




P r o g r a m u l  F r e e E x

L i b e rtat e a 
P r e s e i 
î n  R o m â n i a
2 0 0 8
P u b l i c a t  î n  m a i  2 0 0 9

- Membră a Reţelei Reporteri fără Frontiere -



Acest raport a fost redactat în cadrul programului FreeEx 
al ActiveWatch - Agenţia de Monitorizare a Presei.

Programul Libertatea de Exprimare - FreeEx a fost 
demarat de ActiveWatch - Agenţia de Monitorizare a Presei 
în luna august a anului 1999 cu scopul de a contribui la 
protejarea şi promovarea dreptului la libera exprimare şi 
a libertăţii presei.

ActiveWatch - Agenţia de Monitorizare a Presei publică 
rapoarte anuale referitoare la situaţia libertăţii presei în 
România.

Acest raport este finanţat de Open Society Institute (OSI) 
şi Ambasada SUA la Bucureşti. Conţinutul acestui raport nu 
reflectă în mod necesar opinia OSI sau a Ambasadei SUA.

Mulţumim APADOR-CH pentru expertiza juridică pe 
care a asigurat-o departamentului FreeEx de-a lungul 
întregului an.

Echipa:

Liana Ganea 
Răzvan Martin 
Laurenţiu Sîrbu

Mircea Toma
Ştefan Cândea

Tehnoredactare şi design: 

Alexandra Cândea
Dan Ichimescu

Corectura:

Andreea Chelaru

Finanţatori: 

Open Society Institute
Ambasada Statelor Unite la Bucureşti

© Agenţia de Monitorizare a Presei
Membră a Reţelei Reporteri fără Frontiere

Adresa: Calea Plevnei, nr. 98, 
BL. 10C, sector 1, Bucuresti 
Corespondenţa: CP 2 OP 67 

Tel.: 021 - 313 40 47
Fax: 021 – 637 37 67

E-mail: office@mma.ro
http://www.mma.ro; www.freeex.ro

mailto:freeex@mma.ro
Http://www.mma.ro
http://www.freeex.ro


Cuprins

Metodologie........................................................................................................ 4
1. CADRUL GENERAL.............................................................................................. 5
1.1. Consideraţii generale ...................................................................................... 5
1.2. Piaţa de media............................................................................................... 7

Concluzii..................................................................................................... 8
2. CAZUISTICĂ...................................................................................................... 9
2.1 Agresiuni ...................................................................................................... 9

Concluzii................................................................................................... 12
Recomandări.............................................................................................. 12

2.2. Ameninţări şi insulte...................................................................................... 13
Recomandări.............................................................................................. 14

2.3. Presiuni ale autorităţilor. Presiuni politice şi economice......................................... 14
Concluzii .................................................................................................. 21
Recomandări:............................................................................................. 21

2.4. Procese...................................................................................................... 21
Concluzii................................................................................................... 23
Recomandări.............................................................................................. 23

2.5. Conflicte de muncă....................................................................................... 23
Concluzii................................................................................................... 24
Recomandări.............................................................................................. 25

2.6. Etică şi autoreglementare............................................................................... 25
Concluzii................................................................................................... 26
Recomandări către jurnalişti şi editori:............................................................. 26

2.7. Altele........................................................................................................ 27
Concluzii................................................................................................... 28
Recomandări.............................................................................................. 28

2.8. Legislaţie.................................................................................................... 29
• Codul Penal şi Codul de Procedură Penală............................................................... 29
• Legislaţia audiovizuală....................................................................................... 30
• Legea de funcţionare a serviciilor publice de radio şi televiziune................................. 32
• Legislaţia electorală.......................................................................................... 33
• Legislaţia din domeniul securităţii........................................................................ 33

Concluzii................................................................................................... 33
Recomandări ............................................................................................. 33

Organizaţii care sprijină jurnaliştii.......................................................................... 34



4

Libertatea Presei în România    Raport anual - 2008

Metodologie

Departamentul FreeEx a început să publice rapoarte anuale dedicate libertăţii presei în anul 2000.  
Scopul acestor rapoarte este să ofere o imagine asupra principalelor evenimente şi tendinţe în ceea ce priveşte 
libertatea de exprimare şi în special libertatea presei. 

Încadrăm încălcările libertăţii de exprimare şi libertăţii presei în:
- Agresiuni: implică atacuri fizice asupra jurnaliştilor sau a redacţiilor (lovire, echipament de 

înregistrare, filmare, fotografiere confiscat sau distrus, sechestrarea jurnalistului, redacţie devastată, etc.);
- Ameninţări: implică ameninţarea cu moartea, ameninţări cu punerea în pericol a integrităţii fizice a 

jurnalistului, a familiei sau bunurilor acestuia, folosirea unui limbaj injurios la adresa jurnalistului. 
- Presiuni ale autorităţilor: presiuni asupra jurnaliştilor şi instituţiilor de presă venite din partea 

unor instituţii ale statului (anchete ale poliţiei, ale parchetului, ale gărzii financiare sau ale altor instituţii 
ale statului având drept scop intimidarea presei, arestare sau reţinere în vederea cercetării, presiuni pentru 
divulgarea surselor confidenţiale venite din partea organelor de anchetă, confiscarea sau copierea datelor din 
computere, confiscarea sau copierea unor documente, interceptarea comunicaţiilor, introducerea unei legislaţii 
defectuoase care afectează presa sau refuzul de a reforma legi, etc.).

- Presiuni politice: presiuni asupra jurnaliştilor şi instituţiilor de presă venite din partea unor oameni 
politici sau partide (presiuni organizate, făcute cu scopul exclusiv de a proteja interesele politice sau de altă 
natură ale unor partide sau ale unor oameni politici; includ folosirea de către partide sau oameni politici a 
instituţiilor statului în acest scop).

- Presiuni economice: presiuni asupra jurnaliştilor şi instituţiilor de presă venite din partea unor 
companii sau oameni de afaceri (oferirea de contracte de publicitate, contracte de publicitate anulate, 
condiţionarea păstrării acestor contracte de nepublicarea unor informaţii sau de concedierea unor jurnalişti 
etc.)

- Accesul la informaţiile de interes public: refuzul autorităţilor statului sau ale unor instituţii 
importante de a pune la dispoziţia ziariştilor informaţiile de interes public solicitate, ridicarea abuzivă a 
acreditării.

- Cenzură: interzicerea publicării, confiscarea tirajului, ridicarea abuzivă a licenţei de emisie. 
- Autocenzură: actul prin care jurnaliştii se abţin de la publicarea unor informaţii de interes public ca 

urmare a presiunilor indirecte venite din partea patronatului sau a conducerii redacţiei.
- Legislaţia: acte normative care afectează cadrul legislativ în care funcţionează presa şi care limitează 

libertatea de exprimare a jurnalistului. 

Cadrul economic în care funcţionează presa (împărţirea pieţei, achiziţii, fuzionări, cadrul legislativ, 
probleme economice etc.) afectează libertatea de exprimare a jurnaliştilor şi calitatea produselor media.  
De asemenea, şi respectarea normelor deontologice afectează dreptul la libertatea de  exprimare. De aceea 
raportul FreeEx dedică secţiuni speciale analizei succinte a pieţei de media şi a principalelor probleme legate 
de etica şi auto-reglementarea presei. 

Cazurile raportate mai jos au drept sursă: investigaţiile directe ale echipei FreeEx (discuţii şi 
corespondenţe cu părţile implicate, cu avocaţi ai părţilor, cu instituţiile statului, etc.), informaţii culese cu 
ajutorul reţelei freeex (www.groups.yahoo.com/freeex), articole apărute în presa scrisă, ştiri radio şi tv, bloguri 
şi publicaţii on-line. Raportul nostru se bazează şi pe rapoarte oficiale sau rapoarte publicate de alte instituţii 
independente. Acest raport nu este unul exhaustiv, ci reprezintă o oglindă a evenimentelor aşa cum acestea au 
ajuns la cunoştinţa noastră şi în măsura în care acestea au putut fi documentate.

http://www.groups.yahoo.com/freeex


5

1. CADRUL GENERAL

1.1. Consideraţii generale 

Cele mai importante evenimente ale anului 2008 cu impact asupra libertăţii de exprimare au fost:

•	 Abuzurile fără precedent comise de către autorităţi pe durata summitului NATO. 
•	 Puterea politică a continuat tradiţia iniţiativelor legislative cu impact negativ asupra 

libertăţii de exprimare şi a dreptului la liberă informare (vezi legea ştirilor pozitive).
•	 Promovarea de iniţiative legislative importante fără consultare publică, în total dispreţ 

faţă de legea transparenţei decizionale nr. 52/2003 (vezi proiectele noilor coduri).
•	 Lipsa de voinţă politică pentru modificarea legii de funcţionare a serviciilor publice de 

radio şi televiziune şi pentru asigurarea independenţei celor trei instituţii publice (SRTV, 
SRR, Agerpres). Interimatul, la limita legii, al lui Ioan Roşca la conducerea Agerpres.

•	 S-a creat precedentul pentru pedepse disproporţionate aplicate jurnaliştilor (vezi cazul 
jurnalistei Feri Predescu, obligată de instanţă să-i plătească primarului Constanţei 57000 
de lei daune morale şi cheltuieli de judecată, să ceară scuze printr-o scrisoare publică şi să 
publice hotărârea judecătorească într-un ziar din Constanţa şi unul de circulaţie naţională).

•	 Interzicerea de către CNA a unor spoturi electorale sau comerciale pe baza unor judecăţi 
de valoare vag definite de lege.

•	 Continuarea procesului de trecere la digitalizare şi tentativa guvernului Tăriceanu de a nu 
transparentiza acest proces.

•	 Criza economică – un fenonem care a început să afecteze puternic piaţa de media.
•	 Scăderea audienţelor TV şi creşterea importanţei sectorului online.
•	 Menţinerea practicii unor clienţi de publicitate de a ameninţa instituţiile media cu retragerea 

publicităţii ca urmare a unor nemulţumiri legate de politica editorială (cazul “Cupola”). 
•	 Degradarea accentuată a actului jurnalistic, prin desconsiderarea normelor etice şi 

profesionale elementare în favoarea caracterului senzaţional (cazurile profesoarei de 
franceză şi al fetiţei violate).

•	 Instituţii de media importante au fost părtaşe la tentativele autorităţilor de manipulare a 
opiniei publice (summitul NATO), sau transformate în avocaţi ai restrângerii libertăţii de 
expresie artistică (cazul expoziţiilor organizate de ICR). 

•	 Suspiciunea că unii dintre radiodifuzori au utilizat practici neetice şi ilegale în campania 
electorală prin perceperea de taxe pentru apariţia unor candidaţi în emisiuni de dezbateri 
găzduite de jurnalişti cunoscuţi.

Anul 2008 a consemnat o serie de abuzuri fără precedent în ultimii ani, comise de autorităţi 
cu prilejul summitului NATO, desfăşurat la Bucureşti între 2 şi 4 aprilie: cetăţeni ai Uniunii Europene 
cărora nu li s-a permis accesul în ţară, zeci de tineri privaţi de libertate şi bătuţi de forţele de ordine 
fără nici un motiv, cetăţeni ridicaţi de pe stradă şi duşi la secţiile de poliţie pentru că purtau însemne 
considerate suspecte de poliţişti, politicieni de rang înalt care au aplaudat aceste abuzuri şi o presă 
care a pregătit terenul pentru aceste abuzuri, făcând jocul autorităţilor prin publicarea unor articole 
panicarde şi dezinformate ce asociau toţi protestatarii cu extremismul şi violenţa. 



6

Libertatea Presei în România    Raport anual - 2008

S-a înregistrat un număr destul de mare de ameninţări şi agresiuni împotriva jurnaliştilor, 
mai ales cu ocazia evenimentelor electorale, sportive sau în preajma unor procese cu impact. În 
multe cazuri, poliţiştii sau jandarmii prezenţi au asistat fără să intervină la agresiunile împotriva 
jurnaliştilor. Prea puţine investigaţii ale autorităţilor au indicat sau pedepsit vinovaţii în astfel de 
cazuri. Un fapt alarmant este că sunt în continuare înregistrate foarte multe astfel de incidente ce 
au ca autori persoane publice, politicieni sau reprezenanţi ai unor instituţii importante din stat, 
inclusiv capi ai unor servicii de informaţii. Din păcate, nu au existat reacţii de condamnare a acestor 
fapte din partea instituţiilor respective sau a mediului politic. 

Personalităţi politice au continuat să târască în instanţă jurnalişti. Este vorba chiar 
de preşedintele ţării, de primari (vezi primarul Radu Mazăre din Constanţa), parlamentari sau 
reprezentanţi ai unor companii de stat. 

Obsesia unor politicieni de a transforma media într-o unealtă obedientă este evidenţiată mai 
ales de eforturile susţinute în domeniul legislativ. În diverse momente apar iniţiative parlamentare 
de creare a noi legi care restrâng dreptul la libera exprimare şi pe cel la liberă informare, interzicând 
fotografierea caselor demnitarilor, difuzarea de informaţii care pot strica imaginea ţării în afară, 
interzicerea filmatului cu camera ascunsă etc. Punctul culminant a fost atins în vara anului trecut, 
când doi senatori au iniţiat o lege care ar fi trebuit să oblige radiodifuzorii să prezinte publicului un 
număr egal de ştiri pozitive şi negative, iar această lege a fost adoptată de plenul Senatului. 

Partidele politice continuă să considere cele trei medii publice (SRTV, SRR, Agerpres) ca fiind 
nişte instrumente aflate în slujba lor. Reforma legislativă în domeniu a fost oprită prin respingerea 
în Senat a proiectului de modificare a legii 41/1994, iar un politician se află în continuare în fruntea 
SRTV, în timp ce din opacul Agerpres s-au auzit voci care condamnau cenzura şi subordonarea politică 
a instituţiei. 

În campaniile electorale, numeroşi politicieni locali au folosit în scopuri politice media pe 
care o controlează, prin intermediari sau direct, inclusiv prin reţelele de distribuţie a presei1.

Libertatea de expresie artistică a fost, la rândul ei, supusă tirului moralizator al unor 
jurnalişti şi politicieni ce reclamau expunerea unor lucrări de artă în cadrul unor expoziţii organizate 
în străinătate de Institutul Cultural Român.  

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a comis veritabile acte de cenzură prin invocarea 
unor judecăţi de valoare legate de diferite spoturi politice, artistice sau comerciale pe care le-a 
interzis. În egală măsură, CNA a continuat să dea dovadă de deschidere şi transparenţă în activitatea 
sa, având un rol decisiv în reforma legislaţiei audiovizuale (inclusiv în accelerarea procesului de 
digitalizare). De asemenea, a protestat împotriva unor iniţiative legislative periculoase, contribuind 
la blocarea acestora. 

Drepturile salariale ale jurnaliştilor continuă să fie dispreţuite de mulţi dintre angajatori. 
Contractul Colectiv de Muncă este în continuare ignorat sau nerespectat, iar televiziunea publică 
încă utilizează tertipuri organizatorice cu scopul evident de a hărţui angajaţii incomozi. Cu toate 
acestea, tot mai mulţi jurnalişti reuşesc să-şi câştige drepturile în instanţă.

Piaţa media continuă un proces evident de tabloidizare a informaţiei transmisă în presa 
scrisă, radio, tv şi online, chiar şi pe posturile care ocupă nişa de ştiri. Se observă o scădere a 
audienţei tv şi o creştere a importanţei sectorului online. Piaţa media rămâne nereglementată în 
ceea ce priveşte proprietatea încrucişată şi foarte puţin transparentă în ceea ce priveşte sursele de 
finanţare. La nivel naţional, structura proprietăţii nu este schimbată faţă de anii anteriori2. 

Fenomenul mediatic cel mai îngrijorător este degradarea fără precedent a actului jurnalistic, 
rezultat al dispreţului generalizat faţă de normele deontologice. Cauza este goana după audienţă, 
care pare să aibă o singură soluţie – tabloidizarea. S-au înregistrat numeroase cazuri de încălcare 
a sferei private, a dreptului victimelor şi minorilor la imagine. Diverse posturi de televiziune au 
făcut campanii concertate împotriva sau în favoarea unor persoane publice dând posibilitatea unor 
politicieni să le catalogheze, în mod agresiv, drept „tonomate de presă” şi să discrediteze astfel 
întreaga breaslă. S-au întâlnit cazuri în care redacţii locale au acreditat politicieni şi înalţi funcţionari 
locali ca jurnalişti pe lângă secţiile de votare. 
1  “Moguli de provincie: baronii conduc judeţele cu telecomanda în mână”, de Dan Duca, Cotidianul, 16 martie 2009.
2  Vezi Raportul FreeEx “Libertatea presei în România, anul 2007”, capitolul Piaţa de media.



7

Agenţia de Monitorizare a Presei    Programul FreeEx

1.2. Piaţa de media

Piaţa de media nu a suferit transformări spectaculoase în 2008, mai ales în zona proprietarilor, 
unde situaţia este practic neschimbată faţă de anii anteriori3. Piaţa a continuat să crească, deşi 
într‑un ritm mai puţin spectaculos decât în anii precedenţi. Criza economică şi-a făcut simţit efectul, 
ultimele luni ale lui 2008 şi primele luni ale lui 2009 înregistrând o reducere a bugetelor de publicitate, 
unii proprietari închizând publicaţii (grupul Ringier care a închis cotidianul gratuit Compact şi mai 
multe publicaţii de nişă), alţii recurgând la reduceri de costuri, mai ales prin concedierea de personal 
(grupul Pro TV, România liberă, Evenimentul zilei) sau prin reducerea salariilor (grupul Intact). În 
schimb, grupul de presă Realitatea – Caţavencu a anunţat în ianuarie 2009 că măreşte salariile 
tuturor angajaţilor cu 11%.  

	 Piaţa de publicitate în 2008 a fost estimată în cursul anului de reprezentanţii industriei la 
aproximativ 600 de milioane de euro, televiziunile fiind beneficiarele a circa 80% din această sumă. 
Creşterea pe ansamblu raportată la anul 2007 este de circa 20%, la ea contribuind şi reclamele 
electorale din cele două campanii care au avut loc anul trecut. Aceste cifre estimative trebuie însă 
revizuite deoarece încasările din ultimul trimestru au fost puternic afectate de criza economică, 
scăderea fiind estimată la aproximativ 25%4.  
	 Un exemplu al acestei scăderi este piaţa de televiziune, estimată la cifra de 350-400 de 
milioane de euro, dar care s-a ridicat în cele din urmă doar la 330 – 335 de milioane de euro, conform 
cifrelor avansate de directorul unei importante agenţii de media5. Televiziunile din grupul Pro Tv 
SA au luat 36% din volumul total de reclamă, în timp ce principalul lor competitor, trustul Intact, a 
beneficiat de numai 18% din total6. Profitul brut (EBITDA) al Pro Tv a fost de 112 milioane dolari, la o 
cifră de afaceri de 275 milioane dolari7. Presa scrisă a fost estimată la circa 20% din totalul pieţei de 
publicitate, cu aproximativ 115 milioane euro8, dar şi această cifră ar putea fi în realitate ceva mai 
mică ţinând cont de faptul că piaţa de print este cea mai afectată de criza economică9. 
	

Se observă o scădere atât a audienţelor televiziunilor, cât şi a tirajelor ziarelor. Postul Pro TV 
a fost lider pe piaţa de televiziune în anul 2008, cu o cotă de piaţă de 16,5%, urmat de Antena1, cu 
9,4%. Acasă TV,  Kanal D, Prima Tv, Realitatea TV şi TVR10. Totuşi, începutul anului 2009 a consemnat 
o creştere puternică a cifrelor de audienţă ale Antena1, care a depăşit în prime time audienţele Pro 
TV11. De remarcat este scăderea dramatică a audienţei canalelor publice în defavoarea unor posturi 
comerciale, chiar în defavoarea unor canale de nişă.
	 Presa scrisă a consemnat o evoluţie spectaculoasă pe zona tabloidelor (creştere de peste 70% 
faţă de anul anterior), în special datorită creşterii cotidianelor Click! şi Cancan, cu peste 160.000, 
respectiv 110.000 de exemplare vândute. Lider de piaţă rămâne un alt tabloid, Libertatea, cu 
peste 235.000 de copii vândute12. Piaţa ziarelor de calitate a înregistrat, la rândul ei, o evoluţie 
spectaculoasă, mai ales spre finalul anului, când Adevărul a depăşit cifra de 60.000 de exemplare 
vândute, faţă de  o medie de 28.000 în perioada aprilie-iunie, depăşind fostul lider, Jurnalul Naţional 
ale cărui vânzări au scăzut la  58.000 de copii pe ediţie. Topul ziarelor de calitate este încheiat de 
România liberă, care vinde peste 53.000 de exemplare. Cu excepţia Adevărului, celelalte cotidiane 

3  Vezi Raportul FreeEx “Libertatea presei în România, anul 2007”, capitolul Piaţa de media.
4  Informaţii preluate din dezbaterile prilejuite de conferinţa “Publicitatea în timp de criză”, organizată de Clubul Român de 
Presă în februarie 2009.
5  “Piaţa TV va fi în 2009 sub 280 de milioane de euro”, http://comanescu.hotnews.ro, interviu cu Octav Popescu, 18 martie 
2009. 
6  “Cum a fost împărţit tortul reclamelor TV”, de Petre Barbu, Adevarul, 13 ianuarie 2009.
7  “PRO TV a obţinut un profit operaţional de 112 milioane de dolari”, de Angela Placintă, Ziarul Financiar, 26 februarie 2009
8  “Reclama electorală a rotunjit conturile ziarelor”, de Petre Barbu, Adevarul, 22 iulie 2008
9  “Piaţa TV va fi în 2009 sub 280 de milioane de euro”, Iulian Comănescu, http://comanescu.hotnews.ro, 18 martie 2009; 
interviu cu Octav Popescu.
10  “Pro TV a fost lider de audienţă, pe toate programele, în 2008”, Mediafax, 7 ianuarie 2009.
11  “Antena1 a depăşit Pro TV în prime time”, de Iulia Bunea, Adevărul, 6 aprilie 2009.
12  www.brat.ro, cifre de audienţă de la sfârşitul lui 2008.

http://www.brat.ro


8

Libertatea Presei în România    Raport anual - 2008

(Evenimentul Zilei, Gândul, Cotidianul) au înregistrat scăderi ale tirajelor. În schimb, majoritatea 
cotidianelor au înregistrat creşteri ale cifrelor de audienţă.

	 La rândul ei, presa locală a înregistrat creşteri ale încasărilor de publicitate şi datorită celor 
două campanii electorale ce au avut loc anul trecut. Grupul European Media Investment AG (EMI), 
companie afiliată la ARBOmedia AG (Germania) şi-a consolidat poziţia de lider al pieţei locale de 
print,  după ce a demarat în luna aprilie un parteneriat strategic cu grupul Media Sud Europa. Acesta 
din urmă deţine publicaţiile Curierul Naţional, Gazeta de Olt şi Gazeta de Sud, cotidianul local cu 
cea mai mare circulaţie. Parteneriatul vizează zona editorială şi cea de tipografie. 
	 În luna septembrie, acţionariatul EMI a fost modificat prin cumpărarea ARBOmedia AG din 
Germania de către grupul elveţian Goldbach Media Group.
             

Piaţa de radio este dominată de Radio România Actualităţi, cu o cotă de piaţă de 16,1 
urmată îndeaproape de Radio Europa FM (15,1) şi de KISS FM (14,1) - cifre valabile pentru perioada 
septembrie-decembrie 200813. 
                 

Publicitatea din zona online a continuat să crească, estimările variind între 12 şi 15 milioane 
de euro. Pe această piaţă apare ca noutate decizia unei importante părţi a industriei de a utiliza 
sistemul SATI (Studiul de Audienţă şi Trafic pe Internet) de măsurare a datelor de trafic pe internet. 
Acest instrument aparţine BRAT, acelaşi organism care auditează tirajul şi audienţa ziarelor. 

Concluzii:
•	 Continuă procesul de tabloidizare a informaţiei transmisă pe toate canalele (print, tv, 

radio şi online).
•	 Scăderea audienţelor TV şi creşterea importanţei sectorului online.
•	 Creşterea pieţei faţă de 2007 temperată în ultimul trimestru de impactul crizei economice.
•	 Criza economică mondială îşi face simţită prezenţa pe piaţa de media începând cu ultimul 

trimestru al anului 2008, cu efecte puternice în primele luni ale  anului 2009.

13  Asociaţia pentru Audienţă Radio.



9

2. CAZUISTICĂ

2.1 Agresiuni 

	 Pe 5 ianuarie, o echipă a postului de televiziune One TV din Cluj, formată din reporterul Ala 
Sprânceană şi cameramanul Florin Ferenţiu, a fost agresată pe pârtia de schi de la Băişoara, în timp 
ce realiza un reportaj despre cum îşi petrec oamenii vacanţa. Jurnaliştii au fost agresaţi de Mihai 
Dan Antonescu, fiul fostului deputat Napoleon Antonescu, deranjat de faptul că, în acel moment, 
cameramanul îi filma copiii, care schiau pe pârtie.

 Reporterul One TV a declarat că urmăreau să filmeze „cât este de aglomerată pârtia şi 
cum se simt turiştii”. „Am vorbit cu un instructor de schi pentru a ne da un sincron în legătură 
cu activitatea sa. L-am intervievat, iar apoi ne-am îndepărtat de el pentru a-l filma în timp ce le 
explica micuţilor cum să schieze. În acest timp, s-a apropiat de noi un individ, care a început să‑l 
lovească pe cameraman cu schiul şi cu beţele”14, a mai spus Ala Sprânceană. Jurnalista  a mai relatat 
că a încercat să-l oprească pe agresor, însă acesta a început să o lovească şi pe ea: „am primit un 
pumn în ficat, m-a lovit, m-a bruscat”15. 

Reporterul şi cameramanul au depus plângere pentru lovire şi distrugere de bunuri, dosarul 
ajungând la Parchetul de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca. La finalul anului 2008, Ala Sprânceană 
ne-a declarat că încă nu fusese invitată să dea vreo declaraţie în acest dosar.

Pe 12 martie, reporterul săptămânalului local Ziarul Tău din Focşani, Mihai Braha, a fost 
atacat, lovit şi mutilat în faţa locuinţei sale din Mărăşeşti, judeţul Vrancea. Acesta a declarat că 
a fost lovit cu pumnii şi tăiat la o ureche de către un individ ce a făcut obiectul unor anchete 
publicate în săptămânalul vâlcean. Reporterul a povestit: „eram la cumpărături împreună cu copilul 
meu, de 9 ani, moment în care am fost acostat de un individ, Fănel Aldea, care este beneficiarul 
unui apartament din fondul locativ oferit de către primarul Emilian Brasov, deşi familia sa mai 
deţine o locuinţă. Mai întâi m-a lovit cu capul în faţă, de două ori, după care a scos un cuţit sau o 
şurubelniţă, cu care mi-a tăiat urechea, apoi s-a făcut nevăzut”16.

Din declaraţiile lui Sebastian Oancea, director editorial la Ziarul Tău, reporterul Mihai Braha 
ar fi primit numeroase ameninţări ca urmare a investigaţiei ce privea alocarea de locuinţe de către 
primăria Mărăşeşti, investigaţie publicată în săptămânalul vrâncean: “ca urmare a articolelor, a 
primit telefoane: «Te tai, te fac!», dar până acum nu se trecuse şi la fapte”17. 

Mihai Braha a depus plângere la poliţie. Judecătoria Panciu l-a amendat pe agresor cu 600 de 
lei şi l-a obligat la plata a 400 de lei daune morale. La recurs, Tribunalul Focşani l-a condamnat pe 
agresor la 3 luni de închisoare cu suspendare şi la plata unor daune morale în valoare de 1000 de lei.

Pe 16 martie doi ziarişti din Cluj, Gelu Radu şi Alin Şutea, au fost agresaţi la finalul partidei 
dintre “U” Cluj şi Dacia Mioveni, de către angajaţi ai firmei de pază ”Scutul negru”, care asigură 

14  „Fiul fostului deputat Napoleon Antonescu, cercetat pentru agresarea unei reporteriţe”, de George Nicula, Anton Pană, 
Gardianul, 9 ianuarie 2008.
15  Ibidem.
16  “Unui redactor de la ‘Ziarul tău’ i-a fost tăiată urechea”, de Dan Chiriac, Ziarul de Vrancea, 14 martie 2008.
17  “Ziarist cu urechea tăiată pentu o  anchetă de presă”, de Caterina Nicolae, Gândul, 14 martie 2008.



10

Libertatea Presei în România    Raport anual - 2008

securitatea în interiorul arenei. Conform mai multor surse de presă18, doi angajaţi ai acestei firme ar 
fi agresat în mod arbitrar un suporter, fapt ce i-a determinat pe ziarişti să ia atitudine, solicitându-le 
celor doi să se identifice. Angajaţii firmei de securitate au devenit şi mai violenţi şi au început să-i 
lovească pe jurnalişti. “[E]ram în mijlocul mulţimii, încercând să aflu de ce l-a lovit pe acel tânăr 
(…) m-au lovit de mai multe ori”19, a declarat Alin Şutea, redactor la Ziua de Cluj. Cei doi jurnalişti 
au depus plângeri împotriva angajaţilor firmei de pază. Poliţia i-a audiat imediat pe cei doi angajaţi 
suspectaţi de agresiune. 

Pe 22 martie, o echipă a postului Antena 3 din Petroşani a fost agresată în timp ce documenta 
un scandal între două grupuri rivale. Conform site-ului www.antena3.ro, mai mulţi indivizi au aruncat 
cu sticle în maşina jurnaliştilor şi le-au spart parbrizul cu pumnii fiind deranjaţi de camera de filmat. 
Jurnaliştii susţin că incidentul s-a petrecut sub ochii mai multor echipaje de poliţie şi jandarmerie 
care nu au intervenit decât după ce unul din reporteri a sunat la 112. În urma agresiunii, unul dintre 
jurnalişti a avut nevoie de îngrijiri medicale, el depunând ulterior o plângere la poliţie.

Pe 12 aprilie, senatorul Corneliu Vadim Tudor a agresat o echipă de fotografi ai tabloidului 
Click!. La ieşirea din restaurantul unde senatorul lua masa împreună cu alţi deputaţi ai Partidului 
România Mare, acesta, după cum relatează presa, a fost înştiinţat de către bodyguarzii săi că este 
urmărit de o maşină a ziarului Click!. În acel moment, senatorul s-a îndreptat nervos spre maşina 
jurnaliştilor cerându-le să se identifice şi acuzându-i de încălcarea dreptului la intimitate.

La cererea expresă a senatorului PRM, după cum se observă din înregistrarea video făcută de 
ziarişti20, unul din bodyguarzii senatorului a confiscat aparatul foto al paparazzilor, fiind înapoiat 
acestora doar după sosirea poliţiei. Din declaraţiile celor doi fotoreporteri21, în momentul în care 
unul dintre ei a încercat să sune la poliţie, senatorul l-a lovit peste mână distrugându-i telefonul 
mobil. Aceştia au afirmat că jandarmii prezenţi nu au intervenit în niciun fel în a-i proteja. După ce 
la faţa locului a sosit un echipaj de poliţie, conform celor doi fotoreporteri, Vadim Tudor i-ar fi sunat 
pe şeful Poliţiei Capitalei şi pe ministrul Internelor, cărora „le-ar fi reproşat pe un ton nervos că 
poliţiştii nu-şi fac treaba şi nu-l apără de hărţuiala presei”22. În aceeaşi înregistrare video se poate 
observa cum senatorul vorbeşte la telefonul mobil pe care apoi îl oferă ofiţerului de poliţie sosit la 
faţa locului. 

În plus, fotoreporterii au declarat că senatorul PRM i-ar fi numit „ţigani, jigodii şi hiene”23, 
iar din înregistrarea video se observă cum îi califică pe aceştia cu apelativele de „bolnavi mentali” 
şi „nebuni”.

Ambele părţi au depus plângeri, senatorul pentru încălcarea dreptului la imagine şi la viaţă 
privată, fotoreporterii pentru agresiune. Claudiu Vălimăneanu, unul dintre reporterii care lucra la 
acest caz împreună cu cei doi fotoreporteri, ne-a declarat la finalului anului trecut că aceste plângeri 
nu au avut nicio altă urmare, poliţia nechemându-i pentru alte declaraţii sau cercetări.

Pe 1 iunie, ziua primului tur al alegerilor locale, un cameraman al postului tv Antena 1 a fost 
agresat la ieşirea din secţia de votare din comuna Brăhăşeşti, judeţul Galaţi. Conform declaraţiilor 
purtătorului de cuvânt al Prefecturii Galaţi, “jurnalistului i-a fost interzis să filmeze în incita secţiei 
de votare de către preşedintele secţiei şi i s-a cerut să părăsească zona. La ieşirea din secţie, 
cameramanul a fost îmbrâncit de un cetăţean din comună, care i-a luat şi i-a distrus caseta din 
camera video”24. Conflictul a fost aplanat de intervenţia jandarmilor. Cameramanul nu a dorit să 
depună plângere împotriva agresorului.

18  Ziua de Cluj, Citynews precum şi Memoriul Jurnaliştilor Clujeni asumat de Asociaţia Profesioniştilor din Presă Cluj (www.
presaclujeana.ro).
19  “Incidente fără precedent la finalul unui meci”, de Iulian Halba Citynews, 16 martie 2008.
20  „Tâlhăriţi din ordinul lui Vadim”, Click!, 14 aprilie 2008.
21  Ibidem.
22  Ibidem.
23  Ibidem.
24  „Cameraman Antena 1, agresat în judeţul Galaţi”,  www.ziare.com, 1 iunie 2008; “Cameraman de la Antena 1 agresat la o 
secţie de vot”, Financiarul, 1 iunie 2008.

http://www.antena3.ro


11

Agenţia de Monitorizare a Presei    Programul FreeEx

Pe 13 iunie, cu două zile înainte de turul doi al alegerilor generale, o echipă a postului Realitatea 
TV a fost fost agresată în comuna Sinteşti. În momentul în care reporterul pregătea o relatare despre 
atmosfera din localitate, unul dintre localnici i-a agresat verbal şi le-a cerut să oprească filmarea. 
Site-ul realitatea.net informează că „deşi reporterul se afla în mijlocul drumului, bărbatul ( i.e. 
localnicul) i-a dat peste microfon, iar apoi a ameninţat întreaga echipă cu o lopată, pe motiv că se 
află în dreptul curţii lui”25.

Conform aceleiaşi surse a fost nevoie de intervenţia forţelor de ordine pentru a asigura 
protecţia jurnaliştilor şi pentru a-i escorta afară din localitate în siguranţă.

Pe 15 iunie, ziua turului doi a alegerilor locale, o echipă a televiziunii locale TV Galaţi, formată 
din reporter, cameraman şi şofer, a fost agresată de mai mulţi indivizi lângă o secţie de votare din 
localitatea Talpigi, comuna Ghidigeni, judeţul Galaţi. Din relatările celor trei, reporterul TV Galaţi 
se afla în maşina televiziunii pentru a-şi pregăti materialul, moment în care mai multe persoane s-au 
năpustit asupra maşinii, au smuls camera din mâna operatorului de imagine şi au încercat să-l scoată 
afară din maşină pe şoferul televiziunii. “Am observat că într-o curte (curtea imobilului unde se 
desfăşura votarea) erau vreo 40 de oameni. Ne-au văzut cu camera şi au ieşit doi oameni din curte, 
după care au venit şi alţii. Şoferul a observat şi a pornit imediat motorul. I-au pus mâna în gât şi 
i-au dat un pumn în buză. Au dat cu picioarele în autoturism, au deschis uşile, iar cameramanului 
i-au smuls camera din mână, distrugându-i microfonul”26, a povestit reporterul televizunii. 

Alina Brandabur Salanti, redactorul şef al departamentului ştiri al TV Galaţi, ne-a declarat 
că forţele de ordine au asistat la întreaga scenă fără a interveni în ajutorul ziariştilor. Reporterii 
televiziunii gălăţene au reuşit să filmeze în comună doar după ce au depus o plângere la IPJ Galaţi. 
La ordinul expres al inspectoratului judeţean, poliţia din Ghidigeni le-a asigurat protecţia pe 
durata filmărilor. Ulterior, jurnaliştii şi-au retras plângerea după ce s-au înţeles cu agresorii pentru 
recuperarea daunelor.

Pe 2 august, la finalul unui meci amical de fotbal, potrivit declaraţiilor jurnalistului Ionel 
Luţan, reporter la Monitorul de Prahova şi corespondent al Gazetei Sportului, acesta ar fi fost agresat 
fizic şi verbal de către Ştefan Chiţu, preşedintele clubului FC Ploieşti. Jurnalistul a declarat că a fost 
înjurat şi lovit cu pumnul în piept de către preşedintele Chiţu din cauza unor articole critice pe care 
acesta le-a publicat anterior: „mi-a dat cu pumnul în piept şi m-a înjurat ca la uşa cortului pentru 
că am scris că FCM Câmpina, fosta echipă a lui Chiţu, şi-ar putea ceda locul din liga a doua către 
Dunărea Galaţi, din cauza problemelor financiare”27. 

Sindicatul MediaSind a trimis o plângere către Federaţia Română de Fotbal. 

Pe 22 august, la Constanţa, o echipă de reporteri ai postului local de televiziune TV Neptun a 
fost agresată de trei tineri în timp ce încerca să verifice o informaţie cu privire la un act de tulburare 
a liniştii publice. Conform site-ului TV Neptun28, la vederea camerelor de filmat, cei trei tineri 
au devenit violenţi şi au început să-i agreseze pe jurnalişti, „bruscându-i, lovindu-i şi înjurându-i 
ca la uşa cortului”29 chiar sub privirile poliţiştilor sosiţi şi ei la faţa locului. Adjunctul şefului IPJ 
Constanţa, comisarul şef Adrian Rapotan i-a criticat public pe cei doi poliţişti pentru că nu au 
intervenit în apărarea jurnaliştilor, declarând că aceştia vor ajunge în faţa comisiei de disciplină30. 
Cei trei agresori au fost ulterior identificaţi de către autorităţi, amendaţi cu câte 1000 de lei şi 
cercetaţi penal pentru insultă şi ameninţare în urma plângerilor formulate de către ziarişti.

Pe 28 august, reporterii sosiţi la Craiova să relateze despre înmormântarea fostului şef 
interlop Mihai Pârvu, zis Caiac, au fost atacaţi de membrii ai cortegiului, înjuraţi şi ameninţaţi pe 
întreaga durată a evenimentelor. Jurnaliştii au declarat că asupra lor s-a aruncat cu sticle de apă 
25  „O echipă Realitatea TV agresată la Sinteşti, înainte de alegerile  locale”, www.Realitatea.net, 15 iunie 2008.
26  „Ziarişti bătuţi lângă secţia de votare dintr-un sat gălăţean”, www.ziare.com, 15 iunie 2008.
27  „Ziarist bătut de un oficial FRF”, de Marius Nică, Evenimentul Zilei, 4 august 2008.
28  „Poliţişti anchetaţi”, de Mădălina Poenaru, www.tvneptun.ro, 22 august 2008.
29  Ibidem.
30  Ibidem.

http://www.tvneptun.ro/


12

Libertatea Presei în România    Raport anual - 2008

din mijlocul cortegiului funerar, au fost îmbrânciţi, scuipaţi, înjuraţi şi deseori ameninţaţi verbal să 
nu mai filmeze. Numeroasele forţe de ordine prezente nu au intervenit pentru a asigura protecţia 
jurnaliştilor. Corespondentul postului Realitatea TV, a cărui echipă de jurnalişti a fost şi ea ţinta 
unor agresiuni, a declarat, conform site-ului Ziare.com31, că, deşi au cerut ajutorul autorităţilor, 
acestea nu au reacţionat. Dimpotrivă, unul dintre şefii poliţiei, prezent la faţa locului, i-ar fi sfătuit 
pe jurnalişti să „îşi vadă de treaba lor” şi „să fie cuminţi”.

De asemenea, jurnaliştii prezenţi acasă la Caiac au fost înjuraţi, scuipaţi şi ameninţaţi de 
apropiaţi ai rudelor defunctului. Cameramanii au fost împiedicaţi să filmeze, iar reporterii de la 
două ziare locale au fost fugăriţi pe străzi, unul dintre aceştia declarând: „ne-au înjurat, ne-au 
stropit cu apă, apoi s-au luat după noi. Am reuşit cu greu să scăpăm”32.

Site-ul Realitatea TV a relatat33 că, în urma agresiunilor, doi tineri s-ar fi ales cu dosare penale. 

	 Pe 6 septembrie, mai mulţi jucători ai echipei naţionale de fotbal au insultat şi au aruncat cu 
pietre într-un grup de ziarişti aflaţi în interiorul Grădinii Botanice din Cluj. Jurnaliştii se aflau acolo 
încercând să filmeze. Incidentul s-a petrecut în dimineaţa dinaintea meciului de fotbal dintre România 
şi Lituania, în cadrul preliminariilor Campionatului Mondial de fotbal din 2010. Jucătorii se aflau acolo 
pentru a se relaxa înaintea acestei partide şi, conform unui comunicat oficial al Federaţiei Române 
de Fotbal, nu era programată nicio activitate cu presa. Deranjaţi de insistenţa cu care jurnaliştii s-au 
apropiat de ei şi i-au filmat pe toată durata prezenţei lor în Grădina Botanică, mai mulţi jucători au 
început să îi insulte („Şobolanilor, înapoi la coteţ!”34) şi să arunce cu pietre în direcţia lor. Jucătorii 
şi oficialii FRF acuză la rândul lor comportamentul agresiv al jurnaliştilor întrhttp://ethnophonie.
ro/liana/un moment în care ei doreau să se relaxeze în linişte înaintea meciului. Potrivit mai multor 
ziare, purtătorul de cuvânt al FRF şi-ar fi cerut scuze jurnaliştilor după incident.  

Ioan Romeo Roşiianu şi Claudiu Florescu, doi ziarişti din Baia-Mare, au primit în repetate 
rânduri ameninţări cu moartea în octombrie şi noiembrie 2008. Pe 8 noiembrie, cei doi au fost 
atacaţi de doi indivizi în parcarea unui restaurant, la scurt timp după ce ieşiseră dintr-o emisiune 
moderată de Roşiianu la televiziunea locală Axa Tv. După cum ne-a relatat, Romeo Roşiianu a fost 
împins şi a primit doi pumni. “M-au ameninţat că dacă nu termin cu dezvăluirile îmi taie gâtul”, 
ne-a mai declarat jurnalistul. Ameninţările şi agresiunea s-au produs după o perioadă în care cei doi 
prezentaseră la Axa Tv şi în săptămânalul Necenzurat o serie de informaţii referitoare la posibile 
legături dintre mafia locală din Maramureş, primărie şi poliţie. O săptămână mai târziu, lui Roşiianu 
i-a fost  încheiat brusc şi contractul cu Axa Tv Transilvania. Ancheta declanşată de poliţie ca urmare 
a plângerii depuse de Roşiianu nu a fost încheiată, la 5 luni după evenimente. 

Concluzii:
•	 În multe cazuri, reprezentanţii forţelor de ordine asistă pasiv la agresiunile comise 

împotriva jurnaliştilor.
•	 Se observa o lipsă de preocupare în a rezolva dosarele în care sunt cercetate fapte de 

agresiune asupra jurnaliştilor. 

Recomandări:
•	 Reprezentanţii forţelor de ordine trebuie să asigure protecţia jurnalistilor care 

îndeplinesc funcţia de informare a publicului. Diseminarea concluziilor anchetelor 
Politiei şi a soluţiilor date de Parchet, Judecătorii, Tribunale etc. pot avea rolul pozitiv 

31  „Ziarişti agresaţi la înmormântarea lui Caiac”, www.ziare.com, 28 august 2008.
32  “S-au aruncat cu flori din avion peste sicriul lui Caiac”, Lucian Cazan, Cotidianul, 28 august 2008.
33  „Doi dintre agresorii jurnaliştilor prezenţi la înmormântarea interlopului Caiac s-au ales cu dosar penal”, RealitateaTV.net, 
29 august 2008.
34  „Gabriel Tamaş si Bogdan Lobonţ s-au luat de jurnalişti: Şobolanilor, înapoi la coteţ!”, Vlad Epurescu, www.hotnews.ro, 6 
august 2008.

http://www.hotnews.ro


13

Agenţia de Monitorizare a Presei    Programul FreeEx

de a diminua numărul agresiunilor asupra jurnaliştilor. 
•	 Jurnaliştii ar trebui să se marcheze cu veste de presă şi legitimaţie de jurnalist atunci 

când se află pe teren în zone cu posibilitate de conflict.
•	 Jurnaliştii trebuie să se abţină să hărţuiască persoanele publice şi cetăţeni obişnuiţi 

atunci când informaţiile căutate nu sunt de interes public.

2.2. Ameninţări şi insulte

Fostele glorii ale tenisului românesc, Ilie Năstase şi Ion Ţiriac, au insultat şi ameninţat pe 
Marius Chican, ziarist la Evenimentul Zilei, după ce acesta a publicat o anchetă în care descria 
modul fraudulos în care Federaţia Română de Tenis (FRT) ar fi cheltuit fondurile provenite din bani 
publici pentru organizarea la Sibiu a meciului de Cupa Davis, România – Franţa. Pe 6 februarie, 
Ilie Năstase, preşedintele FRT la acel moment, l-a ameninţat cu moartea pe Marius Chican prin 
intermediul fratelui acestuia, Daniel Chican, la rândul lui ziarist. Acest fapt a fost recunoscut public 
de Năstase două zile mai târziu în cadrul unei emisiuni de televiziune. Ziua următoare a venit rândul 
lui Ţiriac să îl ameninţe pe jurnalist: „Domnule, eu, Ion Ţiriac, tot ceea ce îţi pot promite este că o 
să am grijă personal de dumneata! (...) Dumneata ştii că eu sunt clientul cotidianului «Evenimentul 
zilei»? Eu investesc publicitate la acest ziar“35. La doar câteva zile de la declanşarea scandalului, Ilie 
Năstase a demisionat din funcţia de preşedinte al FRT, soţia sa declarând: „Cum Evenimentul Zilei a 
avut dreptate, Ilie îşi dă demisia fiindcă nu vrea ca numele lui să fie târât în acest scandal”36. 

La sfârşitul lunii mai, corespondentul din Gheorghieni al cotidianului Új Magyar Szó, Marti 
Barabas, a primit un val de ameninţări telefonice anonime - 18 apeluri numărate de jurnalistă. 
Conform acesteia, într-unul dintre apeluri o voce de barbat i-a spus în limba maghiară: “Cine îşi 
pune mintea cu noi, poate fi împuscat. Iţi spun doar ca să ştii!”. Ameninţările veneau după ce pe 
16 mai jurnalista publicase un material amplu, referitor la mafia lemnului din judeţul Harghita37. În 
ameninţările primite i s-a spus ca ar fi bine să termine cu articolele despre mafia lemnului, altfel 
s-ar putea să îi pară rău38. Pentru o scurtă perioadă de timp Marti Barabas s-a retras din activitatea 
jurnalistică. 

Evenimentul Zilei informa într-un articol publicat pe 30 iunie că ziaristul Mihai Munteanu a 
fost ameninţat cu moartea. Munteanu este autorul serialului „Cupola”, o serie de paisprezece articole 
care au investigat, conform ziarului, „reţelele de afaceri şi de informaţii ale foştilor spioni”. Atât 
ziaristul cât şi mama acestuia au primit mesaje pe telefonul mobil prin care erau atenţionaţi că 
„dezvăluirile făcute au supărat foarte rău39”. Conform Evenimentului Zilei, Mihai Munteanu a fost 
sunat de un anume Oleg, „care i-a spus explicit că – în cazul în care nu se potoleşte – mama sa îi va 
citi necrologul în ziar”40, conversaţia încheindu-se cu o altă ameninţare: „Te rog să fii cuminte, că 
mama ta va primi capul tău în portbagajul de la maşină”41. Oleg ar fi specificat, conform celor de la 
Evenimentul Zilei, că sursa „supărării” sale o constituie articolul publicat de Mihai Munteanu în seria 
„Cupola” pe 23 iunie: „Reţeaua IUDA – Spionii lui Ivan”.

Laszlo Kallai, jurnalist la cotidianul Ziua, a fost ameninţat pe 15 octombrie de Vasile Mureşan, 
şeful Serviciului Flagrant al Directiei Generale de Informaţii şi Protecţie Internă (DGIPI) a Ministerului 
de Interne şi Reformei Administrative (MIRA). Kallai derulase o investigaţie în judeţul Maramureş 
privind relaţiile dintre mai mulţi oficiali de rang înalt din MAI şi crima organizată din regiune, printre 
35  “Ţiriac ameninţă un ziarist EVZ: „O să am grijă personal de dumneata!“, de Matei Udrea, Marius Chican, 11 februarie 2008.
36  “Ilie Năstase şi-a dat demisia”, Evenimentul Zilei, 12 februarie 2008.
37  “Mafia cherestelei în acţiune”, de Marti Barabas, Új Magyar Szó, 16 mai 2008 (disponibil în limba maghiară) www.maszol.ro.
38  Vezi comunicatul redacţiei Új Magyar Szó, 23 mai 2008 (disponibil în limba maghiară) www.maszol.ro.
39  „Ziarist EVZ ameninţat cu moartea”, de Liviu Rotaru, Evenimentul Zilei, 30 iunie 2008.
40  Ibidem. 
41  Ibidem.



14

Libertatea Presei în România    Raport anual - 2008

cei vizaţi fiind şi Vasile Mureşan. Întors la Bucureşti, jurnalistul s-a întâlnit pentru un interviu cu 
Vasile Mureşan. Acesta a refuzat să fie înregistrat, însă jurnalistul a reuşit să înregistreze prima parte 
a dialogului dintre ei pe care a şi făcut-o publică ulterior: 

“Vasile Muresan: ...Eu vreau să vă spun şi n-aş vrea, înregistrând-o, să vă afecteze pe 
dumneavoastră sau anumiţi colegi.
Laszlo Kallai: Nu ştiu ce să mă afecteze.
Vasile Mureşan: Încă o dată, eu v-am spus. Din partea mea, nu înregistraţi. Dar dacă o 
înregistraţi atunci o înregistrez şi eu.
Laszlo Kallai: Ok. Deci nu doriţi să înregistrăm?
Vasile Mureşan: Nu doresc să înregistrăm, datorită relaţiei mele sincere faţă de dumneavoastră 
şi a unor colegi”42.
Kallai susţine că a fost ameninţat de oficialul MAI după ce a oprit reportofonul: “Am ieşit la 

raport la ministru, în legătură cu ancheta pe care o faceţi voi. Mi s-a recomandat să pun băieţii pe 
voi. (...) Vi se pot întâmpla multe, domnule Kallai”43. 

Ulterior, jurnalistul a cerut conducerii ziarului Ziua transferul său din cadrul Departamentului 
Anchete într-o funcţie ce nu are legătură cu activitatea publicistică. 

Recomandări:
•	 Ameninţările de orice fel la adresa presei sunt inacceptabile, mai ales atunci când vin din 

partea reprezentanţilor autorităţilor, a politicienilor sau altor persoane publice. 
•	 Instituţiile publice sau autorităţile ale căror angajaţi ameninţă jurnalişti trebuie să se 

delimiteze şi să condamne astfel de comportamente.
•	 Instituţiile media au datoria să se implice activ în protejarea jurnaliştilor, să le asigure 

pregătirea relevantă pentru a relata în cazuri care implică investigaţii ale lumii interlope 
sau deplasări în zone de conflict şi să păstreze legătura cu organizaţii naţionale şi 
internaţionale care se ocupă cu protecţia jurnaliştilor.

2.3. Presiuni ale autorităţilor. Presiuni politice şi economice

Radu Gafta, fost editor de ştiri la TVR, a făcut publice presiunile editoriale la care sunt supuşi 
jurnaliştii din redacţia de ştiri de către noua conducere instalată în noiembrie 2007 după demiterea 
Rodicăi Culcer (“Vechii editori şi producători accentuau mai ales ştirile politice şi economice, în 
această ordine. Noua echipă a pus accent mai ales pe ştirile sociale”44). Gafta a menţionat şi presiunile 
venite din zona politică („Mai ales în ce priveşte telefoanele politice. Să ştiţi că directorul Ştirilor45  
acţionează ca o umbrelă care opreşte cele mai multe presiuni venite din exterior. Presiunile mai 
merg şi direct către unii reporteri. Dar presiunile de sus se opresc la director.”46). 

	 Pe 19 martie, Liviu Dragnea, vicepreşedinte al PSD – unul dintre cele mai importante partide 
parlamentare din România – şi totodată preşedinte al Consiliului Judeţean Teleorman, a cerut 
Judecătoriei Alexandria să emită o ordonanţă preşedinţială în baza art. 581 din Codul de Procedură 
Civilă prin care se solicita „sistarea difuzării ziarului Gazeta de Sud Est pe raza judeţului Teleorman 
până la finalizarea acestor campanii” (n.n. campaniile electorale din 2008). Dragnea îşi justifica 
cererea referindu-se la existenţa în paginile publicaţiei a unor articole referitoare la activitatea 
sa, articole pe care el le considera a fi calomnioase şi de natură a-i aduce grave atingeri la adresa 
demnităţii şi imaginii.  Instanţa sesizată a respins cererea lui Liviu Dragnea.

42  „Şefii Internelor atacă Ziua”, de Petre Niţeanu, Mihai Pâlşu, Ziua, 17 octombrie 2008.
43  Ibidem.
44  “Cum se fac presiuni la ştirile TVR?”, de Costi Rogozanu, Cotidianul, 22 ianuarie 2008. 
45  Rodica Culcer, directorul direcţiei Ştiri la acea dată.
46  “Cum se fac presiuni la ştirile TVR?”, de Costi Rogozanu, Cotidianul, 22 ianuarie 2008.



15

Agenţia de Monitorizare a Presei    Programul FreeEx

	 Sesizată de AMP să exprime un punct de vedere în legătură cu această situaţie şi să anunţe 
public dacă se solidarizează cu Dragnea sau condamnă comportamentul acestuia, conducerea PSD nu 
a avut nicio reacţie. De menţionat că Liviu Dragnea a ocupat pentru o scurtă perioadă (decembrie 
2008 - ianuarie 2009) funcţia de ministru al Administraţiei şi Internelor, după formarea noului guvern 
PSD-PD-L în urma alegerilor parlamentare din 2008.

Summitul anual NATO organizat de România a dat naştere celor mai grave abuzuri ale statului 
român din ultimii ani, în materia libertăţii de exprimare. Terenul a fost pregătit chiar de unele instituţii 
media care au făcut jocul autorităţilor publicând cu câteva luni înaintea evenimentului materiale 
panicarde şi dezinformate ce asociau toţi protestatarii cu extremismul şi violenţa. Articolele au indus 
ideea că eventualele proteste anti-NATO vor fi violente, punând în pericol siguranţa cetăţenilor: 
“Anarhiştii intenţionează să îşi facă simţită prezenţa în Capitală prin distrugerea unor magazine şi 
testarea vigilenţei forţelor de ordine”47 ; “Sunt tineri, se îmbracă în culori închise, îşi ascund feţele 
sub măşti sau glugi şi trec la atac! Mulţi dintre ei sunt arestaţi în timpul ciocnirilor cu forţele de 
ordine, dar se întorc în stradă, cu prima ocazie. Sparg geamuri, dau cu pietre şi cocktail-uri Molotov 
şi iau cu asalt barierele de securitate”48; „<<Activişti pentru pace>> Anarhiştii vor neapărat bătaie”49.

Primul incident a avut loc pe 20 martie, când şase cetăţeni germani au fost opriţi să intre 
în România la graniţa dintre România şi Bulgaria, la Calafat, fiind reţinuţi 19 ore pentru percheziţii, 
verificări şi interogatorii. Agenţia de Monitorizare a Presei şi APADOR-CH au protestat împotriva 
acestui abuz şi au soilictat o motivaţie legală din partea autorităţilor. Pe 21 martie, Serviciul Român 
de Informaţii (SRI) şi Poliţia de Frontieră au motivat decizia prin faptul că cele şase persoane 
aparţineau unei organizaţii anarhiste. Persoanele reţinute aveau asupra lor “mai multe materiale 
(cd-uri, reviste, afişe, pliante, insigne), care conţineau mesaje anti-NATO şi antiglobalizare ce 
urmau a fi folosite în organizarea unor acţiuni protestatare anti-NATO cu potenţial violent cu ocazia 
summitului”. Patru dintre cei şase cetăţeni germani au încercat din nou să intre în România pe 25 
martie, dar au fost din nou respinşi. În aceeaşi situaţie s-au aflat şi membrii unei trupe de muzică 
punk din Statele Unite, Die Young, cărora le-a fost refuzat accesul prin punctul de trecere Cenad, pe 
28 martie. Trupa urma să susţină un concert în Bucureşti, pe 29 martie. 

Începând cu 29 martie, activiştii anti-NATO au fost constant hărţuiţi de Poliţie pe străzile 
din Bucureşti, dar şi pe rutele feroviare care leagă capitala de restul ţării. Activiştii au fost duşi la 
secţii de poliţie pentru motive ridicole (unul dintre ele a fost că aveau bere asupra lor) şi ţinuţi acolo 
uneori şi 6 ore. Printre persoanele reţinute s-a aflat şi o jurnalistă de la România Liberă, Alexandra 
Radu, care a fost reţinută pe 1 aprilie în zona Obor, în timp ce documenta un material despre 
activiştii anti-NATO care împărţeau fluturaşi în zonă. De asemenea, mai multe persoane, printre care 
şi ziarişti au fost oprite pe stradă, legitimate şi duse la secţiile de poliţie pentru că purtau la vedere 
însemne cu mesaje anti-NATO sau alte obiecte şi însemne considerate suspecte de poliţişti. 

Pe 2 aprilie, ziua în care a început summitul NATO, forţele de ordine au luat cu asalt hala 
industrială din zona Timpuri Noi unde se aflau activiştii anti-NATO. Intervenţia a avut loc în jurul orei 
12.00 şi a fost extrem de violentă, forţele de ordine folosind gaze lacrimogene şi având asupra lor 
armament de luptă. Toate cele 46 de persoane aflate în hală au fost duse la patru secţii de poliţie 
pentru a li se lua declaraţii. Majoritatea celor reţinuţi erau cetăţeni străini. Conform declaraţiilor 
acestora, toţi au fost loviţi de forţele de intervenţie, ţinuţi zeci de minute cu faţa la pământ, 
ameninţaţi, jigniţi, deşi nu au opus nicio rezistenţă. Unii dintre ei au avut nevoie de îngrijiri medicale; 
o tânără a suferit o fractură a membrelor inferioare în urma loviturilor, iar un tânăr din Republica 
Moldova s-a ales la rândul lui cu o fractură la un picior şi multe lovituri în zona feţei şi a capului. A 
doua zi, purtătorul de cuvânt al Jandarmeriei a susţinut într-o declaraţie de presă că cei loviţi s-au 
“autoflagelat”.

La aproximativ trei ore după intervenţie, alţi şase tineri aflaţi în zonă au fost ridicaţi de pe 
stradă şi duşi cu forţa la o secţie de poliţie. Printre ei se afla şi un membru al AMP, Răzvan Martin, 
aflat în zonă pentru a documenta cele întâmplate. 

47  Realitatea TV, 1 aprilie 2008.
48  Realitatea TV, 21 martie 2008.
49  Evenimentul Zilei, 29 martie 2008.



16

Libertatea Presei în România    Raport anual - 2008

În tot acest timp, Poliţia a negat faptul că cei 51 de tineri ar fi arestaţi, reţinuţi sau lipsiţi 
de libertate, susţinând că sunt duşi la secţiile de poliţie pentru verificări. 

Chestorul principal al Poliţiei, Marian Tutilescu a declarat la câteva ore după intervenţie că 
aceasta a fost necesară deoarece directorul Flaros SA, compania care a închiriat hala activiştilor 
anti-NATO ar fi fost agresat de patru persoane care ar fi încercat să introducă în incinta întreprinderii 
materiale inflamabile cu ajutorul unei dube. După ce intervenţia s-a terminat, purtătorul de cuvânt 
al Poliţiei, Christian Ciocan, a declarat presei: “Nu am găsit nimic ilegal la ei; aveau doar spray-uri 
colorate”. 

Agenţia de Monitorizare a Presei a fost prezentă la faţa locului pentru a documenta cele 
întâmplate şi a acorda asistenţă juridică celor reţinuţi. Alte două organizaţii de drepturile omului 
(Centrul pentru Resurse Juridice şi APADOR-CH) au fost alertate, iar avocaţii lor au fost prezenţi la 
cele patru secţii de poliţie pentru a acorda asistenţă juridică. De asemenea, reprezentanţii AMP au 
alertat presa în legătură cu cele întâmplate, iar presiunea mass-media şi prezenţa avocaţilor au 
contribuit la eliberarea celor reţinuţi în seara zilei de 2 aprilie, ultimii fiind eliberaţi în jurul orei 
23.00.

În zilele următoare, activiştilor anti-NATO li s-a permis să se întoarcă în spaţiul pe care îl 
închiriaseră, unde au organizat un concert de muzică punk pe 4 aprilie. De asemenea, autorităţile nu 
au intervenit pentru a opri un marş neautorizat pînă la Institutul de Medicină Legală unde cei răniţi 
în urma intervenţiei forţelor de ordine au mers pentru a obţine certificate medicale. 

Poliţia a continuat să aplice metodele de intoxicare a opiniei publice prin denigrarea celor 
care au intervenit împotriva abuzurilor forţelor de ordine, oferind jurnaliştilor informaţii “pe surse” 
conform cărora reprezentantul AMP, Răzvan Martin ar fi fost unul dintre agresorii directorului Flaros 
SA. Mai multe ziare şi televiziuni naţionale au preluat acest zvon. Nici la un an după evenimente, 
nicio plângere nu fusese depusă împotriva lui Răzvan Martin. 

Ca reacţie la abuzurile forţelor de intervenţie, premierul Tăriceanu l-a însărcinat pe ministrul 
de Interne, Cristian David, să deruleze o anchetă. Ancheta nu a identificat niciun vinovat pentru 
abuzurile comise şi nicio persoană nu a fost trasă la răspundere.

Mai mult, importanţi politicieni au aplaudat intervenţia poliţiei. Puiu Haşotti, vicepreşedinte 
al Partidului Naţional Liberal (partidul de guvernământ la acea dată) şi lider al grupului parlamentar 
PNL a declarat, potrivit agenţiei NewsIn, că nu este necesară nicio anchetă cu privire la intervenţia 
forţelor de ordine, “discuţia este de ce nu s-a intervenit mai agresiv, pentru că ar fi mai bine să 
facem o nedreptate, decât să îngăduim o dezordine”. În opinia senatorului liberal, desfăşurarea 
summitului NATO, “cel mai important eveniment din istoria României” ar justifica intervenţia 
“agresivă” a forţelor de ordine.

Mai multe persoane reţinute au depus plângeri, însă ancheta se desfăşoară extrem de încet, 
fiind în faza de cercetare preliminară. 

Pe 19 mai, în toiul campaniei electorale pentru alegerile locale, cotidianul local Gazeta 
de Sud a dispărut de la aproape toate punctele de vânzare din Craiova. Ziarul conţinea o anchetă 
despre modul în care preşedintele Consiliului Judeţean Dolj intrase în posesia unei vile în centrul 
oraşului Craiova. 

Conducerea agenţiei naţionale de presă Agerpres (fostă Rompres până în 2008) a fost acuzată 
de cenzură de Robert Mihăilescu, fost redactor-şef la secţia de ştiri interne. Acesta a fost suspendat 
din funcţie de către conducere la sfârşitul lunii mai pentru că “nu a avut o strategie editorială 
pentru campania electorală, nu a trimis fişele de post ale redactorilor din subordine la timp, dar şi 
pentru acuzele de cenzură pe care acesta le-a adus Rompresului în public”50. Mihăilescu a acţionat 
în instanţă Agerpres contestând legalitatea deciziei de suspendare. 

Jurnalistul a acuzat conducerea Agerpres de nedifuzarea unei ştiri despre unul din candidaţii 
la primăria Capitalei, actualul primar Sorin Oprescu şi de refuzul trimiterii unor reporteri la acţiunile 
electorale ale acestuia. Ioan Roşca, directorul Agerpres a negat acuzaţiile într-o declaraţie oferită 
ziarului Cotidianul: „Nu se poate să trimitem oameni la orice întâlnire de-a lui Oprescu la metrou. 
50  „Directorul Rompres este acuzat de cenzură”, de Alexandra Bădicioiu, Cotidianul, 1 iulie 2008.



17

Agenţia de Monitorizare a Presei    Programul FreeEx

Politica noastră editorială nu presupune că dacă cineva face o conferinţă, trebuie să te duci acolo 
automat. Depinde de importanţa evenimentului“51. De asemenea, jurnalistul acuză nedifuzarea unui 
material despre dosarele de informatori ale deputaţilor PRM Aurel Rus şi Dumitru Avram, ultimul fiind 
fost angajat al Agerpres. Roşca respinge acuzaţiile în acelaşi material publicat de Cotidianul: „Ştirea 
pe surse de la CNSAS a apărut joi pe MEDIAFAX. Rompres nu a apărut cu nimic, nu pentru că am fi 
interzis-o noi, ci pentru că nu o avea pur şi simplu. (...) Agenţia Naţională nu ar trebui să meargă pe 
surse, să facă dezvăluiri, anchete. Ăsta e statutul nostru”52. Într-o declaraţie publicată de Adevărul, 
Mihăilescu semnala şi favorizarea de către Agerpres a anumitor partide: “Ştiu ziarişti din agenţie, 
nume cunoscute în presă, care au plecat pentru că nu mai suportau să scrie cinci ştiri de la un partid 
de opoziţie şi să intre un singur paragraf”.53 

O altă problemă semnalată de Mihăilescu, a fost prelungirea ilegală a mandatului de director 
a lui Ioan Roşca, deşi acestuia i-a expirat pe 19 martie mandatul legal, iar legea de funcţionare a 
Rompres nu reglementeaza interimatul. În luna septembrie, Agerpres a înaintat Parlamentului un 
proiect de modificare a legii de funcţionare a Rompres care stabileşte, printre altele, prelungirea 
automată a mandatului directorului Agerpres până la numirea de către Parlament a unui nou director. 
Iniţiativa legislativă mai conţine, pe lângă o serie de măsuri de creştere salarială, modificarea 
procedurii de numire a directorului Agerpres, transferând acest prerogativ dinspre primul ministru 
către Parlament. Pe 24 septembrie, Parlamentul a votat prelungirea mandatului lui Ioan Roşca până 
la numirea unui nou director.

Pe fondul protestului lui Robert Mihăilescu s-a născut o iniţiativă sindicală - Sindicatul Unit 
al Ştiriştilor condus de jurnalistul Ovidiu Bărbulescu. Conducerea a reacţionat rapid şi a semnat 
un Contract Colectiv de Muncă cu un alt sindicat, Sindicatul Jurnaliştilor Profesionişti, despre care 
Bărbulescu susţine că „E un sindicat al conducerii, al directorului general, Ioan Roşca”54. Urmare a 
acestei situaţii, Bărbulescu a demisionat din redacţie, acuzând „politica editorială problematică” 
practicată de conducerea agenţiei şi faptul că “instituţia se teme să supere oamenii politici şi se 
poziţionează ca un câine de pază al instituţiilor, şi nu ca un apărător al interesului public”55. 

Evenimentul Zilei informa într-un articol publicat pe 30 iunie că ziaristul Mihai Munteanu a 
fost ameninţat cu moartea. Munteanu este autorul serialului „Cupola”, o serie de paisprezece articole 
care au investigat, conform ziarului, „reţelele de afaceri şi de informaţii ale foştilor spioni”. Atât 
ziaristul cât şi mama acestuia au primit mesaje pe telefonul mobil prin care erau atenţionaţi că 
„dezvăluirile făcute au supărat foarte rău56”. Conform Evenimentului Zilei, Mihai Munteanu a fost 
sunat de un anume Oleg, „care i-a spus explicit că – în cazul în care nu se potoleşte – mama sa îi va 
citi necrologul în ziar”57, conversaţia încheindu-se cu o altă ameninţare: „Te rog să fii cuminte, că 
mama ta va primi capul tău în portbagajul de la maşină”58. Oleg ar fi specificat, conform celor de 
la Evenimentul Zilei, că sursa „supărării” sale o constituie articolul publicat de Mihai Munteanu din 
seria „Cupola” pe 23 iunie: „Reţeaua IUDA – Spionii lui Ivan”.

Horia Ghibuţiu, redactor şef la Evenimentul Zilei anunţa într-un editorial publicat pe 28 iulie 
că seria de investigaţii “Cupola” intra în vacanţă, urmând a fi reluată pe 15 septembrie. La începutul 
lunii septembrie, întreaga arhivă a dosarului Cupola a dispărut de pe pagina de internet a Evenimetului 
Zilei. Urmare a protestelor autorilor, materialele au repărut pe site câteva zile mai târziu. 

Pe 12 septembrie, Vlad Macovei, redactor-şef interimar la Evenimentul Zilei, publica un 
articol în care cerea scuze cititorilor ziarului pentru nerespectarea termenului promis şi amânarea 
publicării continuării anchetei deoarece “are nevoie de filtre suplimentare de control, printre care 
şi avizul departamentului juridic, care să ne ofere cât mai multe garanţii că textele respective sunt 

51  Ibidem.
52  Ibidem.
53  “Agerpres stă pe un butoi cu pulbere”, de Andreea Lupu, Adevărul, 23 iulie 2008.
54  Ibidem.
55  Ibidem.
56  „Ziarist EVZ ameninţat cu moartea”, de Liviu Rotaru, Evenimentul Zilei, 30 iunie 2008.
57  Ibidem. 
58  Ibidem.



18

Libertatea Presei în România    Raport anual - 2008

beton”59. Macovei mai susţinea că membrii redacţiei sunt “supuşi unor presiuni mari pentru blocarea 
acestor dezvăluiri şi, de asemenea, suntem ameninţaţi cu procese”. 

Contactat de Agenţia de Monitorizare a Presei, Mihai Munteanu a confirmat existenţa 
presiunilor din partea unora din companiile care au făcut obiectul serialului “Cupola”, printre aceste 
ameninţări numărându-se retragerea publicităţii şi iniţierea unor acţiuni în instanţă. De asemenea, 
Munteanu consideră nejustificată amânarea publicării serialului, precizând însă că acesta va fi reluat, 
conform promisiunilor conducerii editoriale, la sfârşitul lunii mai a anului 2009. La rândul său, Vlad 
Macovei a confirmat pentru AMP în aprilie 2009 că serialul “Cupola” va fi reluat curând.  

 	
În luna august, publicaţia Ghimpele de Iaşi a oprit de la publicare un material al cunoscutului 

comentator Liviu Antonesei. Publicaţia aparţine trustului Intact. Materialul conţinea critici la adresa 
fostului premier Adrian Năstase. Conform editorialistului, redactorul-şef al publicaţiei Angela Maftei, 
i-a transmis prin email motivele acestei decizii: „Cerinţele exprese ale celor de la «Ghimpe» sunt: 1. 
să dăm numai subiecte de local; 2. să nu ne mai luăm de PSD :(“60.  Pentru Cotidianul, Angela Maftei 
a declarat: „Cauza respingerii materialului a fost nerespectarea politicii editoriale a publicaţiei 
noastre şi anume analiza unei situaţii, a unui eveniment sau subiect cu implicaţii în comunitatea 
ieşeană“61.
	 Antonesei susţine însă că majoritatea editorialelor pe care le-a publicat în Ghimpele de Iaşi 
abordau teme centrale şi că nu i se ceruse până în acel moment să trateze exclusiv subiecte locale. 
În urma acestui incident Liviu Antonesei a decis să întrerupă colaborarea cu Ghimpele de Iaşi.

Un element nou apărut în 2008 este zelul cu care Consiliul Naţional al Audiovizualului a 
urmărit şi sancţionat spoturi publicitare, atât comerciale cât şi politice.

Primul spot interzis62 a fost difuzat de Antena1 şi Antena3 în luna mai pe durata campaniei 
electorale pentru alegerile locale. Spotul era o parabolă în care apăreau şi portretele preşedinţilor 
României din ultimii 40 de ani şi se încheia cu mesajul „Alege-ţi stăpânii cu grijă”. CNA a considerat 
că spotul este ‘antisocial’63, are mesaj electoral şi că nu poate fi difuzat decât pe durata emisiunilor 
electorale. Răsvan Popescu, preşedintele CNA a justificat decizia prin faptul că spotul “Inducea 
ideea că românii îşi aleg stăpânii, ceea ce nu era adevărat. Acum ei au modificat spotul (n.n. spotul 
difuzat în luna noiembrie). Sunt aceleaşi personaje de desen animat, dar mesajul spune doar să alegi 
cu grijă”64.
	 Cel de-al doilea spot a fost difuzat de Antena3 în luna noiembrie65 în timpul campaniei 
electorale pentru alegerile generale. Şi acest spot avea un mesaj şi format asemănătoare primului spot 
interzis, mesajul final fiind: „Alege-ţi cu grijă...”. CNA a considerat că spotul afectează dezvoltarea 
fizică, psihică şi morală a copiilor, impunând Antenei3 să difuzeze spotul numai după ora 22.00.  
	 Răsvan Popescu, preşedintele CNA a justificat decizia argumentând că: “este vorba de o 
metaforă realizată cu ajutorul unor personaje de desen animat care transmite oamenilor mesajul 
să aleagă cu grijă. Şi atunci e important să fie vizualizat de oameni cu discernământ, care ştiu că 
nu trăim în dictatură şi că nu există vreun pericol în acest sens. De aceea, am găsit soluţia ca acest 
spot să fie difuzat după ora 22.00, pentru a fi siguri că numai adulţii îl pot viziona” 66. 

	 Pe 14 noiembrie, un alt spot a fost cenzurat de Consiliul Naţional al Audiovizualului. Spotul 
era produs de Academia Caţavencu şi însoţea lista ‘candidaţilor pătaţi’ la alegerile parlamentare din 
luna noiembrie publicată de Academia Caţavencu în ediţiile premergătoare alegerilor. 

59  <<„Cupola“ şi-a luat o vacanţă mai lungă>>, de Vlad Macovei, Evenimentul Zilei, 12 septembrie 2008.
60  <<Politica Intact de provincie: “Să nu ne mai luăm de PSD”>>, de Ionuţ Dulămiţă, Cotidianul, 25 august 2008.
61  Ibidem. 
62  http://www.youtube.com/watch?v=vGQ1hjSCMNw&feature=related
63  Declaraţie a lui Radu Teodorel, membru CNA, publicată de Ziua, 7 mai 2008, <<„Alege-ţi stăpânii cu grijă”, suspendat de 
CNA>>.  
64  <<Caţavencii în război cu CNA şi „cumpărătorii politici” din vestul ţării pentru lista politicienilor pătaţi>>, de A. Biro, C. 
Moga www.hotnews.ro, 13 noiembrie 2009. 
65  http://www.youtube.com/watch?v=ixITZcZLEIw&feature=related
66  Ibidem.



19

Agenţia de Monitorizare a Presei    Programul FreeEx

	 Spotul intitulat „Corul vânătorilor”, conţinea următoarele versuri: „Nu este pe lume, 
plăcere mai mare decât vânătoarea de hoţi şi bandiţi. Să intri în codru, să ţii drumul mare, să vezi 
candidaţii cum se dau cinstiţi. Să-i prinzi cu minciuna, să-i prinzi cu ciordeala, să-i arzi la gazetă, 
să-i dai la tipar. Să nu mai laşi lumea să muşte momeala, să dea cu ştampila pe-un cap de tâlhar. 
S-a deschis sezonul la dăunătorii cu imunitate. Fii atent în cine tragi cu ştampila. Lista candidatilor 
pătaţi. De miercuri în Academia Caţavencu”67.
	 CNA a considerat că spotul încalcă demnitatea umană, principiul informării corecte,  
prejudiciază dreptul la propria imagine, deoarece în spot toţi candidaţii la Parlament sunt 
făcuţi ‘tâlhari’68 şi că descurajează prezenţa la vot. Academia Caţavencu a contestat în instanţă 
această decizie, dar primul termen de judecată a fost programat abia în ianuarie 2009. Academia 
Caţavencu a argumentat că spotul este, dimpotrivă, unul civic şi mobilizator şi îndeamnă la un vot 
responsabil. Academia Caţavencu a mai susţinut că scopul lui nu era unul denigrator, ci îşi propunea 
să responsabilizeze electoratul în exercitarea opţiunii de vot. Curtea de Apel a respins acţiunea ca 
nefondată. Procesul este în recurs.

	 La rândul ei, TVR a refuzat să difuzeze în timpul campaniei două spoturi electorale aparţinând 
PDL şi unul al PNL. Pentru spoturile PDL, TVR a invocat decizia CNA nr. 792 din 2008, care reglementa 
campania electorală în audiovizual şi care prevede că “producţiile audiovizuale realizate de candidaţi 
sau competitori electorali nu conţin afirmaţii care pot aduce atingere demnităţii umane, dreptului 
la propria imagine sau moralei publice”. Unul dintre spoturi conţinea o afirmaţie a candidatului 
PDL, Teodor Stolojan care făcea referire la „guvernarea PNL-PSD”, conducerea TVR considerând că 
această alianţă nu a existat. Al doilea clip electoral PDL a fost respins de TVR din cauza unei afirmaţii 
a unui alt candidat PDL, Vasile Blaga: “politica asta de clan a dat faliment, de exemplu clanul 
de la Iaşi: prefectul legat, Chiuariu cercetat penal, marele ministru de la, ghilimele, învăţământ 
Adomniţei, a steluţei afară şi nici domnul David nu se simte prea bine cu 70.000 de euro”.69

	 Un al treilea spot electoral a fost respins de TVR deoarece conţinea imagini cu drapelul 
naţional, ceea ce ar fi fost contrar deciziei 792/2008 a CNA.
	 Sesizat de cele două partide, CNA a decis că TVR a comis un abuz interzicând acele clipuri 
electorale, confundând emisiunile de promovare electorală cu buletinele electorale şi aplicând 
eronat prevederile deciziei 792/2008.

	 La începutul lunii octombrie, CNA a interzis un spot comercial ce promova coniacul 
Unirea sub sloganul „Unde-s mulţi puterea creşte”. Spotul prezenta mai mulţi muncitori pe un sit 
arheologic care jucau fotbal şi loveau cu mingea un raft cu vase ceramice. CNA a considerat că 
se încalcă prevederile art. 29, lit. g din Legea audiovizualului „Publicitatea, inclusiv publicitatea 
autopromoţională şi teleshoppingul trebuie să respecte următoarele condiţii: g) să nu stimuleze 
comportamente indecente sau imorale”. A fost invocat şi art. 10, lit. f  din aceeaşi lege în care se 
precizează că CNA are obligaţia de a asigura protejarea culturii şi a limbii române. Dan Grigore, 
membru CNA, a susţinut în presă că spotul propagă „anumite devieri comportamentale”, că „se 
atentează la patrimoniul cultural al unei ţări” şi că „reclama lezează bunul-simţ şi încurajează 
manifestările vulgare. Este o jignire la adresa istoricilor şi arheologilor”. 
	 AMP a protestat împotriva acestei decizii, invocând jurisprudenţa CEDO şi pe cea din SUA, 
dar CNA nu a revenit asupra deciziei. 
	 Un alt spot comercial interzis de CNA în luna octombrie promovează caşcavalul Delaco sub 
sloganul: „Mâncatul prost şi-a găsit naşul”. Reclama îl arată pe personajul Toni Delaco intrând furios 
într-o clasă cu elevi, cerându-le autoritar să-i arate ce gustări au în pacheţele. Copiii scot tot ce au 
de mâncare, iar Toni începe să le arunce la gunoi, sfătuindu-i pe acelaşi ton: „Mâncaţi brânzeturi! 
Conţin calciu şi vă ajută să creşteţi mari”.

67  www.catavencu.ro.
68  Declaraţia lui Gelu Trandafir, membru CNA, publicată de Cotidianul, 13 noiembrie 2009, „Caţavencu va ataca în instanţă 
decizia CNA”.
69  “TVR respinge de la difuzare două clipuri electorale PD-L pe motiv că nu există guvernare PNL-PSD. Vasile Blaga acuză 
postul public de cenzură”, de Dan Tapalagă, HotNews.ro, 3 noiembrie 2008.



20

Libertatea Presei în România    Raport anual - 2008

	 Membrii CNA au considerat că această reclamă afectează dezvoltarea morală a minorilor şi 
au somat spotul să intre în legalitate. „Cred că este o instigare directă adresată unor copii. Ca să nu 
mai vorbim de îndemnul de a fi şmecher în România”, a declarat Răsvan Popescu, preşedintele CNA. 

Deputatul PSD Mihai Tudose a cerut interzicerea spectacolului de teatru “Omul-pernă” 
prezentat în premieră în cadrul festivalului „Zile şi Nopţi de teatru european la Brăila”. De asemenea, 
deputatul a cerut primarului Brăilei să o demită pe directoarea teatrului “Maria Filotti” din Brăila 
care a pus în scenă piesa. Deputatul a motivat cererea sa prin faptul că spectacolul „abundă în 
limbaj licenţios, imposibil de reprodus într-o conferinţă de presă şi cu nişte ţinute sumare în care 
chiloţii erau maximum de îmbrăcăminte”70.

Mihai Tudose a recunoscut că nu a văzut spectacolul „Nu am văzut spectacolul, dar nu este 
nevoie să văd jungla amazoniană ca să îmi dau cu părerea despre ea sau să văd un film XXX ca să ştiu 
că e porno. Nu am pretenţia că sunt critic de artă, nici nu mă pricep de fapt, dar cred că ar trebui 
pusă bulină şi la teatru ca să se interzică accesul tinerilor sub 18 ani la astfel de spectacole”71.

Pe 11 noiembrie, în plină campanie electorală, săptămânalul satirico-politic Academia 
Caţavencu a dispărut de la punctele de vânzare a presei din Piteşti, Cluj şi Timişoara. Mai multe 
surse locale, printre care şi reprezentantul firmei distribuitoare au confirmat dispariţia publicaţiei 
de la chioşcuri72. Cauza dispariţiei este publicarea în paginile ziarului a listei „candidaţilor pătaţi” 
pentru alegerile parlamentare din judeţele Piteşti, Cluj şi Timişoara. 

Pe 17 noiembrie, Mădălina Rădulescu, directorul de ştiri al TVR a oprit difuzarea unei ştiri ce 
avea ca subiect legăturile pe care ministrul atunci în funcţie al Administraţiei şi Internelor, Cristian 
David, le-a avut în anii ’90 cu consumatori de droguri care îi erau parteneri de afaceri. Informaţia 
fusese lansată de Pavel Abraham, fost şef al Agenţiei Naţionale Antidrog şi proaspăt demis din funcţie 
de Cristian David. Abraham a susţinut că în 1995 Poliţia a descoperit droguri în casa lui David. 
Ulterior, acesta din urmă  a confirmat în cadrul unui interviu acordat postului Realitatea TV că fostul 
său partener de afaceri olandez era consumator de droguri şi că  a asistat de mai multe ori la consum 
de droguri (“Da, eu am asistat... şi sunt multe situaţii în cluburi sau în alte locuri publice în care se 
consumau. La începutul anilor ‘90, în România, în Olanda”73). 
	 Directorul de ştiri al TVR a justificat decizia de a opri realizarea unui material pe acest 
subiect invocând legislaţia electorală care prevede că pe durata campaniei electorale „candidaţii 
care deţin funcţii publice pot avea intervenţii, în direct sau înregistrate (...) strict în probleme 
legate de exercitarea funcţiei lor”.

Pe 11 decembrie, urmare a unei plângeri primite, Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii a 
decis blocarea accesului la 40 de site-uri cu caracter pornografic, prin blocarea IP-urilor la nivel de ISP. 
Patru organizaţii neguvernamentale74 au protestat împotriva acestei măsuri considerând că blocarea 
prin ISP încalcă libertatea de exprimare, în timp ce blocarea unui IP este “abuzivă şi iluzorie”. De 
asemenea, organizaţiile semnatare susţineau că autorităţile ar fi trebuit să înştiinţeze în prealabil 
deţinătorii site-urilor cu privire la existenţa unor probleme legate de conţinutul site‑urilor pentru a 
le da posibilitatea de a face modificările cuvenite, iar decizia asupra conţinutului trebuia să aparţină 
unei instanţe de judecată.   

Urmare a scandalului generat de această decizie, ANC a iniţiat discuţii cu firmele care 
găzduiesc site-uri sau oferă acces la Internet şi cu organizaţii neguvernamentale, pentru a face 
propuneri de modificare a Legii privind combaterea pornografiei şi pentru a crea un set de reguli 
interne după care instituţia să se ghideze pe viitor în situaţii similare.

70  “Politicienii din Brăila, cutremuraţi de o piesă de teatru cu actori în chiloţi”, de Cristina Modreanu, Gândul, 15 octombrie 
2008.
71  “Radu Afrim, cenzurat de PSD Brăila”, de Gabriela Lupu, Cotidianul, 14 octombrie 2008.
72  “Caţavencu a fost săltat la Cluj”, de Dorin Petrişor, Cotidianul, 12 noiembrie 2008.
73  “Cristian David: Am asistat la consum de droguri, dar n-am consumat”, www.hotnews.ro, 18 noiembrie 2008.
74  Agenţia de Monitorizare a Presei, Centrul pentru Jurnalism Independent, Asociaţia pentru Tehnologie şi Internet, Societatea 
pentru Justiţie SoJust.

http://www.hotnews.ro


21

Agenţia de Monitorizare a Presei    Programul FreeEx

Concluzii: 
•	 Abuzuri fără precedent comise de autorităţi pe durata summitului NATO.
•	 CNA îşi depăşeşte atribuţiile prin invocarea în deciziile luate a unor judecăţi de valoare 

vag definite de lege, cu scopul cenzurării unor spoturi publicitare sau electorale. 
•	 Continuă presiunile politice la TVR.
•	 Continuă practica unor clienţi de publicitate de a ameninţa instituţiile media cu retragerea 

publicităţii ca urmare a unor nemulţumiri legate de politica editorială.
•	 Distribuţia publicaţiilor tipărite este încă un segment vulnerabil actelor de cenzură.
•	 Presa părtaşă la tentativele autorităţilor de manipulare a opiniei publice.

Recomandări:
•	 Politicienii şi autorităţile au obligaţia să nu comită acte care limitează libertatea de 

expresie. Mediile publice trebuie să fie protejate de orice influenţă editorială venită din 
zona politică.

•	 Instituţiile media au obligaţia primordială de a proteja libertatea de exprimare şi pe cea 
de informare chiar şi atunci când aceasta poate dăuna intereselor comerciale.

•	 Media trebuie să acţioneze cu prudenţă atunci când transmite informatii provenite de la 
autorităţi, mai ales atunci când sursa acestora sunt serviciile secrete; există un ridicat 
potenţial de manipulare a opiniei publice în informaţiile provenind din acest tip de surse, 
iar presa are obligaţia de a nu fi părtaşă unor acte de dezinformare şi manipulare. Tot 
ceea ce comunică guvernul, instituţiile statului sau politicienii, mai ales în preajma 
unor evenimente extraordinare, trebuie tratat cu maximă prudenţă până la trecerea 
informaţiilor prin filtre de verificare şi interpretare de către ziarişti. 

•	 Este obligaţia ziariştilor şi a editorilor să documenteze şi să facă publice cazurile de 
presiuni de orice fel îndreptate împotriva presei. 

2.4. Procese

Gabriel Liiceanu a câştigat în aprilie 2008, la Judecătoria sectorului 1, despăgubiri în valoare 
de 150.000 de lei (echivalentul a aproape 40.000 de euro) de la jurnaliştii Sorin Roşca Stănescu 
Victor Roncea şi ziarul ZIUA cât şi de la ziaristul craiovean Ion Spânu. Liiceanu a acuzat jurnaliştii de 
“atingerea adusă demnităţii, imaginii şi reputaţiei” prin campanii de presă şi afirmaţii “injurioase” 
şi “calomnioase”. Procesul are cale de apel şi recurs, în acest moment fiind pe rol apelul la Tribunalul 
Bucureşti. 

Tribunalul Bucureşti a dat câştig de cauză ziarului Cotidianul în aprilie 2008, în procesul 
intentat de către Loteria Română, la iniţiativa fostului preşedinte Nicolae Cristea, aflat în funcţie 
la data demarării procesului în 2006. Articolele de presă au investigat activitatea lui Cristea şi au 
dus la demiterea acestuia de către ministrul finanţelor. Totuşi, Cristea a pornit acţiunea în instanţă 
în numele Companiei Naţionale Loteria Română, pretextând că investigaţiile jurnalistice au ştirbit 
prestigiul institutiei, fapt ce ar fi determinat populaţia să nu mai joace la Loto 6/49 şi ar fi condus 
la scăderea drastică a încasărilor Loteriei. Pentru procesul lui Cristea nota de plată a fost achitată 
de către Loteria Română. Conducerea care i-a succedat lui Cristea a decis să nu atace sentinţa 
favorabilă ziarului şi să ceară în instanţă recuperarea cheltuielor de judecată de la Nicolae Cristea.  

În august 2008, Preşedintele României a acţionat în judecată ziarul Gândul prin societatea 
editoare Crucişătorul SA şi pe Sânziana Ionescu. Aceasta publicase în luna aprilie articolul “Revolta 
din PDL Constanţa condusă de cercul lui Traian Băsescu”. În articol, era menţionat numele lui Călin 
Marinescu, alături de care se preciza că este <<cel care a făcut ani de puşcărie („în locul lui Traian 
Băsescu”)>>. Pentru această afirmaţie, Preşedintele a dat-o în judecată pe jurnalistă, solicitând 



22

Libertatea Presei în România    Raport anual - 2008

daune morale de 100 de lei. Jurnalista susţine că a făcut această afirmaţie bazându-se tocmai pe 
declaraţiile lui Băsescu care a susţinut în ultimii ani că dosarul Flota este unul politic şi că el era ţinta 
acelui dosar în care Călin Marinescu fusese condamnat la închisoare. De asemenea, colegii de partid 
ai lui Băsescu ar fi susţinut în repetate rânduri că cei din dosarul Flota sunt nişte ţapi ispăşitori, 
adevărata ţintă fiind Traian Băsescu, acesta fiind şi motivul pentru care a pus între ghilimele acea 
afirmaţie. Când s-a întors din concediu, în luna septembrie, jurnalista a constatat cu surprindere 
că mai multe ziare au publicat ştiri despre presupusele scuze pe care i le-ar fi cerut Preşedintelui 
pentru afirmaţiile făcute. Solicitând clarificări din partea ziarului Gândul, Sânziana Ionescu a aflat că 
ziarul a redactat un document prin care îşi cere scuze Preşedintelui pentru cele publicate, fără însă 
a se consulta şi cu jurnalista. Drept urmare, şeful statului şi-a retras plângerea. 

Tot Preşedintele României a chemat în judecată pe 17 septembrie 2008 atât pe jurnalistul 
Cristian Oprea cât şi grupul Realitatea-Caţavencu. Preşedintele Traian Băsescu s-a simţit lezat de 
un articol publicat în data de 5 septembrie 2008 în ziarul Cotidianul. “Traian Băsescu, deziceri pe 
toată linia de supervizarea trocului PD-L-PRM” este titlul articolului semnat de Cristian Oprea, 
redactor în cadrul Departamentului Politic. Preşedintele României a cerut “plata sumei de 100 de 
lei cu titlu de despăgubiri simbolice pentru prejudiciul moral constând în vătămarea dreptului la 
onoare şi reputaţie al subsemnatului produsă prin afirmaţiile pârâtului Oprea Cristian”. Grupul 
Realitatea-Caţavencu a acordat asistenţă juridică jurnalistului. Preşedintele a anunţat public că 
acţiunea în justiţie intentată de preşedinte jurnalistului de la Cotidianul poate fi retrasă, în cazul în 
care Cristian Oprea îşi exprimă “regretul pentru situaţia creată”. Preşedintele a pierdut procesul, 
Judecătoria sectorului 1 l-a achitat pe Cristian Oprea la 30 ianuarie anul acesta. Şeful Statului a 
declarat că nu va contesta decizia instanţei. 

În 14 octombrie 2008, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a decis că România a încălcat 
articolul 8 din Convenţie, pentru că nu a protejat reputaţia omului politic Liviu Petrina. Curtea a 
obligat statul să-i plătească o despăgubire de 5000 de euro. În cauză era vorba de articole publicate 
în 1997 şi 1998 în săptămânalul Academia Caţavencu, care susţineau că Petrina ar fi fost colaborator 
al fostei Securităţi. Înainte de a ajunge la CEDO, Petrina a pierdut procesul în faţa instanţelor 
interne, Tribunalul Bucureşti reţinând că afirmaţiile făcute de ziarişti la adresa lui se încadrau într-o 
dezbatere de interes public şi aveau un caracter general şi nedeterminat. Totuşi, Curtea Europeană 
nu a fost convinsă că motivele prezentate de instanţa internă în sensul protejării libertăţii de 
exprimare a ziariştilor erau suficiente pentru a prevala faţă de reputaţia lui Liviu Petrina. Curtea a 
constat că acesta a fost acuzat de ziarişti, fără probe, că ar fi făcut parte dintr-un grup represiv şi de 
teroare folosit de fostul regim ca instrument de poliţie politică. Curtea a luat în considerare şi faptul 
că, la momentul la care articolele au fost scrise, nu exista nicio bază legală care să permită accesul 
la dosarele Securităţii, singurele documente oficiale care ar fi putut proba articolele din Academia 
Caţavencu. Totuşi, judecătorii CEDO au considerat că această situaţie nu era imputabilă lui Petrina. 
Hotărârea CEDO a rămas definitivă în aprilie 2009, după respingerea cererii de reexaminare făcută 
de guvernul român. 

În decembrie 2008, Feri Predescu a primit o decizie definitivă şi irevocabilă în procesul 
intentat de primarul Constanţei, Radu Mazăre. Predescu a fost condamnată la plata a 50.000 de 
lei daune morale, 7.000 de lei cheltuieli de judecată, publicarea de scuze către Radu Mazăre prin 
intermediul unei scrisori publice şi publicarea hotărârii judecătoreşti într-un ziar din Constanţa şi 
unul de circulaţie naţională. 

Predescu a fost dată în judecată pentru că a relatat într-o emisiune TV la care era invitat 
şi Radu Mazăre, despre relaţiile primarului cu lumea interlopă. Informaţiile prezentate de către 
Predescu erau publice, fiind mediatizate atât de către ziare centrale cât şi de către site-uri media. 
Procesul a fost câştigat de către Predescu la Judecătorie, însă a pierdut la Tribunal şi la Curtea de 
Apel Constanţa. Predescu a înaintat o plângere la Curtea Europeană a Drepturilor Omului. Petiţiile 
în sprijinul jurnalistei au strâns peste o mie de semnături. Au existat reacţii de susţinere  din partea 
jurnaliştilor şi reacţii de protest din partea organizaţiilor de media naţionale şi internaţionale. În 



23

Agenţia de Monitorizare a Presei    Programul FreeEx

media locală din judeţul Constanţa a fost publicat ulterior sentinţei un material de presă care acuza 
posibila existenţă a unui conflict de interese în care s-ar fi aflat una dintre judecătoarele care au 
semnat sentinţa definitivă75. 

Concluzii:
•	 Daunele morale şi despăgubirile materiale pot inhiba exercitarea dreptului la liberă 

exprimare atunci când cuantumul acestora este exagerat de mare sau disproporţionat în 
raport cu fapta comisă.

Recomandări:
•	 Politicienii şi reprezentanţii autorităţilor trebuie să dea dovadă un grad mai mare de 

toleranţă la criticile pe care le primesc din partea presei, activitatea acestora fiind de 
maxim interes public. 

•	 Înalţii oficiali ai statului ar trebui să se abţină de la a acţiona în instanţă jurnalişti, ei 
având la îndemână alte mijloace pentru a contracara informaţiile defăimătoare la adresa 
lor (de exemplu, discursurile publice, conferinţe de presă, etc.).

2.5. Conflicte de muncă

Consiliul de Administraţie al TVR a desfiinţat pe 4 iunie Departamentul de Producţie Editorială, 
condus de Cezar Ion, în cadrul Direcţiei Programe, şi a înfiinţat, în schimb, o nouă structură, Direcţia 
Editorială. Prin această măsură, Cezar Ion, conducătorul acestui departament a fost eliberat din 
funcţie, propunându-i-se să revină pe poziţia deţinută anterior, aceea de realizator de emisiuni. 
Cezar Ion a contestat în instanţă decizia, considerând că a fost concediat abuziv şi ilegal, fără 
respectarea procedurilor legale. Pe 14 ianuarie 2009, Tribunalul Bucureşti a dat câştig de cauză 
jurnalistului, dispunând  ca Cezar Ion să fie reîncadrat pe postul de director şi, de asemenea, ca 
postul public să-i plătească lui Cezar Ion salariile pe perioada în care acesta a fost înlăturat din 
funcţia de director al Departamentului Producţie Editorială (septembrie 2008 - ianuarie 2009), 
precum şi plata cheltuielilor de judecată.
	

Un caz aproape identic este cel al fostului director al Direcţiei Ştiri din TVR, Rodica Culcer, 
al cărei post a fost restructurat prin desfiinţarea respectivei Direcţii şi transformarea ei în Direcţia 
Emisiuni Informative şi Sport. Conducerea Direcţiei a rămas neschimbată, Rodica Culcer păstrându-
şi postul, deşi acesta şi-a pierdut toate atribuţiile editoriale, care au fost transferate către alte 
departamente, conducerea Direcţiei urmând a avea doar competenţe manageriale. La începutul 
anului 2008, Culcer a dat în judecată conducerea TVR motivând că postul nu i-a fost transformat, ci 
desfiinţat. De asemnea, Culcer a contestat în instanţă şi organizarea concursului organizat de TVR 
pentru ocuparea postului de director al Departamentului Ştiri deoarece nu ar respecta regulamentele 
interne ale TVR. Tribunalul Bucureşti a respins acţiunile Rodicăi Culcer, dar la începutul lui februarie 
2009, Curtea de Apel a anulat decizia de destituire a acesteia din funcţia de director al Direcţiei 
Ştiri, dar a stabilit că decizia trebuia emisă după semnarea de către aceasta a actului adiţional 
Contractului Individual de Muncă, prin care îşi exprima acordul cu privire la modificarea acestuia. 

Instanţa a respins celelalte capete de cerere: de reintegrare în funcţia de director al Direcţiei 
Ştiri, de efectuare a menţiunilor corespunzătoare în carnetul său de muncă, de anulare a deciziei 
de organizare a concursului pentru ocuparea postului de director al Departamentului Ştiri din cadrul 
Direcţiei de Emisiuni Informative şi Sport a SRTV. 

La sfârşitul lunii martie 2009, Culcer a înaintat o nouă acţiune la Tribunalul Bucureşti, cerând 
anularea tuturor deciziilor anterioare, reintegrarea sa în funcţia de director al Direcţiei de Ştiri şi obligarea 
TVR la acordarea atribuţiilor editoriale aferente funcţiei de director al Departamentului de Ştiri.

75  „Beatrice Mariş, judecătoarea cadorisită de Mazăre cu un teren”, Ziua de Constanţa, 25 martie 2009.



24

Libertatea Presei în România    Raport anual - 2008

Marius Drăghici, jurnalist la Evenimentul Zilei, a dat în judecată Ringier România SRL invocând 
nerespectarea mai multor drepturi salariale, printre care neplata salariului minim şi a celorlalte 
drepturi din contractul colectiv de muncă, hărţuire la locul de muncă, dar şi cenzură. La scurt timp 
după demersul în instanţă, Ringier i-a reziliat jurnalistului contractul pentru drepturi de autor, 
diminuându-i veniturile cu 70%. Conducerea ziarului Evenimentul Zilei a refuzat să-i publice ziaristului 
cinci articole, fapt reclamat de acesta ca cenzură, şi i-a şters semnătura pentru mai multe materiale 
postate pe site-ul ziarului. Titlurile celor cinci materiale nepublicate de Evenimentul Zilei sunt:

•	 Cu voie de la SRI, SIE şi MIRA: “Băiatul deştept” Buzăianu are imunitate elveţiană;
•	 Avere mare, declaraţie “mică” Terenul-fantomă din averea unui general de poliţie;
•	 Iran, dincolo de politică şi islam;
•	 Iranul, pe două voci - “Crima împotriva evreilor a avut loc în Europa”;
•	 Ziua Internaţională dedicată memoriei victimelor Holocaustului - O supravieţuitoare din 

Transnistria vorbeşte la ONU.

Sesizată de ziarist, federaţia sindicală MediaSind a constatat că “angajatul Marius Drăghici 
a fost constrâns să semneze un act adiţional prin care renunţa la drepturile legale prevăzute în 
Contractul Colectiv de Muncă Unic la nivel de Ramură Mass Media. De asemenea, jurnalistului nu 
i s-au acordat în totalitate salariul minim pe ramură, coeficienţii de ierahizare şi nu i s-au plătit 
sporurile legale” 76. 

Drept urmare, MediaSind a sesizat Ministerul Muncii - Inspecţia Muncii pentru a verifica dacă 
s-au comis încălcări ale legii. Autoritatea publică competentă a efectuat o anchetă în urma căreia 
a obligat S.C. Ringier România SRL la plata tuturor drepturilor salariale către Marius Drăghici, dar 
şi către toţi salariaţii publicaţiilor din trustul Ringier (respectarea cuantumului salariului minim pe 
ramura mass-media, spor de vechime 5-25%, spor de fidelitate 25%, clauza de mobilitate, etc.). De 
asemenea, inspectorii au constatat că introducerea în Contractul Individual de Muncă al fiecărui 
salariat a unei clauze de non-concurenţă încalcă dispoziţiile art. 21 din Codul Muncii şi prevederile 
CCM la Nivel de Ramură Mass-Media. Această clauză prevedea că: “Angajatul este obligat să nu 
presteze, în interesul propriu sau al unui terţ, o activitate care se află în concurenţă cu cea prestată 
la angajator ori să nu presteze o activitate în favoarea unui terţ care se află în relaţii de concurenţă 
cu angajatorul”. În consecinţă, Inspecţia Muncii a decis că angajatorul este obligat să plătească 
salariaţilor săi, conform legii, toate drepturile băneşti pe ultimii trei ani de activitate de la acest 
raport de control.

Contactată de AMP, conducerea editorială a Evenimentului Zilei nu a vrut să ofere precizări 
suplimentare legate de motivaţia nepublicării celor cinci articole, menţionând că nu doreşte să se 
exprime public asupra lor atâta timp cât ele fac obiectul unui proces. 

Pe parcursul anului 2008 şi la începutul anului 2009, criza economică mondială a afectat şi 
presa din România, în special prin reducerea drastică a volumului de publicitate (conform ziarului 
Adevărul, investiţiile în publicitatea TV au scăzut cu 11% în primele 3 luni ale anului 200977). Răspunsul 
patronatelor media la problemele economice a variat de la concedieri de personal, situaţie în care 
s-au aflat redacţiile cotidianului România Liberă, cele din grupurile Pro TV, Publimedia International, 
Ringier, la diminuări salariale (grupul Intact) până la închiderea unor publicaţii (ziarele Compact, Unu). 

Concluzii:
•	 Jurnaliştii care atacă în instanţă măsurile abuzive şi ilegale ale angajatorilor au câştig de 

cauză, în majoritatea cazurilor.
•	 La televiziunea publică încă se utilizează tertipuri organizatorice cu scopul evident de a 

hărţui angajaţii incomozi.
•	 Unele conflicte de muncă au repercusiuni asupra conţinutului editorial.
•	 Criza economică începe să afecteze puternic salariaţii din media.

76  Comunicat MediaSind, 2 martie 2009.
77  “Televiziunile româneşti, mai sărace în reclame”, de Iulia Bunea, Adevărul, 14 aprilie 2009.



25

Agenţia de Monitorizare a Presei    Programul FreeEx

Recomandări:
•	 Atenţie la semnarea contractului de drepturi de autor; a fost folosit ca pârghie pentru 

şantajarea jurnaliştilor şi pentru a evita prevederile CCM.
•	 Rezolvarea unor conflicte de muncă nu trebuie să afecteze dreptul la informare al 

cetăţeanului. 
•	 Ziariştii nu trebuie să accepte acele contracte de muncă ce conţin clauze care contravin 

Contractului Colectiv de Muncă, iar angajatorii nu ar trebui să încerce să le impună 
pentru că sunt ilegale.

•	 Jurnaliştii trebuie să consulte avocaţi specializaţi pe dreptul muncii sau să apeleze la 
serviciile unor sindicate de media atunci când semnează contracte cu angajatorii sau 
când intră în conflict cu aceştia. 

2.6. Etică şi autoreglementare

Pe 26 iunie, presa anunţa că o profesoară de franceză, directoare a unui liceu din Zalău, a 
demisionat din Comisia de Bacalaureat după ce mai multe filmuleţe conţinând scene erotice ce o 
aveau  protagonistă au fost postate pe Internet, pe site-uri pornografice, şi au fost vizualizate de 
elevii liceului la care preda. Filmele erotice şi fotografii ale profesoarei au fost difuzate în mod 
repetat atât la ştirile principalelor posturi de televiziune cât şi pe diverse site-uri. În majoritatea 
acestor imagini faţa profesoarei şi mare parte din imagine erau blurate, dar în câteva situaţii faţa 
profesoarei nu a fost blurată. Materialele de presa nu menţionau cine a postat respectivele filme, 
ci precizau că ele au fost filmate în intimitatea căminului conjugal, în ele apărând profesoara şi 
soţul acesteia. Totuşi, unele instituţii de presă au speculat această situaţie, emiţând diverse ipoteze 
legate de sursa acestor filme, unele ziare lansând chiar ipoteza publicării lor pe Internet chiar de 
către profesoară. 

Încă de la apariţia primelor ştiri referitoare la caz, pe 26 iunie, identitatea profesoarei a 
fost făcută publică, indirect, prin menţionarea numelui şcolii la care era directoare, cu toate ca 
numele sau a fost menţionat explicit abia a doua zi, pe 27 iulie, în presă aparând inclusiv numele 
fiicei sale, minoră. 

În plus, multe materiale de presă au apărut sub titlul ‘profa porno’, ‘porno profesoara’, 
‘profesoara sexy’, deşi nu exista nicio dovadă că persoana incriminată pentru comportamente 
pornografice făcuse altceva decât să-şi consume viaţa sexuală alături de soţul ei. Astfel, stigmatizarea 
profesoarei a fost promovată de o mare parte a presei, de la tabloide la ziare generaliste, de la 
televiziuni generaliste la televiziunile de ştiri care afirmă că au un public ţintă de calitate. Inclusiv 
agenţia Mediafax a lansat o ştire cu titlul “Profa porno din Zalău, în concediu fără plată”. 

A existat o vizibilă contradicţie între discursul adeseori moralizator al presei (discurs ce o 
acuza pe profesoară pentru întregul scandal ‘ruşinos’) şi practica acesteia de a posta din abundenţă 
în paginile ziarelor şi pe site-urile de Internet imagini extrase din filmele erotice cu profesoara sau 
chiar link-uri directe către site-urile unde se pot găsi acele filme. 

În fapt, prin difuzarea acestor imagini, care ţineau exclusiv de sfera privată a vieţii 
profesoarei, presa nu a făcut decât să contribuie într-un mod serios la distrugerea carierei acesteia. 

Multe dintre instituţiile de presă importante au acţionat cu lipsă de profesionalism, nu şi-au 
pus problema dreptului la viaţă privată şi la protejarea intimităţii. Au tratat în mod senzaţionalist 
un subiect ce impunea mai multă atenţie şi considerare, au aruncat în spaţiul public o chestiune 
ce ţine de viaţa privată. Aceste instituţii de presă nu au justificat existenţa unui interes public în 
mediatizarea cazului, au dat verdicte şi s-au erijat adesea în instanţă morală. Mai mult, au publicat 
imagini pornografice şi au mediatizat site-urile ce conţin filmele porno incriminate anterior, au pus 
etichete stigmatizante, au lansat scenarii pe baza unor ipoteze neverificate sau pe baza unor surse 
neprecizate.  



26

Libertatea Presei în România    Raport anual - 2008

La începutul lunii iunie, o familie din judeţul Neamţ a descoperit că fetiţa lor de 11 ani era 
însărcinată. La întrebările părinţilor fetiţa a afirmat că ar fi fost violată de unchiul său, în vârstă de 
19 ani. Media a relatat pe larg despre acest subiect, mediatizarea fiind amplificată şi de faptul că s-a 
iscat o dezbatere la nivelul autorităţilor statului legată de oportunitatea şi legalitatea unei operaţii 
de întrerupere a sarcinii. În cele din urmă, fetiţa a fost operată la Londra, operaţia fiind reuşită.

O mare parte a presei a făcut publică identitatea victimei, fie direct, publicând numele 
acesteia, fie indirect, menţionând numele unchiului ei, al satului din care provine victima şi 
identificând clasa unde aceasta învăţa. Una dintre persoanele care a făcut public numele minorei a 
fost chiar Eugen Nicolaescu, ministru al Sănătăţii, informaţie diseminată fără discernământ de către 
o parte a presei.  

Jurnalistul Ion Cristoiu şi-a anunţat retragerea din calitatea de invitat permanent la emisiunea 
de analiză politică a postului Antena3, „Sinteza zilei”, precum şi de la emisiunea “Ora presei”, de 
pe postul Antena2, în urma intrării la guvernare a Partidului Conservator, fondat şi condus până 
recent de Dan Voiculescu. Posturile de televiziune respective fac parte din grupul Intact, deţinut de 
familia Voiculescu. Cristoiu a invocat un posibil conflict de interese, considerând că participarea sa 
la emisiune ar putea însemna că “face jocurile patronului”. 

În octombrie, trei jurnaliste de la publicaţia mondenă Star (Ana Gheorghe, Georgiana Carp, 
Ştefania Stancu) au fost reţinute pentru şantaj. Ele au fost surprinse de poliţiştii de la Serviciul de 
Investigaţii Criminale având asupra lor 5.000 de euro, bani marcaţi de către poliţişti. Suma a fost 
primită de Alin Ionescu, şantajat cu publicarea unor fotografii ce o prezentau pe soţia acestuia, 
solista Cristina Spătar, în ipostaze nud. Cele trei ziariste au recunoscut fapta la audierile de la Poliţie.

Cotidianul a făcut public pe 9 septembrie78 un e-mail intern din redacţia Antenei 1 adresat 
redacţiilor teritoriale în care se solicitau informaţii despre candidaţii la alegerile parlamentare cu 
scopul de a fi folosite pentru încheierea unor contracte de promovare a acestora. În egală măsură, 
li se recomanda promovarea candidaţilor în perioada de pre-campanie electorală în diverse emisiuni 
pentru a facilita încheierea acestor contracte de promovare electorală, în acest sens oferindu‑li‑se 
managerilor de staţii bonusuri de 10%. E-mail-ul era semnat şi transmis de Dana Aparaschivei, 
managerul reţelei de vânzări a Antena1. Aceasta a negat autenticitatea e-mail-ului, invocând 
posibilitatea ca cineva să-i fi spart căsuţa de e-mail: “Aş vrea să ştiu şi eu cine este expeditorul 
acestui mail. E extrem de grav: ori e o chestie împotriva mea, ori e ceva josnic. Cine ar da pe mâna 
unui începător - lucrez doar de o lună aici - o chestie electorală”.

Concluzii:
•	 Degradare fără precedent a actului jurnalistic, prin desconsiderarea normelor etice şi 

profesionale elementare.
•	 Goana după audienţă transformată în criteriul absolut de valorizare a actului jurnalistic.

 

Recomandări către jurnalişti şi editori:
•	 Citiţi şi însuşiţi-vă prevederile codurilor etice la care aţi aderat (direct sau prin intermediul 

redacţiei).
•	 Protejaţi sfera privată în cazuri care nu sunt de interes public. 
•	 Judecaţi fiecare caz în parte, fără a copia reacţiile competitorilor de pe piaţă. 
•	 Protejaţi identitatea victimelor şi a minorilor. 
•	 Discutaţi în consiliile de redacţie deciziile de publicare controversate, organizaţi discuţii 

privind etica profesională în mese rotunde cu reprezentanţi ai industriei, mediului 
academic sau al organizaţiilor profesionale şi de media.

•	 Nu participaţi la contractarea de publicitate sau la acte de şantaj.  

78  “Document intern Antena 1: prestări servicii politice pe bani”, de Cosmin Popan, Cotidianul, 9 septembrie 2008.



27

Agenţia de Monitorizare a Presei    Programul FreeEx

2.7. Altele

Preşedintele Traian Băsescu a continuat aprecierile agresive la adresa comentatorilor şi a 
anumitor instituţii de presă. În luna martie, Preşedintele declara, referindu-se la comentatorul Cornel 
Nistorescu: „Mai sunt şi în trustul lui Vîntu tonomate. Mai exact, foşti directori pe la cotidianul 
«Evenimentul zilei»“. Tema tonomatelor a fost apoi reluată în mai multe rânduri de Traian Băsescu, 
ţintele fiind mai ales jurnaliştii din grupul Intact, controlat de familia Voiculescu, dintre aceştia 
nominalizându-l pe „tonomatul cu euro Victor Ciutacu“. Invitat pe 9 septembrie la postul public 
TVR1, Preşedintele declara: “Campania dusă împotriva şefului statului legată de episodul PD-L cu 
Vadim a arătat cum se vor poziţiona şi cum se vor comporta trusturile acestea două, prin oamenii pe 
care îi plătesc, pe timpul campaniei. Minciuna va fi axa fundamentală, minciuna la adresa oamenilor 
pe care nu-i simpatizează Vântu şi Voiculescu”. În aceeaşi emisiune, Traian Basescu i-a atacat pe cei 
care îl denigrează “ca să-şi slujească stăpânul pentru bani”. “Oameni care, altfel, când tac le iese 
pe gură propagandă mirosind a Rompetrol şi alta mirosind a bani de la FNI”. Printre cei vizaţi de 
afirmaţiile Preşedintelui s-a aflat inclusiv Mircea Dinescu: “Vezi oameni care au pretenţia că au fost 
dizidenţi, dar miros a benzină când vorbesc” (martie 2008).

Conform ziarului Adevărul şi a postului Realitatea TV, trei publicaţii din judeţul Giurgiu (Giurgiu 
Expres, Jurnal giurgiuvean şi Informaţia de Giurgiu) au acreditat drept jurnalişti şi corespondenţi 
electorali, în timpul alegerilor pentru Parlament, peste 450 de persoane, multe dintre acestea 
politicieni, reprezentanţi ai autorităţilor locale sau înalţi funcţionari publici din judeţ. Conform 
surselor citate, aceste publicaţii sunt cunoscute pentru simpatiile sau afilierile lor politice. Una 
dintre ele este editată de o fundaţie a PNL (Asociaţia Română pentru Libertate şi Dezvoltare). 

Potrivit ziarului Adevărul79, printre cei acreditaţi ca ziarişti s-au numărat preşedintele 
Consiliului Judeţean Giurgiu, comisarul şef al Gărzii Financiare Giurgiu, preşedintele Agenţiei 
Naţionale pentru Ocuparea Forţelor de Muncă (ANOFM), viceprimarii municipiului Giurgiu ş.a.m.d. 
Întrebată de reporterii Adevărul despre numărul mare de corespondenţi electorali, Mimi Dezrobitu 
– coordonatoarea bisăptămânalului Giurgiu Express – a răspuns: „E un număr foarte mare fiindcă 
bisăptămânalul nostru este editat de Asociaţia Română pentru Libertate şi Dezvoltare. E problema 
noastră pe cine am ales. Acele persoane vor ţine legătura cu redacţia”.

ActiveWatch-Agenţia de Monitorizare a Presei şi Asociaţia Pro Democraţia au condamnat 
această situaţie care “compromite profesia de jurnalist, fiind o gravă pervertire a dreptului presei 
de a acredita jurnalişti pe lângă secţiile de votare în scopul informării cetăţenilor şi a semnalării 
unor eventuale abuzuri sau încălcări ale legii. Or, acreditarea unor reprezentanţi ai puterii sau 
politicieni este un abuz şi dă naştere unor legitime îngrijorări privind corectitudinea procesului 
electoral în judetul Giurgiu”80. 

La rândul său, Clubul Român de Presă a condamnat încercarea unor politicieni şi oficialităţi 
locale de a uza de statutul de jurnalist într-o perioadă foarte sensibilă politic şi a considerat că astfel 
de practici sunt ”o agresiune la adresa profesiei de ziarist”81. 

Autoritatea Electorală Permanentă a declarat că nu există o încălcare a legii în emiterea unui 
număr aşa de mare de acreditări.  AEP nu avea posibilitatea legală de a verifica persoanele acreditate.

O expoziţie de artă contemporană organizată de Institutul Cultural Român la New York 
s-a transformat în subiect de dispută politică şi mediatică. Expoziţia intitulată „Freedom for lazy 
people” a fost vernisată pe 18 iunie şi a stârnit imediat reacţii în presa românească, dar şi în 
interiorul comunităţii româneşti din New York. Unul din obiectele expuse, o jucărie ponei roz ce avea 
o zvastică desenată pe el a fost considerat de unii jurnalişti şi membri ai diasporei române din New 
York ca fiind un element de propagandă antisemită, fiind sesizată Poliţia din New York, dar şi Liga 
Anti-defăimare. Poliţia a constatat că nu este încălcată nicio lege, fiind vorba de un act artistic. Liga 
79  „Capii judeţului Giurgiu – jurnalişti acreditaţi la alegeri”, de Oana Iuraşcu, Răzvan Popa, Bogdan Costache, Adevărul, 29 
noiembrie 2008.
80  www.mma.ro
81  www.pressclub.ro



28

Libertatea Presei în România    Raport anual - 2008

anti-defăimare a refuzat să dea curs cererii, considerând-o „neîntemeiată şi cu un vădit caracter de 
dezinformare şi manipulare” 82.   
	 În România, subiectul a fost intens dezbătut, o semnificativă parte a presei declanşând 
o campanie împotriva expoziţiei, considerată a fi nedemnă de a reprezenta România. Campania 
s-a îndreptat şi împotriva ICR şi a directorului instituţiei, Horia Roman Patapievici, cunoscut ca 
susţinător al Preşedintelui Traian Băsescu. Mesajul a fost preluat imediat de mediul politic, Senatul 
anunţând în luna august constituirea unei comisii speciale de anchetă a activităţii ICR, comisie care 
s-a autodizolvat în luna octombrie, înainte de a-şi începe activitatea. 
	 Patapievici şi Cristian Neagoe, coordonator de comunicare al ICR New York au sesizat Consiliul 
Naţional al Audiovizualului pentru analizarea unor informaţii „false şi manipulatorii” de către 
postul de televiziune Antena3, precum şi pentru că postul respectiv nu le-a cerut opinia vizavi de 
informaţiile prezentate. CNA a cerut Antena3 să ofere celor doi petenţi un drept la replică. Antena 3 
aparţine grupului de presă Intact, grup aflat în proprietatea familiei Voiculescu, sub managementul 
fiicei lui Dan Voiculescu. Dan Voiculescu a schimbat în mai multe rânduri replici dure cu preşedintele 
Traian Băsescu, prin intermediul presei. 
	 Alţi oameni politici şi jurnalişti au criticat vehement lucrările expuse de artişti contemporani 
precum Alexandru Rădvan, Sorin Tara şi Bedek Levente în cadrul unor expoziţii din ţară sau străinătate, 
unele dintre ele organizate tot cu sprijinul ICR. Cotidianul Gardianul a publicat mai multe articole în 
care Benedek Levente era acuzat că aduce prejudicii imaginii României prin arta pe care o expune. 

Una din expoziţiile criticate, „Euromaniac”, a lui Benedek Levente conţinea printre lucrările 
expuse şi „România cu labii”. Galeria care găzduia expoziţia a fost vandalizată pe 22 septembrie 
de un grup din care făceau parte jurnalistul Victor Roncea şi fratele său, George Roncea. Aceştia au 
depus o plângere penala împotriva Uniunii Artiştilor Plastici din România, Atelierul 35 şi a lui Benedek 
Levente, acuzându-i de distrugerea imaginii României, ca stat suveran, în raport cu o putere străină. 
În plângerea penală se menţionează infracţiunile de: compromitere a unor interese de stat, prevăzută 
şi pedepsită de art.168 din Codul Penal, sau distrugerea, jefuirea sau însuşirea unor valori culturale, 
prevăzută şi pedepsită de art. 360 din Codul Penal. “Protestăm vehement împotriva agresării şi 
violării intimităţii umane de către aşa-numitul «artist» de origine maghiară, care a săvârşit un 
act care îşi găseşte analogia în agresiunile criminale asupra sufletului, vieţii şi intimităţii omului 
de către regimul comunisto-bolşevic (corifeul acestui regim criminal, Lenin, homosexual agresiv, a 
încurajat promiscuitatea şi aberatiile sexuale)”, se mai scrie în plângerea penală.  De asemenea, şi 
Asociaţia Civic Media a depus o plângere împotriva lui Benedek Levente, a organizatorilor expoziţiei 
“Euromaniac” de la Atelier 35 şi a conducerii Uniunii Artiştilor Plastici, pentru săvârşirea infracţiunilor 
de ofensă publică adusă simbolurilor religioase şi acţiuni de defăimare şi învrăjbire religioasă, interzise 
prin Legea nr. 489/2006 din 28/12/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor şi 
ofensă adusă unor însemne ale României, prevăzută şi pedepsită de art. 236 Cod Penal.

Concluzii:
•	 Presa se confruntă cu probleme etice majore legate de campanii de presa subiectivă, 

însă nu este de competenţa reprezentanţiilor autorităţii, mai ales a celor cu funcţii 
înalte în stat, să se amestece în reglementarea breslei. Orice astfel de aprecieri critice 
emise de înalţi oficiali la adresa presei pot fi percepute ca presiuni politice. Media se 
auto-reglementează.

•	 Presa a fost transformată în avocat al limitării libertăţii de expresie în artă.

Recomandări:
•	 Către redacţii: nu legitimaţi sau acreditati ca ziarişti persoane care activează în alte 

domenii (politic, autoritate locală, publicitate etc). Este o compromitere a profesiei de 
jurnalist în faţa opiniei publice. 

•	 Operele de artă nu trebuie să fie subiect de cenzură, mai ales din partea reprezentanţilor 
autorităţilor. Publicul şi mediul artistic sunt singurii care pot decide în acest caz.

82  „Senatul caută zvastici sub cozi de ponei”, de Andra Matzal, Alexandra Olivotto Cotidianul, 5 august 2008.



29

Agenţia de Monitorizare a Presei    Programul FreeEx

2.8. Legislaţie

• Codul Penal şi Codul de Procedură Penală

În 28 ianuarie 2008 Comisia Juridică a Camerei Deputaţilor a adoptat un amendament la 
art. 168/1 din Codul penal prin care s-ar fi pedepsit cu închisoare de la 1 la 5 ani “comunicarea 
sau răspândirea prin orice mijloace de ştiri, date sau informaţii false ori de documente falsificate, 
dacă fapta este de natură să aducă atingere siguranţei statului sau relaţiilor internaţionale ale 
României”. Amendamentul fusese inţiativa deputatului social-democrat Eugen Nicolicea. Organizaţii 
neguvernamentale de media şi de drepturile omului s-au opus aceste iniţiative, arătând că siguranţa 
naţională a României se bucură de suficientă protecţie atât prin legi speciale, cât şi prin alte articole 
din Codul penal. Acestea au considerat că ”<relaţiile internaţionale ale României> sunt un concept 
pur politic şi ca atare schimbător, al cărui loc nu este în Codul penal şi care nu poate fi protejat prin 
intermediul prevederilor penale, ci numai printr-o bună politică externă“83.

Amendamentul aducea textul Codului penal la forma sa din 1996, repunând în vigoare un 
articol introdus, la vremea aceea, de Partidul Unităţii Naţionale din România (PUNR). Organizaţiile 
neguvernamentale au exprimat temerea că amendamentul ar fi putut fi folosit împotriva vocilor 
critice din viata politică sau din societatea civilă, aşa cum el fusese deja folosit în timpul guvernării 
Năstase. Acea formă a articolului 168/1 a permis arestarea unei persoane în 2002. Atunci Ovidiu Iane 
a fost reţinut de poliţie pentru trei zile şi jumătate, după ce a transmis prin e-mail un text conţinând 
acuzaţii la adresa primului ministru în funcţie la acea dată, Adrian Năstase (aşa numitul raport 
Armaghedon 2, în fapt o complilaţie de materiale apărute în presă). El a fost acuzat că “diseminează 
informaţii false de natură a aduce atingere siguranţei naţionale”.84

În forma în vigoare, după amendarea acestui articol în 2006, Codul penal sancţionează doar 
răspîndirea de informaţii false care pun în pericol siguranţa naţională – o prevedere care, deşi 
este criticabilă şi constituie încă un risc pentru dreptul la libertatea de exprimare, este mai precis 
formulată decât cea propusă de Comisia juridică în ianuarie 200885. Propunerea de amendament a 
Comisiei juridice a fost retrasă.

Pe parcursul anului 2008 Ministerul Justiţiei a lucrat la proiectele de Cod penal, Cod de 
procedură penală, Cod Civil şi Cod de procedură civilă. Diferite forme intermediare ale acestor 
proiecte au putut fi găsite pe site-ul Ministerului Justiţiei pe parcursul anului 2008. La începutul 
anului 2009 Guvernul a înaintat toate aceste proiecte către Parlament pentru dezbatere în regim 
de urgenţă, intenţionând ca toate cele patru coduri să fie adoptate până la 15 mai. Organizaţiile 
neguvernamentale au acuzat faptul că elaborarea proiectelor s-a făcut fără a se respecta Legea 
nr. 52/2003  a transparenţei decizionale, că au lipsit studiile de impact, precum şi alte studii şi 
avize conforme cu Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă. Codurile au fost, de 
asemenea, criticate dur pentru conţinutul lor. 

În ceea ce priveşte presa, din proiectul de Cod penal au fost eliminate infracţiunile 
referitoare la defăimarea persoanei (insulta şi calomnia), dar a fost introdusă o infracţiune referitoare 
la încălcarea vieţii private. De asemenea, proiectul de cod mai conţine câteva infracţiuni care 
afectează libertatea de exprimare: compromiterea intereselor justiţiei, comunicarea de informaţii 
false, propaganda pentru război, divulgarea secretului care periclitează siguranţa naţională. 

În proiectul de Cod civil, Ministerul Justiţiei a introdus, fără a se consulta cu organizaţiile 
profesionale ale presei, aşa cum ar fi avut obligaţia legală şi morală, o serie de prevederi care 
afectează activitatea jurnaliştilor. Aceste prevederi reglementează dreptul la viaţă privată, 

83  <<“Răspândirea de ştiri false” – un instrument de cenzură de inspiraţie totalitară>> comunicat semnat de Agenţia de 
Monitorizare a Presei, APADOR – CH, Centrul pentru Jurnalism Independent, Centrul Român pentru Jurnalism de Investigaţie, 
Convenţia Organizaţiilor de Media; 29 ianuarie 2008 – www.cji.ro, www.apador.org.
84  Ibidem.
85  Ibidem.

http://www.cji.ro
http://www.apador.org


30

Libertatea Presei în România    Raport anual - 2008

protecţia datelor cu caracter personal, respectul datorat persoanei decedate, dreptul la replică şi 
rectificare. Prevederile au fost criticate de organizaţiile profesionale ale breslei pentru că aşa cum 
sunt formulate, îngrădesc libertatea presei. Organizaţiile breslei au cerut eliminarea majorităţii 
acestor prevederi, iar pentru cele care nu pot fi eliminate au cerut introducerea excepţiei de interes 
public şi a apărării prin demonstrarea bunei-credinţe, două elemente cheie care se regăsesc în 
jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului86. 

• Legislaţia audiovizuală

Unul dintre cele mai hilare şi, în acelaşi timp, îngrijorătoare proiecte de lege a fost adoptat 
în iunie 2008 de plenul Senatului. Prin proiectul iniţiat de senatorul PRM, Gheorghe Funar şi de 
deputatul PNL, Ioan Ghişe, posturile de televiziune şi de radio ar fi fost obligate să difuzeze în 
programele lor informative, în pondere egală, ştiri pozitive şi ştiri negative. Proiectul de lege 
amenda art.28 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, introducând un nou paragraf cu următorul 
cuprins: “Programele de ştiri ale posturilor de televiziune şi radio conţin, în pondere egală, ştiri cu 
teme pozitive şi, respectiv, negative”.

Plenul Senatului a adoptat proiectul, după ce acesta primise aviz negativ de la Comisia 
pentru drepturile omului, culte şi minorităţi, şi, pe de altă parte, primise raport favorabil de la 
Comisia pentru cultură, arte şi mijloace de informare în masă. Legea fusese anterior respinsă de 
Camera Deputaţilor, dar Senatul era cameră decizională în acest caz. Proiectul urma să fie înaintat 
spre promulgare Preşedintelui.

Jurnaliştii, organizaţiile de media şi Consiliul Naţional al Audiovizualului au protestat 
arătând că proiectul de lege încălca Constituţia României şi Convenţia Europeană a Drepturilor 
Omului. Iniţiativa a avut un considerabil “succes” de presă şi în publicaţii străine. Au protestat la 
adresa proiectului de lege şi OSCE şi organizaţia neguvernamentală Reporteri fără Frontiere. Un 
grup de deputaţi, membri ai Partidului Democrat – Liberal a sesizat Curtea Constituţională, care s-a 
pronunţat în iulie 2008, considerând proiectul de lege ca fiind neconstituţional. Deputatul Ioan Ghişe 
a declarat presei că nu renunţă la proiectul său de a amenda legea audiovizualului. Ioan Ghişe este 
senator în noul Parlament, ales la sfârşitul anului 2008. 

Senatorul Gheorghe Funar s-a distins în 2008 şi prin iniţierea unui proiect de Lege pentru 
liniştea românilor. Proiectul conţinea o serie de prevederi aberante, cum ar fi interzicerea constitutirii 
partidelor pe criterii etnice. Printre altele proiectul interzicea emisiunile în limba maghiară la 
studiourile publice de radio şi televiziune. Proiectul a fost respins de Camera Deputaţilor. Gheorghe 
Funar nu mai este membru în noul Parlament. 

La începutul anului 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a dezbătut o nouă variantă 
de proiect de modificare a legii audiovizualului. Proiectul înaintat de CNA către Ministerul Culturii 
propunea ca licenţele de emisie digitală să fie acordate automat operatorilor care deţin o licenţă de 
emisie analogică şi nu prin concurs, aşa cum fusese agreat la dezbaterile similare organizate de CNA 
în 2006 (‘deschiderea pieţei’). De asemenea, operatorii multiplexurilor urma să fie aleşi de comun 
acord de către radiodifuzorii care emit pe fiecare multiplex şi nu prin organizarea unei licitaţii. 
Proiectul propunea o serie de modificări şi în ceea ce priveşte acţionariatul în media audiovizuală. O 
primă variantă a proiectului abroga articolul 44(9) care prevedea că „O persoană fizică sau juridică 
poate fi investitor ori acţionar majoritar, direct sau indirect, la o singură societate de comunicaţie 
audiovizuală, iar la altele poate deţine cel mult 20% din capitalul social”. Varianta înaintată 
Ministerului Culturii adăuga la posibilitatea abrogării pe cea a majorării la 50% a capitalului social 
deţinut la a doua societate de comunicaţie audiovizuală. 
	 Pe lângă aceste modificări controversate, proiectul introducea o serie de modificări absolut 
necesare în trecerea la televiziunea digitală, cum ar fi: redefinirea termenilor cu care se operează 

86  Pentru mai multe detalii legate de proiectele de coduri, vezi www.opriticodurile.ro, site-ul campaniei unei coaliţii de 
organizaţii neguvernamentale care militează împotriva adoptării acestor proiecte de acte normative, fără o dezbatere 
temeinică atât în Parlament cât şi în afara lui. 

http://www.opriticodurile.ro


31

Agenţia de Monitorizare a Presei    Programul FreeEx

pe piaţă (serviciu media audiovizual, serviciu media audiovizual liniar, serviciu media audiovizual la 
cerere, comunicare comercială audiovizuală etc.), adoptarea regulilor permise de Directivă pentru 
plasarea de produse (“product placement”) şi flexibilizarea duratei şi plasării calupurilor publicitare. 
De asemenea, proiectul introducea o obligaţie mai bine definită de transparentizare către public a 
acţionariatului, structurilor de conducere şi rezultatelor financiare ale radiodifuzorilor. 

Pe final de mandat, în noiembrie 2008, cabinetul Tăriceanu se pregătea să adopte o 
ordonanţă de urgenţă de modificare a legii audiovizualului. Ordonanţa de urgenţă fusese iniţiată de 
Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiilor şi viza amendarea legii audiovizualului pentru 
introducerea serviciilor digitale de radio şi televiziune cu transmisie terestră. Textul proiectului de 
Ordonanţă de urgenţă invoca apropierea termenului limită asumat de România  pentru tranziţia la 
serviciile digitale de radio şi televiziune cu transmisie terestră – anul 2012 – argumentând că aceasta 
creează „o situaţie exceptională, a cărei reglementare nu poate fi amânată”. Consiliul Naţional 
al Audiovizualului şi Convenţia Organizaţiilor de Media s-au opus adoptării acestei Ordonanţe, 
arătând că exista deja un proiect de lege privind modificarea Legii audiovizualului (proiectul mai 
sus menţionat) care iniţia procesul de tranziţie la serviciile digitale. Proiectul, aflat în dezbatere 
publică la Ministerul Culturii, era mult mai complet, fusese elaborat prin consultarea principalilor 
actori implicaţi în procesul de digitalizare, fusese supus dezbaterii publice şi primise aprobarea 
ministerelor de resort (Justiţie, Finanţe), inclusiv a MCTI.87

Odonanţa MCTI a mai fost criticată şi pentru că prin prevederile sale lăsa întregul mecanism de 
acordare a licenţelor de operare a frecvenţelor digitale (elaborarea strategiilor, elaborarea caietelor 
de sarcini, derularea procesului de selecţie, stabilirea taxelor de licenţă, decizia de atribuire) la 
latitudinea Guvernului sau a unităţilor subordonate. În plus, Ordonanţa nu făcea nicio corelare între 
aspectele tehnice ale tranziţiei la digitalizare şi cele legate de programele de radio şi TV ce urmează 
a fi distribuite şi/sau retransmise pe sistemele digitale cu transmisie terestră, punând  astfel în 
umbră interesul public al informării publicului, căruia i se subsumează tranziţia la serviciile digitale. 
Guvernul Tăriceanu a fost acuzat că adoptarea pripită a acestei ordonanţe ar fi avut în spate interese 
de afaceri88. În cele din urmă, guvernul Tăriceanu a adoptat prin Ordonanţă de urgenţă proiectul 
de lege a audiovizualului aflat la acea dată în dezbatere la Ministerul Culturii. Ordonanţa a intrat în 
dezbatere parlamentară în 2009.89 
	

În septembrie 2008, CNA a invitat posturile de radio şi televiziune şi organizaţiile jurnaliştilor 
la o dezbatere pe tema deciziei privind principii şi reguli de desfăşurare a campaniei electorale 
pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, prin intermediul serviciilor de programe 
audiovizuale90. Una dintre prevederile care a suscitat discuţii aprinse a fost cea referitoare la 
modalităţile de plată a emisiunilor cu caracter electoral. Modificările la legislaţia electorală adoptate 
în 2008 introduceau posibilitatea ca radiodifuzorii să stabilească un tarif unitar pe emisiune şi pe 
unitatea de timp91. Acest lucru a fost interpretat de majoritatea radiodifuzorilor prezenţi la dezbateri 
ca o posibilitate de a stabili tarife pentru toate emisiunile cu caracter electoral, inclusiv pentru 
dezbaterile electorale. CNA a pledat pentru menţinerea echidistanţei şi a independenţei jurnaliştilor 
şi a decis că emisiunile de dezbateri electorale, programele de ştiri şi emisiunile informative cu 
caracter electoral nu pot fi plătite sau sponsorizate. Totuşi, au existat suspiciuni că prevederile 
deciziei CNA au fost eludate în campanie de către unele posturi, care au perceput taxe pentru 
apariţia unor candidaţi în emisiuni de dezbateri găzduite de jurnalişti cunoscuţi92.

87  “Convenţia organizaţiilor de media protestează faţă de reglementarea trecerii la televiziunea digitală prin Ordonanţă de 
urgenţă”, 13 noiembrie 2008, www.cji.ro.
88  “Tăriceanu încearcă să ne-o pună digital”, de Mircea Toma, Academia Caţavencu, 19 noiembrie 2008.
89  “Convenţia organizaţiilor de media protestează faţă de reglementarea trecerii la televiziunea digitală prin Ordonanţă de 
urgenţă”, 13 noiembrie 2008, www.cji.ro.
90  Decizia nr. 792 a fost adoptată, în urma dezbaterilor, în 30 septembrie 2008.
91  Legea nr. 35 din 13 martie 2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea 
Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 
şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările aduse de Ordonanţele de Urgenţă ale 
Guvernului nr. 66/28.05.2008 şi nr. 97/27.08.2008.
92  Vezi articolul “Am negociat pentru un candidat. Cum apari la un show TV cu 5.000 sau 20.000 de euro”, de Attila Biro, Dan 
Tapalaga, HotNews.ro, 27 noiembrie 2008.



32

Libertatea Presei în România    Raport anual - 2008

CNA a continuat în 2008 monitorizarea cu privire la utilizarea defectuoasă a limbii române 
în audiovizual. CNA încheiase în 2007 un acord de colaborare cu Institutul de Lingvistică „Iorgu 
Iordan – Al. Rosetti” al Academiei Române pentru a desfăşura o cercetare asupra modului în care 
normele gramaticale ale limbii române sunt respectate de către radiodifuzori. 

Bazându-se pe articolul 88 al Codului de reglementare a conţinutului audiovizual - 
”Radiodifuzorii au obligaţia de a asigura respectarea normelor ortografice, ortoepice şi morfologice 
ale limbii române, stabilite de Academia Română” – CNA a continuat să sancţioneze posturile pentru 
folosirea defectuoasă a limbii române. Rămânem la părerea exprimată în raportul FreeEx anterior 
că, dacă CNA consideră că este absolut necesară sancţionarea posturilor pentru folosirea limbii 
române, aceste decizii trebuie luate cu maximă atenţie şi măsură.

• Legea de funcţionare a serviciilor publice de radio şi televiziune

Nici în 2008 partidele din fosta Alianţa D.A., PD (actualul PD-L) şi PNL, nu au onorat 
promisiunea electorală făcută în 2004 de a reforma legea de funcţionare a serviciilor publice de 
radio şi televiziune93. Rezultatele acestui fapt au putut fi văzute în 2007 când, pentru prima oară în 
istoria televiziunii publice, un politician fost numit Preşedinte-Director General al acestei instituţii. 

În mai 2008, membrii Comisiei de Cultură, arte şi mass-media a Senatului au respins proiectul 
de lege iniţiat de deputata Raluca Turcan şi votat de Camera Deputaţilor în mai 2006. După adoptarea 
sa de Camera Deputaţilor, proiectul a fost dezbătut în comisia de specialitate a Senatului, după 
care timp de doi ani nu s-a întâmplat nimic. Procesul modificării legii de funcţionare a serviciilor 
publice de radio şi televiziune a fost pornit în ianuarie 2005 la iniţiativa unui grup de organizaţii 
neguvernamentale şi a unor jurnalişti din cele două redacţii.  Raluca Turcan a preluat iniţiativa 
societăţii civile şi a avut mai multe iniţiative legislative în acest sens în 2005 şi 2006, ultimul proiect 
fiind şi cel care a reuşit să obţină sprijin politic în Camera Deputaţilor. La începutul anului 2009, 
Raluca Turcan deputat PD-L şi preşedintă a Comisiei pentru cultură, arte şi mass-media, a iniţiat o 
dezbatere pe tema legii serviciilor publice de radio şi televiziune, anunţându-şi dorinţa de a relua 
procesul de modificare a respectivei legi, prin reintroducerea în dezbatere publică a proiectului 
respins de Senat în 2008.

Reamintim, la fel ca în fiecare raport anual publicat de programul FreeEx din 2005 până 
acum, principalele modificări ale legii pentru care pledează organizaţiile care apără dreptul la 
libertatea de exprimare: 
- separarea funcţiilor de Director General (funcţie executivă) şi Preşedinte (funcţie de decizie 
strategică); diminuarea influenţei politice în Consiliul de Administraţie, prin introducerea posibilităţii 
ca organizaţiile neguvernamentale să facă propuneri de membri (respectând la nominalizare criteriile 
de competenţă stabilite pentru prezenţa în CA);
- introducerea unui număr de incompatibilităţi cu calitatea de membru în CA (printre acestea se 
regăseşte şi imposibilitatea prezenţei în CA a unei persoane care îndeplineşte o funcţie în structurile 
de conducere ale unui partid politic); 
- eliminarea posibilităţii de a demite automat Consiliul de Administraţie, dacă Parlamentul  respinge 
raportul anual. 

De asemenea, reamintim că pe lângă legea de funcţionare a serviciilor publice de 
radiodifuziune, trebuie luate măsuri pentru armonizarea regulamentelor şi statutelor interne ale 
Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune cu legislaţia audiovizuală, 
cu Constituţia României şi cu alte legi cu care acestea ar putea intra în conflict. Aceste regulamente 
şi statute trebuie făcute publice pe web-site-ul instituţiei. 

93  Legea nr. 41 din 17 iunie 1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române 
de Televiziune.



33

Agenţia de Monitorizare a Presei    Programul FreeEx

• Legislaţia electorală

Biroul Electoral Central a decis în noiembrie 2008 că observatorii organizaţiilor 
neguvernamentale, precum şi reprezentanţii instituţiilor mass-media acreditate la alegerile din 30 
noiembrie 2008 au acces în secţiile de votare “numai în spaţiile special amenajate în acest sens” 
(art. 1) şi „pot staţiona numai în spaţiul stabilit în acest sens în sala de votare de către preşedintele 
biroului electoral al secţiei de votare” (art. 2)94.

 Câteva organizaţii neguvernamentale au protestat faţă de această decizie, considerând că 
prezenţa observatorilor şi a jurnaliştilor este estenţială pentru prevenirea unor posibile abuzuri din 
partea preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare. BEC şi-a menţinut decizia.95

• Legislaţia din domeniul securităţii

Un proiect de Lege privind statutul ofiţerilor de informaţii s-a aflat în dezbateri în 2008 în 
Camera Deputaţilor96. Proiectul a fost introdus la Camera Deputaţilor în 2007, după adoparea de către 
Senat97. În forma înaintată la Senat de către iniţiatori, exista o interdicţie referioare la “folosirea 
reprezentanţilor şi personalului autorităţilor puterii legislative, executive ori judecătoreşti precum 
şi a organizaţiilor mass-media, sindicale, politice sau religiose, legal costituite din România, ca 
ofiţeri sub acoperire ai autorităţilor informative şi de protecţie” (art. 48, alin. 3). Această prevedere 
a fost eliminată din forma adoptată de Senat, la presiunile reprezentanţilor serviciilor de informaţii98. 

La dezbaterile din Camera Deputaţilor, Agenţia de Monitorizare a Presei a solicitat, la rândul 
său, Comisiei juridice introducerea unui articol care să privească incompatibilitatea dintre activitatea 
ofiţerului de informaţii şi lucrul sub acoperire în presă. „Ziaristul are obligaţia deontologică de a 
relata adevărul în virtutea dreptului publicului de a fi informat. Ziaristul mai are şi obligaţia de a 
nu lucra în interesul unor terţe părţi şi obligaţia de a-şi proteja sursele. Un ofiţer de informaţii care 
lucrează sub acoperire ca ziarist în presă s-ar  afla într-o situaţie de conflict de interese grav, pentru 
ca nu s-ar supune codului deontologic al ziaristului, ci legislaţiei care reglementează activitatea 
ofiţerilor de informaţii. Deci, în calitatea sa de ziarist, s-ar afla în situaţia de a-şi minţi publicul şi 
sursele, toate acestea având consecinţe atât asupra credibilităţii presei, cât şi asupra credibilităţii 
serviciilor de informaţii. (...) Partidul Naţional Liberal a cerut în cadrul dezbaterilor declanşate 
în 2006 pe tema redefinirii legilor privind siguranţa naţională, ca acestea să conţină prevederi 
specifice care să interzică astfel de practici”, a spus AMP în scrisoarea către Comisia juridică.

Proiectul se află încă în dezbatere la comisii. 

Concluzii:
•	 Partidele politice continuă tradiţia iniţiativelor legislative cu impact negativ asupra 

libertăţii de exprimare şi a dreptului la liberă informare.
•	 Iniţiative legislative importante sunt promovate fără consultare publică, în total dispreţ 

faţă de legea transparenţei decizionale nr. 52/2003.
•	 Lipsă de voinţă politică pentru modificarea legii de funcţionare a serviciilor publice de 

radio şi televiziune.

Recomandări: 
•	 Este necesar să existe reacţii consolidate ale comunităţii de media şi ale organizaţiilor de 

drepturile omului faţă de iniţiative legislative periculoase.

94  Decizia Biroului Electoral Central 47/D/6.11.2008. 
95  “În curte, dacă se poate! Transparenţa alegerilor pusă în pericol de reglementari excesive” comunicat din 10 noiembrie 2008 
al Asociaţiei Pro Democratia (APD), Agenţiei de Monitorizare a Presei (AMP) şi Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI).
96  PL-x 690/2007.
97  L 250/2007.
98  “Din SRI va dispărea ierarhia militară”, de Andreea Nicolae, Costel Oprea, România Liberă, 11 octombrie 2007.



34

Organizaţii care sprijină jurnaliştii:

• Reporters Without Borders 
	 - www.rsf.org, (Europe Program: europe@rsf.org, rsf_eu@rsf.org)

• Committee to Protect Journalists 
	 - www.cpj.org

• Article 19 
	 - www.article19.org 

• International Freedom of Expression exchange 
	 - www.ifex.org

• Media and Information Society Division - Council of Europe 
	 -  http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/media/

• Office of the Commissioner for Human Rights 
	 - www.commissioner.coe.int, commissioner@coe.int

• OSCE - Representative on Freedom of the Media 
	 - http://www.osce.org/fom/

• Programul FreeEx – Agentia de Monitorizare a Presei  
	 - www.mma.ro, www.freeex.ro

• Centrul pentru Jurnalism Independent  
	 -  www.cji.ro

• MediaSind  
	 -  www.mediasind.ro

• Clubul Roman de Presa  
	 -  www.pressclub.ro

http://www.rsf.org
mailto:europe@rsf.org
http://www.commissioner.coe.int
http://www.mma.ro
http://www.freeex.ro
http://www.cji.ro
http://www.mediasind.ro




© Agenţia de Monitorizare a Presei
Membră a Reţelei Reporteri fără Frontiere

Adresa: Calea Plevnei, nr. 98,  
BL. 10C, sector 1, Bucuresti 
Corespondenţă: CP 2 OP 67  

Tel.: 021 - 313 40 47
Fax: 021 – 637 37 67 

E-mail: office@mma.ro
http://www.mma.ro; www.freeex.ro

P u b l i c a t  î n  m a i  2 0 0 9

Acest raport este finanţat de Open Society Institute (OSI) şi Ambasada Statelor 
Unite la Bucureşti. Conţinutul acestui raport nu reflectă în mod necesar opinia 

OSI sau a Ambasadei SUA.

mailto:freeex@mma.ro
Http://www.mma.ro
http://www.freeex.ro

	Metodologie
	1. CADRUL GENERAL
	1.1. Consideraţii generale 
	1.2. Piaţa de media
	Concluzii:


	2. CAZUISTICĂ
	2.1 Agresiuni 
	Concluzii:
	Recomandări:


	2.2. Ameninţări şi insulte
	Recomandări:

	2.3. Presiuni ale autorităţilor. Presiuni politice şi economice
	Concluzii: 
	Recomandări:


	2.4. Procese
	Concluzii:
	Recomandări:


	2.5. Conflicte de muncă
	Concluzii:
	Recomandări:


	2.6. Etică şi autoreglementare
	Concluzii:
	Recomandări către jurnalişti şi editori:


	2.7. Altele
	Concluzii:
	Recomandări:


	2.8. Legislaţie
	• Codul Penal şi Codul de Procedură Penală
	• Legislaţia audiovizuală
	• Legea de funcţionare a serviciilor publice de radio şi televiziune
	• Legislaţia electorală
	• Legislaţia din domeniul securităţii
	Concluzii:
	Recomandări: 



	Organizaţii care sprijină jurnaliştii:

