţinere şi diseminare de informaţii secrete militare şi li s-a cerut să dezvăluie cum au intrat în posesia CD-ului. Alţi jurnalişti locali şi din Bucureşti au fost interogaţi ca martori sau potenţiali complici, iar redacţia ziarului Ziua a fost vizitată de procurori care au clonat o parte din computerele folosite de jurnaliştii care investigau acest caz. 

Anterior, Ministerul Aparării Naţionale declarase că responsabilii de scurgerea de informaţii au fost identificaţi ca făcând parte din armată şi că anchete penale au fost deschise împotriva acestora. Mai mult, ministrul Apărării,  Teodor Atanasiu, a declarat că informaţiile vizate nu constituiau ameninţări pentru securitatea armatei române, pentru că erau mai vechi de doi ani. 


Un an după aceste evenimente situaţia jurnaliştilor acuzaţi de detinere de informaţii clasificate este încă neclară. Aceştia sunt oficial învinuiţi pentru deţinere şi diseminare de informaţii secrete, însă dosarul încă nu a fost înaintat de procurori în instanţă, privându-i pe jurnalişti de posibilitatea de a se apăra.

Un alt caz extrem de grav este cel în care MAE a solicitat firmei de web-hosting blocarea site-ului www.mae.haos.ro. Site-ul fusese realizat de doi jurnalişti de la cotidianul Ziua care criticau activitatea MAE. Pe prima pagina a site-ului, care era o replică aproape identică a site-ului oficial al MAE (www.mae.ro), era postat avertismentul “Acest site este un pamflet”. Firma de web-hosting nu numai că a închis site-ul respectiv, dar a şi oferit MAE datele personale ale iniţiatorilor acestuia.

Poliţiştii din Tg. Mureş au confiscat în luna martie, de la punctele de vânzare, întregul tiraj al ziarului local de limbă maghiară, Európai Idö. Numărul confiscat conţinea un articol care reproducea şi comenta un text-proclamaţie cu un conţinut radical, în care se cerea constituirea unei „Republici Secuieşti Independente”. Nicolae Căbulea, şeful IJP Mureş, a declarat că ziarele au fost ridicate în vederea examinării, pe motiv că ele aduc atingere siguranţei naţionale, ulterior urmând să fie înapoiate distribuitorilor de presă. Dacă intenţia IJP Târgu Mureş era doar aceea de a examina conţinutul materialului publicat de Európai Idő, atunci ar fi fost de ajuns să fie analizat un singur exemplar al publicaţiei şi nu să fie confiscat masiv tirajul acesteia, ceea ce are caracterul unui grav act de cenzură. 

Vasile Păun, director adjunct al Direcţiei Generale de Informaţii a Apărării (DGIA), l-a ameninţat într-o convorbire telefonică pe Doru Dragomir, jurnalist la cotidianul Ziua, că îl va desfiinţa şi că acesta va plăti scump pentru criticile pe care i le-a adus în paginile ziarului. 

În luna iulie, în pline dezbateri legate de campania de deconspirare a jurnaliştilor şi formatorilor de opinie care au colaborat cu fosta Securitate
, cotidianul Curentul a publicat o corespondenţă din 2001 între directorul de atunci al SRI, Radu Timofte şi Damian Brudaşcu, senator PRM. Conform acesteia, Timofte a recunoscut că SRI are agenţi infiltraţi în redacţii. Radu Bercaru, purtătorul de cuvant al SRI a recunoscut că această instituţie încă dispune de agenţi in presă. Ulterior au apărut în presă informaţii că şi celelalte servicii secrete încearcă să racoleze şi să infiltreze agenţi în rândurile jurnaliştilor. Din păcate, legislaţia românească nu interzice acest gen de practici. În cadrul dezbaterilor declanşate anul trecut pe tema redefinirii legilor privind siguranţa naţională, PNL a cerut ca acestea să conţină prevederi specifice care să interzică astfel de practici. Puţini politicieni şi personalităţi publice au condamnat această practică, susţinand dreptul serviciilor secrete de a infiltra presa. A existat, însă, o reacţie de condamnare venită din partea presei şi a comunităţii media, dar şi a unor politicieni. Clubul Român de Presă a introdus la scurt timp o clauză în Codul Deontologic prin care recomandă ziariştilor să nu lucreze ca angajaţi sau ofiţeri sub acoperire ai serviciilor secrete. Alte organizaţii (Convenţia Organizaţiilor de Media, Centrul Român pentru Jurnalism de Investigaţii) aveau deja reglementată această situaţie în documentele proprii de autoreglementare.
1.2. Piaţa de media

      Tendinţa din anii anteriori spre consolidare a grupurilor de presă care absorb şi lansează tot mai multe instituţii media a continuat şi în 2006. Acest fenomen de concentrare a proprietăţii este însoţit de un proces de explozie a vehiculelor media noi, mai ales a celor cu profil de nişă, majoritatea acestora având profil de divertisment. 

Expansiunea continuă a pieţei nu a adus cu sine şi o creştere a calităţii produselor media oferite publicului sau o diversificare a acestora. Reţetele par a fi aceleaşi, divertismentul având prioritate în faţa informaţiei de calitate. 

De asemenea, a ieşit la iveală dezechilibrul dintre cererea şi oferta de forţă de muncă, evoluţia rapidă a pieţei de media neputând fi însoţită de o evoluţie asemănătoare a profesioniştilor de media. Acest dezechilibru se reflectă în slaba calitate a produselor media oferite de piaţă, cu câteva excepţii. Criza forţei de muncă a fost evidenţiată şi de migrările de ziarişti de la un grup media la altul, culminând cu transferuri întregi ale unor redacţii de la o publicaţie la alta
.

Un alt semn de ingrijorare rămâne statutul politic, economic şi legal al proprietarilor celor patru mari grupuri de presă. Trei dintre cei mai importanţi oameni de faceri din România au în proprietate importante grupuri media. Doi dintre aceştia au interese politice directe (Dan Voiculescu
 şi Dinu Patriciu), în timp ce acelaşi Dinu Patriciu şi S.O. Vântu au mari probleme cu justiţia (S.O. Vântu, condamnat la 2 ani de închisoare pentru fals şi uz de fals, Dinu Patriciu, judecat pentru mai multe presupuse infracţiuni economice). Există situaţii în care agenda instituţiilor media este vizibil influenţată de interesele patronatului. Chiar Dan Voiculescu declara că "s-au format trei-patru grupuri de oligarhi în presă (…) În presa din România sunt foarte multe tentative de şantaj, sunt foarte multe ziare care sunt partizane politic ale unor anumite grupări, ale unor anumite orientări".
 

O afirmaţie asemănătoare a fost făcută chiar de C.T. Popescu, preşedintele Clubului Român de Presă, organizaţie care reprezintă cele mai importante instituţii media din Romania. Acesta menţiona în demisia pe care şi-a înaintat-o în luna noiembrie din această funcţie că: “Viaţa politică din ce în ce mai vulgară şi superficială din România ultimilor ani este însoţită, ca şi cum n-ar vrea să rămână mai presus, de o presă tot mai degradată, moral şi profesional. Reţelele de presa murdară, locale şi centrale, se împart în două categorii: puţinele care au fost descoperite şi multele care îşi văd în continuare de treabă. Multe, prea multe ziare sunt folosite ca adevărate măciuci, cu care se dă în capul victimei fără nici cel mai mic scrupul de a justifica titlurile de-o schioapă şi pozele cât jumătate de pagină. Ziariştii au devenit, în prea mare masură, nişte mercenari care, după ce se bat cu pumnii în piept pentru niscai principii, se mută la trustul primului mahăr care dă mai mult.(…) Şuvoaie de bani venind din afara presei inundă acum mass media, alterând relaţiile profesionale din branşă, golind de sens brand-uri construite în mai mult de un deceniu.”

Harta proprietăţii
 a cunoscut câteva schimbări spectaculoase anul trecut. S.O. Vântu a recunoscut în luna februarie că este proprietarul şi finanţatorul postului de televiziune Realitatea TV, confirmând astfel zvonurile care circulau de ceva timp în acest sens. Grupul care s-a format în jurul postului Realitatea TV a cunoscut o expansiune spectaculoasă anul trecut prin preluarea de către S.O. Vântu a grupului Caţavencu în luna iunie prin lansarea postului de televiziune Money Channel şi a agenţiei de ştiri NewsIn. Deşi a anunţat public că deţine trustul Caţavencu, S.O. Vântu nu apare în niciun document oficial ca fiind proprietarul acestui grup
.
Dinu Patriciu a revenit pe piaţa de media achiziţionând anul trecut cotidianele Adevărul şi Averea (in prezent Click), şi publicaţiile Dilema Veche, Plai cu boi şi Romania literară. Omul de afaceri este proprietar al companiei petroliere Rompetrol şi judecat pentru acuzaţia de delapidare, spălare de bani şi asociere în vederea săvârşirii de infracţiuni. 
Grupul familiei Voiculescu a cunoscut la rândul lui o creştere, achiziţionând agenţia de presă Amos News şi lansând postul de televiziune Euforia TV.

La rândul său, grupul condus de Adrian Sârbu, a preluat controlul asupra cotidianului Gândul prin intermediul diviziei sale de presă scrisa, Publimedia. 

La sfârşitul anului 2006, grupul elveţian Ringier, principalul actor pe piaţa presei scrise din Romania s-a asociat cu grupul turc Dogan în nou infiinţatul post de televiziune Kanal D.

Tot mai mult, grupurile media de dimensiuni mici şi medii, ce au în proprietate medii de comunicare dintr-o singură zonă sau două (print şi/sau radio), sunt împinse de necesităţile pieţei spre fuziuni sau parteneriate cu grupuri mari ce au în proprietate televiziuni. Cu toate că piaţa de publicitate creşte spectaculos de la an la an, ea nu este încă capabilă să susţină o piaţă de media supradimensionată şi distorsionată de existenţa unor actori care nu respectă regulile jocului, investind în instituţii media pentru alte motive decât cele legitime de a obţine profit şi de a informa corect publicul. Aceste disfuncţii ale pieţei sunt şi cele care împing actorii de dimensiuni mici sau medii să fuzioneze sau să intre în parteneriat cu ‘peştii’ mari, consolidând astfel fenomenul de concentrare a proprietăţii. 

O altă noutate o constituie creşterea investiţiilor străine pe piaţa presei locale. Compania European Media Invest aparţinând grupului german ARBO Media a făcut o serie de achiziţii importante pe piaţa locală, printre care Ziarul de Iaşi, Viaţa liberă din Galaţi
. 
Un alt grup care a pătruns puternic pe piaţa locală din Banat şi Transilvania în ultimii ani este compania austriacă InformMedia.  Într-un context în care presa locală suferă din cauza resurselor financiare reduse şi a constrângerilor din partea mediilor politice şi economice locale, apariţia actorilor străini poate fi privită ca o veste bună, independenţa financiară a acestora fiind o premisă a independenţei editoriale. 

Pe 12 decembrie 2006, Consiliul Concurenţei a amendat companiile UPC România, RCS&RDS, ASTRAL TELECOM şi Cablevision of Romania cu amenzi în valoare totală de 25.944.809 RON (echivalentul a peste 7.500.000 Euro). Consiliul Concurenţei a sancţionat astfel  o înţelegere de tip cartel, având ca obiect împărţirea pietei serviciilor de cablu din municipiul Timişoara între societăţile UPC ROMANIA şi HI-FI QUADRAL. De asemenea, au fost sancţionate ASTRAL TELECOM şi Cablevision of Romania pentru săvârşirea unor abuzuri de poziţie dominantă, manifestate prin impunerea de tarife majorate în mod nejustificat de creşterea costurilor.

1.3. Legislaţie

În materie de legislaţie, anul 2006 a adus unele îmbunătăţiri, dar şi unele surprize neplăcute. Marele câştig a fost, pentru scurt timp, adoptarea de către Parlament şi intrarea în vigoare a Legii 278/2006 de modificare a Codului Penal, propusă de Ministerul Justitiei. Legea elimina din rândul infracţiunilor insulta, calomnia şi toate articolele legate de defăimare. Din păcate, deşi clasa politică a dat dovadă că are voinţa politică de a introduce aceste modificări radicale, la începutul anului 2007 Curtea Constituţională a declarat neconstituţională eliminarea insultei şi a calomniei din Codul Penal, lăsând să se înţeleagă că acesta este singurul mijloc prin care se protejează dreptul la demnitate a persoanei. 

Alte două iniţiative care au intrat în vigoare sunt extinderea ariei de aplicare a legii accesului la informaţiile de interes public (Legea 544/2001) care va fi aplicabilă tuturor instituţiilor, autorităţilor, ce utilizează sau administrează resurse financiare publice, orice regie autonomă, companie naţională, precum şi orice societate comercială aflată sub autoritatea unei instituţii publice centrale ori locale şi la care statul român sau, după caz, o unitate administrativ-teritorială este acţionar unic ori majoritar.  

A doua lege modificată este cea a achiziţiilor publice, OUG 34/2006, unificând toate modificările adoptate în ultimii ani în acest domeniu şi făcând mai transparent procesul de acordare a contractelor ce implică bani publici. Cele două modificări s-au făcut la ‘pachet’, cu scopul de a face mai transparentă alocarea publicităţii finanţată din bani publici.

Anul trecut a apărut însă şi o initiativă legislativă de natură să limiteze accesul la informaţiile de interes public şi să anuleze progresul legislativ cunoscut în ultimii ani. În intenţia de a respecta Directiva 98/2003 a Comisiei Europene, Guvernul a introdus Legea privind reutilizarea informaţiilor din instituţiile publice, care stabileşte condiţiile prin care informaţiile din sectorul public sunt accesibile cetăţenilor şi modalităţile de punere la dispoziţia publicului a documentelor deţinute de instituţiile din sectorul public şi condiţiile privind reutilizarea acestor informaţii. Directiva europeană stabileşte condiţiile minimale privind accesul la informaţiile de interes public, lăsând statelor membre posibilitatea adoptării unor legislaţii mai permisive (“Măsurile luate de statele membre pot depăşi normele minimale stabilite prin prezenta directivă, permiţând astfel o reutilizare mai largă”). În cazul de faţă, România deja dispunea de o lege (legea 544/2001) ce conţine prevederi mult mai liberale decât cele ale directivei. Legea privind reutilizarea informaţiilor din instituţiile publice introduce prevederi mult mai restrictive decât legea 544/2001, inclusiv probarea de către solicitant a unui “interes legitim în condiţiile legii”. Pe 19 septembrie, Preşedinţia a trimis Parlamentului României, cererea de reexaminare a acestei legi considerând că aceasta încalcă articolul 31 (1) din Constituţia României, care statuează că "dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădit".

A existat şi o tentativă a clasei politice de a exercita control politic asupra unei instituţii independente, Consiliul Naţional al Audiovizualului, a cărui activitate a fost blocată pentru o perioadă de timp din cauza refuzului parlamentului de a desemna conform legii noi membrii în CNA în urma expirării mandatului a şase membri. Politicienii au încercat modificarea legii audiovizualului pentru a mări numărul membrilor CNA astfel încât toate partidele politice să fie reprezentate în Consiliu. După proteste ale CNA şi ale societăţii civile, Parlamentul a cedat, renunţând la modificarea legii şi numind în luna decembrie noii membri pe locurile rămase vacante.

Clasa politică a rămas din nou restantă în ceea ce priveşte legea de funcţionare a serviciilor publice de radio şi televiziune. Modificarea acestei legi, promisiune electorală a Alianţei D.A., a demarat încă de la începutul anului 2005, generând mai multe proiecte de lege, ale puterii şi ale opoziţiei. În cele din urmă, în aprilie 2006, majoritatea parlamentară şi opoziţia au ajuns la un consens asupra unui proiect de lege destul de reformist, capabil să amelioreze independenţa instituţională a radioului şi televiziunii publice. Proiectul a fost redactat în urma unor consultări publice, având sprijinul unor organizaţii media, dar totul s-a blocat în luna iunie, după ultimele consultări cu societatea civilă. Din acel moment, nimic nu s-a mai întâmplat cu respectivul proiect, aflat şi acum la Comisia de Cultură, Arte şi Mass Media a Senatului. Din fericire, televiziunea publică şi-a îmbunătăţit vizibil performanţele editoriale, oferind ştiri echilibrate şi de calitate, dar şi programe care justifică rolul de serviciu public.

La sfârşitul anului Guvernul a adoptat prin Ordonanţă de Urgenţă (OUG nr. 131/2006), la propunerea Ministerului Justiţiei, modificări ale legii de funcţionare a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism DIICOT (Legea 508/2004), modificări care permiteau procurorilor accesul la sistemele informatice fără mandat din partea judecătorilor. Ulterior, Ministerul Justiţiei a precizat că nu este vorba de accesul la conţinutul comunicaţiilor sau al datelor, ci doar de accesul la informaţiile legate de trafic şi la listele cu apeluri telefonice. De asemenea, ministerul a precizat că interceptarea, inregistrarea sau percheziţionarea sistemelor informatice erau în continuare posibile numai cu aprobarea judecătorului. Ordonanţa a fost criticată de presă şi organizaţiile societăţii civile, care au acuzat că aceasta violează dreptul la viaţă privată şi au cerut menţinerea mandatului judecătoresc şi pentru situaţiile solicitate de minister.

La începutul anului 2007, plenul Camerei Deputaţilor a adoptat un proiect de lege care suspenda efectele ordonanţei 131/2006.  La rândul său, Consiliul Superior al Magistraturii a considerat că procurorii pot supraveghea, intercepta şi înregistra comunicaţii, dar şi accesa sisteme informatice doar cu mandat emis de judecător. 

În luna noiembrie, o prima formă a proiectului de nou Cod Penal în lucru la Ministerul Justiţiei conţinea sancţiuni cu închisoarea pentru încălcarea dreptului la viaţă privată prin fotografierea, filmarea sau înregistrarea unei persoane aflată în spaţiu privat şi pentru publicarea sau difuzarea de imagini cu o persoană cercetată, surprinse cu ocazia prinderii ori pe durata reţinerii sau arestării preventive, pe durata efectuării unui act procedural sau în incinta şi în apropierea sediului instanţei, parchetului ori a organului de cercetare penală. În urma discuţiilor cu organizaţiile de media şi organizaţiile de drepturile omului, care au criticat lipsa unor excepţii de interes public, ignorarea rolului presei într-o societate democratică şi împiedicarea activităţii jurnalistice în expunerea corupţiei, aceste prime propuneri au fost eliminate din proiectul supus dezbaterii publice la începutul anului 2007. 
În luna noiembrie, Parlamentul a adoptat noua Lege a Cultelor (legea 489/2006) care conţine o prevedere ce aduce atingere directă libertăţii de exprimare: “În România sunt interzise orice forme, mijloace, acte sau acţiuni de defăimare şi învrăjbire religioasă, precum şi ofensa publică adusă simbolurilor religioase." Organizaţiile de drepturile omului au protestat împotriva acestei prevederi, considerată a fi excesivă şi periculoasă pentru libertatea de exprimare, dar cele mai importante culte şi întreaga clasă politică şi-au manifestat sprijinul pentru acest articol al legii.

CNA a adoptat la începutul anului 2006 un nou Cod de reglementare în audiovizual, un document cuprinzător ce conţine toate reglementările, deciziile, hotărârile anterioare ale acestui organism. Documentul a fost adoptat în urma unei consultări publice cu reprezentanţii industriei şi ai organizaţiilor de media.  Totuşi, documentul conţine încă o serie de prevederi considerate de organizaţiile de media ca fiind prea restrictive. 

De asemenea, au existat mai multe tentative de modificare a legii audiovizualului, ultima şi cea mai consistentă în luna septembrie, când preşedintele Comisiei de Cultură, Arte şi Mass Media din Camera Deputaţilor a introdus amendamente ce vizează modernizarea legislativă în scopul trecerii la televiziunea digitală, dar şi aspecte ce ţin de reflectarea campaniei electorale în programele de radio şi televiziune. Iniţiativa proiectului de lege a aparţinut unui grup de lucru care a adus împreună reprezentanţi ai organizaţiilor de media, ai industriei şi ai autorităţilor
. Preşedintele Comisiei de cultură, arte şi mass media din Camera Deputaţilor şi-a asumat textul proiectului, înaintându-l dezbaterii parlamentare. Însă la data publicării acestui raport, proiectul nu fusese încă adoptat de Parlament.

În cadrul unor dezbateri parlamentare asupra imaginii proaste a Parlamentului în ochii opiniei publice, liderul grupului din Senat al PRM, Mihai Ungheanu, a propus iniţierea unui proiect de lege a presei şi a dreptului la replică, precum şi reglementarea situaţiei ziariştilor acreditaţi la Parlament. Senatorul susţine că "Senatul este dator să condiţioneze prezenţa presei la lucrările sale, precizând cuantumul obligatoriu de informaţii şi ştiri pe care presa este acreditată să le prezinte". Publicaţiile care nu respectă această condiţie, precum şi cele care "prezintă deformat viaţa parlamentară", pot fi sancţionate cu retragerea acreditării. Totodată, potrivit documentului, Senatul are datoria "să aducă în faţa justiţiei acele publicaţii care deformează grav fie activitatea, fie imaginea Senatului".

Anul trecut, atât Preşedinţia cât şi Guvernul au înaintat două pachete de legi privind siguranţa naţională. Prima iniţiativă a aparţinut Presedinţiei, în luna februarie, şi a stârnit controverse, din cauza faptului că pachetul de legi propuse a fost clasificat de către Consiliul Superior de Apărare a Ţării. Presedinţia a argumentat că pachetul de legi era un material de lucru redactat împreună cu serviciile secrete, document ce urma să fie supus dezabaterii publice după ce ar fi căpătat o formă finală în urma consultării instituţiilor statului, inclusiv a comisiilor parlamentare de specialitate. În cele din urmă, proictele au fost făcute publice ca urmare a protestelor societăţii civile, presei şi partidelor politice. Ele au fost criticate de organizaţiile de drepturile omului pentru prevederile lor restrictive în ceea ce priveşte drepturile omului şi pentru puterea prea mare pe care o acordă serviciilor secrete. PNL a criticat această iniţiativă, Guvernul introducând, la rândul lui, un pachet de legi privind siguranţa naţională. Al doilea proiect conţine prevederi mult mai liberale şi introduce un control mai strict asupra funcţionării serviciilor secrete. 

În luna februarie a anului 2007, PNL a  introdus, la rândul lui, un alt pachet de legi privind siguranţa naţională. Până în acest moment, niciuna dintre cele trei iniţiative nu a fost adoptată de Parlament.
1.4. Etica

Discuţiile asupra problemelor interne ale presei, profesionale şi etice, începute în 2005, au continuat şi anul trecut. Au apărut din nou situaţii în care presa a fost pusă în defensivă pentru greşeli flagrante de deontologie profesională. Îmbucurător este faptul că dezbaterea a fost pornită, că există tot mai multe voci din interiorul, dar şi din afara breslei, care sunt preocupate de respectarea standardelor profesionale şi morale în presă. Un rol extrem de important în acest sens îl au blog-urile de analiză media care au cunoscut o explozie în anul 2006 şi care au lansat teme ce au devenit subiecte de dezbatere în presa tradiţională. Din pacate, la nivelul redacţiilor şi al jurnaliştilor există un interes scăzut pentru aceste teme. Editorii nu au reuşit nici să impună, nici să-şi asume aceste teme. 

Ca şi în 2005, Ministrul Justiţiei, Monica Macovei, a fost protagonistul unui scandal de presă finalizat în acelaşi mod – ziarul şi-a cerut scuze cititorilor şi minstrului. La sfârşitul lunii ianuarie, ziarul Gândul susţinea că a intrat în posesia scrisorii prin care ministrul justiţiei, Monica Macovei, ar fi cerut înlăturarea procurorului Adriana Cristescu din dosarul „Patriciu”
. Două zile mai târziu, cotidianul îşi cerea public scuze pentru articolul ”insuficient documentat şi argumentat, pe de o parte, redactat în termeni sentenţioşi, acuzatori fără rezervă, pe de alta (...) Publicarea acestui articol din considerente de intâietate şi exclusivitate a fost o greşeală deontologică şi profesională“. 

Jurnalişti şi figuri publice marcante nu se sfiesc să-şi folosească imaginea publică pentru a veni în sprijinul oamenilor de afaceri aflaţi în dificultate în faţa legii. Mircea Dinescu, poet, editorialist influent, om de televiziune, dar şi acţionar la trustul media al lui Dinu Patriciu, a fost prezent alături de acesta în luna februarie la Tribunalul Bucureşti pentru a-şi exprima public sprijinul pentru Patriciu, pus sub acuzare pentru mai multe infracţiuni economice. O altă personalitate publică influentă, Florin Călinescu, actor şi om de televiziune, a venit la Curtea de Apel a Municipiului Bucureşti pentru a-şi exprima public sprijinul pentru Ovidiu Tender, om de afaceri judecat pentru o serie de presupuse infracţiuni economice.   

Anul trecut a consemnat un nou scandal de corupţie in presă după cel din 2005 în care a fost implicată conducerea redacţiei Ziua de Iaşi. La sfârşitul lunii octombrie, şase persoane din conducerea grupului de presă locală Gazeta au fost arestate, fiind învinuite de şantaj calificat în formă continuată  şi aderare  la un grup infracţional organizat, ca urmare a plângerilor depuse de un grup de politicieni şi oameni de afaceri locali. Conform rechizitoriului, trustul Gazeta se folosea de investigaţiile jurnalistice pentru a obţine contracte de publicitate de la subiecţii respectivelor investigaţii. O măsură controversată a fost confiscarea calculatoarelor celor două redacţii, ceea ce a împiedicat apariţia acestora pentru o perioadă. Până la sfârşitul lunii aprilie 2007, calculatoarele confiscate de procurori nu au fost returnate redacţiilor. La data publicării acestui raport, cei şase inculpaţi erau judecaţi în libertate.
Cazul aruncă o umbră asupra imaginii presei în rândul publicului, dar astfel de situaţii nu erau deloc necunoscute în rândurile comunităţii media, deşi reprezentau subiecte aproape tabu pentru paginile ziarelor. 

Pornind de la acest caz, Clubul Român de Presă a avut în luna noiembrie iniţiativa unei întâlniri care să dezbată asemenea situaţii, propunând soluţia legitimaţiei de jurnalist emisă de organizaţiile profesionale ca garanţie împotriva unor astfel de abuzuri de statut. La întâlnire au participat reprezentanţi a numeroase organizaţii de media, inclusiv membrii ai Convenţiei Organizaţiilor de Media (COM), majoritatea respingând această soluţie. În cele din urmă, s-a convenit de comun acord că cea mai potrivită variantă este înfiinţarea unui Consiliu Etic al presei care să sancţioneze moral încălcările codului deontologic. 
Clubul Român de Presă a demarat la sfârşitul anului 2006 un proces de redefinire instituţională, dupa ce preşedintele său, CT Popescu a demisonat din funcţie în luna noiembrie, invocând degradarea profesională a presei, utilizarea acesteia ca instrument de presiune politică şi economică de către patroni şi mercenarizarea jurnaliştilor. Ulterior, acesta a revenit asupra deciziei, fiind reales la începutul lui 2007 în funcţie şi urmând a coordona restructurarea instituţională a CRP, care se va separa în două entităţi – o organizaţie ce va reprezenta interesele jurnaliştilor şi una care va reprezenta interesele patronatului de media. 

1.5. Accesul la informaţiile de interes public
Legea accesului la informaţiile de interes public a fost modificată anul trecut, extinzând aria sa de aplicare la orice “autoritate ori instituţie publică ce utilizează sau administrează resurse financiare publice, orice regie autonomă, companie naţională, precum şi orice societate comercială aflată sub autoritatea unei autorităţi publice centrale ori locale şi la care statul român sau, după caz, o unitate administrativ-teritorială este acţionar unic ori majoritar". Legea a fost modificată în paralel cu legea achiziţiilor publice, cu scopul de a facilita accesul la informaţii legate de contractele de publicitate derulate de instituţii şi companii publice.
Numarul cererilor de informaţii în baza Legii 544/2001 a scăzut, în 2006, cu 46% faţă de 2005, se arată în raportul de evaluare dat publicităţii de Agenţia de Strategii Guvernamentale.

Au existat şi în 2006 destule cazuri în care autorităţile au refuzat să ofere informaţiile solicitate de public în total dispreţ faţă de lege. Din păcate, cel mai “bun” exemplu este chiar Guvernul, care a refuzat să facă publică lista persoanelor care au intrat în Palatul Victoria între 24 decembrie 2004 şi 26 ianuarie 2006. Solicitarea a venit din partea cotidianului Jurnalul Naţional care a dorit să verifice o informaţie despre o posibilă întâlnire ce ar fi avut loc la sediul guvernului între primul ministru, C.P. Tăriceanu, ministrul justiţiei, Monica Macovei şi omul de afaceri liberal, Dinu Patriciu, aflat la acea oră în cercetare penală pentru fraudă şi spălare de bani.

2. CAZUISTICĂ

2.1 Agresiuni şi ameninţări 
Pe 10 februarie, uşa apartamentului jurnalistei Ileana Firtulescu din Petroşani a fost incendiată de persoane necunoscute. Ileana Firtulescu, redactor-şef al săptămânalului Informaţia a găsit un bilet de ameninţare pe care era scris: „A fost ultima ta audiere. Vezi să nu-i trebuiască la Anca mai mulţi bani de medicamente. E doar un avertisment". Anca, fiica Ilenei Firţulescu era bolnavă, fapt ce nu era cunoscut de multe persoane. Câteva zile mai tarziu, fata jurnalistei a primit ameninţări de la o persoană necunoscută în timp ce se întorcea de la scoală, sugerându-i-se că ar fi mai bine ca familia ei să se întoarcă în oraşul de unde a venit. Acţiunile de intimidare au venit după ce Ileana Firţulescu a publicat mai multe anchete referitoare la legături dintre lumea interlopă şi angajaţi ai Poliţiei locale. Investigaţia declanşată de Poliţie nu a reuşit să identifice făptaşii. 
Pe 6 martie, cunoscutul om de afaceri Marian Iancu l-a insultat şi l-a scuipat pe Ovidiu Oanţă, jurnalist la ProTV. Marian Iancu ieşea de la Parchetul General, unde fusese chemat pentru a da declaraţii în dosarul ,,RAFO-CAROM“, procurorii deschizând urmarirea penală împotriva sa în acest dosar. "Îl aşteptam, a ieşit, l-am întrebat cum a decurs audierea dar, în loc să-mi răspundă, m-a înjurat şi m-a scuipat. Nu mă avertizase anterior că nu vrea să fie filmat”, a declarat Ovidiu Oanţă, jurnalistul de la ProTv.  O oră mai târziu Iancu l-a sunat pe jurnalist şi şi-a cerut scuze. 
Pe 21 martie, jurnalista Loredana Chimoiu de la Antena 1 a fost atacată de un grup de femei, care au lovit-o cu pumnii pentru că “era prea tupeistă”. Jurnalista încerca să filmeze o ştire despre răpirea unei tinere de 14 ani, fiica „vrăjitoarei” Mercedesa. Poliţiştii prezenţi la locul incidentului nu au intervenit. Loredana Chimoiu a depus plângere la Secţia 2 Poliţie Craiova împotriva agresoarelor. Poliţia a identificat agresorul, însă nu l-a putut sancţiona, deoarece persoana respectivă avea certificat de dizabilitate mentală. Jurnalista a mai trecut prin câteva incidente similare în ultimii ani. 
Pe 30 aprilie, după meciul Steaua  - Middlesborough, George Becali, patronul clubului Steaua, le-a cerut  bodyguarzilor săi să o ia din faţa sa pe  Ana Maria Neagu, reporter la Realitatea TV.  Aceasta îl întrebase după meci dacă este mândru de activitatea jucătorilor săi după ce au fost eliminaţi din semifinalele Cupei UEFA. Unul dintre bodyguarzi a ridicat-o pe ziaristă, a lovit-o în picior şi a insultat-o. George Becali este recunoscut pentru comportamentul său agresiv faţă de jurnalişti, mai mulţi dintre aceştia fiind insultaţi sau agresaţi de el în ultimii ani.

Pe 26 mai, 3 ziarişti (Dan Radu, directorul diviziei de ziare locale a companiei Publimedia, Paul Niculescu, editor de reţea în aceeaşi companie, şi Victor Lungu, director PR la cotidianul Monitorul de Cluj) au fost agresaţi de Tudor Chirilă, solistul trupei Vama Veche. Cei trei stăteau pe o terasă în centrul Clujului, când Victor Lungu l-a fotografiat pe Tudor Chirilă, care tocmai pleca din acelaşi local. Chirilă a reacţionat violent, i-a smuls camera foto jurnalistului şi s-a urcat într-un taxi. Când cei trei l-au ameninţat că sună poliţia, Chirilă l-a lovit cu pumnul în faţă pe Paul Niculescu şi i-a aruncat telefonul pe jos. Cei trei jurnalişti au depus iniţial plângere la poliţie, care a  declanşat cercetările în acest caz. În cele din urmă, plângerea a fost retrasă, părţile ajungând la o înţelegere pe cale amiabilă.

Pe 2 august, Alex Nicodim, fotoreporter al cotidianului Gazeta Sporturilor a fost agresat de portarul brazilian al echipei Steaua, Carlos, în timpul pauzei meciului de fotbal cu ND Gorica. Incidentul a avut loc atunci când fotoreporterul a încercat să facă câteva fotografii cu jucătorul de fotbal care stătea pe banca de rezerve. Carlos i-a lovit aparatul de fotografiat, care a căzut şi a fost zgâriat. Răzvan Rotaru, reporter, şi Mihai Stetcu, fotoreporter la Gazeta Sporturilor, i-au cerut explicaţii managerului clubului, Mihai Stoica, dar acesta le-a răspuns că este foarte normal ce a făcut Carlos, i-a insultat şi i-a ameninţat cu bătaia. A doua zi, Mihai Stoica a declarat într-un comunicat de presă că nu i-a înjurat pe fotoreporteri, ci doar a cerut ca Alex Nicodim să îi arate mai mult respect portarului Carlos. Tot a doua zi, într-o conferinţă de presă în care a negat, de asemenea, că Mihai Stoica ar fi adus injurii jurnaliştilor, patronul Stelei, George Becali s-a adresat în termeni extrem de jignitori reporteriţei Antenei1, care îl întrebase dacă îl va demite pe Mihai Stoica în urma incidentelor ce au avut loc in ziua precedentă.

Pe 17 august, o echipă a Antenei 1 a fost serchestrată la Giurgiu de trei maşini în timp ce investiga presupuse afaceri în domeniul imobiliar ale primarului PNL de Giurgiu, Lucian Iliescu.  În momentul serchestrării tocmai filmau una din casele care făceau subiectul investigaţiei jurnalistice. Mai multe persoane s-au dat jos din trei maşini şi i-au împins şi ameninţat pe ziarişti, luându-le camera video şi încercând să îi scoată caseta. Unul dintre agresori era chiar soţia primarului, Smaranda Iliescu. Întreg incidentul a rămas înregistrat pe camera video. Jurnaliştii au făcut plângere la Poliţie, dosarul aflându-se acum la Parchet. 

Pe 6 octombrie, preşedintele Traian Băsescu l-a insultat grav pe un jurnalist, numindu-l “găozar”. Cu câteva minute mai devreme, în timpul conferinţei de presă care urmase numirii în funcţie a noului director al SRI, preşedintele răspunsese sec unei întrebări a jurnalistului vizat, Ovidiu Zară, de la Curentul. Preşedintele se îndrepta spre ieşirea din SRI şi, adresându-se în privat lui Radu Timofte, fostul director al SRI şi lui George Maior, proaspăt numitul director al acestei instituţii, a făcut acestă remarcă ce a putut fi auzită de Ovidiu Zară şi de alţi ziarişti, care se aflau lângă preşedinte. Preşedintele nu şi-a cerut scuze.  

Pe 17 octombrie, Ioan Romeo Roşiianu, redactor-şef al săptămânalului băimărean, eStrada, l-a contactat pe Adrian Filip, preşedinte al filialei PSD Vişeu de Sus pentru a documenta afacerile cu petrol derulate de liderul local PSD cu unităţi militare ale MApN.  Drept răspuns, Roşiianu a primit o avalanşă de înjurături şi ameninţări cu moartea. De asemenea, conform celor relatate de jurnalist, Adrian Filip a ameninţat că va arunca în aer redacţia ziarului eStrada. Jurnalistul a depus plângere la Poliţia Baia Mare, dar, la data publicării acestui raport, ancheta poliţiei nu ajunsese la niciun rezultat.  

Pe 31 octombrie, Dragoş Bota, jurnalist la ziarul Gândul, a fost agresat în timp ce investiga legalitatea unei exploatări miniere în comuna Bozovici, Caraş-Severin. Jurnalistul a făcut câteva fotografii la faţa locului şi când se îndepărta a fost oprit de un angajat al firmei care se ocupa cu exploatarea minei. Acesta i-a smuls aparatul de fotografiat, pe care jurnalistul l-a recuperat ulerior cu ajutorul poliţiei.

2.2 Presiuni ale autorităţilor. Presiuni politice şi economice
Pe 5 ianuarie, cotidianul Ziua a publicat un articol referitor la intenţia Guvernului de a privatiza Loteria Naţională, sugerând că un favorit în achiziţionarea acţiunilor puse în vânzare ar fi George Copos, vice-prim ministru al Guvernului la acea dată, ca urmare a unor relaţii de afaceri foarte strânse cu preşedintele Loteriei, Nicolae Cristea. Articolul nu conţinea punctul de vedere al Loteriei, autorul afirmând că managementul nu a putut fi contactat. Drept urmare, Loteria a trimis o scrisoare ziarului, cerând suspendarea contractului de publicitate pe care îl avea cu acest ziar: "Având în vedere informaţiile cu caracter vădit denigrator la adresa Loteriei Române publicate în ediţia din data de 05.01.2006 a cotidianului ZIUA, precum şi faptul că nu s-a oferit posibilitatea companiei noastre de a-şi preciza poziţia oficială referitoare la conţinutul articolului publicat, în acord cu art.2 din contractul nr. 86/9/26.09.2005 încheiat, vă solicităm să anulaţi comanda noastră de publicare a machetelor de reclamă în cotidianul ZIUA începând cu data de 06.01.2006". Astfel de clauze, care confundă spaţiul editorial cu spaţiul de reclamă, sunt o practică obişnuită în piaţa media din România, deşi puţini sunt cei care sunt dispuşi să discute despre acest lucru.  
În februarie 2006, un CD-rom cu informaţii secrete militare referitoare la situaţia trupelor române în Afganistan a intrat în posesia câtorva ziare. Pentru că informaţia nu era de interes public, ziarele România Liberă şi Ziua au pus securitatea naţională mai presus de interesul jurnalistic şi nu au publicat date conţinute de CD. Ziua a publicat un articol în care avertiza instituţiile statului asupra faptului că informaţiile secrete militare se află în spaţiul public. 

În ciuda acestui comportament jurnalistic responsabil, procurorii au declanşat investigaţii împotriva ziariştilor implicaţi. Marian Gârleanu, corespondentul local în Vrancea al ziarului România Liberă, a fost reţinut pe 17 februarie, pentru două zile, cu o desfăşurare de forţe impresionantă, care a inclus trupe speciale. Pe 18 februarie, Sebastian Oancea, corespondent local în Vrancea al ziarului Ziua, a fost de asemenea interogat, casa sa a fost percheziţionată şi bunurile sale (inclusiv computerul) au fost confiscate. Cei doi au fost puşi sub urmărire pentru deţinere şi diseminare de informaţii secrete militare şi li s-a cerut să dezvăluie cum au intrat în posesia cd-ului. Câţiva alţi jurnalişti locali  au fost interogaţi ca martori sau potenţiali complici şi mai multe alte echipamente au fost confiscate şi analizate pentru a investiga modul în care a fost utilizat CD-ul ce conţinea informaţiile secrete.

Anterior, Ministerul Apărării Naţionale declarase că responsabilii de scurgerea de informaţii au fost identificaţi ca făcând parte din armată şi că anchete penale au fost deschise împotriva acestora. Mai mult, ministrul Apărării,  Teodor Atanasiu, a declarat că informaţiile vizate nu constituiau ameninţări pentru securitatea Armatei Române, pentru că erau mai vechi de doi ani. 

Alţi trei jurnalişti de la Ziua, Bogdan Comaroni, Doru Dragomir şi Victor Roncea, au fost  anchetaţi de procurori pentru posesia de informaţii cu caracter secret, în ciuda faptului că jurnaliştii au informat autorităţile că deţin aceste informaţii şi le-au şi predat. Ovidiu Ohanesian de la România Liberă a fost, de asemenea, interogat. Şi Sorin Roşca Stănescu, directorul Ziua, şi Petre Mihai Băcanu, directorul România Liberă, au fost interogaţi de procurori în legătură cu acest caz. Mai mult, redacţia Ziua a fost vizitată de procurori care au clonat o parte din computerele folosite de jurnaliştii care investigau acest caz. Unele dintre întrebările pe care le-au adresat jurnaliştilor au depăşit obiectul investigaţiilor legale – procurorii i-au întrebat dacă sunt membri ai unor asociaţii profesionale şi care sunt legăturile lor cu aceste asociaţii sau cu alţi ziarişti de investigaţie.


Aceste abuzuri au fost posibile din cauza unei legislaţii contradictorii şi a unor reflexe staliniste a procurorilor, care au ales să aplice o lege învechită (legea securităţii naţionale 51/1991), votată înaintea adoptării Constituţiei, şi au ignorat prevederile legii informaţiilor clasificate 182/2002  care abrogă prevederile contrare. Conform Legii nr. 182/2002 obligaţia de a proteja informaţiile secrete de stat revine numai „persoanelor autorizate”, nu şi celorlalte persoane. Art. 16 din această lege prevede expres că numai persoanele autorizate care emit, gestionează sau intră în posesia informaţiilor secrete au obligaţia de a le proteja. Întrucât jurnaliştii, ca şi publicul, nu intră în sfera persoanelor autorizate la care se referă articolul 16, rezultă că pentru aceştia nu mai există obligaţia de a proteja informaţiile secrete de stat. Schimbarea concepţiei privind titularii obligaţiei de a apăra aceste secrete are ca efect şi abrogarea implicită a alineatului 4 al articolului 169 din Codul penal, text care instituia obligaţia oricărei persoane de a proteja secretele de stat.

Un an după aceste evenimente situaţia jurnaliştilor acuzaţi de detinere de informaţii clasificate este încă neclară. Această incertitudine are rolul de a intimida jurnaliştii. Ei nu ştiu care este situaţia dosarului lor şi nu pot deschide un proces împotriva Parchetului de pe Lângă Înalta Curte de Justiţie şi Casaţie, instituţia responsabilă de această situaţie.

Pentru o mai bună reprezentare a acestei situaţii, ar fi de amintit măsurile pe care Ministerul Apărării Naţionale le-a luat împotriva celor responsabili de scurgerea de informaţii secrete militare. În iunie 2006 Ministerul arăta că „79 de persoane, comandanţi de brigadă şi locţiitori, comandanţi de batalioane şi şefi de state majore, responsabili din domeniul protecţiei documentelor clasificate şi comandanţi de subunităţi au fost sancţionate în conformitate cu prevederile regulamentelor militare şi ale statutului cadrelor militare astfel: trei generali au fost sancţionaţi în cazul acestui incident de securitate, alţi 67 de ofiţeri, doi maiştri militari, şi şapte subofiţeri au fost sancţionaţi disciplinar cu pedepse corespunzătoare nerespectării prevederilor care reglementează accesul şi lucrul cu informaţii clasificate. Sancţiunile aplicate constau în: şase persoane trimise în faţa Consiliului de judecată cu propunerea de a fi amânat în gradul următor, 11 cadre militare consemnare, 20 de ofiţeri sancţionaţi cu mustrare scrisă, 19 cu avertisment, 23 de amenzi în funcţie de responsabilitatea fiecăruia în lucru cu documente clasificate”
. 

O altă situaţie în care jurnaliştilor li s-a cerut să-şi dezvăluie sursele a implicat din nou Ziua şi pe directorul acestei publicaţii, Sorin Roşca Stănescu. Cu o lună mai înainte, pe 24 februarie, ziarul publicase  un articol cu titlul „Statul Poliţienesc“. Articolul era bazat pe  documente ce conţineau informaţii secrete de serviciu, documente ce aparţineau Oficiului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor (ONPCSB). Procurorii au cerut Ziua să le pună la dispoziţie documentele publicate. Ziarul a predat aceste documente. După câteva săptămâni, procurorii au încercat să facă presiuni asupra lui S.R. Stănescu să dezvăluie sursa acestor documente. Acesta a refuzat invocând privilegiul jurnalistic al confidenţialităţii surselor. 


Pe 8 martie, poliţiştii din Tg. Mureş au confiscat de la punctele de vânzare întregul tiraj al ziarului local de limbă maghiară, Európai Idö. Numărul confiscat conţinea un articol care reproducea şi comenta „Cele 12 puncte ale secuilor”, un text-proclamaţie cu un conţinut radical, în care se cerea constituirea unei „Republici Secuieşti Independente”. Nicolae Căbulea, şeful IJP Mureş, a declarat că ziarele au fost ridicate în vederea examinării, pe motiv că ele aduc atingere siguranţei naţionale, ulterior urmând să fie înapoiate distribuitorilor de presă. "Dacă vom constata că materialele conţinute în această publicaţie atentează la Constituţia ţării şi nu respectă legislaţia în vigoare, vom face demersurile necesare pentru a ne declina competenţa în favoarea Parchetului. Nu este o confiscare propriu-zisă. Este vorba de ridicarea lor, o măsură procedurală prevăzută de Codul de Procedură Penală", a precizat Nicolae Căbulea.

Dacă intenţia IJP Târgu Mureş era doar aceea de a examina conţinutul materialului publicat de Európai Idő, atunci ar fi fost de ajuns să fie analizat un singur exemplar al publicaţiei şi nu să fie confiscat masiv tirajul acesteia, ceea ce are caracterul unui grav act de cenzură. 

Pe 4 aprilie, Ovidiu Ohanesian, unul dintre cei trei jurnalişti români răpiţi în Irak în 2005, şi-a dat demisia de la cotidianul România Liberă, acuzând conducerea ziarului că ar fi împiedicat apariţia unui articol “Răpiţi în Irak, deţinuţi de lux la Bucureşti” în care jurnalistul povestea amănunte din perioada de debriefing la care cei trei au fost supuşi după întoarcerea din Irak. Jurnalistul a mai acuzat conducerea ziarului că l-a împiedicat să publice informaţii nefavorabile actualei puteri şi că i-a interzis să participe la emisiuni de televiziune în care sã facã acuzaţii la adresa autoritãţilor pe tema derulãrii anchetei cazului rãpirii din Irak.

Redactorul şef al ziarului,  Bogdan Ficeac, a afirmat că articolul nu a apărut “din cauză că era nepublicabil” neexistând suficiente dovezi pentru afirmaţiile făcute şi că, în consecinţă, ziarul nu poate fi acuzat de cenzură. 

În dimineaţa zilei de 1 mai, publicaţia Săptămâna Financiară a fost de negăsit la chioşcurile RODIPET din ţară. Ediţia respectivă a săptămânalului conţinea un amplu material despre afacerile patronatului RODIPET. Conducerea RODIPET a informat Săptămâna Financiară printr-un fax  transmis în dimineaţa aceleiaşi zile că există disfuncţionalităţi în distribuirea publicaţiei din cauza numărului redus de personal care lucrează în ziua respectivă, solicitându-se o întâlnire "pe această temă (...) la care să participe domnii Mihai Craiu, Radu Preda şi Robert Veress". Aceştia sunt directorul general al Săptămânii Financiare, respectiv redactorul şef şi autorul articolului referitor la RODIPET, ultimele două persoane neavând atribuţii sau responsabilităţi în relaţiile comerciale ale ziarului. Nicio altă publicaţie cu excepţia Săptămânii Financiare nu a reclamat probleme cu distribuţia în data de 1 mai şi nu a primit o înştiinţare asemănătoare din partea RODIPET. Organizaţiile de media au reacţionat, condamnând RODIPET că cenzurează o publicaţie şi că încalcă dreptul cetăţeanului la informare.


La începutul lunii iunie, doi jurnalişti de la ziarul Ziua, Victor Roncea şi George Damian au postat pe Internet un site numit www.mae.haos.ro. Site-ul era aproape identic ca design cu site-ul original al Ministerului Afacerilor Externe (www.mae.ro), dar era un pamflet la adresa a ceea ce ziariştii considerau a fi „haosul din minister“. Pe prima pagină a site-ului, iniţiatorii au pus un titlu care anunţa clar că este un pamflet. Câteva zile mai târziu, pe 15 iunie Ministerul Afacerilor Externe a cerut firmei de web hosting CHML sa „înceteze propagarea informaţiei“ găzduite în site-ul www.mae.haos.ro  pe baza faptului că ar fi defăimătoare şi ar putea avea chiar un caracter „ilegal” şi a cerut datele de identificare ale persoanei care a publicat acest site. Găzduitorul site-ului a îndeplinit ambele cerinţe ale MAE, deşi nu avea nicio obligaţie legală în acest sens. Dimpotrivă, obligaţia sa era de a păstra confidenţialitatea datelor cu caracter personal. Organizaţiile de media au protestat. AMP a transmis o scrisoare MAE, condamnând această reacţie ca fiind o încălcare a libertăţii de exprimare. De abia după o lună Ministerul a avut o reacţie publică, menţinându-şi poziţia iniţială referitor la cenzurarea site-ului. Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa (OSCE) şi organizaţia neguvernamentală Reporteri Fără Frontiere (RSF) au criticat dur, de asemenea, gestul  MAE.


Pe 1 iulie, ziarul Ziua a publicat un articol care dezvăluia că Ministerul Apărării Naţionale şi Directia Generală de Informaţii a Apărării (DGIA) au redactat şi aprobat o scrisoare ce a fost trimisă tuturor ataşaţilor militari ai României cărora li se comunica că România îşi va retrage trupele din Irak. Această scrisoare a fost trimisă înainte ca autorităţile să fi luat o decizie privind retragerea trupelor, întreaga iniţiativă aparţinând Partidului Naţional Liberal care deţinea şi portofoliul apărării la acel moment. Incidentul a generat un întreg scandal politic în România.

Chiar în ziua publicării articolului, Vasile Păun, director adjunct al Direcţiei Generale de Informaţii a Apărării (DGIA) l-a sunat pe Doru Dragomir, autorul articolului din Ziua, pe care l-a avertizat că este a treia şi ultima oară când poate scrie despre el şi că de data asta nu va fi iertat. De asemenea, l-a ameninţat pe jurnalist că îl va desfiinţa şi că acesta va plăti scump cele scrise. În momentul în care jurnalistul i-a comunicat că discuţia lor telefonică este înregistrată, Păun a încetat să mai ameninţe, invitându-l la o întâlnire pentru a clarifica situaţia. Dragomir a acceptat, dar a cerut ca întâlnirea să aibă loc la redacţia ziarului. Păun a insistat să se întâlneasca într-o cafenea, dar jurnalistul a spus că va veni doar însoţit de un coleg al său. În acel moment, directorul adjunct al DGIA şi-a reluat intimidările, avertizându-l pe ziarist asupra ”consecinţelor serioase” şi a ” riscurilor” la care acesta s-ar fi expus şi pe care intenţiona să i le explice în această întâlnire.


Pe 19 iulie, Camelia Voiculescu, preşedinta grupului media Intact, a transmis o scrisoare deschisă redactorului şef al uneia dintre publicaţiile din grup, Jurnalul Naţional, cerându-i să îl concedieze pe editorialistul Dorin Tudoran. Cererea a venit la cinci zile după ce pe 14 iulie Tudoran publicase un articol foarte critic la adresa policitianului şi omului de afaceri, Dan Voiculescu, tatăl Cameliei Voiculescu
. În scrisoare, preşedinta grupului argumenta că există o diferenţă între libertatea de exprimare şi defăimare şi că editorialistul l-a insultat pe politician folosind expresii care nu pot fi publicate într-un ziar ca Jurnalul Naţional.  

Într-un e-mail adresat direct lui Tudoran şi într-un articol publicat în Jurnalul Naţional, Dan Voiculescu a avut o atitudine mai ponderată faţă de Tudoran şi nu a cerut ca acesta să fie concediat. După acest incident, Dorin Tudoran a demisionat.  

În Bacău, conflictul dintre primarul Stăvărache şi Ziarul de Bacău a continuat în 2006. Primarul susţinea că atitudinea constant critică a ziarului împotriva sa are la bază, de fapt, interesele economice ale proprietarului acestei publicaţii, Constantin Sosu, un om de afaceri local care avea un contract de salubrizare cu primăria. În ultimii ani, primarul PNL-ist a folosit metode diverse pentru a hărţui presa locală, dând jurnalişti în judecată, ameninţându-i sau ridicându-le acreditările de presă. În iulie 2006 a restricţionat accesul în instituţie unei jurnaliste de la Ziarul de Bacău, Costinela Breahnă, după ce aceasta publicase un articol legat de nişte contracte de asfaltare între primărie şi o companie ce aparţinea unui coleg de partid al primarului. Jurnalista nu a mai putut să circule nestingherită prin instituţie, ci numai însoţită de un bodyguard al primăriei. Primarul a transmis  un drept la replică în care afirma că jurnaliştii sunt tendenţioşi şi că nu pot ei să decidă ce firme câştigă contractele cu primăria.  
Un scandal de proporţii a fost declanşat la sfârşitul lunii septembrie, când Mirela Romaneţ, jurnalistă la Ziarul de Bacău, a descoperit că vice-primarul Constantin Scripăt este administratorul a două companii private, ceea ce îl punea într-o situaţie de conflict de interese. Jurnalistul a contactat toate părţile implicate, pentru a-şi redacta materialul. După numai o oră, patronul publicaţiei, Constantin Sosu a sunat şi a cerut ca articolul să nu fie publicat. Managementul editorial a ignorat această cerere şi a publicat articolul în ediţia de a doua zi, aşa cum fusese planificat. În aceeaşi zi, Nicoleta Bichescu, directoarea publicaţiei, Eduard Adam, redactor-şef, şi Mirela Romaeţ au demisionat. Într-un comunicat de presă, ei au denunţat presiunile la care au fost supuşi de proprietar pentru a nu publica materialul. Jurnaliştii au denunţat, de asemenea, şantajul practicat de primarul Stăvărache în ultimii ani, prin ameninţarea patronului că îi anulează contractul de salubrizare cu primăria, dacă nu pune capăt articolelor critice din paginile Ziarului de Bacău la adresa activităţii primăriei.

2.3 Accesul la informaţiile de interes public
Ioan Romeo Roşiianu, jurnalist la Baia Mare, a câştigat mai multe procese împotriva primarului municipiului Baia Mare în urma cărora, prin hotărâri definitive şi executorii acesta din urmă a fost obligat să comunice informaţii de interes public cu privire la contracte de achiziţii publice şi administrarea patrimoniului public şi să plătească despăgubiri civile reclamantului. Totuşi, hotărârile au rămas neexecutate în ceea ce priveşte comunicarea informaţiilor solicitate, ceea ce l-a afectat pe reclamant în exercitarea efectivă a profesiei sale de jurnalist, neputând prezenta publicului informaţii la care ar fi trebuit să aibă acces în baza unei hotărâri judecătoreşti.  

Reclamantul a sesizat Curtea Europeană a Drepturilor Omului la data de 4 iulie 2006
, invocând încălcarea articolelor 6 şi 10 din Convenţie întrucât neexecutarea unei hotărâri judecătoreşti privitoare la un drept civil al reclamantului reprezintă o negare a accesului efectiv la justiţie, care, în plus, a fost de natură să îngrădească libertatea de exprimare a presei asupra problemelor de interes public
.

Guvernul României a refuzat să facă publică lista persoanelor care au intrat în Palatul Victoria între 24 decembrie 2004 şi 26 ianuarie 2006. Solicitarea a venit la începutul lunii februarie din partea cotidianului Jurnalul Naţional care a dorit să verifice o informaţie despre o posibilă întâlnire ce ar fi avut loc la sediul guvernului între primul ministru, C.P. Tăriceanu, ministrul justiţiei, Monica Macovei şi omul de afaceri liberal, Dinu Patriciu, aflat la acea oră în cercetare penală pentru fraudă şi spălare de bani. Solicitarea Jurnalului Naţional  a primit un răspuns negativ din partea Serviciului de Pază şi Protecţie, după ce Guvernul şi Secretariatului General al Guvernului îşi declinaseră competenţa în acest caz. Ziarul a acţionat Guvernul în judecată, însă, până la momentul redactării raportului, nu a existat nicio deciziei a instanţei în acest caz.
2.4 Procese

2.4.1  Procese interne

Pe 17 mai 2006, Curtea de Apel Bucureşti l-a condamnat pe Ralu Filip, jurnalist, în prezent preşedinte al Consiliului Naţional al Audiovizualului, la plata a 10 000 de lei daune într-un process de calomnie cu procurorul George Mocuţa. În 2000, Filip publicase mai multe investigaţii în cotidianul Curierul Naţional, în care susţinea  că procurorul ar fi achiziţionat un apartament în Bucureşti într-un mod suspect. Procurorul îi deschisese şi un proces penal, dar instanţa de judecată a absolvit jurnalistul de pedeapsa penală. Ralu Filip a înaintat o plângere la Curtea Europeană a Drepturilor Omului. 

În 2006, APADOR-CH, prin avocaţii săi, a susţinut cazul jurnalistului constănţean Cristian Anton, chemat în judecatã de primarul municipiului Constanţa, Radu Mazăre. Acesta din urmă a cerut condamnarea ziaristului, despăgubiri morale în valoare de un miliard cinci sute de milioane de lei vechi, pentru pretinsa atingere adusă reputaţiei sale printr-un articol publicat la data de 24 noiembrie 2005 în ziarul Replica de Constanţa. În articolul respectiv, publicat sub titlul „Tîrnăcop zice că e săpat de grupuri de interese”, Cristian Anton a prezentat informaţiile obţinute în urma discuţiei cu un procuror al Departamentului Naţional Anticorupţie (DNA) privind activitatea DNA la Constanţa. Articolul trecea în revista dificultăţile cu care se confruntă DNA, cum ar fi lipsa de personal şi presiunile politice şi, în final, prezenta opinia exprimată de procuror cu privire la pretinsele abuzuri săvârşite de DNA la adresa lui Radu Mazăre. Cu privire la acest aspect, ziaristul a consemnat opinia procurorului potrivit căreia nu s-ar fi săvârşit abuzuri împotriva susmenţionatului primar, din contră, acesta putând pleca nestingherit din ţară şi nefiind luată nicio măsură împotriva sa. Procurorul a amintit că „nu este exclusă posibilitatea” ca o astfel de măsură să fie luată „în funcţie de rezultatele anchetei”. În cadrul aceluiaşi proces, R. Mazăre ceruse şi condamnarea la despăgubiri a procurorului F.T. în solidar cu Departamentul Naţional Anticorupţie. Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti a dat dreptate jurnalistului Cristian Anton, respingând ambele cereri ale lui R. Mazăre, printr-o sentinţă pronunţată pe 15 decembrie 2006. Instanţa a constatat cã nu a fost contestat faptul că dl. Mazăre este cercetat de DNA, că afirmaţia referitoare la eventualitatea luării unor măsuri în cursul cercetărilor exprima o pură supoziţie, aceasta depinzând de rezultatul cercetărilor, şi că jurnalistul nu a făcut decât să reia o discuţie purtată cu un procuror referitor la activitatea DNA şi la cazurile importante de care se ocupa acest departament, aceasta, în limitele libertăţii de exprimare cu privire la un subiect de interes public şi cu privire la o personalitate publică – om politic, care, ca ocupant al unei funcţii reprezentative, trebuie să rămână în atenţia publicului şi a celor care l-au ales. „Dacă nu ar fi aşa, exercitarea democraţiei s-ar goli de conţinut”, a considerat instanţa Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.


Pe 10 iulie 2006, ziaristul sibian Daniel Tomozei, director general al publicaţiei locale
Dacii liberi a fost condamnat pentru săvârşirea infracţiunii de calomnie de către Tribunalul Sibiu la plata unei amenzi penale în valoare de 100 RON şi achitarea a 500 RON daune morale către Ilie Carabulea, important om de afaceri local. Acesta a făcut plângere penală împotriva ziaristului pentru insultă şi calomnie, considerând că Dacii liberi i-a afectat grav imaginea publică prin materialele publicate. În ediţia sa din 8-21 iunie 2005, ziarul a publicat mai multe caricaturi şi un articol în care omul de afaceri era acuzat de diverse ilegalităţi şi că a profitat de pe urma afacerilor cu autorităţile de legături/afaceri dubioase cu autorităţile. Prima pagină a ziarului avea ca titlu: “Maestrul bucătar Ilie Carabulea serveşte specialitatea casei – Judeţul la pachet”, iar în paginile 5-6 era publicată o anchetă intitulată: “După ce a devalizat Sibiul cu sprijinul PSD şi al primarului Iohannis, patronul Atlassib loveşte în domeniile SNCFR. Chinuit de soartă, Carabulea înghite oraşul, fără milă!”.  

2.4.2 Cazuri în faţa Curţii Europene a Drepturilor Omului
În cazul Stângu şi Scutelnicu împotriva României (cererea nr. 53899/00), susţinut de APADOR-CH, Curtea a pronunţat o hotărâre în data de 31 ianuarie 2006 prin care a constatat că nu a fost încălcat articolul 10 din Convenţie prin condamnarea civilă a ziariştilor reclamanţi pentru un articol de presă referitor la pretinse fapte de corupţie ale unui înalt funcţionar din Poliţia Română. Hotărârea CEDO conţine şi o opinie dizidentă a doi judecători din completul de şapte care au considerat că instanţele naţionale nu au motivat condamnarea reclamanţilor, încălcând astfel art. 10 din Convenţie. Asociaţia a asistat reclamanţii în prezentarea unei cereri de trimitere a cauzei la Marea Cameră, cerere respinsă la data de 3 iulie 2006. Hotărârea Camerei a rămas, astfel, definitivă
.

Într-un alt caz (Sorin Ţiţei împotriva României, cererea 1691/03), Curtea a considerat că jurnalistului nu i-au fost încălcate dreptul la un proces echitabil (art. 6 din Convenţie) sau dreptul la libera exprimare (art. 10). Jurnalistul publicase în 2001 un articol în ziarul Adevărul referitor la situaţia dezastruoasă a turismului din staţiunea Păltiniş, afirmând că responsabil de acestă situaţie este un investitor local. Prin hotărâre definitivă, jurnalistul fusese condamnat în aprilie 2002 de instanţele interne la plata unei amenzi administrative de 500 de lei, 1 000 de lei daune morale şi 200 de lei cheltuieli de judecată către reclamant, la care s-au adăugat 200 de lei cheltuieli de judecată datorate statului. 
Cazul Barb împotriva României (cererea nr. 5945/03) a fost preluat de APADOR-CH în martie 2006 şi priveşte condamnarea penală pentru calomnie a unui jurnalist care a publicat un articol despre un om de afaceri, preşedintele unei filiale a Forumului Democrat German, şi compania sa care oferea intermedierea de locuri de muncă în Germania. Articolul sugera că omul de afaceri ar fi înşelat mai multe persoane prin promiterea unor locuri de munca ferme. În aprilie 2006, reclamantul, asistat de APADOR-CH, a transmis Curţii răspunsul la obervaţiile guvernului, sub aspectul încălcării articolului 10 din Convenţia europeană – dreptul la libertatea de exprimare. Deoarece în cauză fondul şi adminisilitatea vor fi examinate împreună, Curtea urmează să pronunţe o hotărâre
.

Pe 19 decembrie 2005, Tribunalul Galaţi a respins un apel al jurnalistului Cristi Calmuc şi a menţinut decizia Judecătoriei Tecuci care îl condamnase la plata unei amenzi penale de 250 de lei şi a 2 000 de lei ca despăgubiri civile pentru calomnie. Pe 8 aprilie 2005, jurnalistul publicase în săptămânalul local Telegraf Expres articolul “Opriţi hoţiile” în care îl acuza pe primarul oraşului Tecuci că a concesionat în mod fraudulos trei parcuri publice către companii private, formând împreună cu un număr de consilieri o grupare de tip mafiot. Acuzaţiile jurnalistului erau susţinute de declaraţii ale unui consilier local care refuzase să semneze acele contracte.

Reclamantul a sesizat Curtea la data de 6 iunie 2006, invocând încălcarea articolului 10 din Convenţie pe motivul că sancţionarea sa penală nu era necesară într-o societate democratică, în condiţiile în care articolul său se referea la un subiect de interes public privind activitatea unui om politic, avea o bază factuală necontestată iar ziaristul, de bună credinţă, a făcut verificări prealabile apariţiei articolului
. 
2.5 Drepturi de muncă

Pe 3 octombrie, jurnaliştii de la ziarul de limbă maghiară Kronika au intrat în grevă japoneză ca urmare a refuzului managementului de a semna contractul colectiv de muncă la nivelul unităţii. Conform liderilor de sindicat, directorul general a refuzat să negocieze în legătură cu două aspecte - structura redacţiei şi salariul minim – spunând că acestea vor fi agreate cu redactorul şef. Când protestele s-au intensificat şi sindicatul MediaSind a intervenit în sprijinul sindicaliştilor, managementul a acceptat să negocieze toate aspectele contractului cu liderii sindicatului. 

2.6 Presa şi Corupţia

Pe 30 octombrie, şase persoane din conducerea grupului local de presă Gazeta au fost arestate fiind învinuite de şantaj calificat în formă continuată  şi aderare  la un grup infracţional organizat, ca urmare a plângerilor depuse de un grup de politicieni şi oameni de afaceri locali. Birourile companiei, inclusiv redacţiile Bună Ziua, Ardeal şi Gazeta de Cluj, cât şi locuinţele celor acuzaţi au fost percheziţionate. Procurorii au confiscat computerele celor două redacţii. Drept urmare, patru publicaţii ale grupului au trebuit să îşi suspende activitatea pentru câteva zile, lipsind de pe piaţă. Până la data publicării acestui raport, calculatoarele confiscate de procurori nu fuseseră returnate redacţiilor. 
Procurorii declanşaseră investigaţii în acest dosar încă din 2004, după ce un grup de oameni de afaceri şi membri ai administraţiei locale depuseseră plângeri, acuzând managementul Gazeta de şantaj. Conform rechizitoriului, trustul Gazeta se folosea de investigaţiile jurnalistice pentru a obţine contracte de publicitate de la subiecţii respectivelor investigaţii. Câteva dintre aceste articole au fost publicate, altele nu au văzut niciodată lumina tiparului. Operaţiunea procurorilor a declanşat o serie de alte declaraţii din partea unor oameni de afaceri, politicieni sau funcţionari publici din Transilvania, care pretindeau că şi ei au fost şantajaţi de persoane din grupul Gazeta. Un jurnalist, fost angajat al grupului, a admis că astfel de activităţi finanţau publicaţiile grupului. 
De asemenea, una dintre cele nouă persoane acuzate a recunoscut existenţa acestor practici şi faptul că a fost implicat în ele.

Compania de presă a fost înfiinţată în 2004 şi a crescut la 10 publicaţii până în 2006. În decembrie 2006, alte două persoane din managementul grupului au fost arestate pentru aceleaşi acuzaţii. Pe 19 ianuarie 2007, nouă persoane au fost trimise în judecată sub acuzaţia de şantaj, asociere în vederea constituirii unui grup infracţional şi spălare de bani. În prezent, cei şase inculpaţi sunt judecaţi în libertate, trei dintre ei fiind eliberaţi la sfârşitul lunii ianuarie, ceilalţi trei la sfârşitul lunii martie. 

Printre cei arestaţi se numără şi persoane care au lucrat anterior în diferite instituţii ale statului şi care, conform rechizitoriului“, deţin date sau informaţii compromiţătoare ori au acces la astfel de informaţii cu privire la politicieni, persoane potente financiar sau care ocupă funcţii importante în administraţia locală sau în instituţii publice. Cei mai relevanţi, în acest sens, sunt învinuitul Avarvarei Adrian (fost angajat la U.M. 0215) şi inculpatul Ioan Oţel (fost şef al Serviciului de Combatere a Crimei Organizate şi Antidrog Cluj)”. Amândoi au fost acuzaţi că ar fi menţinut contactul cu poliţişti aflaţi în exerciţiul funcţiunii care le furnizau informaţii folosite ulterior de grupul de presă pentru investigaţii şi şantaj. Considerăm foarte grav faptul ca foşti ofiţeri ai unor servicii secrete, fără nicio pregătire jurnalistică, purtau legitimaţie de jurnalist,.

Pe 1 martie, Claudiu Sere, fostul director al publicaţiei Jurnalul de Transilvania a fost condamnat cu sentinţă definitivă de Curtea de Apel Suceava la 4 luni de închisoare cu suspendare şi 300 RON amendă pentru acte de şantaj. Sere a fost acuzat de Laszlo Iszak, un om de afaceri din Miercurea Ciuc, că l-a şantajat pentru a obţine un contract de publicitate. Într-o declaraţie dată Evenimentului Zilei, Sere a negat acuzaţiile, susţinând că: “Dacă ar fi existat această infracţiune de care am fost acuzat, dacă ar fi fost vorba de taxă de protecţie, nu s-ar mai fi încheiat un astfel de contract de prestări servicii, perfect legal, în urma căruia societatea a cărui administrator eram şi care edita ziarul a achitat impozite la stat şi TVA”.

2.7 Presa şi Securitatea

La începutul lunii iulie, o asociaţie de jurnalişti, Civic Media
, a lansat campania „Voci Curate“ cu scopul de a expune liderii de opinie, editorialiştii şi jurnaliştii cu funcţii de conducere care au colaborat cu fosta Securitate. Civic Media a făcut o listă cu peste o mie de astfel de persoane şi a cerut Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii (CNSAS) să verifice dacă aceste persoane au sunt responsabile de acte de poliţie politică în timpul regimului comunist. La scurt timp, câţiva jurnalişti cunoscuţi şi alte câteva persoane publice au mărturisit sau au fost deconspiraţi de CNSAS că au fost colaboratori ai Securităţii. 

Pe lângă aceste rezultate vizibile, campania a declanşat o dezbatere importantă în legătură cu fantomele trecutului care încă bântuie viaţa publică din România şi care influenţează încă agenda publică, manipulând viaţa politică şi mediul de afaceri. 


Un subiect legat de cel mai sus a intrat în atenţia comunităţii jurnalistice la scurt timp după ce campania „Voci Curate“ a fost lansată. Ziarul Curentul a publicat extrase dintr-o  corespondenţă din 2001 între Radu Timofte, fostul director al Serviciului Român de Informaţii (SRI) şi un parlamentar. Conform documentelor publicate, Timofte a recunoscut că SRI avea agenţi acoperiţi în redacţii. Radu Bercaru, purtătorul de cuvânt al SRI a recunoscut că SRI încă utilizează aceste practici. Comunitatea de media a reacţionat ferm, condamnând aceste acţiuni care îi subminează activitatea şi a cerut amendamente la legislaţia în vigoare care să interzică serviciilor secrete să infiltreze agenţi în redacţii. Clubul Roman de Presa a introdus la scurt timp o clauză în Codul Deontologic prin care recomandă ziariştilor să nu lucreze ca angajaţi sau ofiţeri sub acoperire ai serviciilor secrete. 

� Detalii în capitolul Cazuistica.


� Detalii în capitolul Cazuistica.


� Campania Voci Curate a fost initiata de asociatia Civic Media; www.civicmedia.ro.


� Un exemplu în acest sens este transferul redacţiei Libertatea către Averea (Click) în luna noiembrie, în urma preluării celuia din urmă de către Dinu Patriciu. 


� Dan Voiculescu şi-a trecut o parte a averii pe numele fiicelor sale şi nu mai figurează ca acţionar direct la toate proprietăţile media ale familiei sale. 


� Gandul, 21 octombrie 2006, “Voiculescu-Felix jeleste pierderea independentei presei din Romania”, � HYPERLINK "http://www.gandul.info/autor/doroteea_voicu.html" \o "Doroteea VOICU" �Doroteea V�oicu.





� www.mediaindex.ro.


� Detalii privind structura acţionariatului în principalele grupuri de presă în raportul FreeEx pe 2005, � HYPERLINK "http://www.freeex.ro" ��www.freeex.ro� şi pe www.mediaindex.ro


� Viaţa liberă a fost cumpărată oficial la începutul anului 2007.


� CNA, MCTI, Centrul pentru Jurnalism Independent, AMP, ARCA au făcut parte din grupul de lucru.


� Cf. Agenţiei de ştiri Mediafax.


� Gândul, 30.01.2006, “Monica Macovei le-a scris lui Băsescu şi Tăriceanu că trebuie să i se ia dosarul procuroarei care-l anchetează pe Patriciu”, Gabriela Ştefan.


� Gândul, 31.01.2006.


� Agenţia pentru Strategii Guvernamentale, Raport asupra implementării  legii 544/2001 în anul 2006, http://www.publicinfo.ro/pagini/legea-544.php





� Biroul de Presă al M.Ap.N. – într-o adresă către AMP, iunie 2006.





� Dan Voiculescu şi-a trecut o parte a averii pe numele fiicelor sale şi nu mai figurează ca acţionar direct la toate proprietăţile media ale familiei sale.


� Roşiianu împotriva României (cererea nr. 27329/06).


� Caz preluat integral din Raportul anual pe 2006 al APADOR-CH (www.apador.org).


� Caz preluat integral din Raportul anual pe 2006 al APADOR-CH (www.apador.org).


� Caz preluat integral din Raportul anual pe 2006 al APADOR-CH (www.apador.org)


� Idem 19.


� Caz preluat parţial din Raportul anual pe 2006 al APADOR-CH (www.apador.org).


� Vezi şi raportul "Tendinţe în reflectarea presei în presă (II). Studiu de caz: Corupţia în presă, octombrie – decembrie 2006”, publicat de Centrul pentru Jurnalism Independent, în parteneriat cu AMP şi Centrul Român pentru Jurnalism de Investigaţie. � HYPERLINK "http://www.cji.ro" ��www.cji.ro�





� Evenimentul zilei, 01.03.2007.


� � HYPERLINK "http://www.cicivmedia.ro" ��www.cicivmedia.ro�





� Pentru mai multe detalii referitor la acest subiect, vezi şi raportul "Tendinţe în reflectarea presei în presă (I). Studiu de caz: Presa şi Securitatea, august –septembrie 2006”, publicat de Centrul pentru Jurnalism Independent, în parteneriat cu AMP şi Centrul Român pentru Jurnalism de Investigaţie. � HYPERLINK "http://www.cji.ro" ��www.cji.ro�





PAGE  
22

