Programul FreeEx

Libertatea presei în România în anul 2003
Agenţia de Monitorizare a Presei 

[image: image1.png]



Proiect finanţat de:

Open Society Institute – Budapesta

Acest raport a fost realizat în cadrul proiectului FreeEx România, cu sprijinul financiar al Open Society Institute – Budapesta.

Capitolul “Legislaţie” face parte din Cartea Albă a Presei I, editată în cadrul unui proiect al Grupului de Lucru pentru Mass Media (implementatori: Centrul pentru Jurnalism Independent şi Agenţia de Monitorizare a Presei). Finanţatorul acestui proiect este IREX în cadrul Pactului de Stabilitate.

Agenţia de Monitorizare a Presei a demarat proiectul FreeEx România în august 1999. Scopul acestui proiect este să protejeze dreptul la liberă exprimare. Agenţia de Monitorizare a Presei a publicat anual rapoarte asupra situaţiei libertăţii presei în România. 
© Agenţia de Monitorizare a Presei – Academia Caţavencu

Martie 2004

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială al finanţatorilor.
Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Caţavencu

Str. Ion Cîmpineanu Nr. 20 A, Bl. 18 A, Scara A, Et. 2, Ap. 8, Interfon 08

Sector 1, Bucureşti

Telefon/Fax:  021 - 315 23 13; Telefon: 0721 200 459

E-mail: romania@freeex.org
Web: http://www.mma.ro;  http://www.freeex.org
CUPRINS

Cadrul general………………………………………………………………………………………….p. 4
Capitolul I - Limitări ale libertăţii de exprimare. Cazuistică ………………………………….p.  9

1. Agresiuni şi ameninţări………………………………….. ……………………………………….p.  9

2. Accesul la informaţii……………………………………………………………………………….p. 12
3. Drepturi de muncă………………………………………………………………………………...p. 13

4. Cenzură…………………………………………………………………………………………….p. 14

5. Procese…………………………………………………………………………………………….p. 16
5.1. Condamnări (exemple)……………………………………………………………………... p. 16
5.2. Procese câştigate (exemple)………………………………………………………………..p. 17

5.3. Plângeri înaintate la CEDO (exemple)……………………………………………………..p. 18

5.4. Jurisprudenţa europeană în România (exemple)…………………………………………p. 18
6. Presiuni politice asupra presei………………………….………………………………………..p. 19

7. Libertatea de exprimare artistică………………………………………………………………...p. 22
Capitolul II – Legislaţie……………………………………………………………………………..p. 23
1. Convenţia Europeană a Drepturilor Omului – Articolul 10……………………………………p. 23

2. Constituţia………………………………………………………………………………………….p. 23
3. Codul penal………………………………………………………………………………………..p. 25
3.1. Insulta…………………………………………………………………………………………p. 26

3.2. Calomnia……………………………………………………………………………………...p. 26
3.3. Proba verităţii vs. proba bunei credinţe……………………………………………………p. 26
3.4. Alte prevederi restrictive - Art. 236 – Ofensa adusă unor însemne, Art. 236/1 – Defăimarea ţării sau a naţiunii, Art. 239 – Ultrajul, Art. 168/1 – Răspândirea de informaţii false, Art. 169 - Secretul care periclitează siguranţa naţională, Art. 166/1 – Ordinea constituţională, Art. 166 şi art. 317 – Propaganda în favoarea statului totalitar, respectiv propaganda naţionalist-şovină……………………………………………………………...p. 27
3.5. Noul proiect de Cod penal…………………………………………………………………..p. 29

4. Codul civil: cuantumul daunelor morale……………………………………………………...…p. 30

5. Legea audiovizualului……………………………………………………………………………..p. 30
6. Legea privind liberul acces la informaţiile de interes public…………………………………..p. 30
7. Legea privind protecţia informaţiilor clasificate nr. 182/2002…………………………………p. 32
8. Proiectul de lege a dreptului la replică………………………………………………………….p. 32
9. Legea 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică…………………..p. 33
AGENŢIA DE MONITORIZARE A PRESEI


Programul FreeEx
Libertatea presei în România 

Raport 2003
Cadrul general

· Apropierea anului electoral a adus cu sine o creştere a  presiunii politice asupra mass media;
· Fenomenul cu cea mai mare influenţă negativă asupra libertăţii de exprimare şi de informare - luând în considerare impactul asupra opiniei publice - este distorsionarea informaţiilor referitoare la viaţa politică transmise de posturile de televiziune;
· La nivel local continuă fenomenul de "berlusconizare" a presei; oameni de afaceri şi politicieni locali (de cele mai multe ori aceleaşi persoane) preiau controlul asupra ziarelor şi a posturilor de radio şi televiziune locale;
· Se constată o creştere alarmantă a cazurilor de agresiune fizică asupra jurnaliştilor.
Legislaţia
În contextul procesului de aderare la UE, România a făcut câteva progrese formale în ceea ce priveşte libertatea de exprimare, însă punerea lor în practică este încă o problemă. Noul proiect de Cod Penal reprezintă un pas înainte în câteva aspecte, dar nu indică un real angajament al clasei politice din România de a se alinia standardelor internaţionale referitoare la libertatea de exprimare. Proiectul de Cod Penal elimină în întregime insulta ca infracţiune, ca şi alte articole cu privire la defăimare (ofensa adusă unor însemne, defăimarea ţării sau a naţiunii, etc.). Din păcate, acest proiect menţine calomnia ca infracţiune, deşi elimină posibilitatea pedepsirii cu închisoarea pentru această faptă. Un aspect pozitiv este acela că proba bunei-credinţe este considerată ca fiind suficientă pentru a-l absolvi pe acuzat de calomnie. 

Pe de alta parte însă, proiectul menţine sau adaugă o serie de articole care conţin prevederi restrictive pentru libertatea de exprimare, care trebuie eliminate: comunicarea de informaţii false, încălcarea dreptului la viaţă privată, răspândirea de ştiri false în scopul provocării unui război, infracţiuni contra persoanelor care se bucură de protecţie internaţională, sau furnizarea de date confidenţiale privind patrimoniul cultural naţional mobil, sau instigarea militarilor la nerespectarea obligaţiilor. Acestora li se adaugă o serie de infracţiuni care impietează asupra dreptului la liberă exprimare şi a dreptului publicului de a fi informat şi care necesită modificări obligatorii: divulgarea secretului care periclitează siguranţa naţională, propaganda în favoarea statului totalitar, actele ostile contra unui stat străin, definirea grupului infracţional organizat şi al infracţiunii grave, instigarea publică şi apologia infracţiunilor, actele de diversiune. 
 

Jurisprudenţa
Până la intrarea în vigoare a noului Cod Penal, numeroşi ziarişti români sunt nevoiţi să se apere în justiţie pentru infracţiuni cum ar fi insulta şi calomnia. Cu toate că pedepsele cu închisoarea nu constituie o practică obişnuită în România şi nu au fost aplicate în ultimii ani, se observă o creştere a daunelor civile pe care ziariştii trebuie să le plătească. Într-o ţară în care salariul mediu este de aproximativ 120 euro/lună există jurnalişti care au fost condamnaţi să plătească daune morale şi civile de mii de euro (Dan Bălăşescu, în solidar cu “Gazeta de Olt”, a fost condamnat să plătească aproximativ 18,000 euro drept daune morale prefectului de Dolj - sentinţa este definitivă; Lia Epure, în solidar cu “Ziua de Vest”, a fost condamnată la plata a aprox. 15,000 euro daune morale aduse unui senator PSD din judeţul Timiş – procesul este în recurs). 

Potrivit rezultatelor unui chestionar aplicat în cadrul proiectului Cartea Albă a Presei (februarie 2003; coordonator Centrul pentru Jurnalism Independent), 43.2% dintre redactorii chestionaţi au fost ameninţaţi cu procese penale pentru insultă şi calomnie.
„Berlusconizarea” presei: controlul politic şi economic

Fenomenul cu cel mai mare impact negativ asupra libertăţii de exprimare şi de informare - luând în considerare impactul asupra opiniei publice - este distorsionarea informaţiilor despre viaţa politică transmise de posturile de televiziune.

Conform analizei realizate de AMP pe ştirile prime-time de la patru posturi de televiziune naţionale (Antena 1, ProTV, Prima TV, Romania 1), în perioada 27.06–06.07.2003, reprezentanţii partidului de guvernământ au beneficiat de 71% dintre apariţii (59 de apariţii din totalul de 83), în comparaţie cu 22% (18 apariţii) împărţite între reprezentanţii Opoziţiei. Reprezentanţii UDMR au fost monitorizaţi separat şi au avut 6 apariţii din totalul de 83. 

Ulterior, raportul acesta s-a mai echilibrat, conform datelor altei analize de monitorizare a AMP efectuată între 29.09 şi 08.10 2003. Ĩn această perioadă, reprezentanţii PSD au ocupat 60 % din apariţii  (114 din totalul de 188), în timp ce opoziţia a deţinut 37% (69 de apariţii), iar reprezentanţii UDMR 3% (5 apariţii). În schimb, primul ministru, Adrian Năstase, a ocupat 37% (22 din totalul de 60) din toate apariţiile liderilor politici la ştirile de audienţă maximă în perioada 27.06 – 06.07.2003 şi 30% (34 de apariţii din 110) pe durata celei de-a doua monitorizări, între 29.09 - 08.10 2003. Preşedintele Ion Iliescu a deţinut 42% (26 de apariţii), respectiv 33% (37 de apariţii) din totalul apariţiilor în perioadele respective. Următorul lider politic clasat a fost Traian Băsescu, având în ambele perioade monitorizate 12 procente (7, respectiv 13 apariţii). De asemenea, Traian Băsescu este liderul politic cel mai criticat – 5 ştiri negative din totalul de 20 în ambele perioade, practic un sfert din apariţii, televiziunile care îl critică fiind România 1 şi Prima TV. În schimb, Antena 1 este singura televiziune care îi critică pe Adrian Nastase şi Ion Iliescu, dar numai în a doua perioadă monitorizată, în prima perioada având chiar 3 referiri cu atitudine pozitivă faţă de Ion Iliescu. De remarcat este şi faptul că, în perioadele monitorizate, la ProTV nu a apărut nici un lider al Opoziţiei, iar Ion Iliescu şi Adrian Năstase sunt asociaţi numai cu acţiuni neutre şi pozitive.

Conform datelor publicate de Ministerul Finanţelor, la 1 octombrie 2003 cele mai importante televiziuni private din România aveau datorii cumulate la buget de circa 20 de milioane de dolari.

Societatea Academică din România – SAR - avertiza într-un raport
 (ianuarie 2004) că există un puternic control economic şi politic asupra televiziunilor private, control ce induce autocenzură în rândul editorilor de ştiri: “Telefoanele pe firul scurt către editori pentru a împiedica anumiţi lideri ai opoziţiei să apară la TV sau pentru a manipula circumstanţele în care aceştia apar au devenit o practică obişnuită. Pentru a evita presiunile, editorii s-au refugiat în presa de tip tabloid. În ultimii doi ani, jurnalele de televiziune au devenit mai puţin politice şi mai mult tabloide, înclinate spre ştiri de senzaţie, violuri, crime, accidente de trafic. Deşi editorii susţin că această procedură asigură menţinerea unui rating ridicat, ştirile sunt din ce în ce mai puţin urmărite, pierzând 20% din audienţa pe care o aveau in 2000. [..] Nu poţi avea o politică editorială independentă dacă televiziunea la care lucrezi este datoare vândută la stat. Vestea proasta este că toate televiziunile au datorii”, declara Alina Mungiu Pippidi, preşedintele SAR (Evenimentul Zilei, 30 ianuarie 2004).
 

Dan Matei Agathon, Ministrul Turismului (în acea perioadă) şi vicepreşedinte al PSD, a ameninţat-o, într-o convorbire telefonică, pe ziarista Sânziana Ionescu de la cotidianul Adevărul: “Bună seara, Sânziana! Noi doi cred că avem o problemă. Te potoleşti sau e nevoie să vorbesc cu Cristian Tudor Popescu? Vreţi să retrag publicitatea din ziarul vostru? Nu e prima oară când mi-o tragi! Şi eu nu sunt masochist!?(…) Altă dată când vrei să mai scrii despre mine, să mă anunţi şi pe mine. Că pot să o fac şi altfel, să ştii!".

De semnalat este şi situaţia întâlnită la posturile publice de radio, unde directorul general Dragoş Şeuleanu este acuzat că influenţează şi controlează politica editorială a postului, în special jurnalul de la ora 7.00 al Radio România Actualităţi. “Atmosfera de la Radio România este grav deteriorată. Una dintre <performanţele> actualului management este această degradare de climat: suspiciune, încordare, spaimă. (…) Foarte multe dintre ediţiile Jurnalului de 7.00 îl au ca autor exclusiv pe domnul Şeuleanu! (…) Subiectele sunt dictate de domnul Şeuleanu”. Am citat din Rodica Madoşa, fost redactor de la Radio România Actualităţi (interviu în Evenimentul Zilei, 17 august 2003). 

Conform unor informaţii provenite din interiorul instituţiei, redactorilor de la postul Radio Bucureşti li s-a comunicat că «politica postului nu permite transmiterea de ştiri politice». Conform aceloraşi surse, ştirile politice sunt făcute doar la comandă, iar jurnaliştilor li se indică cu cine să facă interviuri. În perioada în care taxa radio-tv constituia una dintre principalele teme în presa română, redactorilor posturilor publice de radio li s-a comandat să prezinte favorabil, în buletinele de ştiri, această taxă. Independenţa posturilor publice locale de radio a fost afectată şi prin introducerea în 2002 a obligativităţii de a prelua integral buletinul de ştiri de la ora 07.00 realizat de Radio România Actualităţi.

O decizie controversată a fost cea luată de Consilul Naţional al Audiovizualului (CNA) cu ocazia concursului pentru acordarea licenţelor TV din decembrie 2003. La acea dată, presa şi chiar membri ai Consiliului au contestat modul în care au fost acordate licenţele: “Pur şi simplu acordând într-o sesiune de concurs cu destul de puţine licenţe, cele mai multe dintre ele unui anume post, îl favorizezi. Au fost discuţii dar au fost destul de formale, mi s-a părut că Realitatea Tv a fost favorizată în dauna altora ca Antena 1, de exemplu”
, declara atunci Răsvan Popescu, membru CNA. Acordarea licenţelor a survenit chiar în preziua vânzării a 55% din acţiunile Realităţii TV către Blue Link Comunicazioni, o firmă elveţiană de investiţii, despre care mai multe ziare centrale au scris că ar fi o firmă fantomă, în spatele căreia stau de fapt persoane apropiate actualului guvern.
Interesul partidului de guvernământ pentru controlul media a fost un argument declarat pentru alianţele politice încheiate. În luna iulie, Partidul Umanist din România a decis să părăsească coaliţia de guvernământ. Preşedintele PUR, Dan Voiculescu, este unul dintre cei mai importanţi oameni de afaceri din România şi deţine un important trust de media. Într-o declaraţie de presă ce a urmat ieşirii PUR-ului din coaliţia de guvernământ, PSD a declarat public că avea nevoie de PUR pentru imperiul media al acestuia: “Când a fost semnat acordul de cooperare între PUR şi PSD, un rol important a avut faptul că dl. Voiculescu deţinea postul de televiziune Antena1 şi cotidianul Jurnalul Naţional…”.

Presiunea politică asupra mass media, în special la nivel local, devine din ce în ce mai intensă. Cu o situaţie financiară fragilă, fără a beneficia de suficiente avantaje fiscale, presa este vulnerabilă în faţa influenţelor politice. Începând cu ultimii ani, se observă un fenomen ce poate fi numit "berlusconizarea" presei române. În multe judeţe din România, oameni de afaceri şi politicieni locali (uneori una şi aceeaşi persoană) preiau controlul asupra ziarelor, reţelelor de distribuţie, radiourilor şi posturilor de televiziune locale. Unii dintre aceştia chiar au declarat public că presa le aduce voturi. Judeţe ca Bacău, Braşov, Constanţa, Vrancea, Neamţ sunt cele mai bune exemple. Aceste companii media nu sunt create pentru a aduce profit, ci sunt folosite ca mijloace de exercitare a influenţei, de protejare a afacerilor proprietarilor, de atacare a adversarilor economici şi politici.

În 27-28 februarie, toate sediile publicaţiilor locale din judeţul Gorj (Adevărul de Gorj, Informaţia Gorjului, Gorjeanul, Impact în Gorj, Opinia, Timpul şi Obiectiv gorjean) au primit vizita inspectorilor de la Garda Financiară şi de la Departamentul de Finanţe Gorj. Aceşti inspectori nu au verificat numai documentele financiare ale acestor publicaţii, dar au cerut şi au primit copii ale contractelor de publicitate, distribuţie, tipărire şi abonament. Controalele au avut loc la numai 2 zile după ce Nicolae Mischie, lider local al PSD şi preşedintele Consiliului judeţean Gorj, a afirmat în timpul unei conferinţe de presă că "anumite companii locale finanţează presa pentru a denigra PSD-ul şi a mă ataca pe mine" şi că "trebuie luate măsuri".

Cenzura editorială

Potrivit statisticilor rezultate din chestionarele aplicate în proiectul Cartea Albă a Presei (februarie 2003, coordonator Centrul pentru Jurnalism Independent), 52.9% din totalul de 260 de ziarişti chestionaţi au declarat că au blocat, sub presiuni, publicarea anumitor informaţii. 

Mai mulţi ziarişti au decis să-şi părăsească locul de muncă acuzând cenzura şi presiunile impuse de editorii lor. Rodica Culcer, Cosmin Prelipceanu, Nadina Forga, toţi având funcţii de conducere în cadrul departamentului de ştiri al postului de radio Europa FM, şi-au dat demisia pe data de 5 aprilie, protestând împotriva presiunii exercitate asupra lor. După cum afirmă cei trei demisionari, conducerea administrativă a postului de radio le-a cerut să nu emită ştiri care ar putea deranja partidul de guvernământ. Europa FM aparţine corporaţiei franceze “Lagardère”, a cărei principală activitate este construcţia de avioane. Reprezentantul acestei corporaţii în România a declarat: “Europa FM este un post de radio care susţine puterea politică, pentru că trebuie să ne vindem avioanele”. 

Cazuri similare s-au înregistrat la posturi de televiziune locale. Ziaristele Gabriela Mladin (postul RCS TV din Tg. Jiu), Brînduşa Armanca (TVR Timişoara) şi Mihaela Ghiuca (postul Alpha TV din Petroşani) au resimţit efectele cenzurii, după ce oameni de afaceri şi politicieni locali au făcut presiuni asupra conducerii posturilor de televiziune.

Un caz aparte îl constituie cel al secţiei române a postului BBC. La începutul lunii noiembrie, conducerea acestei secţii a hotărât să renunţe la serviciile lui Traian Răzvan Ungureanu, una dintre cele mai recunoscute voci ale postului.  Decizia a fost motivată de nepromovarea de către jurnalist a unor teste de aptitudini, printre care susţinerea unor probe de voce şi un interviu. Amintim că T.R. Ungureanu lucrează de 14 ani în redacţia BBC Londra şi era perceput în România ca una dintre vocile cele mai reprezentative pentru spiritul profesionalismului BBC. Demiterea jurnalistului a determinat şapte alţi jurnalişti ai postului BBC să demisioneze în spirit de solidaritate cu T.R. Ungureanu. Nicu Teodorescu a plecat primul, înainte de declanşarea scandalului, dar din aceleaşi motive cu cei care au urmat : Adelina Rădulescu, Ciprian Bălţoiu, Marilena Stancu, Gelu Trandafir, Ovidiu Şimonca, Alexandru Hâncu. Situaţia aceasta a stârnit şi o puternică reacţie de susţinere din partea unor jurnalişti de marcă şi din partea unor organizaţii profesionale (Convenţia Organizaţiilor de Media – 33 de organizaţii). Atât jurnaliştii demisionari, cât şi alte voci din media consideră ca demiterea lui T.R. Ungureanu este preţul plătit de BBC pentru a rămâne pe piaţa radio din România. Anterior demiterii, două posturi radio bucureştene renunţaseră să mai retransmită programele de ştiri BBC “din raţiuni comerciale”, existând semnale că şi alte posturi locale din ţară intenţionau să facă acelaşi lucru. 

Ziarişti hărţuiţi

În ultimul an s-au înregistrat cele mai multe cazuri de agresiune, intimidare şi de ameninţare cu moartea la adresa ziariştilor faţă de anul 1999, când am început monitorizarea unor astfel de cazuri. Şaisprezece ziarişti au fost bătuţi în ultimul an. Poliţişti, politicieni şi persoane neidentificate au ameninţat verbal şi au atacat jurnalişti în mai multe oraşe din ţară, majoritatea acestor cazuri nefiind rezolvate de autorităţi. Mai mult, considerăm că atitudinea unor înalţi demnitari ai statului faţă de acest subiect nu a facut decât să încurajeze aceste atacuri, prin faptul că nu au condamnat ferm aceste acte de agresiune. Amintim în acest context declaraţia premierului Năstase din data de 23 decembrie: "Dacă un simplu articol ar fi motiv de bătaie eu ar fi trebuit să bat în fiecare zi un ziarist".

Auto-reglementarea 

Un semnal pozitiv este dat de diferitele iniţiative de auto-reglementare şi de structurare profesională a ziariştilor. Convenţia Organizaţiilor de Media, o organizaţie ce reuneşte peste 30 de sindicate şi asociaţii profesionale de media elaboreaza un proiect de Statut al jurnalistului, un document necesar ce va stabili principalele norme etice ale acestei bresle.

În acelaşi timp, Federaţia Sindicatelor Jurnaliştilor şi Tipografilor din România a redactat un contract colectiv de muncă la nivelul ramurii mass media ce va fi utilizat ca un instrument de negociere cu editorii şi proprietarii de media. 
CAPITOLUL I

LIMITĂRI ALE LIBERTĂŢII DE EXPRIMARE - CAZUISTICĂ
1. Agresiuni şi ameninţări

Agresiunea din noaptea de 3 februarie asupra fotoreporterului Florin Eşanu şi a ziaristului Ion Traian Ştefan (ambii corespondenţi ai României libere) a inaugurat o serie fără precedent de atacuri îndreptate împotriva ziariştilor. În faţa hotelului Tisa din Sighetul Marmaţiei, un echipaj de poliţie l-a atacat pe fotoreporter în timp ce acesta făcea câteva fotografii, deteriorându-i aparatul foto şi confiscându-i filmul. Ulterior, Florin Eşanu a fost dus la secţia de poliţie unde a fost bătut şi a primit o amendă de 20 de milioane de lei, iar celălalt jurnalist a fost ameninţat. Ziariştii au câştigat procesul civil prin care solicitau anularea procesului verbal de amendă. Ambii ziariştii au depus plângere penală împotriva poliţiştilor care i-au agresat, procesul fiind pe rol la Judecătoria Cluj. 

Petre Stancă, fostul preşedinte al Organizaţiei Judeţene Constanţa a PSD l-a înjurat pe fotoreporterul cotidianului Replica de Constanţa, Cătălin Filca. Prezent la şedinţa Consiliului Judeţean de pe 18 martie 2003, Petre Stancă s-a răstit la fotoreporter: „pleacă dracu de-aici, că dacă-ţi f… o geantă-n cap, îţi zbor fesul, măi măgarule!”. Scena a fost filmată de cameramanii prezenţi la faţa locului. Stancă l-a mai atenţionat pe fotoreporter şi cu alte ocazii că va avea de pătimit dacă îl va mai poza într-o postură indecentă, cu paharul la gură sau cu degetul în nas. Fostul preşedinte PSD Constanţa l-a agresat verbal şi pe fostul redactor-şef al cotidianului Replica de Constanţa, Adrian Cârlescu, în vara anului trecut. Redactorul şef i-a solicitat telefonic un punct de vedere politicianului, însă acesta a răspuns: „eşti un animal şi un nemernic, măi porcule”, învinuindu-l că ar fi scris mai multe materiale critice la adresa sa.

Trei ziarişti de la Gazeta de Cluj, Romana Chişu, Silviu Mănăstire şi Adrian Cimpoieru, au ieşit în barul Harley Davidson, în seara zilei de 3 mai (Ziua Mondială a Libertăţii Presei), dorind să se informeze în legătură cu multiplele sesizări sosite la adresa redacţiei, care reclamau că în local s-ar consuma droguri şi că ar funcţiona o reţea de traficanţi de carne vie. În momentul în care ziariştii fotografiau o statuetă aflată în local, a izbucnit un conflict între ei şi patronul barului. Ziariştii au fost ameninţaţi şi agresaţi, aparatul de fotografiat al lui Silviu Mănăstire fiind distrus. Conflictul a fost aplanat de intervenţia unui echipaj de poliţie.

Pe data de 25 iunie, trei jurnalişti provenind de la ziarul Telegraf şi de la postul TV Neptun Constanţa au fost bătuţi, înjuraţi şi ameninţaţi cu moartea de omul de afaceri Mihai Caratană. Incidentul a avut loc în comuna Mihail Kogălniceanu în timpul unei inspecţii a Direcţiei Sanitar Veterinare la ferma lui Caratană. Camera video a postului de televiziune a fost complet distrusă în timpul incidentului, în prezenţa poliţiştilor locali.  A fost nevoie de intervenţia trupelor DIAS pentru calmarea lui Caratană şi a susţinătorilor lui. Poliţia a dispus neînceperea urmăririi penale în acest caz în urma împăcării între părţi.

Carmen Cosma, redactor la cotidianul România liberă şi Marius Mitrache, redactor la Evenimentul Zilei au fost agresaţi la Petroşani de bătăuşi profesionişti, la câţiva zeci de metri de sediul Poliţiei. Incidentul a avut loc în plină stradă, în data de 25 iulie. Poliţia şi Prefectura au demarat anchete pentru identificarea agresorilor, dar nu a fost fost găsit nici unul dintre aceştia. Incidentul a avut loc după ce Carmen Cosman a publicat o serie de articole referitoare la ilegalităţile comise de unii oameni de afaceri locali.

În noaptea de 3 septembrie, la doar câteva zile după ce a publicat un material despre lumea interlopă din Tg. Mureş, Cristian Teodorescu, redactorul şef al săptămânalului Ziarul de Mureş, a avut surpriza de a-şi vedea maşina arzând în parcarea din faţa blocului. Poliţia a considerat că incendiul a fost cauzat de un scurt-circuit.

Szondy Zoltan, ziarist la Harghita Nepe, a fost atacat, pe 27 septembrie, în Miercurea Ciuc, de un grup de necunoscuţi. Ziaristul investiga în acea perioadă incendierea mai multor autoturisme în oraşul Miercurea Ciuc. La începutul lunii octombrie, ziaristul a publicat materialul respectiv, în care omul de afaceri Csibi Istvan era considerat a fi principalul suspect.

Acelaşi ziarist a fost victima unui atac mult mai violent, în data de 26 decembrie 2003. El a fost atacat, în scara blocului în care locuieşte, de un individ înarmat cu o rangă. Szondy Zoltan a suferit mai multe leziuni în zona capului şi o fractură de ligament la braţ. Acest ultim atac a survenit la scurt timp după ce ziaristul fusese prezent în emisiunea  Of, presa mea  a postului de televiziune Realitatea TV, în cadrul căreia a fost prezentat pe larg acest caz. Mai mult, pe parcursul emisiunii, realizatorul a atras atenţia asupra faptului că Szondy Zoltan se afla în pericol şi a cerut autorităţilor să intervină. 

Ziaristul Robert Veress a scris despre acest caz şi despre situaţia din Miercurea Ciuc în paginile cotidianului Adevărul, atenţionând la rândul său asupra pericolului la care este expus Szondy Zoltan.  Drept urmare, Jurnalul de Transilvania a publicat sub semnătura redactorului şef, Adrian Cinpoeru, un articol ce conţinea diverse ameninţări la adresa lui Robert Veress. Intitulat “Adevãrul minte - Diversiunile ciucane iau amploare naţionalã”, articolul se constituia într-o pledoarie în favoarea omului de afaceri Csibi Istvan, încercând să demonteze acuzaţiile ce i-au fost aduse acestuia de Robert Veress în paginile ziarului Adevărul. Csibi Istvan finanţează Jurnalul de Transilvania prin intermediul firmei pe care o patronează, S.C Neptun SRL. 

Adrian Cinpoeru îl ameninţa direct pe Veress în articolul său: “S-ar putea să îţi rupi gâtul şi să fii aruncat la gunoi. De proprii tăi şefi, dacă aceştia ţin la onoarea lor. Unii ţin(…) Noi îi dorim (lui Robert Veress, n.a.), totuşi, « vise plăcute » şi să îl trezească cineva. Până nu e prea târziu”. 
Ziarul a publicat ulterior adresa personală a lui Robert Veress ca o invitaţie implicită la linşarea ziaristului.

Cornel Dumitru, redactor-şef al săptămânalului Gazeta de Vineri din Călăraşi, corespondent al cotidianului Evenimentul Zilei, a fost agresat de reprezentantul PSD în sediul Biroului Electoral al Circumscripţiei nr. 12 Călăraşi. În timpul Referendumului pentru votarea Constituţiei (19 octombrie), ziaristul a solicitat relaţii cu privire la o fraudă electorală de proporţii, pe care o semnalase în ziua precedentă. Reprezentantul PSD, Ion Gheorghe, s-a repezit la ziarist, l-a apucat de antebraţ şi l-a împins către ieşire, vociferând. De asemenea, reprezentantul PSD a ţipat la ziarist spunând că presa nu are dreptul să primească informaţii de la orice membru, fără să ştie şi "ei". Gheorghe nu a precizat cine anume sunt "ei", lăsând totuşi să se înţeleagă faptul că ar fi filiala PSD locală. La observaţia potrivit căreia legea nu prevede expres că numai preşedinţii birourilor electorale pot da relaţii presei, Gheorghe s-a enervat şi mai tare, îmbrâncindu-l spre ieşire pe ziarist. 

Ino Ardelean, corespondentul la Timişoara al cotidianului Evenimentul Zilei, a fost bătut crunt de persoane rămase încă neidentificate, într-un parc din Timişoara, în seara de 4 decembrie. Jurnalistul a fost supus unor intervenţii chirurgicale pentru fractură de maxilar şi răni în zona capului. Motivul atacului nu a fost jaful, ziaristul având asupra sa bani, telefon mobil şi o geantă care nu au dispărut în urma atacului. Radu Ciobotea, redactorul şef al ediţiei timişorene a Evenimentului Zilei crede că atacul a fost “un act de intimidare sau de răzbunare împotriva lui Ardelean. El a tot scris despre partidul de guvernământ şi legăturile acestuia cu lumea afacerilor şi ne aflăm în apropierea începerii campaniei electorale”. Ino Ardelean a depus, pe 12 ianuarie 2004, o acţiune în instanţă împotriva Ministerului de Interne, IGP, IJP Timiş şi Poliţiei Timişoara. Ino Ardelean cere instanţei să stabilească răspunderea civilă a pârâţilor pentru neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor din Legea de organizare a Poliţiei. La mai bine de o lună de la atacul din 3 decembrie, poliţiştii timişoreni nu reuşiseră să identifice autorii şi nu aveau nici un suspect. Ino Ardelean a cerut instanţei să oblige pârâţii la plata a 50 de miliarde de lei daune morale şi 50 de milioane lei daune materiale.

Nicuşor Sgubeanu, operator la Antena1, a fost atacat, pe 21 decembrie, de un grup de cetăţeni, în timp ce încerca să filmeze incendiul survenit la vila din Ciolpani a fostului ministru al Sănătăţii, Mircea Beuran. În urma agresiunii, Nicuşor Sgubeanu a suferit leziuni la piciorul stâng, având rotula spartă şi ligamentele afectate. De asemenea, jurnalistul acuza dureri puternice la ceafă. IPJ Ilfov a demarat o anchetă în acest caz, principalul vizat fiind agentul de Politie Petrică Ciucă, care nu a intervenit în timpul incidentului, deşi se afla la faţa locului.

Deputatul PRM Anghel Stanciu l-a lovit pe 21 decembrie pe Aristotel Furtună, fotoreporterul cotidianului Ziua de Iaşi, în timp ce acesta încerca să-l fotografieze pe deputat şi pe vicepreşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, Nicolae Ivanciu. Incidentul a avut loc în timpul petrecerii organizate de PRM în cinstea presei ieşene. A. Furtună îl va da în judecată pe deputatul PRM pentru lovire şi insultă.

Fotoreporterul Ştefan Ciocan, angajat al Jurnalului de Constanţa şi al agenţiei Mediafax, a fost agresat fizic şi i-a fost distrus aparatul foto în timp ce încerca să fotografieze o maşină implicată într-un accident rutier pe data de 22 decembrie. Sosită la faţa locului, o echipă a televiziunii române a fost la rândul ei bruscată de membrii familiei Ciortan, proprietarii automobilului implicat în accident. Alţi ziarişti veniţi la faţa locului au fost şi ei bruscati de locotenentul Claudiu Nicolae.

Ziaristul şi-a retras ulterior plângerea depusă, Poliţia dispunând neînceperea urmăririi penale în acest caz.

Petrică Bichi, patronul Disco Marius din localitatea Ovidiu, jud. Constanţa, i-a ameninţat cu pistolul pe jurnaliştii veniţi să documenteze incendiul survenit la “Disco Marius” în data de 22 decembrie. Agresorul a fost amendat contravenţional de Poliţie şi i-a fost anulat permisul de port-armă.

Liderul organizaţiei de tineret PRM-Zalău, Marius Şandru, l-a ameninţat telefonic, în luna ianuarie, pe ziaristul Marius Avram, angajat al cotidianului Magazin Sălăjean şi corespondent local la Evenimentul Zilei, că o să îl “aranjeze” şi că va avea mult de suferit din cauza articolelor scrise despre tânărul peremist. Anterior, Marius Sandru îl acţionase în judecată pentru calomnie ziarele sus menţionate şi pe Marius Avram, solicitând daune morale în valoare de 5 miliarde de lei.
Pe 7 mai, primarul Craiovei, Vasile Bulucea, i-a ameninţat şi înjurat în direct la o emisiune a postului Radio Contact pe redactorii publicaţiei Gazeta de Sud pentru că aceştia au descoperit că pe site-ul internet al municipalităţii existau fotografii erotice. 

Liviu Vulpe, ziarist la Adevărul, a fost ameninţat pe 21 mai de unul dintre primarii de sector din Bucureşti, Marian Vanghelie: “Băi, tu nu mă urmăreşti pe mine, ai inţeles? Că pun baieţii să te urmărească şi după aia trimit pe cineva şi te bagă in portbagaj! Nu glumesc!”.

Valentin Zaschievici şi Paul Cristian Radu au publicat în Jurnalul Naţional  o anchetă referitoare la RAFO GmbH şi la persoanele aflate în spatele acestei afaceri. Reacţiile primite de la aceste persoane au variat de la “jurnaliştii trebuie să recurgă la autocenzură” (Răzvan Temeşan) la “Şi, apoi, ştiţi că şi Jurnalul Naţional, la fel ca şi celelalte ziare, se trage pe hârtie la Letea” (Toader Găureanu, director RAFO GmbH). Ultima afirmaţie este o aluzie la faptul că patronul RAFO Gmbh, Corneliu Iacubov, este prieten cu Dumitru Sechelariu, proprietarul fabricii de hârtie Letea. 

La începutul lunii noiembrie, Mircea Silvestru Lup, prefectul de Sibiu, a încercat să oprească de la difuzare săptămânalul Ziarul de Sibiu, ameninţându-i pe reprezentanţii tuturor firmelor de difuzare că vor avea de suportat toate controalele posibile dacă vor difuza ziarul respectiv. Patronul unei reţele care difuza Ziarul de Sibiu a fost deja controlat de două ori de Garda Financiară şi de Direcţia de Sănătate Publică. Ambele instituţii erau interesate de actele de difuzare ale Ziarului de Sibiu. Redactorul şef al săptămânalului respectiv, Cristina Mitrică, a fost ameninţată de primarul de Selimbar, Ioan Dan Maricuţa: “scaunul cu rotile te manâncă”.

Nicolae Mischie, preşedintele Consiliului Judeţean Gorj, a explicat, la începutul lunii noiembrie, ziariştilor cum vede relaţia cu presa: “Dacă nu respectaţi interesele judeţului, veţi păţi ca alţi colegi care nu au minte şi sunt nesimţiţi (…) libertatea de a te exprima nu înseamnă să prezinţi câte case are X sau Y şi trebuie prezentate realizarile noastre”.

Tot în noiembrie, bodygarzii lui Nicolae Mischie i-au invitat pe ziariştii curioşi să vadă casa natală a baronului local să “sugă p… lui Mischie”. Ziariştii îl însoţeau pe Traian Băsescu în satul Godineşti.

Anca Negruţi, ziarist la cotidianul Lumea ieşeanului, a fost ameninţată telefonic în luna noiembrie de omul de afaceri Tudor Pricopi: “Eu dacă te-aş prinde pe stradă şi ţi-aş suci gâtul, ce părere ai?“.  Ameninţările au venit în urma publicării de către Lumea ieşeanului a unor materiale semnate de Anca Negruţi în care erau dezvăluite planurile de afaceri ale firmei ROU-MOL-GAZ la care Tudor Pricopi este acţionar împreună cu deputatul PSD Traian Dobre, candidatul PNŢ-CD la primaria Iaşului, Sorin Bouaru, şi alţi oameni de afaceri din Rep. Moldova, foşti demnitari sau consilieri de stat. Ulterior, în cadrul unei ediţii a emisiunii “Of, presa mea” Tudor Pricopi i-a cerut scuze ziaristei care era invitată în studio. Anca Negruţi nu a depus plângere.

Preşedintele organizaţiei Rm. Vâlcea a PRM, Ion Nuica, i-a insultat şi ameninţat pe ziariştii prezenţi pe 27 decembrie în piaţa Mircea cel Bătrân din Rm. Vâlcea la “Sărbătoarea iernii râmnicenilor”. Nuica l-a ameninţat cu bătaia pe redactorul şef al cotidianului Vocea Vâlcii, Romeo Popescu. 

 
2. Accesul la informaţii 

Prefectul de Hunedoara, Aurel Serafinceanu, a ridicat în data de 7 aprilie acreditarea corespondentului local al cotidianului România liberă, Carmen Cosman. Ziaristei i s-a comunicat oficial că motivaţia deciziei are la bază procesul penal şi civil intentat de prefect ziaristei în cauză
. Ulterior, prefectul a revenit asupra deciziei iar ziarista şi-a recăpătat acreditarea pe lângă instituţia Prefecturii.

La sfârşitul lunii iunie, PSD, prin vocea Dorinei Mihăilescu, i-a interzis ziaristei Adriana Duţulescu de la Naţional să mai participe la conferinţele de presă şi la briefing-urile partidului pentru că scrie “de rău” despre partid. Mai mult, PSD a adresat o scrisoare redactorului şef al cotidianului Naţional prin care i se cerea să interzică ziaristei să mai scrie despre PSD. Ulterior, A. Duţulescu nu a fost lăsată să intre în sediul PSD, iar fotoreporterul Ştefan Ioniţă a fost bruscat de membrii PSD. 

Mircea Sandu, preşedintele FRF, a interzis pe 19 august accesul jurnalistei Gabriela Arsenie de la Gazeta Sporturilor în avionul ce transporta echipa naţională de fotbal în Ucraina. Motivaţia: “este o superstiţie veche la echipa naţională legată de prezenţa femeilor în avionul cu care lotul face deplasarea la meciuri”. 

Pe 22 octombrie 2003, Inspectoratul de Poliţie a Jud. Brăila a retras acreditarea ziaristei Nicoleta Butnaru de la cotidianul Obiectiv – Vocea Brăilei, sub pretextul că articolele semnate de ea “au afectat în mod direct imaginea instituţiei IPJ şi au dezinformat opinia publică”. În urma scrisorilor de protest adresate IPJ de către ziaristă şi de reprezentanţi ai societăţii civile, conducerea IPJ a revenit asupra deciziei de retragere a acreditării.

Camera Deputaţilor a adoptat în luna noiembrie o hotărâre privind secretele de serviciu, hotărâre prin care se stabileşte secretizarea a tot ce este legat de cheltuirea banilor: documentele pentru licitaţii, derularea contractelor de achiziţii sau planul de audit public intern, programele vizitelor delegaţiilor oficiale şi componenţa acestora. În lista (secretă) a secretelor de serviciu se mai află lucrările de fundamentare şi elaborare a structurii organizatorice a Secretariatului General al Camerei, precum şi statutul de funcţii, până la aprobare. Printr-o altă hotărâre a Biroului Permanent - clasificată de data aceasta ca secret de stat - s-a elaborat şi lista informaţiilor considerate secrete de stat.

Dinel Staicu, preşedintele CA al FC Universitatea Craiova, a hotărât în data de 24 noiembrie 2003 să interzică total accesul ziarelor Cuvântul Libertăţii şi Gazeta de Sud la orice fel de informaţii legate de activitatea clubului respectiv. Decizia invocă “ostilitatea” de care ar fi dat dovadă cele două ziare în campaniile de informare referitoare la pământurile din spatele stadionului "Ion Oblemenco" cedate de Consiliul Local clubului craiovean, terenuri revendicate însă de foştii proprietari. Embargoul se extindea şi asupra jurnaliştilor aparţinând altor publicaţii, care au fost ameninţaţi cu aceleaşi măsuri represive în cazul în care vor colabora cu cele două cotidiane “non-grata”.

Hotărârea îi afecta şi pe angajaţii clubului care riscau amenzi usturătoare în cazul în care vreunul dintre angajaţii clubului oltean ar fi vorbit cu redactorii respectivelor ziare. În plus, Staicu sugera suporterilor craioveni să nu mai cumpere Cuvântul Libertăţii şi Gazeta de Sud, cele două ziare aflate în dizgraţie. Conflictul nu a fost unul de durată, Dinel Staicu revenind asupra deciziei.

Deputatul PRM Nicolae Vasilescu a propus în şedinţa din 8 decembrie a Biroului Permanent al Camerei Deputaţilor ca ziariştii să plătească pentru anumite informaţii pe care le solicită de la Camera Deputaţilor. Mai mulţi deputaţi s-au plâns în respectiva şedinţă că ziariştii solicită instituţiei respective informaţii prea complexe (analize, statistici) în baza legii accesului la informaţii de interes public. 

“Informaţia a ajuns la mine, este a mea şi dacă eu o dau sau nu presei este problema mea” a mai adăugat Nicolae Vasilescu.

Dan Codrea, director al publicaţiei Săptămâna Văii Jiului, şi Cătălin Docea, redactor şef al cotidianului Gazeta Văii Jiului, au depus o cerere în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public către Compania Naţională a Huilei Petroşani, solicitând lista deplasărilor efectuate în ţară şi străinatate de angajaţii CNH, de reprezentanţii Confederaţiei Sindicatelor Miniere din România şi de orice alte persoane care nu sunt angajate ale CNH în intervalul 1 ianuarie 2001-31 martie 2003. Conducerea CNH a refuzat să pună la dispoziţia ziariştilor informaţiile solicitate, considerând că acestea constituie secrete de serviciu. Prin sentinţa pronunţată in 8 decembrie 2003, Tribunalul Arad a  dat câştig de cauza celor doi ziarişti, obligând CNH să facă publice informaţiile solicitate.

3. Drepturi de muncă

Jurnaliştii Aura Stoenescu şi Cristi Peptan au câştigat pe 18 septembrie procesul intentat postului de televiziune RCS Tg Jiu care le-a desfăcut contractele de muncă fără a respecta legislaţia în vigoare. Decizia de disponibilizare a venit la doar câteva zile după ce jurnaliştii îşi exprimaseră public intenţia de a depune mărturie în favoarea fostei lor colege, Gabriela Mladin, care a sesizat CNA cu privire la cenzura practicată de postul RCS Tg Jiu. În perioada de preaviz, cei doi jurnalişti s-au prezentat la postul de televiziune pentru a-şi realiza emisiunile, dar redactorul şef Ciprian Florescu a chemat poliţia pe motiv că sunt “intruşi în postul de televiziune”. Ambii jurnalişti au fost duşi cu duba la poliţie pentru a da declaraţii. 

În repetate rânduri, ziarişti angajaţi ai postului Tele7abc, au reclamat mari întârzieri în plata salariilor (întârzieri de ordinul lunilor de zile). O situaţie similară a fost sesizată în 2003 şi de corespondenţi locali ai B1TV.

4. Cenzură

Rodica Culcer, Cosmin Prelipceanu, Nadina Forga, toţi având funcţii de conducere în cadrul departamentului de ştiri al postului de radio Europa FM, şi-au dat demisia pe data de 5 aprilie, protestând împotriva presiunii exercitate asupra lor. După cum afirmă cei trei demisionari, conducerea administrativă a postului de radio le-a cerut să nu emită ştiri care ar putea deranja partidul de guvernământ. Europa FM aparţine corporaţiei franceze “Lagardère”, a cărei principală activitate este construcţia de avioane. Reprezentantul acestei corporaţii în România a declarat: “Europa FM este un post de radio care susţine puterea politică, pentru că avem nevoie să ne vindem avioanele”. 

La Fundulea, şapte consilieri locali PSD şi PRM, mai puţin familiarizaţi cu Constituţia României, au propus interzicerea ziarului local Gazeta de Fundulea care publicase o serie de articole referitoare la activitatea lor de consilieri. Conform actului înaintat spre dezbatere şi vot, "se aprobă suspendarea apariţiei ziarului Gazeta de Fundulea începând cu data de 1 mai 2003”şi “înştiinţarea poliţiei Fundulea în vederea suspendării vânzarii ziarului la chioşcul de ziare". Ca o pedeapsă suplimentară, cei şapte au cerut ca "primarul oraşului să asigure ducerea la îndeplinire a hotărârii", iar "secretarul împreună cu consilierul juridic să cheme în judecată editorul ziarului pentru comunicare de informaţii false privind hotărârile adoptate de consiliul local şi a denigrării consilierilor". 

Mihaela Ghiuca, realizator al emisiunii “Necenzurat“, din cadrul Televiziunii Alpha din Petroşani, l-a avut ca invitat în luna mai pe guvernatorul Văii Jiului, Octavian Costescu. Directorul de programe, Ileana Firţulescu, i-a reproşat jurnalistei după emisiune că “a fost obraznică cu dl. guvernator” şi a întrebat-o cum şi-a permis să realizeze în această manieră emisiunea.

Deşi nu i s-a comunicat nimic în mod direct de către conducerea postului, Mihaela Ghiuca a fost ulterior împiedicată să-şi realizeze emisiunea, luându-i-se posibilitatea de a filma pe teren sau de a monta.

O ziaristă din Târgu-Jiu, Gabriela Mladin, şi-a dat demisia de la postul local de televiziune RCS, după ce emisiunea pe care o realiza a fost întreruptă de redactorul şef. Ediţia din data de 20 martie a emisiunii “În căutarea adevărului” avea drept temă un scandal în care era implicat preşedintele Consiliului Judeţean local, Nicolae Mischie. La scurt timp după începerea emisiunii, redactorul şef a sunat în regia de emisie şi a cerut întreruperea emisiunii (fără a avertiza realizatorul). Gabrielei Mladin i s-a comunicat de către conducere că noua politică a postului nu mai permite transmiterea de informaţii defăimătoare la adresa autorităţilor locale, chiar dacă acestea sunt susţinute din surse oficiale.

Gabriela Mladin a sesizat CNA în legătură cu acest act de cenzură dar, în urma unor verificări sumare, s-a ajuns la concluzia că a fost vorba doar de o defecţiune tehnică. Jurnalista a dat în judecată CNA pentru complicitate la cenzură, procesul fiind acum pe rol la Înalta Curte de Casaţie.

Ovidiu Drug, jurnalist la Monitorul de Bacău, a publicat la începutul lunii octombrie un articol în care dezvăluia abuzurile notarului-şef al Bacăului, Ştefan Isache. Drept urmare, a primit un telefon de la Mihai Banu, candidat la primaria Bacaului din partea PD, care l-a întrebat: “De ce scrii acum despre Isache? Ce, ţi s-au terminat subiectele? Mai bine scrie despre Sechelariu, despre referendum!”.

Mihai Banu intenţionează să candideze la funcţia de primar al Bacăului şi este prieten atât cu notarul Isache cât şi cu Vasile Nistor, deputat, patron al ziarului Monitorul de Bacău şi preşedintele filialei PD Bacău. Urmare a telefoanelor date de Banu, redactorul şef al ziarului, Ovidiu Constantinescu a hotărât să oprească de la publicare continuarea dezvăluirilor despre abuzurile notarului Isache.

Comunitatea română din Statele Unite a creat în luna august site-ul internet www.anti-psd.home.ro. De la început, site-ul nu a fost primit în Trafic.ro. Pe 14 octombrie, la doar câteva ore după ce site-ul a fost publicat în RevistaPresei.ro, Anchete.ro şi pe grupul Romania-news, conducerea portalului Home.ro, care găzduia site-ul www.anti-psd.home.ro, a şters site-ul respectiv, fără nici un e-mail de preaviz sau vreo explicaţie, deşi conţinutul acestuia nu contravenea regulamentului Home.ro.
La postul public de televiziune din Timişoara o altă realizatoare de emisiuni, Brînduşa Armanca, a fost cenzurată în primăvara anului 2003 de conducerea postului ca urmare a intervenţiei unor oameni de afaceri locali. Aceştia erau nemultumiţi de faptul că realizatoarea a citat în cadrul unei emisiuni un ziar local care scria despre scandalurile de corupţie în care oamenii de afaceri sunt implicaţi. 

Ziarista a primit de-a lungul anului 2003 sancţiuni repetate pe care la rândul ei le-a contestat. Una dintre acestea a fost declanşată de o emisiune la care trebuia să aibă ca invitaţi liderii alianţei PD-PNL. Conducerea postului a obiectat, argumentând că postul public de televiziune nu face politică. În consecinţă, realizatoarea a anunţat invitaţii să nu mai vină. Liderii PD au afirmat ulterior într-o conferinţă de presă că au fost cenzuraţi de postul public local de televiziune, iar jurnalista a fost sancţionată de conducerea postului. 

Pe 9 decembrie, în timp ce se afla în secretariatul biroului directorului TVR Timişoara după o renegociere a contractului de muncă, între directorul Constantin Mărăscu şi Brînduşa Armanca a avut loc o altercaţie. Brînduşa Armanca susţine că ar fi fost lovită de Constantin Mărăscu. Pentru faptul că a dezvăluit presei acest incident şi a criticat public persoane din postul TVR Timişoara, conducerea Societăţii Române de Televiziune a hotărât prin decizia 6 din 7 ianuarie 2004 să-i desfacă disciplinar contractul de muncă, conform art. 264, alin. 1, lit. f) şi art. 61 alin.1, lit. a) din Codul Muncii. Motivaţia deciziei este încălcarea de către Armanca a mai multor prevederi din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a SRTV cât şi din Statutul Ziaristului de Televiziune. Acestea interzic salariaţilor SRTV să facă publice opinii negative referitoare la organizarea şi funcţionarea serviciului public de televiziune (R.O.F. - cap.V.7.pct.9; S.Z.T. – art. 10, art. 26). Un alt articol din R.O.F. invocat de conducerea SRTV pentru desfacerea contractului de muncă stipulează că “sunt considerate fapte deosebit de grave, care pot conduce la concedierea imediată a salariatului exprimarea publică, indiferent de mijloace, a unor opinii critice la adresa serviciului public de televiziune…” (Cap.V.8.pct.5). 

Considerăm că toate prevederile Regulamentului de Organizare şi Funcţionare şi ale Statutului Ziaristului de Televiziune al SRTV care limitează dreptul de a exprima opinii critice la adresa postului public de televiziune sunt abuzive şi contravin interesului public. Aceste articole nu ţin cont de faptul că SRTV este o instituţie publică şi, în consecinţă, dreptul la liberă exprimare al angajaţilor televiziunii ar trebui să primeze atunci când în discuţie sunt chestiuni de interes public.

Săptămânalul prahovean cu profil sportiv Fair Play a publicat în ediţia din 24 noiembrie mai multe articole care condamnau aranjamentul de la meciul de fotbal dintre Petrolul Ploieşti şi Gloria Bistriţa. Deranjaţi de aceste articole, reprezentanţii S.N. Petrom S.A. (societate care finanţează şi echipa de fotbal Petrolul Ploieşti) au decis să blocheze contractele de publicitate pe care publicaţia Fair Play le avea cu mai multe societăţi aparţinând companiei S.N. Petrom S.A.. Drept urmare, publicaţia s-a trezit brusc fără surse de finanţare, având de recuperat peste 200 de milioane de lei din respectivele contracte de publicitate. 

5. Procese

5.1. Condamnări

(exemple)

Cosmin Pigui, jurnalist la săptămânalul Impact în Gorj, a fost condamnat în februarie 2003 pentru săvârşirea infracţiunii de insultă, fiind obligat să plătească 2 milioane de lei amendă penală, precum şi 2 milioane de lei daune morale părţilor vătămate, primarul localităţii Pestişani, Dumitru Tabacu, şi soţia acestuia, Angela Tabacu. Plângerea a urmat unui articol publicat de jurnalist în săptămânalul Impact în Gorj, ediţia 26 sept. – 2 oct. 2002, intitulat “Din isprăvile lui Mălai-Mare sau cum prosteşte primarul Dumitru Tabacu o comună întreagă”. Primarul Tabacu s-a considerat insultat de folosirea expresiei “Mălai Mare” la adresa sa, iar soţia acestuia de expresia “Coana Chiriţa”.  Instanţa a hotărât că aceste afirmaţii au adus atingere demnităţii şi reputaţiei acestora, sancţionându-l pe jurnalist cu amendă penală şi achitarea de daune morale părţilor vătămate. Recursul introdus de jurnalist a fost respins de Tribunalul Gorj, sentinţa fiind definitivă. 

Procesul Christian Mititelu vs Ion Cristoiu este legat de scandalul “Firul roşu” apărut în primăvara anului 2000. În numărul 2193 al ziarului Azi din 17 martie 2000, au apărut mai multe articole legate de acest subiect. Christian Mititelu, directorul Direcţiei române a BBC, a formulat plângerea sa pe baza afirmaţiilor apărute în două articole: “Christian Mititelu, denunţat ca securist”, semnat Marius Josef, şi “Lături electorale”, semnat Ion Cristoiu.  

Tribunalul Bucuresti l-a condamnat în luna aprilie pe Ion Cristoiu la plata a 250.000.000 de lei daune morale către Christian Mititelu. Procesul este în prezent pe rol la Curtea de Apel Bucureşti.

Dan Bălăşescu, redactorul şef adjunct al cotidianului Gazeta de Sud, a fost condamnat la începutul anului într-un proces penal pornit de la plângerea prefectului de Olt, Marin Diaconescu, la 7.000.000 de lei amendă penală şi 600.000.000 de lei despăgubiri morale în solidar cu S.C. MEDIA SUD EUROPA SA pentru calomnie şi insultă. Mai mult, deşi prefectul a solicitat în faţa instanţei daune morale de 100.000.000 de lei ziaristului, în solidar cu partea responsabilă civilmente, judecătorii, prin exces de zel, I-au obligat la plata a 600.000.000 de lei despăgubiri morale. Sentinţa este definitivă.

Judecătoria Călăraşi l-a condamnat prin sentinţa penală nr. 641/03.11.2003 pe ziaristul Silviu Alupei, în solidar cu cotidianul România liberă, la plata a 10 milioane de lei amendă penală şi la 300 de milioane de lei daune morale pentru calomnie. Plângerea a fost depusă de Elena Lavric, procuroare la Parchetul de pe lângă Tribunalul Neamţ în urma unor articole semnate de Silviu Alupei în România liberă în luna februarie. Articolele dezvăluiau abuzurile procuroarei, abuzuri confirmate şi de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bacău, de Parchetul Neamţ şi de un comunicat al Curţii Supreme de Justiţie.  

Tot în baza celor două articole 205 şi 206 din Codul Penal privind insulta şi calomnia, senatorul PSD Viorel Matei cere despăgubiri de 2,7 miliarde de lei din partea jurnalistelor Lia Lucia Epure (director al publicaţiilor Ziua de Vest şi Focus Vest) şi Mariana Dineica (Focus Vest). Motivul: publicarea unor anchete referitoare la afacerile senatorului PSD, semnate de către cele două jurnaliste. În luna septembrie, Tribunalul Sânnicolau Mare le-a condamnat pe cele două ziariste la câte 5 milioane amendă penală şi la plata, în solidar cu editorul publicaţiilor, a 500 de milioane de lei daune morale. Sentinţa a fost atacată în instanţă, urmând recursul. 

Liliana Sime, ziaristă la săptămânalul Bihoreanul, a fost condamnată prin sentinţa Judecătoriei Alba din 18 septembrie la plata unei amenzi penale de 10 milioane de lei pentru săvârşirea infracţiunilor de insultă şi calomnie şi la plata, în solidar cu SC Publimedia International SA, a 20 de milioane de lei daune morale către fostul judecator Traian Muntean. Prin aceeaşi sentinţă, instanţa obliga ziarul Bihoreanul să publice pe prima pagina conţinutul hotărârii judecătoreşti. Liliana Sime a fost condamnată pentru articolul “Sub mâna judecătorului” apărut în ediţia din 10 ianuarie 2002, articol în care îl acuza pe fostul judecător Traian Muntean de săvârşirea unor acte de corupţie. Recursul înaintat de ziaristă a fost respins de Tribunalul Alba, sentinţa Judecătoriei rămânând astfel definitivă. Traian Munteanu este în prezent judecat pentru acte de corupţie.
5.2. Procese câştigate

(exemple)

Răzvan Savaliuc, jurnalist la cotidianul Ziua, a fost condamnat, în anul 2001, de Judecătoria Târgovişte la o amendă penală de 5 milioane de lei pentru calomnie şi la plata a 50 de milioane de lei daune morale către Corneliu Vadim Tudor. Sentinţa s-a pronunţat fără citarea lui Savaliuc, în condiţiile în care plângerea prealabilă nu era semnată de Vadim, ci de un avocat care era vizat în articolele incriminate. Tribunalul Sibiu a respins, în anul 2002, recursul înaintat de ziarist, sentinţa rămânând definitivă.

Ulterior, în urma contestaţiei în anulare formulată la Tribunalul Sibiu, s-a admis contestaţia, cele două sentinţe anterioare fiind casate. La rejudecare, Judecătoria Sibiu a încetat procesul penal, admiţând că plângerea nu aparţine părţii vătămate.

Răzvan Savaliuc a dat în judecată statul român, solicitând despăgubiri civile de 1 miliard de lei pentru prejudiciile cauzate prin eroarea judiciară.

Tribunalul Bucureşti l-a obligat, în anul 2001, pe ziaristul Răzvan Savaliuc, în solidar cu trustul de presă OMEGA PRESS (editorul cotidianului Ziua) la plata a 1,5 miliarde de lei daune morale către fostul gen. de Miliţie Iulian Medrea (art.998 din Codul Civil). Reclamantul a invocat prejudiciile care i s-au adus prin citarea în Ziua, a unui autodenunţ al omului de afaceri Maricel Păcurariu împotriva unor consilieri prezidenţiali şi a gen. Medrea. Procesul s-a desfăşurat fără citarea părţilor. În aprilie 2003, Curtea de Apel Alba Iulia a admis apelul lui Savaliuc şi a respins acţiunea gen. Medrea. 

Jurnalistul Sabin Cercel, de la cotidianul Ziua de Vest, şi Marius Bulea, de la Jurnalul Bănăţean, au fost daţi în judecată de fostul judecător Viorel Stan din Reşiţa. Lezat de un articol în care apăreau iniţialele V.S. legate de un judecător care a schimbat ilegal valută, articol semnat de cei doi jurnalişti, judecătorul le-a cerut acestora despăgubiri de un miliard de lei. Verdictul a fost favorabil jurnaliştilor, întrucât partea vatamată nu a putut demonstra că iniţialele îi aparţin.

Jurnalistului Mălin Bot, de la cotidianul Ziua de Vest, i-au fost făcute două plângeri penale în urma publicării unor articole bazate, potrivit jurnalistului, pe declaraţii şi documente oficiale.

Unul dintre reclamaţi a fost Romulus Homoc. Despre acesta, jurnalistul a afirmat, citând doi reprezentanţi ai Baroului Timiş, că este un avocat clandestin. Considerându-se insultat şi calomniat de declaraţie, avocatul a cerut despăgubiri de 100 de milioane de lei din partea jurnalistului. Declaraţiile avocaţilor din Barou s-au confirmat însă ulterior. Homoc a fost găsit vinovat de către Parchet de exercitarea fără drept a profesiei. El nu a fost trimis în judecată considerându-se că fapta sa nu prezintă pericol public. Avocatul clandestin a continuat să–şi practice profesia în favoarea lui Constantin Macoviciuc, un cămătar local, potrivit presei. Acesta din urmă, după mai multe articole semnate de Malin Bot şi publicate în Ziua de Vest, l-a dat în judecată pe jurnalist pentru insultă şi calomine şi a cerut despăgubiri de 500 de milioane de lei din partea ziaristului şi de 5 miliarde într-o plângere îndreptată împotriva ziarului. 

Instanţa a dat câştig de cauză jurnalistului Mălin Bot care a fost achitat, împreună cu redacţia Ziua de Vest.

5.3. Plângeri înaintate la CEDO

(exemple)

Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti a condamnat-o pe ziarista Stela Ştefan de la cotidianul România liberă, în solidar cu S.C. “R” S.A., la plata a 25 de milioane de lei daune morale (art.998-999 din Codul Civil) către Gh. Pârşoagă. Obiectul plângerii l-au constituit unele afirmaţii făcute de ziaristă în articolul “Se fură arta – Patrimoniul Naţional Cultural – neglijat cu bună ştiinţă de oamenii politici”, publicat în România liberă din 21.02.2002. Gh. Pârşoagă era acuzat în articol că face trafic cu opere de artă şi că a cumpărat obiecte de artă furate, fapt confirmat şi de o acţiune a Poliţiei care i-a confiscat lui Pârşoagă respectivele obiecte. Tribunalul Bucureşti a respins recursul formulat de ziaristă şi a menţinut sentinţa dată de Judecătoria Sectorului 1. Ziarista a înaintat dosarul la Curtea Europeană a Drepturilor Omului.

Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti l-a condamnat pe Andrei Antica, jurnalist la România liberă, în solidar cu S.C. “R” S.A., la plata a 100 de milioane de lei daune morale (art.998-999-1000 din Codul Civil) către Robert Deutsch, implicat în afacerea “Megapower”. Articolul incriminat s-a intitulat ”MEGAPOWER – De frica autorităţilor române, Robert Deutsch şi-a vândut palatul de la Breaza” şi a fost publicat în anul 1999 sub semnătura lui Andrei Antică. În articol, Robert Deutsch era acuzat că a “jegmănit” peste 20 de milioane de dolari din fondurile firmei “Megapower”, cumpărând un teren şi construindu-şi o vilă din fondurile respective. Tribunalul Bucureşti a respins recursul ziaristului, menţinând sentinţa Judecătoriei Sectorului 1 prin decizia 213 din 12 februarie 2003. Avocata jurnalistului a înaintat dosarul la Curtea Europeană a Drepturilor Omului.

Petre Mihai Băcanu, director al cotidianului România liberă, a fost condamnat, în luna septembrie, de Tribunalul Bucureşti la 5 milioane de lei amendă penală pentru calomnie şi la plata a 50.000.000 lei daune morale împreună cu partea responsabilă civilmente, S.C. “R” S.A. Procesul a fost intentat de preşedintele Senatului, Nicolae Văcăroiu în urma apariţiei la sfârşitul anului 2001 a două articole referitoare la sumele primite de senatorul PSD de la Sorin Ovidiu Vântu în calitatea sa de preşedinte al Băncii de Investiţii şi Dezvoltare. Sentinţa a fost pronunţată la recursul înaintat de Văcăroiu, după ce Judecătoria Sectorului 1 dăduse iniţial câştig de cauză ziaristului. 

Într-un alt proces implicând aceleaşi părţi, şi tot în luna septembrie, Tribunalul Bucureşti l-a condamnat pe P.M. Băcanu la plata a 20.000.000 lei amendă penală pentru calomnie şi 70.000.000 lei daune morale către Nicolae Văcăroiu, pentru mai multe articole publicate de România liberă în 2002. Articolele incriminate îl acuzau pe Nicolae Văcăroiu că a primit bani de la Banca de Investiţii şi Dezvoltare chiar şi după ce a încetat să mai exercite funcţia de preşedinte al acestei bănci. În primă instanţă, Judecătoria Sectorului 1 îl condamnase pe ziarist la plata unei amenzi administrative de 3 milioane de lei.  

P.M. Băcanu va înainta ambele cazuri la CEDO.

5.4. Jurisprudenţa europeană în România

(exemple)

Judecătorii Gh. Ciulacu, Elena Maier şi Carmen Popa de la Tribunalul Sibiu au afirmat în cadrul unui proces intentat ziaristului Silviu Alupei de la România liberă de către Marin Ciulei că deşi legislaţia europeană ”poate părea mai atrăgătoare din punctul de vedere al ziaristului, acesta trebuie să se supună rigorilor codului penal român”. Ziaristul a fost condamnat, în solidar cu S.C. “R” S.A. la plata a 40 de milioane de lei daune morale şi la achitarea cheltuielilor de judecată, în valoare de peste 17 milioane de lei.(
Judecătoria Galaţi a dat sentinţă favorabilă jurnalistului Sorin Ţiţei, corespondent local al cotidianului Adevărul, în procesul care i-a fost intentat de Benone Puşcă pentru publicarea unui articol intitulat “O serie de activişti PCR gălăţeni au devenit revoluţionari cu acte în regulă”. Benone Puşcă a fost secretar PCR al Comitetului Judeţean Galaţi. Cazul este notabil prin motivaţia sentinţei, judecătoarea Ioana Singh invocând jurisprudenţa europeană.

6. Presiuni politice asupra presei

În judeţul Constanţa, primarul Constanţei, Radu Mazăre, împreună cu prefectul, Gheorghe Martin, deţin un control aproape total al presei locale. Mai mult, prin firma Conpress deţinută de un apropiat al lui Radu Mazăre, controlează distribuţia presei în mai multe judeţe din sud-estul ţării. Singurul ziar constănţean care a avut curajul să scrie despre afacerile primarului Mazăre a fost cotidianul Jurnalul de Constanţa. Drept urmare, în 24 decembrie 2000, la doar câteva săptămâni de la prima apariţie, Jurnalul de Constanţa a fost scos din reţeaua de distribuţie Conpress în urma publicării unor dezvăluiri despre afacerile lui Radu Mazăre. Până în aprilie 2003, Jurnalul de Constanţa şi-a rezolvat parţial problema distribuirii, fiind vândut împreună cu Jurnalul Naţional, deşi au fost situaţii când şi Jurnalul Naţional a fost de negăsit pe piaţa constănţeană. Mulţi agenţi economici privaţi se tem să-şi facă publicitate în acest ziar, temându-se de reacţia autorităţilor locale. Redacţia Jurnalul de Constanţa a primit vizite ale instituţiilor controlate de autorităţile locale. Corpul de Control al Primăriei a controlat taxa de publicitate, iar ziarul a fost amendat pe motiv că nu are afişat programul pe uşă. 

Presiunea reprezentanţilor autorităţilor se îndreaptă şi către alte instituţii de media constănţene. Jurnalul de Constanţa a publicat un articol care dezvăluia că fratele prefectului Martin este bigam, fapt confirmat şi de o hotărâre a justiţiei. Ca urmare, postul de radio SKY a decis să nu mai menţioneze cotidianul Jurnalul de Constanţa în emisiunile Revista presei şi să nu mai difuzeze publicitatea pe care cotidianul menţionat o avea la postul de radio SKY. 

Deţinător al postului de televiziune Realitatea de Constanţa, prefectul Martin şi-a înfiinţat un ziar, Noua Realitate, şi a încercat să aducă în noua redacţie ziarişti de la Jurnalul de Constanţa, exercitând diverse presiuni. Betty Fripis, semnatara materialului referitor la bigamia fratelui prefectului, a fost şantajată pentru a veni în redacţia cotidianului nou înfiinţat. Ei i s-a spus că va scăpa de procesul de calomnie care i-a fost intentat de prefect dacă va face parte din redacţia ziarului Noua Realitate. Ziarista a refuzat propunerea şi este momentan parte acuzată în procesul în care Ghe. Martin solicită despăgubiri morale din partea ziaristei şi a publicaţiei Jurnalul de Constanţa în valoare de un miliard de lei. Alţi trei ziarişti din redacţia aceluiaşi ziar au procese cu primarul Mazăre.

În 27-28 februarie, toate sediile publicaţiilor locale din judeţul Gorj (Adevărul de Gorj, Informaţia Gorjului, Gorjeanul, Impact în Gorj, Opinia, Timpul şi Obiectiv gorjean) au primit vizita inspectorilor de la Garda Financiară şi de la Departamentul de Finanţe Gorj. Aceşti inspectori nu au verificat numai rapoartele financiare ale acestor publicaţii, dar au cerut şi au primit copii ale contractelor de publicitate, distribuţie, tipărire şi abonament. Controalele au avut loc la numai 2 zile după ce Nicolae Mischie, lider local al PSD şi preşedintele Consiliului judeţean Gorj, a afirmat în timpul unei conferinţe de presă că "anumite companii locale finanţează presa pentru a denigra PSD-ul şi a mă ataca pe mine" şi că "trebuie luate măsuri".

Tot Nicolae Mischie, preşedintele CJ Gorj, i-a acuzat pe ziariştii gorjeni, în luna noiembrie, că “deşi primesc bani de la instituţiile conduse de PSD, îşi permit, totuşi, să dezinformeze locuitorii judeţului cu tot felul de aberaţii. Este normal să fie monitorizaţi, pentru că a lua bani şi, totodată, a ponegri membrii partidului din aceste instituţii reprezintă o faptă reprobabilă”.

Afirmaţiile lui Mischie fac parte dintr-un drept la replică transmis de preşedintele CJ Gorj în urma solicitării Colegiului Jurnaliştilor Gorjeni de a publica lista ziariştilor care ar fi primit bani publici de la Mischie. De fapt, banii la care face referire Mischie reprezintă contravaloarea sumelor încasate de 17 instituţii de presă gorjene, în urma acordului semnat cu Prefectura pentru mediatizarea Referendumului privind modificarea Constituţiei.

De asemenea, Colegiul Jurnaliştilor Gorjeni a solicitat instituţiilor abilitate să se autosesizeze în legătură cu actul de corupţie făcut public de afirmaţia lui Mischie, “am dat bani ziariştilor pentru a scrie corect”.

Consiliul local Focşani a aprobat, la sfârşitul lunii octombrie, înfiinţarea unei reţele locale de difuzare a presei în municipiu, restrângând activitatea RODIPET cu mai mult de jumătate de puncte în favoarea firmei SC Trinec Serv SRL, societate care editează Monitorul de Vrancea şi Milcovul. Consiliul local refuză de peste 18 luni cererile cotidianului Ziarul de Vrancea privind amplasarea unor puncte de difuzare în Focşani.

În cursul anului 2002, deputatul PSD Iulian Ţocu l-a ameninţat pe Petru Frăsilă, patronul postului de televiziune Tele M din judeţul Neamţ, că va "distruge" postul de televiziune. Ameninţările au venit după ce acest post a prezentat mai multe cazuri de corupţie în care erau implicaţi apropiaţi ai lui Iulian Ţocu. Folosindu-şi influenţa politică, deputatul şi-a dus la îndeplinire ameninţările, reuşind să convingă companiile de publicitate care colaborau cu Tele M să anuleze contractele de publicitate încheiate cu postul de televiziune al lui Petru Frăsilă. Iulian Ţocu l-a trimis pe şeful Administratiei  Financiare locale (care este şi unul dintre consultanţii săi) să inspecteze situaţia financiară a Tele M. Profitând de starea economică proastă a postului de televiziune, Ţocu a reuşit să devină acţionar majoritar la Tele M în octombrie 2002. Mai mult, a ocupat în mod abuziv postul de radio patronat de Petru Frăsilă, Radio M Plus, şi şi-a însuşit, în mod ilegal, echipamentele radio şi video în valoare de mii de euro. P. Frăsilă a deschis un proces împotriva deputatului, proces derulat pe parcursul anului 2003, şi a inaintat o plângere la Curtea Europeană a Drepturilor Omului. 

De semnalat este şi situaţia întâlnită la posturile publice de radio, unde directorul general Dragoş Şeuleanu este acuzat că influenţează şi controlează politica editorială a postului, în special jurnalul de la ora 7.00 al Radio România Actualităţi. “Atmosfera de la Radio România este grav deteriorată. Una dintre <performanţele> actualului management este această degradare de climat: suspiciune, încordare, spaimă. (…) Foarte multe dintre ediţiile Jurnalului de 7.00 îl au ca autor exclusiv pe domnul Şeuleanu! (…) Subiectele sunt dictate de domnul Şeuleanu”. Am citat din Rodica Madoşa, fost redactor de la Radio România Actualităţi (interviu în Evenimentul Zilei, 17 august 2003). 

Conform unor informaţii provenite din interiorul instituţiei, redactorilor de la postul Radio Bucureşti li s-a comunicat că «politica postului nu permite transmiterea de ştiri politice». Conform aceloraşi surse, ştirile politice sunt făcute doar la comandă, iar jurnaliştilor li se indică cu cine să facă interviuri. În perioada în care taxa radio-tv constituia una dintre principalele teme în presa română, redactorilor posturilor publice de radio li s-a comandat să prezinte favorabil, în buletinele de ştiri, această taxă. Independenţa posturilor publice locale de radio a fost afectată şi prin introducerea în 2002 a obligativităţii de a prelua integral buletinul de ştiri de la ora 07.00 realizat de Radio România Actualităţi.

Un caz aparte îl constituie cel al secţiei române a postului BBC. La începutul lunii noiembrie, conducerea acestei secţii a hotărât să renunţe la serviciile lui Traian Răzvan Ungureanu, una dintre cele mai recunoscute voci ale postului.  Decizia a fost motivată de nepromovarea de către jurnalist a unor teste de aptitudini, printre care susţinerea unor probe de voce şi un interviu. Amintim că T.R. Ungureanu lucreaza de 14 ani în redacţia BBC Londra şi era perceput în România ca una dintre vocile cele mai reprezentative pentru spiritul profesionalismului BBC. Demiterea jurnalistului a determinat şapte alţi jurnalişti ai postului BBC să demisioneze în spirit de solidaritate cu T.R. Ungureanu. Nicu Teodorescu a plecat primul, înainte de declanşarea scandalului, dar din aceleaşi motive cu cei care au urmat : Adelina Rădulescu, Ciprian Bălţoiu, Marilena Stancu, Gelu Trandafir, Ovidiu Şimonca, Alexandru Hâncu. Situaţia aceasta a stârnit şi o puternică reacţie de susţinere din partea unor jurnalişti de marcă şi din partea unor organizaţii profesionale (Convenţia Organizaţiilor de Media – 33 de organizaţii). Atât jurnaliştii demisionari, cât şi alte voci din media consideră ca demiterea lui T.R. Ungureanu este preţul plătit de BBC pentru a rămâne pe piaţa radio din România. Anterior demiterii, două posturi radio bucureştene renunţaseră să mai retransmită programele de ştiri BBC “din raţiuni comerciale”, existând semnale că şi alte posturi locale din ţară intenţionau să facă acelaşi lucru. 

Intenţia partidului de guvernământ de a controla media a devenit foarte clară şi din alianţele politice încheiate. În luna iulie, Partidul Umanist Român a decis să părăsească coaliţia de guvernământ. Preşedintele PUR, Dan Voiculescu, este unul dintre cei mai importanţi oameni de afaceri din România şi deţine un important trust de media. Într-o declaraţie de presă ce a urmat ieşirii PUR-ului din coaliţia de guvernământ, PSD a declarat public că avea nevoie de PUR pentru imperiul său media: “Când a fost semnat acordul de cooperare între PUR şi PSD, un rol important a avut faptul că Dl. Voiculescu deţinea postul de televiziune Antena1 şi cotidianul Jurnalul Naţional…”.
Dan Matei Agathon, Ministrul Turismului (în acea perioadă) şi vice-preşedinte al PSD, a ameninţat-o în data de 3 mai pe ziarista Sânziana Ionescu de la cotidianul naţional Adevărul într-o convorbire telefonică: “Bună seara, Sânziana! Noi doi cred că avem o problemă. Te potoleşti sau e nevoie să vorbesc cu Cristian Tudor Popescu? Vrei să retrag publicitatea din ziarul vostru? Nu e prima oara când mi-o tragi! Şi eu nu sunt masochist! Altă dată când vrei să mai scrii de mine, să mă anunţi şi pe mine. Că pot să o fac şi altfel, să ştii!". Ulterior, Dan Matei Agathon şi-a cerut scuze pentru aceste afirmaţii.

Conducerea PSD a afirmat că va condiţiona organizarea briefing-urilor cu presa de natura întrebărilor adresate de jurnalisti. Acestea trebuie să fie legate de temele lansate de conducerea partidului, nicidecum de alte probleme. Bogdan Niculescu Duvăz, purtătorul de cuvânt al PSD, a sintetizat noua viziune PSD: “Urmează să vă propun o variantă în care să reluăm aceste briefing-uri de luni. Dar să ne reducem la chestiunile legate de Delegaţia Permanentă. Să nu se mai întâmple ca până acum când, în loc să vorbesc despre Delegaţia Permanentă, eu răspund la acuzaţiile din ziare”.

Vicepreşedintele PSD, Şerban Mihăilescu, s-a declarat dezamăgit de faptul că mass media nu prezintă şi realizările pozitive din ţară, declarând: “Am o problemă cu televiziunea. Eu nu îmi aduc aminte în ultimii ani, ca vreun telejurnal, pe toate posturile, să fi prezentat una din nenumăratele chestiuni bune care s-au întâmplat în Municipiul Sibiu”.

Preşedintele Ion Iliescu i-a îndemnat la Arad, pe reprezentanţii mass media să înveţe să mai scrie şi despre exemple de reuşită, nu doar despre “fleacuri, mizerii şi fenomene marginale din societate”. "Învăţaţi-vă să mai scrieţi şi de oameni buni, capabili, care reprezintă exemple de reuşită. Nu vă ocupaţi numai de tot felul de fleacuri, de mizerii şi de fenomene marginale din societatea românească (…) Vă rog, presa română, faceţi opere de educaţie", le-a spus Ion Iliescu jurnaliştilor. Şeful statului a precizat că americanii au prosperat deoarece au avut următoarea filozofie: a extrapolării exemplelor de succes - "succes story".

PSD a acţionat în instanţă cotidianul Naţional după ce acesta a publicat un material în care se afirma posibilitatea existenţei unei înţelegeri secrete între Adrian Năstase şi Corneliu Vadim Tudor. Articolul s-a intitulat “Vadim Tudor confirmă la TVR întrevederea cu Năstase” şi a fost publicat pe data de 5 decembrie. Deşi ziarul a publicat integral în paginile sale un drept la replică al PSD, partidul a hotărât să acţioneze ziarul în instanţă. Mai mult, PSD a invocat publicarea dreptului la replică de către ziarul Naţional ca o “recunoaştere implicită a ziariştilor că au greşit”.

La începutul lunii decembrie, PSD a cerut conducerii TVR să “examineze şi (…) să ceară scuze telespectatorilor pentru maniera de băşcălie în care a fost reflectată, în cadrul emisiunii dlui Stelian Tănase, Ziua Naţională a României”. Partidul de guvernământ s-a arătat nemulţumit de felul în care a fost realizată emisiunea Maşina de tocat din seara de 2 decembrie, în special de invitaţii prezenţi în emisiune, Adrian Cioroianu şi Horia Roman Patapievici, consideraţi a fi de către PSD, “oameni de dreapta”.

Ultimele două ediţii din 2003 ale emisiunii  Maşina de tocat  a TVR au fost anulate de conducerea TVR. Emisiunile aveau ca subiect Revoluţia din 1989 şi îi aveau ca invitaţi pe Constantin Ticu Dumitrescu şi pe Ion Caramitru, ambii vicepreşedinţi ai PNŢ-CD. Directorul general al TVR a motivat această decizie prin faptul că “este normal ca în zilele de 22 şi 23 decembrie să fie date filme documentare despre Revoluţie”.

Contractul lui Stelian Tănase cu TVR a expirat la sfârsitul anului 2003 şi nu a mai fost reînnoit. Explicaţia conducerii televiziunii publice a fost aceea ca emisiunea nu a atins cotele de audienţă aşteptate.

Liviu Antonesei s-a retras de la conducerea revistei ieşene de cultură Timpul în urma presiunilor la care a fost supus din partea autorităţilor locale. Revista Timpul, după ce a fost finanţată din diverse surse private până în anul 2001, a solicitat finanţări din partea Consiliului Local Iaşi începând cu anul 2002. Subvenţia primită a fost de 120 de milioane de lei pentru un an. Liviu Antonesei preluase, la începutul lui 2003, şi funcţia de redactor-şef la cotidianul Lumea Ieşeanului, unde s-a exprimat adeseori critic la adresa autorităţilor locale. În urma acestor articole, au început să vină şi ameninţările din partea primarului şi a altor funcţionari, majoritatea legate de finanţarea revistei Timpul. Pentru a nu pune în pericol finanţarea acestei reviste, Liviu Antonesei a demisionat pe 15 septembrie de la direcţia publicaţiei Timpul şi din preşedinţia Fundaţiei Culturale Timpul, păstrându-şi funcţiile deţinute la cotidianul Lumea Ieşeanului.
7. Libertatea de exprimare artistică

Trupa rock Luna Amară a fost dată jos de pe scenă în timpul unui concert susţinut la Cluj în cadrul festivalului “Zilele Europei” în data de 9 mai. Organizatorul festivalului, Fundaţia Culturală “Armonia”, a fost deranjat de faptul că, în timpul concertului, unul din membrii formaţiei a spus: “România mai are mult până să intre în Europa”.

Aceeaşi trupă a avut probleme pe 1 decembrie, la Alba Iulia, în timpul unui concert organizat de ziua naţională a României. Organizatorii au refuzat să-i mai plătească pe membrii trupei Luna Amară pentru prestaţia lor pentru că au adresat publicului întrebarea: “Iubiţi România? Dacă mâine aţi putea să plecaţi din România, câţi dintre voi aţi face asta?”.

Luna Amară este este o trupă cunoscută pentru conţinutul protestatar al mesajelor sale.

Consiliul Naţional al Audiovizualului a amendat în luna martie posturile de televiziune Prima TV, Atomic, MTV şi Tele7 ABC cu câte 50 de milioane de lei pentru că au difuzat clipurile “Bad joke” al trupei Paraziţii şi “Zi de zi” al trupei La Familia. Ulterior, mai multe televiziuni au refuzat să difuzeze un alt clip al trupei Paraziţii, “Necomercial”, chiar şi în varianta cenzurată, temându-se de noi amenzi din partea CNA.

Autorităţile locale din judeţul Braşov au oprit în luna septembrie filmările la producţia internaţionala Dallas, sub motivul că echipa de filmare a amplasat gunoaie într-o rezervaţie naturală de bazalt. Garda de Mediu Braşov şi Parchetul de pe lângă Tribunalul Braşov au declanşat o anchetă  şi au oprit filmările din cariera de scorie bazaltică de la Racoş. Subiectul filmului este însă cel care a deranjat cel mai tare autorităţile – acţiunea filmului are loc într-o groapă de gunoi în care locuieşte o comunitate multietnică (romi, unguri, români) foarte săracă. Primul ministru, Adrian Năstase, a criticat în cadrul unei videoconferinţe din 19 septembrie producătorii filmului, considerând că aceştia au adus gunoaiele “pentru a arăta felul în care se prezintă peisajele româneşti… Şi aici eu cred că este şi vina Poliţiei, a autorităţilor locale, a celor care nu iau măsuri să le toarne gunoaiele astea în casă producătorilor respectivi, să le ia să le ducă la ei acasă, să le pună în curte la ei. Avem uneori o toleranţă mult prea mare faţă de acţiuni de acest gen, iresponsabile şi pe urmă ne mirăm că apar filme în străinătate cu România numai în acest fel, iar noi îi lăsăm să-şi bată joc la noi în ţară de imaginea unei ţări care face eforturi totuşi de a ieşi dintr-o zonă de sărăcie şi de probleme”. Ca urmare a acestei declaraţii disponibilitatea autorităţilor locale de a debloca situaţia de pe platourile de filmare a scăzut. Producatorii filmului au mutat platourile de filmare în Ungaria.

CAPITOLUL II

LEGISLAŢIE

1. Convenţia Europeană a Drepturilor Omului – Articolul 10

Articolul 10 - Libertatea de exprimare

1. Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde libertatea de opinie şi libertatea de a primi sau de a comunica informaţii ori idei fără amestecul autorităţilor publice şi fără a ţine seama de frontiere. Prezentul articol nu împiedica statele să supună societăţile de radiodifuziune, de cinematografie sau de televiziune unui regim de autorizare. 

2. Exercitarea acestor libertăţi ce comportă îndatoriri şi responsabilitati, poate fi supusă unor formalităţi, condiţii, restrângeri sau sancţiuni prevăzute de lege, care constituie măsuri necesare, într-o societate democratică, pentru securitatea naţională, integritatea teritorială sau siguranţa publică, apărarea ordinii şi prevenirea infracţiunilor, protecţia sănătăţii sau a moralei, protecţia reputaţiei sau a drepturilor altora, pentru a împiedica divulgarea de informaţii confidenţiale sau pentru a garanta autoritatea şi imparţialitatea puterii judecătoreşti.
Convenţia Europeană a Drepturilor Omului a fost ratificată de România prin Legea nr. 30/1994, publicată în Monitorul Oficial nr. 135 din 31.05.1994 şi a intrat în vigoare la 20 iunie 1994 (data depunerii instrumentului de ratificare, potrivit articolului 59 paragraful 3 din Conventie). 

Articolul 11 din Constituţia României, referitor la dreptul intern şi dreptul internaţional, statuează:

(1) Statul român se obligă să îndeplinească întocmai şi cu bună credinţă obligaţiile ce-i revin din tratatele la care este parte.

(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern.
Aşadar, considerăm că toate prevederile legislative care reglementează libertatea de exprimare sau care pot fi în relaţie cu aceasta trebuie să fie elaborate şi aplicate în conformitate cu articolul 10  al Convenţiei Europene a Drepturilor Omului şi jurisprudenţa ce derivă din acesta.

2. Constituţia

Noua Constituţie a României, ce a fost votată prin Referendum în octombrie 2003, nu modifică Articolul 30, referitor la libertatea de exprimare. Articolul 31 (Dreptul la informaţie) suferă o modificare minoră. Iată mai jos câteva comentarii asupra acestor 2 articole. 

<<Dreptul la libera exprimare este reglementat de Constituţie în două articole diferite, şi anume “Libertatea de Exprimare” (Articolul 30) şi “Dreptul la informaţie” (Articolul 31).


Articolul 30 tratează libertatea de exprimare. Exercitarea acestui drept este garantată în paragrafele 1-4:

(1) “Libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a creaţiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public sunt inviolabile.

(2) Cenzura de orice fel este interzisă.

(3) Libertatea presei implică şi libertatea de a înfiinţa publicaţii.

(4) Nici o publicaţie nu poate fi suprimată.”

Următoarele paragrafe ale Articolului 30 impun restricţii:

(5) “Legea poate impune mijloacelor de comunicare în masă obligaţia de a face publică sursa finanţării.

(6) Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viaţa particulară a persoanei şi nici dreptul la propria imagine.

(7) Sunt interzise de lege defăimarea ţării şi a naţiunii, îndemnul la război de agresiune, la ură naţională, rasială, de clasă sau religioasă, incitarea la discriminare, la separatism teritorial sau la violenţă publică, precum şi manifestările obscene, contrare bunelor moravuri.

(8) Răspunderea civilă pentru informaţia sau pentru creaţia adusă la cunoştinţă publică revine editorului sau realizatorului, autorului, organizatorului manifestării artistice, proprietarului mijlocului de multiplicare, al postului de radio sau de televiziune în condiţiile legii. Delictele de presă se stabilesc prin lege.”

Paragrafele 6, 7 şi 8 ale Articolului 30 impun restricţii severe asupra conţinutului dreptului la libera exprimare. Modalitatea imperativă în care sunt formulate aceste prevederi creează o ierarhie a valorilor şi a restricţiilor asupra exprimării. În consecinţă, instanţelor de judecată le este retrasă posibilitatea aplicării principiului proporţionalităţii şi a balansării valorilor aflate în conflict în cauzele supuse judecăţii. Acest lucru este îngrijorător, având îndeosebi în vedere faptul că ideea de a proteja discursul, în special cel de presă, în numele interesului public, nu face parte încă din cultura legală.


Prin restrângerea dreptului la libera exprimare, fără a se lua în considerare condiţiile în care drepturile pot fi limitate, potrivit testului menţionat anterior, aceste prevederi constituţionale încalcă normele internaţionale cu privire la libertatea de exprimare. De exemplu, Articolul 30 (8) pare să impună răspunderea editorului sau a autorului chiar şi atunci când o afirmaţie defăimătoare a fost numai reprodusă, cum este cazul interviului. În mod evident, nu este rezonabil să se pretindă “cenzurarea” interviurilor de orice afirmaţie posibil defăimătoare. În opinia Curţii Europene, aceasta ar avea un efect descurajator asupra libertăţii de exprimare.


Mai mult, unele din motivele enumerate de paragraful 7 al Articolului 30, de interdicţie a exprimării, în special cel de “defăimare a ţării şi a naţiunii” nu au suport în legislaţia internaţională. Această dispoziţie constituţională încalcă tratatele internaţionale privind drepturile omului, care interzic restricţiile pe baza altor motive decât cele enumerate expres în textele lor (de exemplu, cele care se regăsesc în Articolul 10 (2) al CEDO [Convenţiei Europene a Drepturilor Omului]).>>


În Constituţia României există şi alte îngrădiri cu un caracter general asupra exerciţiului drepturilor şi libertăţilor. Aşa cum a fost modificat, prin noua Constituţie, Articolul 49 (1) prevede: “Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav”. Articolul 49 (2) prevede, referitor la restricţiile permise de primul paragraf, că: “Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu şi fără a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertăţii”.


<<Aceste dispoziţii derogatorii generale depăşesc cu mult restricţiile permise de tratatele internaţionale în materia drepturilor omului. Cu toate că tratatele permit derogări generale, acestea pot fi făcute doar “în caz de război sau de alt pericol public care ameninţă viaţa naţiunii” (Articolul 15 al CEDO). Articolul 4 al PIDCP [Pactului Internaţional privind Drepturile Civile şi Politice] este aproape identic. Este clar că Articolul 49 (1), care permite restrângeri pentru motive ca “desfăşurarea instrucţiei penale” şi “morala publică” oferă Guvenului puteri inacceptabil de mari de interferenţă cu exercitarea drepturilor constituţionale. 

(…)

Recomandări privind Constituţia

· Restricţiile de fond prevăzute de Articolul 30, paragrafele 6 şi 7 din Constituţie trebuie abrogate, întrucât nu sunt conforme cu garanţiile prevăzute de legislaţia internaţională referitoare la libertatea de exprimare;

· Restricţiile prevăzute în Constituţie cu privire la libertatea de exprimare trebuie interpretate în sens restrâns, astfel încât acestea să se aplice numai atunci când sunt prevăzute prin lege, când scopul lor este suficient de important pentru a permite o limitare conformă cu dreptul internaţional, când nu există alte mijloace de realizare a scopului urmărit şi când restricţia este “necesară într-o societate democratică” (iar restricţia poate fi menţinută numai atât timp cât continuă să fie necesară);
· Clauza derogatorie generală din Constituţie prevăzută în Articolul 49 trebuie modificată astfel încât să permită limitarea unor drepturi numai la cazurile în care este ameninţată viaţa naţiunii, aşa cum se prevede în tratatele internaţionale, ca de exemplu în Convenţia Europeană a Drepturilor Omului.>>

3. Codul penal

În acest moment, conform legislaţiei româneşti, toate tipurile de defăimare intră sub incidenţă penală. Codul penal român, adoptat în 1968 în timpul regimului comunist a fost amendat în mod repetat, după 1990, dar numai un număr mic de articole au fost modificate într-o manieră favorabilă libertăţii de exprimare. Statistici ale Ministerului de Justiţie arată că există sute de procese penale pe rol care implică ziarişti, majoritatea acestora fiind daţi în judecată în baza articolelor 205 şi 206, referitoare la calomnie şi insultă.

Mentalitatea (sau cunoştinţele) unui mare număr de judecători, procurori şi avocaţi are, de asemenea, rădăcini în perioada comunistă; procesele împotriva ziariştilor se bazează în principal pe Codul penal. Acest tip de atitudine intră în conflict cu faptul că România este semnatară a Convenţiei Europene a Drepturilor Omului şi a altor tratate internaţionale importante. Consecinţa este aceea că ziariştii sunt judecaţi pe baza Codului penal, chiar dacă jurisprudenţa Curţii Europene primează (conform art.11 alin. 2 şi art. 20 alin 2 din Constituţie) faţă de legislaţia internă.

În mai 2002, Guvernul a emis o Ordonanţă de Urgenţă prin care a amendat unele prevederi din Codul Penal cu privire la libertatea de exprimare. Rezultatul a fost doar o cosmetizare a articolelor 205, 206, şi 239 alin.1, singurul abrogat fiind 238 (ofensa adusă autorităţii). În iunie 2002, un grup de organizaţii neguvernamentale şi publicaţii au emis un protest împotriva OUG nr.58/23 mai 2002. 

Camera Deputaţilor a adoptat OUG fără nici o modificare iar Senatul a operat doar două modificări nesemnificative (micşorarea pedepsei cu închisoarea la articolul 206 – calomnia – şi introducerea alternativei amenzii la articolul 239, alin.1).

Noul proiect de Cod penal ce se află în dezbaterea Parlamentului aduce o serie de modificări salutare (cum ar fi dezincriminarea insultei), dar menţine şi adaugă o serie de prevederi restrictive care impietează asupra dreptului la liberă exprimare şi a dreptului publicului de a fi informat.

Până la încheierea dezbaterilor din Parlament pentru introducerea noului Cod Penal, rămân în vigoare vechiul Cod Penal şi OUG nr.58/23 mai 2002. Prezentăm în continuare conţinutul acestor acte legislative în vigoare şi modul în care ele impietează asupra exercitării dreptului la libera exprimare şi, implicit, asupra dreptului publicului de a fi informat. 

3.1. Insulta

Art. 205 „Atingerea adusă onoarei ori reputaţiei unei persoane prin cuvinte, prin gesturi sau prin orice alte mijloace, ori prin expunerea la batjocură, se pedepseşte cu amendă.

Aceeaşi pedeapsă se aplică şi în cazul când se atribuie unei persoane un defect, boală sau infirmitate care, chiar reale de-ar fi, nu ar trebui relevate.

Acţiunea penală se pune în mişcare la plângerea prealabilă a persoanei vătămate.

Împăcarea părţilor înlătură răspunderea penală.”

Prin Ordonanţa de urgenţă nr.58/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.351 din 27 mai 2002, a fost eliminată pedeapsa cu închisoarea pentru infracţiunea de insultă. Ordonanţa de urgenţă nr.58/2002 nu a fost încă aprobată prin lege de Parlamentul României, dar, în prezent, este in vigoare, conform art.114 alin.4 din Constituţie. 

Potrivit art.63 alin.2 din Codul penal, limita minimă a amenzii penale pentru insultă este de 1.500.000 lei, iar limita maximă este de 100.000.000 lei
.
3.2. Calomnia

Art. 206 „Afirmarea ori imputarea în public, prin orice mijloace, a unei fapte determinate privitoare la o persoană, care, dacă ar fi adevărată, ar expune acea persoană la o sancţiune penală, administrativă sau disciplinară ori dispreţului public, se pedepseşte cu închisoare de la 2 luni la 2 ani sau cu amendă.

Acţiunea penală se pune în mişcare la plângerea prealabilă a persoanei vătămate”.

Prin Ordonanţa de urgenţă nr.58/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.351 din 27 mai 2002, au fost reduse limitele pedepsei cu închisoarea pentru infracţiunea de calomnie, de la 3 luni-3 ani la 2 luni-2 ani. Ordonanţa de urgenţă nr.58/2002 nu a fost încă aprobată prin lege de Parlamentul României, dar, în prezent, este în vigoare, conform art.114 alin.4 din Constituţie.  

Potrivit art.63 alin.3 din Codul penal, limita minimă a amenzii penale pentru calomnie este de 5.000.000 lei, iar limita maximă este de 300.000.000 lei
.

3.3. Proba verităţii vs. proba bunei credinţe

Art. 207 „Proba verităţii celor afirmate sau imputate este admisibilă, dacă afirmarea sau imputarea a fost săvârşită pentru apărarea unui interes legitim. Fapta cu privire la care s-a făcut proba verităţii nu constituie infracţiunea de insultă sau calomnie.”

Ordonanţa de urgenţă nr.58/2002 nu prevede nimic în legătură cu art.207 – proba verităţii. În toate statele democratice, principalele apărări ale celor acuzaţi de insultă sau calomnie sunt buna credinţă, interesul public şi, rar, proba verităţii dar numai ca alternativă la celelalte două şi numai la alegerea acuzatului. 

Menţinerea probei verităţii ca unică apărare este o caracteristică a sistemului retrograd al legii penale româneşti care cere acuzatului să îşi dovedească nevinovăţia. Într-un sistem juridic democratic, acuzarea trebuie să dovedească vinovăţia acuzatului. În plus, trebuie avut în vedere standardul european al verificării rezonabile făcute de ziarişti, cărora nu li se poate pretinde efectuarea unor cercetări complete pentru stabilirea indubitabilă a adevărului sau falsităţii unei informaţii. În cazul Dalban vs România
, Curtea europeană a afirmat că proba verităţii este inacceptabilă în raport cu exprimarea unor opinii, că relatarea unor fapte trebuie admisă atât timp cât acestea nu sunt “total neadevărate” şi că sarcina probei revine celui care acuză
.
3.4.  Alte prevederi restrictive

3.4.1. Art. 236 – Ofensa adusă unor însemne

Art. 236 (1) „Orice manifestare prin care se exprimă dispreţ pentru însemnele României se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.”

(2)”Manifestarea prin care se exprimă dispreţ pentru emblemele sau semnele de care se folosesc autorităţile se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 1 an sau cu amendă.”
Acest articol reprezintă un potenţial pericol pentru libertatea de exprimare, deoarece incriminează opinia. Fiind vag în termeni (au ramas nedefiniţi legal termenii de « autoritate », « însemnele României »), el poate duce la pedepse nemeritate, prin aprecierea unor acte de exprimare a opiniei ca fiind ilegale.

3.4.2. Art. 236/1 – Defăimarea ţării sau a naţiunii

Art. 236/1 „Manifestările publice săvârşite cu intenţia de a defăima ţara sau naţiunea română se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.”

Articolul comportă riscul ca atât texte jurnalistice, cât şi texte istorice sau sociologice, de natură critică, să fie catalogate ca defăimări ale ţării sau naţiunii. De asemenea, deoarece textul este imprecis şi imprevizibil (“ţară” şi “naţiune” fiind, în fond, termeni abstracţi), există posibilitatea ca o manifestare critică care ofensează autorităţi publice sau reprezentanţi ai acestora să fie calificată ca defăimare a ţării sau a naţiunii.

3.4.3. Art. 239 – Ultrajul

Art. 239 (1) "Insulta sau calomnia săvârşită nemijlocit ori prin mijloace de comunicare directă contra unui funcţionar public care îndeplineşte o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii de stat, aflat în exerciţiul funcţiunii ori pentru fapte îndeplinite în exerciţiul funcţiunii, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani." 

(2) Ameninţarea săvârşită nemijlocit sau prin mijloace de comunicare directă contra unui funcţionar public care îndeplineşte o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii de stat, aflat în exerciţiul funcţiunii ori pentru fapte îndeplinite în exerciţiul funcţiunii, se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la 4 ani.

(3) …  [are ca obiect lovirea sau alte acte de violenţă fizică]

(4) “Dacă faptele prevăzute în alineatele precedente sunt săvârşite împotriva unui magistrat, poliţist sau jandarm ori alt militar, maximul special al pedepsei se majorează cu 3 ani.”

Aceasta este forma finală a articolului 239, în urma modificărilor impuse de OUG 52/2002. Astfel, insulta şi calomnia au fost separate de ameninţare, aceasta din urmă trecând la aliniatul 2. Pentru insultă şi calomnie, maximul pedepsei a fost redus de la 4 ani la 3 ani.

Deşi prin OUG 52/2002 art.238 (ofensă adusă autorităţii) a fost abrogat, el se menţine, într-o formă uşor modificată, prin art.239 alin.1. respectiv pedepse mai mari în cazul insultei şi calomniei la adresa unei largi categorii de funcţionari publici şi anume cei care îndeplinesc o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii de stat. Prin urmare, această categorie de “funcţionari publici” continuă să beneficieze de o protecţie sporită faţă de persoanele obişnuite. Astfel, se încalcă principiul egalităţii în faţa legii.  Prevederile art.239 alin.1 au fost – şi probabil vor mai fi – utilizate de unii funcţionari publici pentru confecţionarea unor dosare penale pentru ultraj verbal, în cazul unor persoane “incomode”
.  

3.4.4. Art. 168/1 – Răspândirea de informaţii false

Art. 168/1 „Comunicarea sau răspândirea, prin orice mijloace, de ştiri, date sau informaţii false ori de documente falsificate, dacă fapta este de natură să aducă atingere siguranţei statului sau relaţiilor internaţionale ale României, se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani.”

Cazul Armaghedon II, în care un informatician a fost arestat pentru 3 zile (ianuarie 2002), ilustrează pericolul pe care art. 168/1 cod penal îl reprezintă pentru libertatea de exprimare
. 

3.4.5. Art. 169 - Secretul care periclitează siguranţa naţională

Art. 169 (1) „Divulgarea unor documente sau a unor date care constituie secrete de stat ori a altor documente sau date, de către cel care le cunoaşte datorită atribuţiilor de serviciu, dacă fapta este de natură să pună în pericol siguranţa statului, se pedepseşte cu închisoare de la 7 la 15 ani şi interzicerea unor drepturi.”

(2) “Deţinerea în afara îndatoririlor de serviciu a unui document ce constituie secret de stat, dacă fapta este de natură să pună în pericol siguranţa statului, se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 10 ani.”
(3)“Cu pedeapsa prevăzută în alin. 2 se sancţionează deţinerea în afara îndatoririlor de serviciu a altor documente în vederea divulgării, dacă fapta este de natură să pună în pericol siguranţa statului.”

(4)”Dacă faptele prevăzute în alineatele precedente sunt săvârşite de orice altă persoană, pedeapsa este închisoarea de la unu la 7 ani.”
3.4.6. Art. 166/1 – Ordinea constituţională

Art. 166/1 (1) „Iniţierea, organizarea, săvârşirea sau sprijinirea de acţiuni care pot pune în pericol sub orice formă ordinea constituţională, caracterul naţional, suveran, independent, unitar şi indivizibil al statului român se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 15 ani şi interzicerea unor drepturi.”

(2) “Fapta de a îndemna publicul la săvârşirea faptelor prevăzute în alin. 1 se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.”

(3) “Dacă fapta prevăzută în alin. 2 a avut ca urmare săvârşirea infracţiunii la care s-a îndemnat, pedeapsa este cea prevăzută de lege pentru acea infracţiune.”

(4) “Întreprinderea oricărei acţiuni pentru schimbarea prin violenţă a ordinii constituţionale se pedepseşte cu închisoare de la 10 la 20 de ani şi interzicerea unor drepturi”.

3.4.7. Art. 166 şi art. 317 – Propaganda în favoarea statului totalitar, respectiv propaganda naţionalist-şovină

Art. 166 (1) „Propaganda în vederea instaurării unui stat totalitar, săvârşită prin orice mijloace, în public, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani şi interzicerea unor drepturi.”

(2) “Propaganda constă în răspândirea, în mod sistematic, sau în apologia unor idei, concepţii sau doctrine cu intenţia de a convinge şi de a atrage noi adepţi.”

Art. 317 „Propaganda naţionalist-şovină, aţâţarea urii de rasă sau naţionale, dacă fapta nu constituie infracţiunea prevăzută în art. 166, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.”

3.5. Noul Proiect de Cod penal
În decembrie 2002 presa intra in posesia unui proiect de C.P. care se afla în lucru la Ministerul Justiţiei. Ca urmare a scandalului din presa şi a protestului unor organizaţii ale societăţii civile, Ministerul Justiţiei a început o serie de consultări şi dezbateri pe marginea proiectului. În acest moment (martie 2004) proiectul de Cod penal se află în dezbaterea Camerei Deputaţilor.

Textele din acest proiect de Cod Penal aplicabile presei încalcă standardele impuse de Convenţia Europeană a Drepturilor Omului în materia libertăţii de exprimare şi în special a libertăţii presei.

Astfel, o serie de articole prevazute în acest proiect (articolele 204 – încălcarea dreptului la viaţă privată, 271 - răspândirea de ştiri false în scopul provocării unui război, 273 – comunicarea de informaţii false, 274 – acte ostile contra unui stat străin, 275 – infracţiuni contra persoanelor care se bucură de protecţie internaţională, 285 - divulgarea secretului care periclitează siguranţa naţională, 286 – propaganda în favoarea statului totalitar, 351 – definirea grupului infracţional organizat şi al infracţiunii grave, 356 – instigarea publică şi apologia infracţiunilor, 358 – propaganda naţionalist-şovină, 414 – furnizarea de date confidenţiale privind patrimoniul cultural naţional mobil, 490 – instigarea militarilor la nerespectarea obligaţiilor) încalcă articolul 10 al Convenţiei Europene a Drepturilor Omului. Unele dintre acestea trebuie eliminate cu desăvârşire din proiect, altele necesitând modificări obligatorii. 
“Articolul 220 din proiect incriminează calomnia. Este pedepsită numai cu amendă penală (sub forma zilelor amendă) între 2.000.000 lei şi 120.000.000 lei.  Amenzile care se pot dispune între aceste limite pot uşor ajunge la sume disproporţionate cu veniturile ziariştilor (evident, şi cu veniturile medii pe economie)”
. În plus, amenzile penale atrag constituirea de cazier judiciar. Considerăm că a constitui cazier judiciar motivat de calomnie unui ziarist este un fapt care aduce atingeri grave statutului acestuia şi poate duce, de asemenea, la limitarea libertăţii editoriale.

Calomnia trebuie eliminată din codul penal, deoarece conduce la autocenzură din partea ziariştilor şi a presei, care trebuie să rămână un garant al democraţiei.

4. Codul civil: cuantumul daunelor morale

În cazul insultei şi calomniei se poate evita plângerea penală, printr-o cale exclusiv civilă. Pentru aceasta, se va introduce la instanţa civilă o cerere de despăgubiri civile pentru daune morale, în baza articolelor citate în continuare. 

Art. 998 Cod civil. “Orice faptă a omului, care cauzează altuia prejudiciu, obligă pe acela din a cărui greşeală s-a ocazionat, a-l repara.”

Art. 999 Cod civil. “Omul este responsabil nu numai de prejudiciul ce a cauzat prin fapta sa, dar şi prin acela ce a cauzat prin neglijenţa sau prin imprudenţa sa.”
Art. 1000 Cod civil. “(1) Suntem asemenea responsabili de prejudiciul cauzat prin fapta persoanelor pentru care suntem obligaţi a răspunde sau de lucrurile ce sunt sub paza noastră; […](3) Stăpânii şi comitenţii, de prejudiciul cauzat de servitorii şi prepuşii lor în funcţiile ce li s-au încredinţat “.

S-a dovedit, în ultimii ani, că practica instanţelor din România este neconformă cu cele internaţionale, de multe ori cuantumul daunelor morale practicate fiind disproporţionate în raport cu fapta. Acest cuantum ridicat, chiar în cazurile în care pedeapsa ar fi justificată, creează un precedent periculos în stabilirea de către instanţe a sumelor acordate.

5. Legea audiovizualului

Legea Audiovizualului (nr. 504/2002) a fost adoptată în iulie 2002, abrogând vechea Lege Nr. 48. Deşi reprezentanţi ai socităţii civile s-au implicat în procesul de amendare şi transformare a proiectului iniţial propus, Legea audiovizualului conţine prevederi care, la puţină vreme după adoptare, au dat naştere la numeroase discuţii şi interpretări. Exemplul cel mai relevant îl constituie decizia CNA de a închide postul de televiziune OTV (septembrie 2002). Pe 7 octombrie 2003, Parlamentul a emis Legea nr. 402 privind modificarea şi completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002.

6. Legea privind liberul acces la informaţiile de interes public

Legea 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public reprezintă un succes in cooperarea societate civilă – legislativ – executiv.

Articolul 18 (3) al Legii 544 prevede că “Autorităţile publice pot refuza acordarea acreditării sau pot retrage acreditarea unui ziarist numai pentru fapte care împiedică desfăşurarea normală a activităţii autorităţii publice şi care nu privesc opiniile exprimate în presă de respectivul ziarist, în condiţiile şi limitele legii”. Au existat însă tentative de retragere a acreditării unor ziarişti. Acest lucru provine din neînţelegerea faptului că ziaristul nu este purtătorul de cuvant al instituţiei pe lângă care este acreditat. Este deci de presupus ca între relatările unui ziarist şi declaraţiile unui purtător de cuvânt pot să apară deosebiri, ziaristul având obligaţia profesională să se informeze şi din alte surse. Retragerea acreditării pe motivul diferenţelor existente între punctul de vedere al instituţiei şi cel al ziaristului înseamnă restrângerea libertăţii de exprimare. Chiar şi alte instituţii, care ar trebui să se caracterizeze prin transparenţă, manifestă tendinţa de a impieta asupra dreptului la liberă exprimare, aşa cum se poate vedea din cazurile exspuse în Capitolul I, subcapitolul 2. Accesul la informaţii, al prezentului Raport.

“Textul Legii 544/2001 omite să declare că aceasta este o lege cadru, menţiune care ar permite interpretarea normelor acestei legi ca prioritare în raport cu alte norme legale care restrâng sau îngrădesc accesul la informaţii. Desigur, în lipsa altor legi care cuprind dispoziţii contrare accesului la informaţii, o astfel de precizare nu ar fi fost necesară. Realitatea legislativă din România – diversitatea legislaţiei care impune limitări accesului la informaţii şi caracterul contradictoriu al unora dintre acestea cu dreptul de acces la informaţiile de interes public - face însă necesară o astfel de menţiune. Aceasta ar transmite solicitanţilor de informaţii, instituţiilor publice şi judecătorilor care soluţionează plângeri pe baza Legii 544/2001, mesajul caracterului prioritar al dreptului de acces la informaţiile de interes public.
” 

Principalele probleme ale Legii 544/2001 sunt conţinute în articolul 5 şi articolul 12. Primul articol stipulează că autorităţile au obligaţia de a comunica “lista cuprinzând documentele de interes public”. Există deci o selecţie anterioară publicării acestei liste a informaţiilor pe care autorităţile le deţin. “Textul în discuţie trebuie schimbat, în sensul obligării instituţiilor şi autorităţilor publice să publice lista tuturor categoriilor de documente/informaţii aflate în posesia lor, cu menţiunea, acolo unde se consideră necesar, ce anume documente/informaţii nu sunt considerate de interes public. Aceasta nu ar duce la divulgarea informaţiilor pe care instituţiile şi autorităţile nu le consideră a fi de interes public, întrucât propunerea noastră are în vedere numai o indicare a categoriei sau domeniului în care informaţiile nu ar fi de interes public.”

În ceea ce priveşte articolul 12 al aceleiaşi legi, el conţine limitări drastice ale dreptului la informare scoţând din categoria informaţiilor de interes public: (a) “informaţiile din domeniul apărării naţionale, siguranţei şi ordinii publice, dacă fac parte din categoriile informaţiilor clasificate, potrivit legii” (b) “informaţiile privind deliberările autorităţilor, precum şi cele care privesc interesele economice şi politice ale României, dacă fac parte din categoria informaţiilor clasificate, potrivit legii” şi (c) “informaţiile privind activităţile comerciale sau financiare, dacă publicitatea acestora aduce atingere principiului concurenţei loiale, potrivit legii”. Informaţiile privind “interesele economice şi politice ale României” sau “deliberările autorităţilor” – fără ca aceste informaţii să se încadreze în categoria siguranţei naţionale - nu trebuie să constituie secrete, deoarece acestea sunt decizii care afectează viaţa tuturor cetăţenilor din România. De asemenea, autorităţile sunt structuri care funcţionează pe bani publici, ceea ce atrage responsabilitatea lor în faţa contribuabililor. Aşadar deliberările lor nu ar trebui să fie secrete. “La rândul său, limitarea din paragraful (c) – fără a-i discuta cu acest prilej oportunitatea - este şi ea în mod evident neconstituţională, negăsindu-se în nici una din categoriile de restricţii permise de Constituţie.”

Legea 544/2001 omite să prevadă obligativitatea autorităţilor şi instituţiilor publice de revizuire a caracterului “secret” al informaţiilor clasificate.  “Informaţiile se află într-un proces dinamic; ceea ce poate constitui astăzi informaţie secretă îşi poate pierde mâine sau peste un an acest caracter, putând fi dezvăluită publicului sau celor interesaţi. Îngheţarea caracterului secret al unor informaţii nu poate să ducă decât la încălcarea dreptului publicului de a şti, la opacizare instituţională, lipsa controlului public şi implicit, lipsa responsabilităţii unor instituţii sau autorităţi şi a persoanelor care le conduc, toate aceste consecinţe fiind trăsături tipice ale dictaturii.”
 

Un alt efect negativ al Legii 544 provine din faptul că nici un articol nu prevede urmărirea banilor publici la nivelul firmelor private beneficiare sau al firmelor private cu capital de stat etc. 

7. Legea privind protecţia informaţiilor clasificate nr. 182/2002

Legea privind protecţia informaţiilor clasificate, publicată în Monitorul Oficial nr. 248 din 12 aprilie 2002,  a fost adoptată fără ca procesul  de dezbatere să îl conţină şi pe acela de consultare cu reprezentanţii societăţii civile şi conţine prevederi care restricţionează mai ales dreptul la informare al cetăţeanului, drept garantat prin Constituţie şi întărit prin adoptarea Legii 544/2001. 

Legea permite practic administraţiei, firmelor de stat, armatei şi industriei militare să se sustragă în totalitate controlului public, clasificând toate informaţiile din domeniul siguranţei naţionale şi apărării naţionale. De asemenea, în textul Legii nu este menţionat niciodată interesul public, acesta fiind, în opinia noastră, prioritar intr-o societate. Prevederea conform careia listele categoriilor de secrete vor fi publice lipseşte din textul legii, permiţând astfel abuzuri în exercitarea dreptului la informare al cetăţeanului
.

Legea defineşte restrictiv informaţiile clasificate, în art.15 lit.b, ca fiind doar informaţiile de interes pentru "securitatea naţională". Dar, în contradicţie cu această definiţie restrictivă, este prevazută, în art.15 lit. e, o categorie (clasă) de informaţii care nu interesează securitatea naţională, deci fără legatură cu definţia informaţiei clasificate, anume informaţiile secrete de serviciu. Acestea sunt definite ca fiind cele care nu privesc securitatea naţională, ci interesele unor firme sau instituţii. Deci, definţia legală a informaţiilor clasificată (a carei esenţă este că ele privesc securitatea naţională) este contrazisă de introducerea categoriei informaţiilor secret de serviciu (care nu privesc securitatea naţională, ci interesele unor firme sau instituţii). 

8. Proiectul de lege a dreptului la replică

Un raport al APADOR-CH consideră proiectul de lege ca fiind “nu numai inutil ci şi periculos pentru libertatea presei”. Menţionăm că de la momentul redactării acestui raport, proiectul nu a suferit nici o modificare. Apador-CH considera că cele 5 articole rămase în vigoare din Legea nr.3/1974 privind presa (art.72-75 şi art.93) sunt acoperitoare pentru dreptul la rectificare şi la replică şi corespund, în principiu, Rezoluţiei (74)26 a Comitetului de Miniştri al  Consiliului Europei. Acestea ar putea fi modificate în ceea ce priveşte durata procedurii, în sensul actualizării şi indicării tuturor cazurilor în care publicaţiile nu au obligaţia de a difuza dreptul la rectificare/replică, şi în ceea ce priveşte actualizarea cuantumului amenzilor pentru nerespectarea unei hotărâri judecătoreşti prin care instanţa ar obliga o publicaţie/post de radio sau televiziune să difuzeze un drept la rectificare sau la replică. Astfel, nu este nevoie de o nouă reglementare a activităţii presei care să  limiteze libertăţile acesteia, aşa cum reiese din acest proiect de lege. 

Proiectul Legii dreptului la replică “limitează rolul instanţei de judecată doar la constatarea nepublicării rectificării sau replicii”, eliminând posibilitatea judecării pe fond a cazurilor.  

Un alt articol al proiectului (Art.9) menţionează condiţiile în care publicaţia nu va acorda dreptul la replică. Aceste condiţii sunt strict formale (dimensiunea dreptului la replică, limbajul folosit, nereferirea la terţi) deoarece nu includ şi situaţiile ce ţin de fondul problemei. Astfel, dacă un ziarist prezintă fapte cu privire la care a efectuat verificări rezonabile, ori exprimă opinii în chestiuni de interes public (inclusiv cu privire la persoane aflate în funcţii civile) publicaţia nu trebuie să fie obligată să publice dreptul la replică/rectificare. Dacă ar fi existat o astfel de prevedere în art.9, instanţa ar fi putut să facă o examinare pe fond a pretenţiilor reclamantului. 

Art.13 prevede “Publicarea rectificării sau a replicii nu împiedică persoana ce se consideră lezată să se adreseze instanţelor judecătoreşti competente pentru acordarea de despăgubiri sau pentru constatarea săvârşirii unei infracţiuni, după caz.”. Publicarea rectificării/replicii, fie imediat, fie ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti, ar trebui să constituie o reparare suficientă a eventualelor daune morale suferite de o persoană prin difuzarea, în mass media, a unor materiale ce o privesc. Conform proiectului Legii dreptului la replică, simpla publicare a unui articol poate atrage trei feluri de sancţiuni: amendă pentru nepublicarea dreptului la replică/rectificare; sancţiuni penale (amendă sau închisoare) prevăzute în art.205 şi 206 Cod penal; sancţiuni pecuniare (despăgubiri) acordate de instanţele civile conform art.998 şi 999 Cod civil.

Proiectul de lege a fost adoptat de Camera Deputaţilor şi Senat şi urma să fie dezbătut în comisia de mediere, fiind pentru moment încă „blocat” în această comisie.
9. Legea 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică

Legea 52 / 2003 este o reglementare foarte importantă pentru ziarişti, deoarece întăreşte prevederile Legii 544 / 2001 şi asigură un control sporit al cetăţeanului şi inclusiv al presei asupra informaţiilor de interes public, permiţând transparentizarea activităţii administraţiei publice centrale şi locale pentru cetăţeni. Astfel, Legea face posibilă participarea directă a publicului atât la procesul de elaborare a reglementărilor, cât şi la acela de luare a deciziilor.

Legea transparenţei decizionale impune ca autorităţile (ministere, alte organe ale administraţiei subordonate Guvernului sau ministerelor, servicii publice descentralizate şi autorităţi administrative autonome, consiliile judeţene, consiliile locale, primăriile, instituţiile şi serviciile de interes local sau judeţean) să facă publice proiectele de reglementări înainte ca acestea să fie adoptate. De asemenea, legea permite o perioadă în care destinatarii reglementărilor, persone fizice sau juridice, să îşi formuleze sugestiile şi recomandările cu privire la reglementările în stadiu de proiect (comentariile relevante primite de la societatea civilă în scris sau prin intermediul luărilor de cuvânt trebuie introduse în textul actului normativ înaintea transmiterii acestuia spre analiză şi aprobare). Legea prevede participarea publicului la procesul de decizie, în cadrul şedinţelor autorităţilor publice centrale şi locale (autorităţile au obligaţia de a face publice şedinţele şi ordinea de zi cu un număr stabilit de zile înainte de desfăşurare, de a da cuvântul participanţilor la şedinţa publică, de a înregistra şi arhiva minutele şedinţelor etc.).

� Vezi comentariile Comitetului Helsinki - APADOR-CH cu privire la proiectul noului Cod Penal înaintat Camerei Deputaţilor de către Guvern la data de 30 mai 2003 - www.freeex.org.





� “Prognoza 2004”, raport al Societăţii Academice Române, www.sar.org.ro


� Datorii ale televiziunilor private  la 1 octombrie 2003. Sursa: Societatea Academică Română, raportul menţionat - date preluate de la  Ministerul Finanţelor Publice:


Prima TV (AMEROM Television SRL): 255.206.936.022 ROL ~ 8.500.000 USD


Antena1 (ANTENA1 SA + CCA INTACT SA): 57.776.578.624 lei + 51.257.023.493 lei ~ 3.600.000 USD


Pro TV (MEDIA PRO Internaţional SA): 234.293.918.492 lei~ 7.800.000 USD


Naţional TV (RIENI Drinks SA + SCANDIC Distilleries SA): 46.200.537.990 lei + 43.151.393.401 lei ROL ~ 2.900.000 USD


Realitatea TV (ROSAL Grup SRL): 16.446.491.632 lei ~ 550.000 USD





� Din Evenimentul Zilei, 2.12.2003


� Legea 544/2002  Art. 18. – (1) Autorităţile publice au obligaţia să acorde fără discriminare acreditare ziariştilor şi reprezentanţilor mijloacelor de informare în masă.


(3) Autoritaţile publice pot refuza acordarea acreditării sau pot retrage acreditarea unui ziarist numai pentru fapte care împiedică desfăşurarea normală a activităţii autorităţii publice şi care nu privesc opiniile exprimate în presă de respectivul ziarist, în conditiile şi în limitele legii.


( Capitolul II – Legislaţie, 1.- Convenţia Europeană a Drepturilor Omului – Articolul 10.


� Capitolul “Legislaţie” face parte din Cartea Albă a Presei I, editată în cadrul unui proiect al Grupului de Lucru pentru Mass Media (implementatori: Centrul pentru Jurnalism Independent şi Agenţia de Monitorizare a Presei). Finanţatorul acestui proiect este IREX în cadrul Pactului de Stabilitate.


� CEDO a fost ratificată prin legea nr. 30/1994, publicată în MOF nr. 135 din 31 mai 1994. Textul Convenţiei a fost modificat prin Protocolul 11 la CEDO, încheiat la Strasbourg la 11 mai 1994 şi ratificat de România prin legea nr. 79/1995, publicată în MOF nr. 147 din 13 iulie 1995. Varianta originală a Convenţiei, în limbile franceză şi engleză poate fi găsită pe website-ul Curţii Europene a Drepturilor Omului (www.coe.int).


� "România. O analiză a legii şi a practicii judecătoreşti în materie de presă" (1997) – publicaţie realizată de organizaţiile Articolul 19 şi Asociaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki.


� "România. O analiză a legii şi a practicii judecătoreşti în materie de presă" (1997) – publicaţie realizată de organizaţiile Articolul 19 şi Asociaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki.


� Ghid Juridic pentru ziarişti, Editia a IIa, Monica Macovei, Dan Mihai şi Mircea Toma; Bucureşti, mai 2003 - Agentia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu (www.freeex.org).


� Idem 10.


� Vezi “Jurisprudenţa Europeană privind Libertatea de Exprimare”, decembrie 2001, Agenţia de Monitorizare a Presei – Academia Caţavencu, Bucureşti (www.freeex.org); “Hotarâri ale Curţii Europene a Drepturilor Omului - Culegere Selectivă” I şi II, coorodnator Monica Macovei, Ed. Polirom, Iaşi, 2000 şi 2001.


� Protest public împotriva OUG nr.58/23 mai 2002, înaintat în iunie 2002 de  organizaţii ale societăţii civile şi publicaţii. Părţile semnatare cereau Parlamentului României eliminarea art.205 (insulta), a art. 206 (calomnia) sau, în cel mai rău caz, să se renunţe la pedeapsa cu închisoarea. Dacă nu se elimină incriminarea, semnatarii considerau necesară modificarea art.207, în sensul introducerii bunei-credinţe şi a interesului public drept mijloace de probă, alternativ sau simultan cu proba verităţii. De asemenea, scrisoarea de protest cerea  eliminarea art.239 alin.1, urmând ca funcţionarii publici să recurgă la prevederile de drept comun aplicabile în cazul oricărei persoane care se consideră insultată sau calomniată.


� Alineatul 3 a fost introdus prin Legea 140/1996.


� Protest public împotriva OUG nr.58/23 mai 2002, înaintat în iunie 2002 de organizaţii ale societăţii civile şi publicaţii. 


�  Vezi � HYPERLINK http://www.freeex.org ��www.freeex.org� – Libertatea de exprimare in Romania, Octombrie 2002.


� Vezi Comentariile APADOR-CH cu privire la proiectul noului COD PENAL înaintat Camerei Deputaţilor de către Guvern la data de 30 mai 2003 – septembrie 2003 (www.freeex.org).


�  Vezi � HYPERLINK http://www.freeex.org ��www.freeex.org� – Libertatea de exprimare in Romania, octombrie 2002.


�APADOR-CH – “Limitele accesului la informaţii în legislaţia română. Necesitatea unor corelări legislative”, noiembrie 2002


� Idem 19.


� Idem 19. Articolul 31 din Constituţie prevede că accesul la informaţii ““nu trebuie să prejudicieze măsurile de protecţie a tinerilor sau siguranţa naţională”. Articolul 49 din Constituţie enumeră motivele pentru care exerciţiul unui drept poate fi limitat: “apărarea siguranţei naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor, desfăşurarea instrucţiei penale, prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.” Comparând aceste limitări cu cele conţinute în articolul 12 al Legii 544/2001, “rezultă că acesta din urmă conţine limitări inexistente în Constituţie, deci nepermise de legea fundamentală”. 


� Idem 19, 20, 21


� În februarie 2002, în urma întâlnirii cu un grup de parlamentari implicaţi în revizuirea Legii informaţiilor clasificate, desfăşurată la Camera Deputaţilor, câteva organizaţii ale societăţii civile cereau, printr-un protest, modificări de fond ale proiectului de lege a informaţiilor clasificate. Aceste organizaţii considerau că respectivul proiect “favorizează numai corupţia şi abuzul administrativ”. Varianta finală a Legii nu a fost modificată în sensul propus de organizaţiile semnatare.


� Transparency International Romania - “Transparenţa decizională în administraţia publică, ghid pentru cetăţeni şi administraţie”, Editura AFIR, Bucureşti 2003. 





33
15

