Agenţia de Monitorizare a Presei

- membră a reţelei Reporters sans Frontieres -

Programul FreeEx

Libertatea presei 

în România

Anul 2004

Acest raport a fost realizat prin contribuţia voluntară a echipei AMP.

Acest raport a fost redactat în cadrul programului FreeEx al Agenţiei de Monitorizare a Presei - Academia Caţavencu (AMP).

Programul Libertatea de exprimare - FreeEx, a fost demarat in august 1999 de AMP, având ca misiune protejarea şi promovarea dreptului la liberă exprimare. 

AMP a publicat anual rapoarte asupra situaţiei libertăţii presei în România.

Echipa FreeEx

Liana GANEA – coordonator al programului

Răzvan MARTIN – coordonator al programului

Mulţumiri tuturor celor care au ajutat la editarea raportului :

Dan Bărbulescu
Ionuţ Codreanu

Miruna Cugler

Cristina Dăescu

Gabi Dobre
Nicoleta Fotiade

Luciana Ghica

Cristina-Mihaela Murariu
Francisca Catană

Agenţia de Monitorizare a Presei – Academia Caţavencu
Membră a Reţelei Reporteri Fără Frontiere


Str. Ion Cîmpineanu, Nr. 20 A

Bl. 18 A, Scara A, Et. 2, Ap. 8, 

Sector 1

Bucuresti


Tel./Fax: +40-21-315 23 13; 

e-mail: office@mma.ro | razvan@mma.ro

Web: www.mma.ro | www.freeex.ro

C U P R I N S
	I. Cadrul general
	1

	
	Agresiuni si ameninţări
	3

	
	Controlul politic al informaţiei
	3

	
	Cazul TVR
	9

	
	Cazul SRR
	9

	
	Presiunile politice si economice asupra presei
	11

	
	Publicitatea “de stat”
	13

	
	Cazul Evenimentul Zilei
	16

	
	Cazul România liberă
	18

	
	Legislaţia
	19

	
	Procese
	21

	
	Auto-reglementarea
	21

	
	
	

	II. Cazuistică
	22

	
	Agresiuni şi ameninţări
	22

	
	Presiuni îndreptate împotriva presei
	28

	
	Procese
	33

	
	Legislaţie
	36

	
	Accesul la informaţii
	39

	
	Drepturi salariale
	41

	
	Alte evenimente media importante
	42

	
	
	

	III. Bonus
	

	
	Fragmente din stenogramele şedinţelor Delegaţiei Permanente a PSD
	46


CAPITOLUL I 

Cadrul general

[image: image1.png]



Anul 2004 a fost puternic marcat de cele două campanii electorale desfăşurate in mai-iunie (alegerile locale) şi noiembrie-decembrie (alegerile parlamentare şi prezidenţiale)

Presa a constituit principala armă folosită de mediul politic pentru a câştiga alegerile. Început în urmă cu 4 ani, atacul asupra presei a atins punctul culminant anul trecut. 
Media audiovizuală a fost vârful de lance al campaniei politice agresive cu accente propagandistice, aceasta având de departe cel mai mare impact asupra populaţiei. Preponderent, din ştirile posturilor TV româneşti au lipsit informaţiile critice la adresa partidului de guvernământ, au fost omise evenimente şi subiecte care ar fi pus într-o lumină nefavorabilă membrii PSD (prin comparaţie cu presa scrisă unde astfel de informaţii au fost mediatizate). Liderii partidului aflat la putere au fost prezenţi în general în context pozitiv sau neutru. În majoritatea cazurilor, atitudinea critică a jurnalistului de televiziune a fost îndreptată îndeosebi către membrii opoziţiei.

Semnalele venite din partea unor jurnalişti, editori sau patroni de presă din ţară confirmă intensificarea presiunilor asupra presei, mai ales din partea fostei puteri. 

Presiunile s-au manifestat în diverse forme – achiziţionarea de instituţii media, folosirea abuzivă a instituţiilor statului de către autorităţi ca instrumente de şantaj împotriva presei, cumpărarea tăcerii unor instituţii de presă cu ajutorul publicităţii de stat sau a iertării obligaţiilor fiscale şi, acolo unde aceste metode nu au funcţionat, ameninţări, agresiuni sau, în ultimă instanţă, cumpărarea tirajelor unor ziare înainte ca acestea să ajungă la cititor.

Obsesia fostei puteri pentru controlul presei este susţinută de declaraţii ale unor lideri PSD, de documente oficiale ale partidului sau de stenogramele Delegaţiei Permanente a PSD publicate de presa naţională. Aceste documente au fost publicate de presă şi nu au fost contestate în instanţă de PSD, autenticitatea lor fiind confirmată chiar de unul din vicepreşedinţii partidului, fostul Ministru de Externe, Mircea Geoană.

„Acum, că este domnul Şeuleanu preşedinte executiv (la Radio România Actualităţi - n.r.) cred că lucrurile se vor rezolva. (...) Fiecare cu experienţa lui, ce ziare a făcut fiecare, că asta trebuie să vedem pînă la urma, ne implicăm cu bani, cu cunoştinţe, care sînt analiştii pe care ii trimitem la televiziuni. Data viitoare poate facem un text aşa şi fiecare să treacă 10 analişti pe care el îi recomandă pentru televiziuni, radiouri şi aşa mai departe”.

Concluziile unuia din aceste documente par să fi găsit explicaţia pentru surprinzătorul insucces electoral al PSD.

„Excesul de comunicare publică, inerent statutului de partid aflat la guvernare, nu a creat un avantaj relativ, ci a indus mai curând electoratului o stare de saturaţie informaţională, şi, uneori, sentimentul de manipulare. (…) Există o serie de observaţii critice care necesită o analiză obiectivă şi o strategie de remediere a deficienţelor în viitor : Binomul Guvern - PSD a dominat spaţiul mediatic până la suprasaturaţie. Excesul de prezenţă mediatică a generat dezinteres şi chiar respingere în rândurile unei mari părţi a publicului. Concomitent a apărut „foamea” de altceva. PSD şi liderul său, în special, au dominat pe parcursul ultimilor ani scena publică. Cantitatea a înecat calitatea. Publicul a fost suprasaturat cu evenimente minore care au fost supralicitate mediatic. Inundarea opiniei publice cu informaţie poate fi o tactică bună pe termen scurt, dar atunci când devine strategie de comunicare a guvernării dă naştere unor efecte nocive. Ieşirile rare în public dau semnalul importanţei.”

Noua putere a promis că va reda presei libertatea şi demnitatea profesională. Rămâne însă să demonstreze că îşi doreşte cu adevărat acest lucru. Până acum, există câteva semnale mai degrabă îngrijorătoare. 

În luna Ianuarie a anului 2005, o agenţie de ştiri a publicat un email trimis de către Radu Călin Cristea (jurnalist la Radio Europa Liberă) unui consilier al Preşedintelui Băsescu, în care ziaristul declina propunerea consilierului de a deveni unul dintre candidaţii pentru înlocuirea actualului Preşedinte - Director General (PDG) al televiziunii publice (Valentin Nicolau). Conform legii de funcţionare a serviciilor publice de radio-tv, PDG nu poate fi demis sau numit decât de Parlament. Această situaţie a trezit îngrijorare privind o posibilă implicare abuzivă a noului preşedinte în schimbarea conducerii TVR. Amintim că, a doua zi după câştigarea alegerilor, Traian Băsescu a promis că presa îşi va recâştiga libertatea şi respectul pe durata mandatului său. 

Nici în privinţa legislaţiei, noul regim nu pare să facă mai multe progrese. Aflat în dezbaterea Parlamentului, noul Cod Penal a trecut prin Camera Deputaţilor conţinând în continuare infracţiunea de calomnie, eliminând însă pedeapsa cu închisoarea pentru această faptă.

Agresiuni şi ameninţări

Agresiunile îndreptate împotriva jurnaliştilor au continuat să fie fenomenul cel mai vizibil în viaţa presei româneşti. În ciuda avertismentelor organizaţiilor şi instituţiilor naţionale şi internaţionale, chiar şi ale Primului ministru, cazurile de agresiune îndreptate împotriva jurnaliştilor sunt cel puţin la fel de numeroase ca în 2003. Din păcate, doar câteva dintre aceste cazuri au fost rezolvate de Poliţie. Puţini vinovaţi au fost identificaţi şi sancţionaţi pentru hărţuirea jurnaliştilor. 

Mai îngrijorător este faptul că, în acest an, majoritatea atacurilor împotriva presei vin din partea politicienilor, autorităţilor şi chiar a reprezentanţilor forţelor de ordine (Poliţie, Jandarmerie, Gardieni publici). Se poate afirma că cele două campanii electorale au avut o contribuţie semnificativă la această creştere a „nervozităţii” politicienilor sau a autorităţilor împotriva ziariştilor. 

Controlul politic al informaţiei

Una din cele mai grave probleme ale presei româneşti în 2004 a fost scăderea diversităţii informaţiilor şi opiniilor, în special a acelor informaţii şi opinii critice ce vizau structurile de putere. Consecinţa directă a acestei stări de fapt a fost lipsa de acces a cetăţeanului la acest tip de informaţii în spaţiul mediatic.

Acest fenomen este vizibil în special în media audio-vizuală, cu precădere la principalele posturi de televiziune cu acoperire naţională. Dacă presa scrisă naţională a acoperit o varietate mult mai mare de subiecte politice şi a avut o atitudine mult mai critică, ştirile prime-time TV, mai ales, au arătat un interes marginal pentru viaţa politică. În principiu, s-au concentrat pe subiecte facile ("infotainment") care de obicei nu au legătură directă cu interesul public (informaţii care nu servesc interesului public). Fenomenul este cu atât mai îngrijorător cu cât 73% dintre români au ca principală sursă de informare televiziunea, 8% ziarele şi 6% radioul”
. 

Rapoartele de monitorizare ale Agenţiei de Monitorizare a Presei (AMP) demonstrează persistenţa dezechilibrului înregistrat anii anteriori în reprezentarea vieţii politice pe principalele posturi de televiziune.

Cei mai vizibili lideri politici în anul 2004 au fost Adrian Năstase (preşedinte PSD şi Prim-ministru) şi Ion Iliescu (Preşedintele României) care au păstrat aproximativ aceleaşi procente de vizibilitate de la o lună la alta la distanta de 15-20% de liderii opoziţiei. 

Totuşi, cel mai semnificativ este contextul în care sunt prezentaţi liderii politici şi politicienii în cadrul ştirilor TV. În ansamblu, în anul electoral 2004, Adrian Năstase şi Ion Iliescu au fost singurii politicieni asociaţi aproape în exclusivitate cu acţiuni neutre sau pozitive şi aproape niciodată cu acţiuni negative. 

Campania electorală s-a întins practic pe tot parcursul anului, însă doar în perioada reglementată de lege televiziunile şi radiourile au respectat regulile impuse de legea electorală şi sancţionate de Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA). În timpul campaniei electorale, analizele AMP au înregistrat un echilibru din punct de vedere cantitativ în reprezentarea vieţii politice, însă aspectele critice au dispărut aproape complet. 

Campania electorală, în special cea televizată, a fost caracterizată în mai multe rânduri ca fiind plictisitoare, neinteresantă, cu dezbateri sterile, iar electoratul nu a fost suficient informat în legătură cu chestiuni de interes public. Principala cauză a acestei stări de fapt este formatul emisiunilor electorale, format care de cele mai multe ori a evitat confruntarea directă între candidaţi, mai ales între principalii doi candidaţi, dar şi subiectele fierbinţi, de interes public major. 

Un exemplu în acest sens ar fi „stenogramele şedinţelor Delegaţiei Permanente PSD” care au fost intens mediatizate în presa scrisă, dar extrem de puţin pe posturile TV. Formatul emisiunilor a fost influenţat şi de legea electorală, care a conţinut mai multe prevederi restrictive la adresa libertăţii de exprimare. Una dintre ele interzice candidaţilor să facă afirmaţii cu caracter calomnios la adresa celorlalţi candidaţi. Există numeroase semnale venite din partea editorilor şi redactorilor din presa locală şi naţională care s-au plâns că respectivele reglementări au descurajat prezentarea de ştiri politice.

În perioada preelectorală, liderii PSD au avut acces la intervenţii directe
 mai frecvent decât ceilalţi lideri politici. Diferenţa a apărut atât în valoare absolută, cât şi în valoare relativă. 

De exemplu, în luna septembrie 2004, Adrian Năstase a fost prezent în cadrul ştirilor TV cu 70 de intervenţii directe (adresându-se direct publicului); Theodor Stolojan cu 7. Aşadar, pentru Adrian Năstase 40% dintre apariţii au fost intervenţii directe, iar cele ale lui Theodor Stolojan au reprezentat 4%. 

Tot în septembrie, Adrian Năstase este asociat cu acţiuni pozitive cel mai frecvent: 16 apariţii, dintre care 10 la TVR1 şi este singurul lider politic faţă de care în cadrul tuturor televiziunilor monitorizate în această perioadă există atitudine tendenţios pozitivă (TVR1 – 7 apariţii, Prima TV – 5, B1 TV – 4, Antena 1 – 3, Realitatea TV – 2, Pro TV - 1). Tendenţiozitatea pozitivă este preponderent determinată de imaginile care-l prezintă pe liderul PSD în mijlocul “băilor de mulţime”. 

Acest tip de rezultate, menţionate mai sus şi identificate în luna septembrie, a fost specific mai mult sau mai puţin tuturor rapoartelor de monitorizare AMP din întreg anul electoral 2004, cu tendinţa de creştere a contextului pozitiv în ceea ce priveşte liderii partidului de guvernământ pe măsură ce campania electorală s-a apropiat
.
În perioada campaniei electorale, numărul ştirilor politice a scăzut simţitor, una din cauze fiind legislaţia electorală, ale cărei ambiguităţi şi caracter restrictiv au creat confuzie, inhibând astfel editorii să prezinte ştiri referitoare la viaţa politică. S-a putut observa cvasi dispariţia actorilor politici mai ales în prima săptămână a campaniei electorale. Atitudinea critică, care în general era îndreptată către membrii opoziţiei, a dispărut în majoritatea ştirilor difuzate în timpul campaniei electorale. În majoritatea timpului, televiziunile au prezentat ştiri cu context neutru sau pozitiv.
Cât despre perioada de după alegeri, atitudinea critică faţă de liderii Puterii din prezent a crescut în ştirile TV spre deosebire de perioada preelectorală şi electorală. De această dată, cel mai vizibil lider politic, şi anume Traian Băsescu, este şi cel mai criticat în comparaţie cu Adrian Năstase - cel mai vizibil lider din perioada anterioară alegerilor, care întrunea constant acţiuni pozitive şi faţa de care atitudinea jurnalistului era preponderent pozitivă.

Totuşi, în această perioadă, au existat şi situaţii similare celei preelectorale şi electorale, chiar dacă actorii s-au schimbat între timp.

Atitudinea negativă a jurnalistului este îndreptată îndeosebi către membrii unui partid aflat în Opoziţie, şi anume membrii PSD, iar în ceea ce priveşte acţiunile cu care sunt asociaţi liderii Puterii se poate observa prezenţa unui număr mai mare de acţiuni pozitive asociate acestora (Vezi şi www.mma.ro, Baza de date).
În ceea ce priveşte presa scrisă, situaţia este ceva mai nuanţată. Spre deosebire de presa scrisă locală, fragilă economic şi vulnerabilă în faţa presiunilor politice, presa scrisă naţională, mai diversă şi cu o situaţie economică mai solidă, a avut voci care  şi-au "permis" să aibă o poziţie critică faţa de structurile de putere. 
Un caz – România şi Uniunea Europeană

Un studiu de caz efectuat de AMP în februarie 2004 demonstrează existenţa unor agende extrem de diferite ale instituţiilor media şi modul diferit în care realităţile sunt reflectate de media audiovizuală şi de cea scrisă. 

Scandalul generat de posibila suspendare a negocierilor României cu UE a fost reflectat diferit de televiziuni şi de presa scrisă. Raportul Parlamentului European conţinea o serie de critici la adresa României (adopţiile internaţionale, reforma administrativă, independenţa justiţiei, corupţia şi libertatea presei). 

Televiziunile şi-au concentrat atenţia asupra temelor mai „uşoare” (adopţiile internaţionale), marginalizând celelalte subiecte care puneau Puterea într-o lumină nefavorabilă (corupţia, independenţa justiţiei şi libertatea presei). În schimb, presa scrisă a abordat toate cele patru subiecte.

România şi Uniunea Europeană

Raportat la numărul de articole respectiv ştiri privind problema suspendării negocierilor, în presa scrisă s-a înregistrat o frecventă mai mare a referirilor la atacurile la adresa Puterii şi a României decât în ştirile TV.

A. Frecvenţa atacurilor

Presa scrisă

· atacuri la adresa Puterii şi a României – 8,78 atacuri la fiecare 10 articole 
· atacuri la adresa oficialilor europeni – 2,65 atacuri la fiecare 10 articole
Televiziuni

· atacuri la adresa Puterii şi a României – 2,85 atacuri la fiecare 10 ştiri
· atacuri la adresa oficialilor europeni – 2,65 atacuri la fiecare 10 ştiri
B. Frecvenţa apariţiilor cuvintelor cheie

Presa scrisă

· “adopţii” – 62% din totalul apariţiilor cuvintelor cheie

· “justiţie”, “corupţie”, “libertatea presei”- 38% din totalul apariţiilor cuvintelor cheie
Televiziuni

· “adopţii” – 81% din totalul apariţiilor cuvintelor cheie

· “justiţie”, “corupţie”, “libertatea presei” - 19% din totalul apariţiilor cuvintelor cheie
C. Frecvenţa articolelor/ ştirilor TV care prezintă acţiunile Guvernului pentru rezolvarea conflictului

Presa scrisă

· 1,50% din totalul articolelor privind problematica UE
Televiziuni

· 19,40% din totalul ştirilor privind problematica UE

TVR1, Pro TV şi Antena 1 sunt principalii actori pe piaţa de televiziune cu o cotă de audienţă combinată de 57%. În anul 2004, puterea mediatică a acestora nu a fost folosită pentru informarea corectă a publicului, cele trei televiziuni evitând ştirile sau comentariile critice la adresa fostului partid de guvernământ.

Mecanismele de influenţare a politicii editoriale a celor trei posturi au fost diferite. 

Valer Dorneanu, Preşedintele Senatului afirma pe 29 septembrie 2004:

”A propos de strădania televiziunilor, începând cu televiziunea naţională şi a celorlalte şi a presei, eu tot mă întreb de ce noi continuăm să sprijinim în diverse modalităţi instituţii de presă cu foarte mare audienţă cu facilităţile vechi, cu sponsorizări, cu reclame, iar ceea ce primim noi sunt cel mult vagi scutiri individuale”.

În cazul Pro TV, multe voci identifică datoriile pe care această televiziune le-a acumulat faţă de bugetul statului (peste 6 milioane $) de-a lungul anilor şi reeşalonările acordate de Guvernul PSD la plata acestora. Într-un comunicat emis în luna octombrie, Pro TV a pretins că şi-a achitat integral datoriile faţă de stat. În aceeaşi zi, Pro TV dispare de pe lista datornicilor publicată pe site-ul Ministerului Finanţelor. 

Pe 14 februarie 2005, sub noua guvernare, inspectorii fiscali au pus sechestru pe studiourile şi platourile de filmare de la Buftea, precum şi pe conturile deschise de firma Studiourile Media Pro SA la cinci bănci. Studiourile Media Pro au peste 100 de miliarde datorii la bugetul de stat. Compania are strânse legături cu trustul de presă ce deţine postul de televiziune Pro TV. 

Din păcate, este imposibil de depistat cine este adevăratul proprietar al firmei, deoarece acţionarii ei sunt înregistraţi în zone off-shore, unde structura proprietăţii este ascunsă. De altfel, transparenţa proprietăţii media reprezintă una din problemele importante presei româneşti. 

Multe posturi de radio sau televiziune au proprietari ascunşi în spatele unor firme înregistrate în paradisuri fiscale, deşi art 30 (5) al Constituţiei stipulează ”Conform legii, este posibil ca mass media să fie obligate să-şi dezvăluie resursele financiare”. De asemenea, nici una dintre companiile de media audiovizuală nu face publice raporte financiare anuale
. 

În cazul postului de televiziune, Antena 1, situaţia este ceva mai clară. Patronul acesteia este Dan Voiculescu, liderul PUR, partid care a intrat într-o alianţă electorală cu PSD pentru alegerile generale. 

Raportul PSD privind rezultatul alegerilor şi strategia politică a PSD menţionează expres că puterea mediatică a trustului lui Dan Voiculescu este unul din motivele încheierii alianţei electorale : 

“Argumentele principale pentru încheierea acestei alianţe electorale – respectiv evitarea izolării PSD şi crearea unui front mediatic favorabil în campania electorală – nu au fost întemeiat decât la nivel central. La nivel local, unităţile mediatice asociate cu PUR au continuat ofensiva împotriva candidaţilor PSD.”

Televiziunea publică nu a făcut decât să-şi menţină comportamentul tradiţional de instituţie aservită puterii, indiferent de culoarea politică a acesteia. Deşi ştirile TVR au fost destul de echilibrate din punct de vedere cantitativ, respectând în linii mari regula celor trei treimi impusă de CNA, ele au omis adeseori subiecte ‚fierbinţi’ sau acele ştiri care prezentau într-un context negativ liderii PSD.

Adrian Năstase: 

“Avem nevoie de zece oameni, fiecare să discute cu câte o televiziune, 7 să discute cu câte un ziar. Asta este complicat şi de asta cine se ocupă la noi de lucrurile astea? Unul scrie desene, altul face desene, altul face diagrame, altul pune pe pereţi, este vorba de munca aia de şaibă. (...) Dar noi am lăsat Televiziunea Română să preia ce a vrut ea, noi nu i-am spus vrem mesajul ăsta, nu am spus la PRO TV: vrem mesajul ăsta. Cineva care să stea la pupitru să vadă tot ce s-a întâmplat şi să spună, domnule, noi vrem să apară pe televiziune mesajul ăsta, vrem imaginea asta”.
 

Prezenţa unui reprezentant al PSD în camera de ştiri a TVR a fost confirmată chiar de conducerea TVR în ianuarie 2005.
În data de 30 noiembrie 2004, la două zile după primul tur al alegerilor parlamentare şi prezidenţiale, candidatul Alianţei PNL-PD la funcţia de Preşedinte al României a declarat în cadrul unei conferinţe de presă că alegerile fuseseră fraudate şi a cerut anularea acestora. 

În seara aceleiaşi zile, TVR1 a transformat întregul buletin de ştiri în campanie deschisă orientată împotriva lui Traian Băsescu. Acuzele de fraudă formulate de Alianţa D.A. la adresa BEC şi a Uniunii PSD+PUR au fost mediatizate astfel încât s-au transformat într-o campanie deschisă împotriva candidatului la preşedinţie din partea Alianţei D.A.. Argumentele aduse de reprezentanţii Alianţei au fost prezentate din off. A fost difuzat momentul în care Traian Băsescu cerea anularea alegerilor din cauza dimensiunilor fraudei, urmat de un material din ziua precedentă în care Băsescu afirma că oricare ar fi dimensiunile fraudelor nu va contesta rezultatele alegerilor.

Toate celelalte persoane prezente sau invocate în program (ziarişti, analişti sau politicieni) au fost unanime în a-l critica pe candidatul opoziţiei. Într-un comunicat emis a doua zi, Agenţia de Monitorizare a Presei a considerat că TVR1 a comis o ‚fraudă electorală informaţională’ prin intermediul buletinului de ştiri.

Cazul TVR

În data de 6 Decembrie, Alexandru Costache, redactor în cadrul Departamentului de Ştiri de la TVR1 a făcut publice presiunile politice, cenzura şi dezinformarea practicate în cadrul televiziunii publice. Ziaristul afirma într-o scrisoare deschisă: 

“Am ajuns să fim legaţi ombilical de PSD, şi nu atât de PSD, cât de Adrian Năstase. Nu se critică decât la comandă şi în anumite contexte.’
 

Alţi cinci jurnalişti de la TVR au confirmat faptele reclamate de Costache, cu toate că Regulamentul de Ordine şi Funcţionare al TVR interzice angajaţilor să exprime public opinii negative la adresa instituţiei.

Comisia de Etică şi Arbitraj (CEA) din TVR a analizat acuzaţiile aduse de grupul ziariştilor protestatari şi, într-un raport întocmit pe 30 Decembrie, a confirmat în mare măsură cele semnalate. Din cei 30 de jurnalişti din cadrul Departamentului de Ştiri audiaţi de CEA, 22 au confirmat, integral sau parţial, acuzaţiile lui Al. Costache. Raportul Comisiei a fost înaintat conducerii TVR, însă aceasta nu a dat nici o sancţiune pentru derapajele editoriale semnalate în raport. 

Pe 7 februarie 2005, Valentin Nicolau şi-a prezentat o ‚demisie condiţionată’ din funcţia pe care o deţine. El a precizat că va renunţa la conducerea televiziunii publice în momentul în care Parlamentul va adopta o nouă lege de funcţionare a serviciilor publice de radio şi televiziune, lege care să permită depolitizarea celor două instituţii. Conform legislaţiei în vigoare, această decizie este nulă.

Cazul SRR

Pe tot parcursul anului au existat mai multe semnale venite din partea unor jurnalişti de la radioul public (Societatea Română de Radiodifuziune - SRR) care au reclamat public presiunea editorială şi cenzura existente în cadrul instituţiei. În cadrul unei conferinţe organizate de o delegaţie a organizaţiei Reporteri fără Frontiere în luna aprilie, jurnalişti de la SRR au acuzat: modul deformat în care a fost prezentat raportul Parlamentului European, cenzurarea declaraţiilor critice ale liderilor opoziţiei ce-l vizau pe Adrian Năstase şi faptul că ştirile despre acesta erau exclusiv pozitive.

La doar câteva zile după această conferinţă, CNA recomandă SRR să respecte prevederile reglementarilor sale privind pluralismul şi corecta informare a publicului. Recomandarea solicită SRR să implementeze propriul Cod Deontologic în scopul asigurării independenţei editoriale.

Jurnalişti de la SRR au acuzat conducerea radioului public de aservire faţă de PSD în luna decembrie. În Ianuarie 2005, 11 jurnalişti din SRR au format Iniţiativa Profesională Radio România, cu scopul de a lupta împotriva cenzurii din interiorul instituţiei şi pentru depolitizarea acesteia. Grupul a prezentat într-un amplu document o serie de acte de dezinformare şi de manipulare editorială care au avut loc în SRR în ultimii ani, acuzându-l pe Dragoş Şeuleanu, Preşedintele Director General al radioului public de abuzuri administrative, folosire ilegală a banului public şi că „a adus instituţia în haos administrativ şi i-a distrus credibilitatea şi prestigiul”.

În februarie 2005, CNA a audiat cele două părţi şi a emis un comunicat în care precizează că „constată existenţa în interiorul SRR a unui conflict ireconciliabil între domnul Dragoş Şeuleanu şi conducerea de la Departamentul de ştiri, pe de o parte, şi o mare parte a angajaţilor SRR, pe de altă parte. 

Acest conflict a fost generat de disfuncţii în managementul editorial al instituţiei, de existenţa unor posibile acte de cenzură, de nerespectarea, în unele cazuri, a regulilor deontologiei profesionale, a normelor interne, de tratament diferenţiat aplicat unor oameni politici precum şi de repetate încercări de intimidare a salariaţilor în demersul lor legitim de a semnala disfuncţionalităţile din SRR.

Escaladarea conflictului poate duce la un blocaj al activităţii SRR şi, implicit, la afectarea gravă a interesului publicului. În această situaţie, membrii CNA consideră că o soluţie pentru depăşirea acestei crize ar putea fi asumarea răspunderii, prin demisie, a Preşedintelui - Director General împreună cu Consiliul de Administraţie şi conducerea Departamentului de ştiri”. 

Pentru gravele derapaje editoriale ale posturilor publice de radio şi televiziune şi pentru deturnarea de la misiunea de instituţie publică a societăţilor pe care le conduc Agenţia de Monitorizare a Presei a cerut celor doi PDG ai TVR şi SRR să-şi prezinte demisia de onoare. Acestui demers i s-a alăturat Convenţia Organizaţiilor de Media, organizaţie care reuneşte 36 de organizaţii de media şi alte 10 organizaţii neguvernamentale. 
 

O Comisie Parlamentară Specială de Anchetă a fost formată în luna februarie pentru a investiga situaţia de la TVR si SRR. 

La numai 2 zile după victoria lui Traian Băsescu în alegerile prezidenţiale, CNA a emis un „Apel pentru respectarea independenţei serviciilor publice de radio şi televiziune” în care solicită depolitizarea administraţiei celor două instituţii şi propune modificări legislative pentru asigurarea independenţei şi bunei funcţionări a radioului şi televiziunii publice. Necesitatea modificării legii 41/1994 de funcţionare a serviciilor publice de radio şi televiziune a fost recunoscută şi de Valentin Nicolau, PDG al TVR, care a condiţionat demisia sa de schimbarea acestei legi. 

În luna februarie a anului 2005, mai multe organizaţii ale societăţii civile au format un grup de lucru pentru a propune modificări ale legii 41/1994. La acest grup s-au alăturat ziarişti din SRR şi TVR, dar şi reprezentanţi ai conducerii TVR. Documentul redactat de acest grup de lucru propune o modificare de substanţă a cadrului de organizare şi funcţionare a celor doua instituţii, vizând depolitizarea acestora, instituirea unor mecanisme de control privind respectarea misiunii de serviciu public a SRR şi TVR şi a normelor etice şi profesionale.

Presiunile politice şi economice asupra presei

Procesul de „Berlusconizare” a presei a continuat. Piaţa de media în România este departe de a funcţiona după principiile liberei concurenţe. În ciuda unei aparente diversităţi (311 de licenţe de televiziune acordate, dintre care 150 sunt operaţionale), majoritatea instituţiilor de presă nu funcţionează ca entităţi al căror scop este generarea de profit, ci ca instrument al patronilor pentru a obţine influenţă, pentru a şantaja sau ataca adversarii politici sau de afaceri. 

Revista Capital a publicat în 18 martie 2004 un raport privind proprietatea a 22 de posturi locale de televiziune din 12 oraşe. Raportul arată că 11 din aceste posturi sunt deţinute de membri ai PSD, 6 de către membri ai PNL, unul de către un membru al Alianţei Populare, restul aparţinând unor persoane fără afiliere politică.

Fenomenul politizării presei este foarte bine demonstrat de situaţiile în care postul de televiziune Antena 1 (al doilea post privat ca audienţa)
 s-a aflat de-a lungul anului, în funcţie de interesele politice ale patronului său, Dan Voiculescu, în acelaşi timp lider al Partidului Umanist Român. Acest partid, fără o bază electorală reală, şi-a negociat interesele pe tabla politică folosind ca argument trustul mediatic patronat de Dan Voiculescu (Antena 1 şi Jurnalul Naţional). Mutările politice ale partidului erau imediat urmate de reorientarea politicii editoriale a postului de televiziune. 

Pe parcursul unui singur an, Antena 1 a ‘întors armele de 3 ori’. Înainte de semnarea acordului electoral între PUR şi PSD (Septembrie 2004), postul a fost relativ critic la adresa puterii, mai ales înainte de alegerile locale, în toamnă ştirile postului au devenit brusc mult mai critice cu opoziţia, puterea fiind menajată. După alegerile generale, când PUR a rupt alianţa cu PSD şi s-a alăturat coaliţiei guvernamentale, Antena 1 a urmat din nou direcţia patronului său, criticând PSD şi dovedind multă înţelegere faţă de noua putere.

Iată câteva fragmente din rapoartele de monitorizare AMP în anul 2004 care demonstrează acest lucru:

Studiu de caz - problematica aderării la UE în presa scrisă şi audiovizuală în perioada 29 ianuarie – 11 februarie 2004 

 “Antena 1 este singura televiziune care critică Guvernul şi pe Adrian Năstase în această problemă. Guvernul şi Adrian Năstase au fost prezentaţi ca încercând să minimizeze şi să ascundă opiniei publice din România criticile aduse de către oficialii europeni”. 

Raport de monitorizare, 1-20 iunie 2004 

"La Antena 1, membrii PSD au fost asociaţi cu 14 acţiuni negative. Membrii celorlalte formaţiuni politice au fost asociaţi numai cu acţiuni neutre, cu excepţia membrilor UDMR - 1 acţiune negativă".

Raport de monitorizare, 1-20 septembrie 2004 

"În cazul postului Antena 1, însă, diferenţa dintre numărul total de apariţii dintre cele două formaţiuni politice este de 82 de apariţii: Uniunea PSD+PUR – 93 de apariţii din care 34 intervenţii directe; Alianţa D.A. – 9 apariţii din care 4 intervenţii directe".

Raport monitorizare, 21 octombrie - 3 noiembrie 2004 

"Antena 1 a prezentat cele mai multe acţiuni pozitive ale membrilor Uniunii PSD+PUR (7 apariţii)". "Adrian Năstase a fost asociat cu cele mai multe acţiuni pozitive (33) în cadrul ştirilor TV prime-time difuzate în timpul campaniei electorale; majoritatea au fost înregistrate în cadrul ştirilor postului Antena 1 (15 apariţii)".

În perioada postelectorală (20-26 decembrie 2004; 5-12 ianuarie 2005) la Antena 1, conţinutul ştirilor s-a schimbat din nou: membrii PSD sunt singurii politicieni asociaţi cu acţiuni negative (5 apariţii).

Publicitatea „de stat”

Publicitatea distribuită netransparent şi preferenţial de instituţiile şi companiile publice a fost unul din principalele mecanisme de control al presei folosite de Guvern şi autorităţile locale. 

Publicitatea „de stat” a fost estimată în anul 2003 la aproximativ 8% din totalul cheltuielilor cu publicitatea din media, cheltuieli ce ating o sumă netă de aproximativ 130 milioane euro. 

“În anul 2000, conform datelor oferite de Guvernul României, ministerele şi instituţiile subordonate acestora au alocat pentru publicitatea de stat 8,9 milioane de euro. Odată venit la putere, PSD a mărit alocaţiile destinate publicităţii cu 35% în primii trei ani, cu o medie de 13,5 milioane de euro, pentru ca în anul 2004 - an electoral - suma aproape să se dubleze faţă de anul 2000: 17 milioane de euro”
. 

Conform unui document pus în circulaţie de executivul condus de Tăriceanu, 15 dintre ministerele guvernului Năstase au cheltuit, direct sau prin regii şi alte foruri din subordine, aproape 66 de milioane de euro pentru diferite campanii guvernamentale, în perioada 2000-2004. Primul loc în topul ministerelor care au acordat publicitate îl deţine Ministerul Industriei şi Comerţului, urmat de Ministerul Transporturilor şi de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltarii Rurale.

Distribuţia publicitaţii de stat nu a ţinut întotdeauna cont de criteriul audienţei. Multe publicaţii sau posturi de televiziune cu audienţe modeste au primit contracte de publicitate susbstanţial mai mari decat alte instituţii de presă ce aveau o audienţă mai reprezentativă, dar erau mai critice faţa de putere. 

Câteva exemple în acest sens ar fi ziare ca Gardianul sau Independent, publicaţii neauditate şi cu tiraje modeste, care au primit sume considerabil mai mari decât alte ziare cu tiraje semnificativ mai mari, dar cu o atitudine mult mai critică faţa de putere. Şi în spaţiul audiovizual există exemple asemănătoare. Prima TV, un post privat de televiziune care, deşi ocupa locul 4 la audienţă naţională, a beneficiat de contracte de publicitate din bani publici considerabil mai consistente decât alte televiziuni cu audienţe mai mari. 

La data de 20 iulie, Evenimentul Zilei a publicat un document intern clasificat al Guvernului, data 6 ianuarie 2004 şi semnat de ministrul Eugen Bejinariu, şeful Secretariatului General al Guvernului, document care stipula că
“în conformitate cu cele stabilite de Guvern, toate ministerele şi celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale, precum şi instituţiile sau agenţii economici aflaţi în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea acestora vor încheia contracte de publicitate pentru anul 2004 numai după prezentarea bugetelor aferente şi a contractelor corespunzătoare în vederea obţinerii acordului prealabil al domnului Adrian Năstase, prim-ministru al României". Un alt document purtând aceeaşi semnătură şi data 9 ianuarie 2004 justifica demersul astfel: "Facem precizarea că datele solicitate sunt necesare pentru a putea asigura negocierea unor preţuri corespunzătoare, care să permită utilizarea, cu maximă eficienţă, a fondurilor alocate în acest scop".

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a solicitat, în baza Legii accesului la informaţii, detalii privind lista contractelor de publicitate aprobate de prim-ministru. Pe 25 Octombrie, Tribunalul Bucureşti a decis că Guvernul va trebui să facă publice informaţiile cerute de CJI. Guvernul Năstase a făcut recurs. În martie 2005, CJI şi Guvernul Tăriceanu au stins litigiul, iar Guvernul a făcut publice numele a 35 de ministere, autorităţi şi comisii naţionale care au primit adresa respectivă. 

De asemenea, Guvernul a pus la dispoziţie copii după răspunsurile primite de la 7 instituţii ca urmare a primirii acestei adrese. Un comunicat al CJI din 14.03.2005 susţine că : 

“O parte din informaţiile solicitate nu a putut fi identificată în arhivele Guvernului. Guvernul afirmă, de asemenea, că după o anchetă internă, s-a dovedit că nu există, nici la Secretariatul General al Guvernului, nici la Cancelaria Guvernului, informaţii oficiale legate de contracte şi bugete de publicitate avizate de fostul prim-ministru Adrian Năstase. Centrul pentru Jurnalism Independent îşi exprimă surprinderea faţă de lipsa acestor documente. Aceasta denotă fie gestionarea arbitrară sau neglijentă a activităţii guvernului, fie alimentează suspiciuni referitoare la o eventuală distrugere a documentelor care demonstrau modalitatea de avizare a contractelor de publicitate, după izbucnirea scandalului în presă”.

Joi, 27 ianuarie 2005, la Radio MIX FM, Alexandru Mironov, membru PSD şi unul dintre apropiaţii fostului preşedinte Iliescu, l-a acuzat pe Adrian Năstase că a cumpărat bunăvoinţa presei prin contracte de publicitate. “Presa a fost cumpărată cu banii de publicitate. Cu milioane de dolari”, a afirmat Al. Mironov. El a menţionat existenţa unui contract de publicitate în valoare de 300 000 mii dolari încheiat de Societatea Naţională Tutunul Românesc cu un ziar central la ordinul expres al fostului premier Năstase.

Alin Teodorescu, Cancelarul Guvernului Năstase a declarat la postul B1 TV la emisiunea lui Radu Moraru în toamna anului 2004: 

“Într-adevăr, din cifrele pe care le-a dat “Evenimentul zilei”, de fapt trustul Expres, rezultă că publicitatea de la instituţii publice, nu de la Guvern, în “Evenimentul zilei” s-a redus de la 500 de mii de dolari la aproape nimic in 2004. Această situaţie era cunoscută în mediul agenţiilor de publicitate de un an. Din ce motiv? Dintr-un motiv foarte simplu, pe care orice şef de agenţie de publicitate poate să vi-l spună, că nu poţi să bagi o pagina de publicitate pentru pensii sau vacanţe sociale sau pentru „Casa de copii nu e acasă” pe aceeaşi pagină în care una sau două sau trei din persoanele care conduc respectiva instituţie publică sunt acuzate de corupţie...”
Conform unui articol publicat de săptămânalul financiar Capital, cel mai mare investitor în publicitate în presa scrisă pe primele opt luni ale anului 2004 a fost Partidul Social Democrat, cu un volum brut de 2,9 milioane de euro plătiţi pentru publicitate.

Un studiu efectuat de Institutul de Politici Publice (IPP) în urma monitorizării publicităţii în perioada 1 octombrie-5 noiembrie a descoperit că Guvernul a plătit din bani publici aproape 500.000 dolari pentru a face, de fapt, publicitate unor figuri marcante din PSD, Directorul de programe al IPP, Adrian Moraru, consideră că, în mod flagrant, guvernul a produs spoturi publicitare pentru a obţine efecte electorale.

“În spoturile guvernamentale apar figuri precum Adrian Năstase şi Miron Mitrea. Este evident că publicitatea de stat produce, de fapt, efecte de imagine pentru candidaţii PSD”, a precizat Adrian Moraru. 

IPP a mai descoperit că volumul publicităţii angajate de guvern îl depăşeşte pe cel al publicităţii electorale angajate de toate partidele la un loc.

O monitorizare a Asociaţiei Pro-Democraţia arată că numai în perioada 15 noiembrie-8 decembrie 2004, s-au cheltuit 120.000 de dolari pe două programe guvernamentale, “ANL - am pornit împreună pe drumul spre casă” şi “Autostrada Soarelui - primii 100 de kilometri la nivel european”.

Ziarul Gazeta Sporturilor a efectuat toamna trecută o investigaţie privind cele 400 de săli de sport pe care guvernul Năstase susţinea că le-a construit în timpul mandatului său. 

“În momentul în care Gazeta documenta investigaţia despre cele 400 de săli promise de cabinetul Năstase şi neterminate, dar prezentate ca un mare succes, am primit comandă de publicitate, culmea, tocmai pentru aceleaşi săli! Cum ancheta a continuat, publicitatea s-a blocat şi au urmat tatonări de alt gen”, afirma Cătălin Tolontan, redactorul şef al ziarului, într-un articol publicat în 7 octombrie 2004.

Astfel, presa funcţionează într-un mediu economic ce nu respectă legile economiei de piaţă, principala cauză fiind intervenţia brutală a reprezentanţilor puterii centrale sau locale pe piaţă, folosind abuziv atât instituţiile statului, cât şi banii publici prin intermediul publicităţii acordate discreţionar şi netransparent. Dorina Mihăilescu: 

“Nu se înţelege... Jumătate dintre ei (jurnalişti - n.r.) sunt anti-PSD. Nu poţi să-i determini... Aşa se întâmplă cu... Dar dacă noi am avea o echipă foarte bine aşezată şi... Să ştim foarte clar ce bani, ce ne cer, nu trebuie să aşteptăm noi ca alţii să ne facă jobul... decât corpul politic în sine care este interesat.

Având o situaţie economică foarte fragilă, multe instituţii de presă sunt vulnerabile în faţa politicienilor sau autorităţilor locale, care se pot încă folosi de instituţiile publice pentru a exercita presiuni sau pentru a hărţui presa care îi deranjează. Un sondaj efectuat de AMP arată că 60 din cei 100 de jurnalişti chestionaţi susţin că au fost supuşi unor presiuni din partea autorităţilor pentru a opri investigarea sau publicarea unor articole neconvenabile
. 

Consecinţa este absenţa criticii faţa de putere şi deprofesionalizarea presei. Un argument în acest sens este reducerea spaţiului acordat de ziare jurnalismului de investigaţie. O cercetare realizată la începutul anului de Centrul Român pentru Jurnalism de Investigaţie (CRJI) în 12 oraşe a dus la concluzia că jurnalismul de investigaţie este pe cale de dispariţie, iar „câinele de pază al democraţiei s-a transformat în câinele de pază al patronului”.

Proasta retribuţie a jurnaliştilor se adaugă la cauzele deprofesionalizării presei.

Astfel, jurnalistul se află la intersecţia unor diverse interese, unele dintre ele neavând nimic de-a face cu menirea presei, care îi subminează statutul profesional. 

În toamna anului 2004 au apărut două situaţii noi pentru presa românească. Pentru prima oară, companiile transnaţionale au fost acuzate de către jurnaliştii din redacţie de amestec în politica editorială a instituţiilor de presă pe care le deţineau. Este vorba despre două cotidiane de referinţă: Evenimentul Zilei şi România Liberă. 

Cazul Evenimentul Zilei
Pe 6 septembrie, 55 de jurnalişti de la Evenimentul Zilei au semnat un protest împotriva presiunii editoriale venite din partea grupului Ringier, grup ce deţine pachetul majoritar de acţiuni al ziarului. Jurnaliştii au acuzat patronatul de încercarea de a domoli tonul critic al ziarului faţă de putere, sub pretextul unor schimbări organizatorice. Trei săptămâni mai târziu, Cornel Nistorescu, editorul ziarului, a renunţat la funcţia sa. Un comunicat comun semnat de Nistorescu şi grupul Ringier menţionează că „ambele părţi au ajuns la concluzia că există diferenţe ireconciliabile privind modul în care ele văd modernizarea ziarului”. 

Pe 1 martie 2004, Michael Ringier, Preşedintele Consiliului de Administraţie al companiei Ringier îi informa într-o scrisoare pe Ministrul de Externe şi pe premierul Năstase despre recenta achiziţie (decembrie 2003) a ziarului Evenimentul Zilei şi despre planurile de dezvoltare ale grupului de presă Ringier în România. 

“Respectiva achiziţie va fi încheiată în momentul obţinerii acordului din partea Consiliului Concurenţei, care examinează în prezent tranzacţia în cauză. Datorită faptului că prin acest pas nu disturbăm sub nici o formă competiţia de pe piaţa românească de media, anticipăm, desigur, un răspuns pozitiv. Vă vom ţine la curent cu evoluţia situaţiei. Excelenţă, vă mulţumim încă o dată pentru interesul pe care l-aţi arătat faţa de dezvoltarea unor medii independente în România. Asigurându-vă de consideraţia mea cea mai adâncă, rămân cu sinceritate al dvs. Michael Ringier”
. 

Pe 6 aprilie 2004, Ringier primeşte aprobarea Consiliului Concurenţei pentru achiziţionarea Evenimentului Zilei. 

În luna decembrie conflictul a reizbucnit când Ringier a decis schimbarea redactorului şef, Dan Turturică pentru neîndeplinirea obiectivelor stabilite de comun acord cu managementul. Acele obiective nu au fost însă precizate.

80 de ziarişti au semnat o scrisoare de protest împotriva acestei măsuri, în care şi-au afirmat sprijinul lor pentru Dan Turturică şi au acuzat Ringier de interferenţă în politica editorială şi de intenţia de a tabloidiza publicaţia. Grupul Ringier l-a numit redactor-şef pe Răzvan Ionescu, fostul director al Gazetei Sporturilor. În zilele următoare acestei numiri, peste 30 de ziarişti şi-au prezentat demisiile, printre aceştia numărându-se nume de prestigiu din presa românească.

Mai multe organizaţii de media şi-au exprimat îngrijorarea faţă de situaţia de la Evenimentul Zilei. Primul semnal negativ a fost în luna august. Într-una din ediţiile sale, Evenimentul Zilei anunţa că în 3 zile va publica o anchetă despre afacerile Danei Barb, sora premierului Năstase. Cu o zi înaintea publicării acelui material, ziarul Libertatea (tabloid aparţinând aceluiaşi grup Ringier) publica un interviu cu Dana Barb, în care aceasta a răspuns dezvăluirilor conţinute de articolul ce urma să apară a doua zi în Evenimentul Zilei.

Un alt aspect ce a generat suspiciuni este cererea adresată de Thomas Landolt (Directorul General al Ringier România) redactorului-şef al Evenimentului Zilei de a garanta în scris veridicitatea conţinutului unui articol de investigaţie despre afacerile lui Ion Ţiriac, om de afaceri apropiat de Guvernul Năstase. 

De asemenea, perioada în care Ringier a decis schimbarea lui Turturică (în preajma Crăciunului) şi lipsa de transparenţă ce a însoţit această decizie a alimentat suspiciunile jurnaliştilor şi ale organizaţiilor neguvernamentale. 

AMP a recunoscut dreptul patronatului de a numi managementul executiv şi editorial al ziarului, dar şi dreptul jurnaliştilor de a-şi exercita profesia fără a suferi ingerinţe editoriale din partea patronatului. 

Evoluţia ziarului în perioada ce a urmat schimbării conducerii editoriale nu a confirmat suspiciunile privind o posibilă aservire a ziarului faţă de PSD sau transformarea sa într-un tabloid.

Cazul România liberă
La prima vedere, cazul România liberă este asemănător. În data de 13 septembrie, ziarul a publicat pe prima pagină un protest intitulat „Ziua cea mai neagră”. Protestul aparţinea jurnaliştilor şi echipei editoriale, fiind îndreptat împotriva proprietarului ziarului, grupul german Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ). Acesta a fost acuzat de ingerinţe în politica editorială, de încercarea de a atenua tonul critic la adresa puterii şi de dorinţa de a transforma ziarul într-un tabloid.’’

WAZ, care a deţinut din anul 2000 72% din acţiunile societăţii care editează ziarul, a negat aceste acuzaţii, afirmând într-un comunicat că România liberă
”trebuie să rămână un ziar de calitate, care să ofere informaţii relevante cititorilor săi. În acest sens, singurele sugestii înaintate de experţii WAZ au vizat alinierea ziarului la standardele calitative unanim acceptate în presa din ţările cu tradiţie democratică.” 

Din păcate, grupul jurnaliştilor protestatari nu a adus dovezi suficiente în sprijinul acuzaţiilor lor, în ciuda unor cereri repetate din partea unor organizaţii care promovează libertatea presei. Singura dovadă prezentată a fost un fragment dintr-un e-mail al lui Klaus Overbeck, reprezentantul WAZ in România, în care acesta cerea ca pe prima pagină a ziarului să apară fotografii cu imagini pozitive. 

Cifrele arată o scădere continuă a audienţei ziarului în ultimii 2 ani, iar profitul ziarului a fost în anul 2003 de doar 27000 euro. Precizăm că WAZ deţine în România şi tabloidul Naţional, publicaţie ce a susţinut deschis PSD pe durata campaniei electorale.

Conflictul a avut la mijloc si un conflict administrativ între WAZ şi Petre Mihai Băcanu, Preşedintele Consiliului de Administraţie, Director General al ziarului, dar şi deţinător al unui pachet important de acţiuni la societatea care editează ziarul (peste 21%). WAZ l-a acuzat pe Băcanu pentru refuzul acestuia de a convoca, conform statutului, Adunarea Generală a Acţionarilor la începutul anului 2004, atunci când îi expira mandatul de preşedinte al Consiliului de Administraţie. Băcanu a fost susţinut de ziarişti şi s-a alăturat protestului acestora. 

Conflictul s-a întins pe durata a 3 luni, în care au existat tentative ale WAZ de a forma o redacţie paralelă şi de a tipări o publicaţie în paralel, cu acelaşi nume. La sfârşitul lunii octombrie, în cadrul unei AGA, WAZ l-a înlocuit pe Petre Mihai Băcanu din funcţia de preşedinte al CA cu Klaus Overbeck, măsură considerată ilegală de Băcanu şi de ziariştii protestatari.

În cele din urmă, conflictul a fost stins pe 22 decembrie când WAZ a vândut o parte din acţiunile pe care le deţinea către un om de afaceri român, Dan Adamescu. În noua structură, WAZ are 46% din acţiuni, iar Adamescu 48%. Petre Mihai Băcanu a renunţat la funcţiile sale, dar continuă să publice editoriale în paginile ziarului. Tranzacţia a inclus un acord care precizează că ziarul îşi va păstra linia editorială şi că timp de 4 ani nu vor fi făcute disponibilizări.

Legislaţia

Legislaţia continuă să fie o barieră în calea libertăţii presei. Calomnia este considerată în continuare infracţiune, fiind menţinută de votul dat de Parlament în noul Cod Penal ce va intra în vigoare în 2005. Elementul nou este eliminarea pedepsei cu închisoarea pentru calomnie şi decriminalizarea insultei, aceasta fiind trecută în Codul Civil. 

Din păcate, jurnaliştii şi instituţiile media sunt hărţuiţi în justiţie cu sute de procese pentru calomnie şi insultă, existând încă un număr consistent de cazuri ale unor jurnalişti condamnaţi penal pentru articolele publicate. Aceste procese reprezintă o povară financiară asupra presei, nu doar prin costurile implicate de desfăşurarea proceselor, ci şi prin cuantumul daunelor morale şi al despăgubirilor materiale pe care ziariştii şi instituţiile de presă sunt nevoite să le plătească. O cercetare recentă arată că 28 din cei 100 de jurnalişti chestionaţi au fost daţi în judecata cel puţin o dată pentru insultă sau calomnie
. 

Accesul la informaţiile de interes public este limitat de către cele mai importante instituţii ale statului. Pe 26 mai, Senatul a votat un memorandum intern prin care a clasificat toate informaţiile legate de cheltuielile acestei instituţii. Hotărârea scoate din categoria informaţiilor de interes public toate cheltuielile referitoare la deplasările în străinătate ale senatorilor, contractele de achiziţii, cheltuielile de transport şi de cazare, ştatele de plată ale senatorilor, precum şi listele de prezenţă la şedinţele Senatului.

Legea electorală a fost votată de Parlament în luna august, fără consultarea organizaţiilor de media sau a CNA. Reglementările electorale conţin mai multe prevederi restrictive la adresa libertăţii de exprimare. Una dintre ele interzice candidaţilor să facă afirmaţii cu caracter calomnios la adresa celorlalţi candidaţi, deşi caracterul calomnios al unei afirmaţii nu poate fi stabilit decât de către Justiţie. Biroul Electoral Suceava a decis retragerea de pe piaţă a unei publicaţii distribuite de Uniunea PSD+PUR, material ce conţinea acuzaţii calomnioase la adresa candidaţilor Alianţei DA. Biroul Electoral Central a interzis pe 29 noiembrie transmiterea de SMS-uri ce conţineau afirmaţii jignitoare la adresa unor candidaţi.

Legislaţia electorală a creat confuzie în rândul radiodifuzorilor din cauza neclarităţii prevederilor referitoare la repartizarea timpilor de antenă sau la definirea spoturilor şi materialelor electorale filmate. Există numeroase semnale venite din partea editorilor şi redactorilor din presa locală şi naţională care s-au plâns că respectivele reglementări descurajează prezentarea de ştiri politice.

În acelaşi timp, au existat încălcări flagrante ale legii, mai ales de către preşedintele Iliescu. Acesta s-a adresat populaţiei în calitatea sa de Preşedinte, dar mesajele sale se transformau invariabil în propagandă electorală în favoarea partidului de guvernământ. Un alt exemplu îl constituie o ştire în care era prezentată vizita preşedintelui Iliescu la frizer, ştire ce a durat mai multe minute şi a fost preluată de mai multe canale de televiziune. Conform legislaţiei în vigoare, „candidaţii care deţin funcţii publice pot apărea în emisiunile informative numai în probleme legate de exercitarea funcţiei lor”. 

O alta iniţiativă legislativă poate deveni un puternic obstacol împotriva libertăţii de exprimare în cazul în care va fi votată. Deputatul PSD Ion Olteanu a înaintat pe 20 septembrie un proiect de lege privind „protecţia persoanei, numelui, imaginii, domiciliului şi corespondenţei acesteia“. Legea urmăreşte protejarea vieţii private prin interzicerea interceptării, înregistrării sau divulgării unei conversaţii sau a altei comunicări telefonice sau electronice, interzicerea filmării sau fotografierii unei persoane precum şi a locuinţei acesteia, observarea şi ascultarea unei persoane care se află într-un loc public, dar desfăşoară o activitate privată. La iniţiativa APPLE
, peste 40 de jurnalişti şi organizaţii de media au semnat un protest împotriva acestui proiect de lege.

Pe 21 decembrie, a fost promulgat un act juridic extrem de necesar - Legea privind protecţia personalului din autorităţile publice, instituţiile publice şi din alte unităţi care semnalează încălcări ale legii. 
Procese

Justiţia continuă să facă din mulţi ziarişti infractori de drept comun, condamnându-i penal pentru calomnie. De asemenea, jurnaliştii şi instituţiile de presă sunt hărţuite în justiţie. Unele instituţii de presă se confruntă cu sute de procese în care diverşi politicieni solicită daune morale de zeci de miliarde de lei. Membrul PSD Gheorghe Ana deţine recordul, el solicitând daune morale în valoare de 100 miliarde lei ziaristului dâmboviţean Teodor Seran (Jurnal de Dâmboviţa).

Două publicaţii locale, Ziarul de Vrancea şi Monitorul de Vrancea, care deşi au orientări diferite, se confruntă cu probleme similare, fiind hărţuite de politicieni din ambele tabere politice cu zeci de procese în care aceştia cer daune de zeci de miliarde de lei. 

Anul 2004 a adus prima condamnare la închisoare împotriva unui jurnalist. În luna mai, Judecătoria Galaţi l-a condamnat pe Alexandru Zanopol, jurnalist la publicaţia gălăţeană Opinia la 6 luni de închisoare cu suspendare pentru ultraj. 

Auto-reglementarea 

În 2004 a fost semnat şi a intrat în vigoare primul Contract Colectiv de Muncă (CCM) pe ramura mass media din istoria presei române. CCM a fost semnat la începutul lunii aprilie de reprezentanţi ai mai multor organizaţii sindicale şi patronale. Deşi este încă dificil de implementat, documentul reprezintă un instrument important de protejare a drepturilor salariale ale ziariştilor. Mai mult, CCM instituie clauza de conştiinţă ca fiind unul dintre drepturile de muncă fundamentale ale jurnaliştilor. 

Un alt eveniment important a fost adoptarea, pe 11 iulie, la Sinaia, a unui Cod Deontologic de către cele 36 de organizaţii de media membre ale Convenţiei Organizaţiilor de Media. Codul Deontologic reprezintă un document extrem de important pentru profesionalizarea presei, având rolul de a impune principalele norme etice ale breslei. 

De asemenea, coagularea mişcării sindicale în ramura mass media este un factor ce poate contribui la consolidarea statutului jurnalistului. Pe 28 august, a fost formată cea mai mare federaţie sindicală din mass media, prin unificarea mai multor sindicate în Federaţia MediaSind, organizaţie ce numără în rândurile sale peste 8000 de jurnalişti şi tipografi.

CAPITOLUL II 

Cazuistică

[image: image2.jpg]



Cazurile prezentate mai jos au fost selectate şi investigate de echipa care a redactat acest raport. Ele au la bază informaţiile accesibile echipei, respectiv cazurile care ne-au fost aduse la cunoştinţă fie direct, fie prin intermediul unei terţe persoane, fie prin presă. După investigare au fost selectate acele cazuri care au fost considerate ca având relevanţă pentru situaţia libertăţii presei şi a libertăţii de exprimare în general.

Agresiuni şi ameninţări

IANUARIE 2004

La data de 6 ianuarie 2004, Constantin Bădoiu, redactor la publicaţia Obiectiv Mehedinţean, a fost atacat în propria casă şi bătut în faţa soţiei şi a copiilor de trei persoane. Printre atacatori, ziaristul l-a identificat pe omul de afaceri sârb, Turanovici, despre care jurnalistul tocmai efectua o investigaţie privind contrabanda cu ţigări la vama Porţile de Fier în care acesta ar fi implicat. Constantin Bădoiu a depus o plângere la Poliţie şi a solicitat protecţie, dar Poliţia i-a recomandat să mai aştepte pretinzând lipsa de personal disponibil.

MARTIE 2004

Martie 2004, judeţul Bacău: Eduard Pascal, fotoreporter la Monitorul de Bacău, a fost atacat de Eugen Circov, patronul unei firme de prelucrat lemnul, în timp ce încerca să fotografieze doua camioane încărcate cu material lemnos ce ieşeau pe poarta unui domeniu silvic privat. Jurnalistul venise la faţa locului în urma sesizărilor conform cărora se furau lemne din padurea respectivă. În momentul fotografierii celor două camioane, jurnalistul a fost înjurat de către Eugen Circov şi a încercat să se refugieze în maşină, moment în care omul de afaceri a trântit portiera maşinii peste piciorul ziaristului. În urma loviturii, Eduard Pascal a suferit o fisură la picior, fiind nevoit să-şi pună piciorul în ghips. 

2 martie 2004, Iaşi: Mihai Plumbu, primarul din Movileni, l-a ameninţat cu moartea pe ziaristul Cătălin Ştefănescu de la Ziarul de Iaşi, după ce acesta din urma a publicat un articol despre participarea primarului la o vânătoare ilegală în timpul căreia a ucis o căprioară. Ameninţarea a fost făcută în timpul unei conversaţii telefonice. Investigaţia ulterioară a poliţiei a demonstrat că telefonul a fost dat din casa primarului.

12 martie, Bucureşti. Primul Ministru Adrian Năstase a declarat că va cere demisia tuturor şefilor de poliţie din judeţele în care au avut loc atacuri împotriva jurnaliştilor, dacă cei responsabili nu vor fi identificaţi. 

APRILIE 2004

Televiziunea Făgăraş a fost nevoită să-şi întrerupă transmisia pe 1 aprilie, când un grup de sindicalişti de la SC Nitramonia SA a forţat intrarea în studioul televiziunii. Televiziunea transmitea în direct o emisiune ce dezbătea soarta Nitramonia SA, având ca invitaţi pe directorii fabricii. Protestul s-a încheiat în urma intervenţiei poliţiei şi a jandarmilor.

2 aprilie, Timisoara: Horia Călăceanu, fotoreporter la Evenimentul Zilei-Ediţia de Vest, a fost ameninţat cu spargerea aparatului de fotografiat de către subprefectul judeţului Timiş, Dorel Gâtlan, pentru că s-a apropiat de acesta, încercând să-l fotografieze. Incidentul a avut loc în Piaţa Libertăţii, în timpul manifestărilor prilejuite de integrarea în NATO a României.

22 aprilie, Harghita. Csibi Istvan, mafiotul local responsabil pentru atacurile din 2003 împotriva jurnalistului Szondy Zoltan, a fost arestat şi este inclulpat în 31 de dosare printre care se numără şi cel de agresare a ziaristului Szondy Zoltan.

MAI 2004

4 mai, jurnaliştii timişoreni, Radu Munteanu şi Petrina Calablic, de la săptămânalul Bănăţeanul au fost agresaţi, ameninţaţi şi sechestraţi într-o şcoală din Timişoara, în timpul unei vizite electorale a candidatului PSD, Liviu Ciocârlie. Candidatul a fost deranjat de faptul că jurnaliştii au fotografiat evenimentul şi le-a cerut să nu folosească aceste poze. Fiind refuzat de jurnalişti, Liviu Ciocârlie le-a luat aparatul din mână şi l-a înmânat unor colegi care au şters câteva cadre. Apoi, cei doi ziarişti au fost obligaţi să rămână în clădire, au fost legitimaţi, chestionaţi şi ameninţaţi că vor fi duşi la poliţie.

10 mai, Paşcani. Jurnalistul Emilian Soldan de la cotidianul Orizont a fost insultat, ameninţat şi agresat de către preşedintele Biroului Electoral Paşcani, iar aparatul său foto a fost confiscat după ce a făcut câteva fotografii în biroul electoral amplasat în incinta Primăriei Paşcani. 

13 mai. George Noapteş, ziarist la Monitorul de Vrancea, a fost agresat în faţa Tribunalului Judeţean Vrancea de candidatul PD la primăria oraşului Panciu, Fănică Panciu. Candidatul i-a smuls ziaristului telefonul din mână, pe motiv că acesta din urma îl înregistra, l-a desfăcut şi i-a aruncat cartela, după care l-a împins. Ziaristul a făcut plângere, dar până în luna martie a anului 2005 nu a primit nici un răspuns. 
14 mai. George Muceanu şi Marius Pungă, reporteri la publicaţia Noua realitate – Constanţa, însoţeau pe unul dintre candidaţii la primăria din comuna Comana, jud. Constanţa în cursul unei activităţi electorale a acestuia.  Ziariştii au fost apostrofaţi şi ameninţaţi de către primarul în funcţie, Ion Niţă, în faţa a circa 30 de simpatizanţi ai acestuia, pentru că i-au fotografiat locuinţa. Din grupul simpatizanţilor primarului, s-a desprins Menisa Erdin, care l-a lovit cu piciorul peste coapsă pe fotoreporterul Marius Pungă, fără însa a-i produce vătămări care să necesite îngrijiri medicale. Lucrătorii postului de poliţie Comana au intervenit, sancţionându-i contravenţional, conform Legii 61/91, pe primarul Ion Niţă şi pe Menisa Erdin. 

16 mai, Tg. Mureş. Omul de afaceri local Sorin Terbea a confiscat şi aruncat camera fotoreporterului Molnar Csaba. Incidentul a avut loc în timpul unui meci de fotbal, după ce reporterul a făcut câteva fotografii grupului în care era şi Sorin Terbea. O altă jurnalistă, Cora Muntean, a încercat să intervină, dar a fost insultată şi ameninţată de omul de afaceri. Cei doi jurnalişti lucrează la cotidianele Zi de Zi şi Ziarul de Mureş. 

Mai, Timişoara. Ino Ardelean, ziaristul care a fost bătut brutal în decembrie 2003 de agresori necunoscuţi, a acuzat Poliţia că protejează făptaşii şi încearcă să găsească un ţap ispăşitor în acest caz. El a dat în judecată Ministerul de Interne pentru nerespectarea obligaţiilor sale legale. 

IUNIE 2004

1 iunie, Bucureşti. Nicu Dîrdîiac şi Anton Dumitru, reporteri la cotidianul ATAC, au fost atacaţi de doi indivizi înarmaţi cu bâte de baseball şi cuţite, în timpul unei documentări pe care o efectuau în faţa sediului central al companiei Grivco. Cei doi agresori au spart parbrizul maşinii jurnaliştilor după care i-au pălmuit.

23 iunie, Bacău. Fostul primar al Bacăului, Dumitru Sechelariu, l-a injurat şi l-a ameninţat cu moartea, în cadrul unei conversaţii telefonice, pe Sebi Sufariu, jurnalist la Gazeta de Bacău („În momentul când mai comentezi ceva, ţine minte, trimit doi băieţi de-ai mei şi te execută...”). 

IULIE 2004

2 iulie, Sighetu Marmaţiei. Teofil Ivanciuc, ziarist la Gazeta de Maramureş, a fost înjurat şi ameninţat cu moartea în plină stradă de gardianul public Dorin Dăncuş. Gardianul l-a ameninţat pe ziarist ("Bă, ai încurcat-o cu mine, te termin! Îţi fac felul!") şi l-a urmărit. Teofil Ivanciuc s-a refugiat în incinta Memorialului Sighet, unde mai multe persoane au intervenit pentru a-l proteja. Jurnalistul publicase cu puţin timp înainte un articol referitor la un alt gardian public, coleg cu Dorin Dăncuş, care, împreună cu un funcţionar al primăriei, împărţea aleatoriu amenzi şoferilor care parcau neregulamentar. 

10 iulie, Bucureşti. O echipă a postului de televiziune Antena 1, alcătuită din reporterul Mirela Voicu şi cameramanul Marian Tănase, a fost atacată de judecătorul Florea Vişan în timp ce încerca să realizeze un reportaj despre conflictul dintre judecător şi vecinii săi. Judecătorul s-a năpustit cu pumnii asupra cameramanului Marian Tănase, deteriorând camera de filmat. Judecătorul era cunoscut pentru acţiunile violente îndreptate împotriva vecinilor săi; el a fost ulterior exclus din magistratură.

Vineri, 2 iulie, Mamaia. Cinci jurnalişti ce însoţeau o echipă de control a Autorităţii Naţionale pentru Turism la hotelul „Histria“ din Mamaia, au fost atacaţi, loviţi şi înjuraţi de patronul hotelului, George Bosânceanu şi de prietenul său, Adrian Ciocan, distrugând două camere video. Deşi evenimentul s-a petrecut sub ochii poliţiştilor şi jandarmilor care însoţeau echipa de inspectori ai ANT, aceştia nu au intervenit. Abia după ce jurnaliştii au făcut plângere la Poliţie, s-au întocmit dosare penale pe numele agresorilor. De asemenea, datorită mediatizării incidentului, au fost pedepsiţi trei agenţi de poliţie. Bosânceanu are mai multe condamnări penale la activ.

Joi, 30 iulie. Sorin Ursan, fost corespondent din Paşcani al cotidianului Ziua de Iaşi, a fost atacat în plină stradă de trei indivizi. Incidentul a avut loc pe strada principală a oraşului, în apropierea sediului Primăriei. Jurnalistul a fost lovit şi atacat cu un cuţit, suferind mai multe răni la nivelul mâinilor, pieptului şi coastelor. De asemenea, atacatorii l-au ameninţat pe ziarist ca îi omoară familia. Unul dintre ei a fost identificat de ziarist ca fiind Georgel Hutu, condamnat anterior pentru furt şi înşelăciune şi eliberat din arest cu doar o lună înainte de incident. Sorin Ursan publicase în ultimii ani mai multe articole referitoare la infracţiunile comise de Georgel Hutu. Imediat după ce a fost eliberat, Georgel Hutu l-a ameninţat în diverse rânduri pe ziarist.

AUGUST 2004

21 august, Alba Iulia. Doi reporteri ai TVR Cluj, Radu Şerban şi Ionel Lespuc, au fost agresaţi de colonelul de jandarmerie Aurel Capătă în timpul unui meci de fotbal. Jandarmul l-a împins pe cameraman, i-a smuls camera, deteriorând-o, şi l-a ameninţat că-l arestează. Potrivit reprezentanţilor Ministerului Administraţiei şi Internelor, colonelul Aurel Capătă va fi judecat de Consiliul de Judecată al Comandamentului Naţional al Jandarmeriei. Reprezentanţii Ministerului de Interne au dispus Comandamentului Naţional al Jandarmeriei să ia măsurile necesare pentru a-i despăgubi pe jurnalişti din salariul colonelului bătăuş.

SEPTEMBRIE 2004

3 septembrie, Bucureşti. Doi reporteri ai ziarului Ziua, Petre Niţeanu şi Laura Dobre, au fost agresaţi, înjuraţi şi ameninţaţi de bodyguarzii firmei VGB în timp ce încercau să realizeze un material la sediul acestei firme. Într-o primă fază, celor doi reporteri le-a fost interzis accesul pe strada unde se află VGB, precum şi fotografierea clădirii. Un echipaj de Poliţie a venit la faţa locului, chemat de ziarişti. În momentul în care unul dintre ziarişti a făcut o fotografie, opt agenţi de pază s-au năpustit asupra lui. Unul dintre bodyguarzi a smuls aparatul foto şi l-a izbit de pământ, distrugându-l. Poliţiştii nu au intervenit.

OCTOMBRIE 2004

2 octombrie, Bucureşti. Cornel Ivanciuc, ziarist la săptamânalul Academia Caţavencu a fost ameninţat de către Ministrul Apărării, Ioan Mircea Paşcu să " se potolească şi să-şi vadă de treburile lui (…) pentru că ştiu toate mişcările pe care le face şi întâlnirea pe care a avut-o cu unul Enoiu " (Evenimentul Zilei, 4 - 5 octombrie 2004). Mesajul a fost transmis printr-un intermediar - un cunoscut atât al ministrului cât şi al jurnalistului - şi a venit în urma unei convorbiri pe care acesta a avut-o cu George Enoiu, membru al PD, tema fiind veridicitatea unui document secret al Ministerului Apărării care îl acuza pe Traian Băsescu că ar fi făcut poliţie politică. Aparent Ioan Mircea Paşcu cunoştea exact subiectul discuţiei private pe care Cornel Ivanciuc o avusese cu o zi înainte cu George Enoiu. Acuzat că foloseşte mijloace ilegale şi nedemocratice de urmărire şi intimidare a jurnaliştilor, ministrul Apărării a replicat că toată această situaţie este o diversiune, fără a explica foarte clar în ce fel şi fără a nega ferm faptele.

12 octombrie; Ministerul Administraţiei şi Internelor publică un raport privind agresiunile înregistrate împotriva jurnaliştilor de către MAI în perioada 1999-2004. Raportul menţionează 71 de plângeri depuse de ziarişti, din care 41 constau în agresiuni fizice sau ameninţări, 31 fiind furturi, tâlhării, calomnii, insulte. Dintre aceste cazuri, MAI afirma că a rezolvat 51 de cazuri. Printre cele 20 de cazuri nerezolvate se afla şi cazul lui Ino Ardelean, ziaristul timişorean grav bătut la finele anului 2003.

NOIEMBRIE 2004

5 noiembrie, Vrancea. Într-un interval de numai câteva ore, trei înalţi funcţionari din judeţul Vrancea i-au ameninţat pe Sebastian Oancea şi Gabriel Sava, ambii de la Ziarul de Vrancea, în timpul unei vizite electorale a PSD în judeţ. Fostul prefect şi candidatul PSD la alegerile parlamentare, George Băeşu, i-a spus lui Oancea: „Ce omor vă trebuie pentru ce scrieţi!”. Apoi, Marian Oprişan, preşedintele Consiliului Judeţean, le-a recomandat ziariştilor ce încercau să-l fotografieze în plină stradă „să se poarte ca în lumea civilizată unde există locuri delimitate pentru ziarişti”. În cele din urmă, Oancea l-a întrebat pe şeful poliţiei din Vrancea, Silviu Grosu, dacă ştie că Ministerului Administraţiei şi Afacerilor Interne a interzis poliţiştilor locali să participe la campania electorală. Şeful Poliţiei a răspuns: „Domnule Oancea, dacă nu mă înşel, mama dv. este angajată la Inspectoratul de Poliţie Vrancea?” „Şi ce legătură are asta cu întrebarea mea?”, a întrebat ziaristul. „Ar putea fi o legătură”, a fost răspunsul şefului poliţiei. 

DECEMBRIE 2004

9 decembrie, Sinaia. Patru jurnalişti de la săptămânalul financiar Banii Noştri au fost bătuţi brutal de un grup de agresori. Jurnaliştii au fost atacaţi în parcarea din faţa hotelului unde tocmai lăsau o maşină inscripţionată cu însemnele ziarului. Jurnaliştilor le-au fost furate un laptop şi o cameră digitală. Camera a fost găsită ulterior complet distrusă în apropierea locului incidentului. Poliţiştii au sosit la locul faptei la 45 de minute după ce fuseseră chemaţi, deşi secţia de poliţie locală se află la 100 m de locul incidentului. Agresorii au fost identificaţi ca fiind bodyguarzi ai firmei VGB, o companie care a fost implicată şi într-un incident cu jurnalişti de la Ziua în septembrie. Cei patru ziarişti au ajuns la o înţelegere cu agresorii şi nu au depus plângere împotriva lor.

13 decembrie; a doua zi după câştigarea de către Traian Băsescu a alegerilor prezidenţiale, ziaristul Aurel Şelaru de la Monitorul de Vrancea (ziar apropiat PSD-ului) a fost ameninţat telefonic de o persoană identificată de către Poliţie ca fiind Dan Avram, om de afaceri local apropiat PNL. Acesta i-a transmis ziaristului la telefon: "În zilele următoare venim şi vă distrugem de tot, să vă omorâm. Ai grijă pe unde mergi că la orice pas poţi să mori“.

[image: image3.png]


Presiuni îndreptate asupra presei

FEBRUARIE 2004

5 februarie: Exemplarele cotidianului Jurnalul Naţional care au ajuns în judeţul Ialomiţa au dispărut de la punctele de vânzare încă de la primele ore ale dimineţii. Ediţia ziarului conţinea dezvăluiri despre abuzurile sexuale ale comisarilor din conducerea poliţiei judeţene, sub titlul “Cu de-a sila, în pat cu şefii Poliţiei”. Articolul dezvăluia cum, pentru un carnet de şofer, două tinere din Ialomiţa au întreţinut timp de mai multe zile relaţii sexuale cu 3 comisari de poliţie cu funcţii importante. 

18 februarie: În raportul său anual, Parlamentului European şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la libertatea presei în România. Raportul cerea Guvernului să ia măsuri pentru oprirea agresiunilor îndreptate împotriva jurnaliştilor şi să reducă controlul economic asupra presei ce duce la autocenzură.

28 februarie: Cetăţeanului maghiar Zsolt Bayer, ziarist la cotidianul budapestan Magyar Nemzet i s-a interzis accesul pe teritoriul României de către autorităţile vamale. Acestea au refuzat să-şi motiveze decizia. Jurnalistul este cunoscut pentru criticile pe care le-a adus UDMR-ului şi pentru sprijinul oferit Consiliului Naţional al Secuilor. 

MARTIE 2004

10 martie, Satu Mare: Întregul tiraj al cotidianului Jurnalul Naţional, distribuit în Satu Mare, a dispărut de pe piaţă încă de la primele ore ale dimineţii. Ediţia din acea zi a ziarului conţinea o investigaţie despre neregularităţile comise de prefectul judeţului Satu Mare, Gh. Cioncan. 

16 martie, Bucureşti: Mai multe posturi de radio au oprit difuzarea unui spot promoţional al ziarului Evenimentul Zilei, după ce Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a emis Recomandarea nr. 2/16 martie, potrivit căreia "Radiodifuzorii se vor asigura că spoturile publicitare conţin informaţii corecte şi că respectă prezumţia de nevinovăţie, aşa încât difuzarea acestora să nu aducă atingere demnităţii umane". Spotul era alcătuit dintr-o serie de titluri ale unor articole publicate în paginile ziarului, articole referitoare la diverse scandaluri de corupţie în care erau implicaţi miniştrii sau membrii ai partidului de guvernamânt. Conţinutul spotului: 

“Exploziv, influent, liber, complet - De la creatorii marilor succese de casă ‘Beuran, ministrul indigo’, ‘Miki-şapte case’ şi ‘Puwak - banii înapoi’ - acum într-o nouă prezentare. Evenimentul zilei, mai incisiv ca niciodată, pentru că viitorul ne priveşte pe toţi. Cu o distribuţie de zile mari, la chioşcurile din întreaga ţară Evenimentul zilei, zilnic ieşit din tipare”.

31 martie, Bucureşti: În cadrul unei conferinţe de presă ţinute de echipa Reporteri fără Frontiere la sfârşitul vizitei de documentare efectuate în România, Robert Menard, secretarul general al asociaţiei, a afirmat: "Nici o persoană de bună-credinţă nu poate spune că radioul şi televiziunea publică reflectă în mod echidistant viaţa politică în România". Cerasela Rădulescu, jurnalist la Radio România Actualităţi, a confirmat, în cadrul aceleiaşi conferinţe, afirmaţiile lui Robert Menard referitoare la Radio România Actualităţi şi a denunţat cenzura şi presiunea editorială existente în cadrul radioului public. Pe 7 aprilie, CNA recomandă SRR să respecte prevederile reglementării sale privind pluralismul şi corecta informare a publicului. Recomandarea solicita SRR să implementeze propriul Cod Deontologic în scopul asigurării independenţei editoriale. 

APRILIE 2004

22 aprilie, Bucureşti: Conducerea redacţiei de limbă maghiară din cadrul TVR a refuzat să difuzeze o emisiune despre iniţiativa legislativă a Consiliului Naţional al Secuilor (CNS) privind autonomia unor judeţe unde majoritatea populaţiei este de etnie maghiară. Gazda Árpád, moderatorul emisiunii, a invitat un reprezentant al CNS şi unul al UDMR, dar, cu o zi înainte de înregistrarea emisiunii, reprezentantul UDMR a anunţat că nu mai poate lua parte la emisiune. Toate eforturile moderatorului de a aduce pe altcineva din partea UDMR s-au izbit de refuzul acestei formaţiuni de a delega un reprezentant în emisiune. Drept urmare, moderatorul a decis să înregistreze emisiunea cu un singur invitat, menţionând de câteva ori pe durata show-ului că UDMR a fost invitată, dar a refuzat să participe. În consecinţă, conducerea redacţiei a decis să nu difuzeze emisiunea. 

30 aprilie: Organizaţia Reporteri fără Frontiere menţionează în raportul său anual presiunile politice îndreptate împotriva presei, lipsa independenţei posturilor publice de radio şi tv, manipularea informaţiei - în special la radioul public - lipsa pluralismului în domeniul audiovizual. Într-un raport al RSF intitulat 

“Între vechile reflexe şi progresele democratice”, preluat şi de presa română, sunt denunţate „tentativele de manipulare a informaţiei de către mass media publice, în special de către radioul public naţional”.„Autorităţile, foarte atente în a-şi prezerva imaginea, atât pe plan intern cât şi în străinătate, suportă greu criticile formulate de presă. În acest context, ziariştii se supun unei autocenzuri privind temele cele mai sensibile, cum sunt corupţia, adopţiile internaţionale sau chiar starea negocierilor de aderare la Uniunea Europeană”, se spune în comunicatul RSF.

MAI 2004

17 mai, Zalău: Cotidianul Ziua a fost distribuit împreuna cu o broşură de propagandă a PSD, fără nici o autorizaţie din partea ziarului. Cele două firme de distribuţie, Rodipet şi Danco, au negat orice implicare, deşi Danco distribuia în paralel o publicaţie a PSD numită Opinia social-democrată. 

SEPTEMBRIE 2004

6 septembrie, Bucureşti: 55 jurnalişti de la Evenimentul Zilei au semnat un protest împotriva presiunii editoriale venite din partea grupului Ringier, grup ce deţine pachetul majoritar de acţiuni al ziarului. Jurnaliştii au acuzat patronatul de încercarea de a domoli tonul critic al ziarului faţă de putere, sub pretextul unor schimbări organizatorice.

 13 septembrie, Bucureşti: România liberă a publicat pe prima pagină un protest intitulat „Ziua cea mai neagră”. Protestul aparţine jurnaliştilor şi echipei editoriale, fiind îndreptat împotriva proprietarului ziarului, grupul german WAZ. Acesta a fost acuzat de ingerinţe în politica editorială, de încercarea de a atenua tonul critic la adresa puterii şi de dorinţa de a transforma ziarul într-un tabloid.

22 septembrie: Cu puţin înainte de începerea campaniei electorale, Comisiile pentru Cultură ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, sub prezidiul senatorului PSD Adrian Păunescu, au respins raportul anual pe 2003 al SRTV. Unul dintre motivele oficiale a fost că „instituţia a devenit complet subordonată Guvernului, în special premierului Adrian Năstase”. Conducerea SRTV a prezentat în replică la buletinul de ştiri al serii o serie de materiale negative la adresa senatorului Păunescu. Liderii liberali au considerat că raportul a fost respins din motive politice şi nu au fost de acord cu votul colegilor lor din comisiile de specialitate. Senatorul Adrian Păunescu era bine cunoscut pentru tentativele sale de influenţare a canalelor de informare publică (s-a descoperit ulterior că a dictat ştiri despre el însuşi unui reporter radio). Aprobarea raportului de către plenul Parlamentului, amânată după alegeri, este crucială pentru menţinerea aceluiaşi Consiliu de Administraţie. Dacă raportul este respins, toţi membrii CA sunt automat destituiţi. 

27 septembrie, Bucureşti. Cornel Nistorescu, directorul ziarului Evenimentul Zilei controlat de grupul elveţian Ringier, şi-a dat demisia din funcţia deţinută în cadrul cotidianului. Conform unei declaraţii semnate de ambele părţi: „Părţile au ajuns la concluzia că există diferenţe ireconciliabile între viziunile lor asupra modernizării ziarului”. 60 de jurnalişti de la Evenimentul Zilei au reacţionat imediat şi au semnat un comunicat de presă, exprimându-şi sprijinul pentru Nistorescu văzut ca un garant al independenţei ziarului şi acuzând Ringier de interferenţe în politica editorială. 

NOIEMBRIE 2004

24 noiembrie, Bucureşti: Aproximativ jumătate din tirajul săptămânalului de satiră Academia Caţavencu a dispărut de pe tarabe în dimineţile zilelor de 24 şi 25 noiembrie. Redactorul-şef adjunct Liviu Mihaiu a declarat că oameni ai PSD au fost văzuţi la standurile de ziare din toată ţara, cumpărând toate exemplarele pe care le puteau găsi. Numărul în cauză al săptămânalului publica o anchetă defavorabilă pentru Adrian Năstase. Purtătorul de cuvânt al PSD Titus Corlăţean a negat acuzaţiile. În cursul aceleaşi săptămâni au dispărut de pe tarabe şi exemplare din Evenimentul Zilei şi Ziua în multe locuri din ţară. Cele două ziare publicaseră stenograme compromiţătoare ale întâlnirilor conducerii PSD.

Pe 30 noiembrie, TVR1 a transformat întregul buletin de ştiri în campanie deschisă orientată împotriva lui Traian Băsescu. Acuzele de fraudă formulate de Alianţa D.A. la adresa BEC şi a Uniunii PSD+PUR au fost mediatizate astfel încât s-au transformat într-o campanie deschisă împotriva candidatului la preşedinţie din partea Alianţei D.A.. Argumentele aduse de reprezentanţii Alianţei au fost prezentate din off. A fost difuzat momentul în care Traian Băsescu cerea anularea alegerilor din cauza dimensiunilor fraudei, urmat de un material din ziua precedentă în care Băsescu afirma că oricare ar fi dimensiunile fraudelor nu va contesta rezultatele alegerilor.

DECEMBRIE 2004

6 decembrie: Alexandru Costache, redactor în cadrul Departamentului de Ştiri de la TVR1 a făcut publice presiunile politice, cenzura şi dezinformarea practicate de TVR1. Ziaristul afirma într-o scrisoare deschisă: “Am ajuns să fim legaţi ombilical de PSD, şi nu atât de PSD, cât de Adrian Năstase. Nu se critică decât la comandă şi în anumite contexte.” 

7 decembrie, Bucureşti: Alexandru Costache şi alţi şase jurnalişti de la Departamentul de Ştiri al TVR1 au organizat o conferinţă de presă în care au oferit mai multe detalii despre situaţia din televiziunea publică. Ei au menţionat buletinul de ştiri din 30 noiembrie ca fiind relevant pentru felul în care televiziunea publică se transformase într-un instrument de propagandă pentru PSD. Acuzaţii similare au fost formulate şi împotriva Societăţii Române de Radio de către jurnaliştii din cadrul acestei instituţii care au fost prezenţi la conferinţa de presă. 10 ONG de media şi drepturile omului şi-au afirmat solidaritatea şi sprijinul faţă de jurnalişti. Li s-au alăturat şi ziarişti din ţară – TVR Cluj.

7 decembrie, Timişoara: Asociaţia Pro Democraţia a depus o plângere la Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) împotriva lui Dragoş Şeuleanu, preşedintele SRR. Doi jurnalişti de la Radio Timişoara (filiala postului public naţional) au declarat că în ziua alegerilor (28 noiembrie), Şeuleanu a decretat embargo împotriva oricărei informaţii despre Pro Democraţia, principalul observator al alegerilor. Dan Preda, coordonatorul ştirilor electorale la radioul public, a declarat că Dragoş Şeuleanu a sugerat ca postul să difuzeze numai informaţii verificate, venite de la Biroul Electoral Central şi de la birourile electorale din teritoriu. Preda a adăugat că aceste sugestii au fost făcute pentru „a evita difuzarea informaţiilor neverificate”. În răspunsul său, CNA a recomandat SRR să prezinte concluziile tuturor organizaţiilor acreditate să monitorizeze alegerile, inclusiv pe cele ale filialei Pro Democraţia din Timişoara. 

7 decembrie; Câteva ziare, printre care cotidianele naţionale Evenimentul Zilei şi Ziua, au fost distribuite în multe oraşe din ţară alături de o publicaţie pirat intitulată Mesagerul român, fără autorizaţie din partea respectivelor ziare. Publicaţia pirat conţinea atacuri la adresa candidatului Opoziţiei la preşedinţie Traian Băsescu. 

8 decembrie, Bucureşti: Agenţia de Monitorizare a Presei şi organizaţia Reporteri fără Frontiere au emis un comunicat de presă comun despre comportamentul mass media româneşti pe durata alegerilor. Analiza media a celor două organizaţii arăta că numărul ştirilor politice cunoscuse un declin dramatic în media electronice pe parcursul campaniei electorale. Principalul motiv pentru această situaţie a fost legea electorală care conţinea multe restricţii şi ambiguităţi, conform declaraţiilor mai multor producători de ştiri. Rapoartele de monitorizare indicau că presa scrisă a fost mai liberă şi mai critică la adresa partidului de guvernământ, pe când televiziunile au cenzurat informaţia şi au manipulat publicul. Presa scrisă a respectat echilibrul în prezentarea actorilor politici. De asemenea, cele două organizaţii şi-au exprimat îngrijorarea faţă de cenzura şi manipularea ştirilor difuzate de radioul şi televiziunea publică, subliniind că rolul serviciilor de informare publică nu este să fie porta vocea guvernului, ci să furnizeze publicului informaţii complete, imparţiale şi independente pe teme de interes general.

9 decembrie, Cluj Napoca: Alina Suăţean şi Vasile Hotea Fernezan, jurnalişti la studioul teritorial al televiziunii publice, au susţinut public protestul lui Alexandru Costache şi a celorlalţi jurnalişti din TVR şi au confirmat acuzaţiile acestora de cenzură, presiune editorială şi servilism politic în favoarea PSD. Cei doi jurnalişti au menţionat că asemenea practici există şi la TVR Cluj Napoca. 

16 decembrie, Bucureşti: Câţiva jurnalişti angajaţi ai postului de radio public (SRR) l-au acuzat pe preşedintele SRR Dragoş Şeuleanu de presiuni editoriale şi acte de cenzură în favoarea PSD, chiar şi după pierderea alegerilor de către PSD, În ianuarie 2005, aceşti ziarişti au format Iniţiativa Profesională Radio România, cu scopul de a lupta împotriva cenzurii din interiorul instituţiei şi pentru depolitizarea acesteia.

22 decembrie, Bucureşti: Grupul media german WAZ şi-a vândut o parte din acţiunile pe care le avea la Societatea R care editează ziarul România liberă omului de afaceri Dan Adamescu. Acesta controlează 48% din acţiuni, iar WAZ 46%. Înainte de tranzacţie, WAZ controla 70% din acţiuni. Klaus Overbeck, preşedintele Consiliului din Administraţie, a fost eliberat din funcţie după încheierea tranzacţiei. De asemenea, fostul director al ziarului, P.M. Băcanu, şi-a dat demisia din funcţia sa, dar continuă să publice editoriale în România liberă. Tranzacţia a marcat sfârşitul unui conflict care a început în septembrie, atunci când WAZ a încercat să îl înlăture pe P.M. Băcanu din funcţie, dar s-a lovit de opoziţia fermă a redacţiei, care l-a susţinut pe Băcanu. Tranzacţia a inclus, de asemenea, un acord care stipulează că ziarul îşi va menţine politica editorială şi că nu se vor face concedieri în următorii 4 ani.

23 decembrie, Bucureşti: 80 de jurnalişti de la Evenimentul Zilei au semnat o scrisoare de protest împotriva deciziei grupului Ringier (care controlează ziarul) de a-l înlătura pe redactorul-şef Dan Turturică din funcţia sa. Ringier considera că Turturică nu şi-a îndeplinit obiectivele convenite cu patronatul, dar nu a menţionat care erau acele obiective. 

26 decembrie, Bucureşti: Ringier a decis să îl trimită pe Dan Turturică la Bacău pentru a coordona ediţia regională a ziarului Evenimentul Zilei. Turturică a contestat această decizie în instanţă. De asemenea, Ringier a numit un nou redactor-şef în persoana lui Răzvan Ionescu, fost director executiv la Gazeta Sporturilor. Jurnaliştii din redacţie au semnat o nouă scrisoare de protest împotriva numirii lui Răzvan Ionescu, în care îşi reafirmau sprijinul pentru Dan Turturică. Ei au acuzat Ringier că se amestecă în politica editorială şi că intenţionează să transforme ziarul într-un tabloid. 

29 decembrie, Bucureşti: Trei jurnalişti de vârf de la Evenimentul Zilei (Carol Sebastian, Dan Tapalagă şi Ovidiu Popică) au demisionat în semn de protest faţă de deciziile manageriale ale Ringier. 

30 decembrie, Bucureşti; Alte două jurnaliste de la Evenimentul Zilei, Simona Popa şi Simona Gheorghe, au demisionat în semn de protest faţă de deciziile manageriale ale Ringier. 

30 decembrie, Bucureşti: Comisia de Etică a Televiziunii Române şi-a publicat raportul privind declaraţiile jurnaliştilor care au criticat televiziunea publică pentru obedienţa faţă de fostul partid de guvernământ PSD. Raportul nu a confirmat acuzaţiile de cenzură, dar a menţionat cazuri de dezinformare şi încălcări ale Statutului Jurnaliştilor TVR pe perioada campaniei electorale.

[image: image4.png]


Procese

FEBRUARIE 2004

25 februarie, Tg. Jiu: Cosmin Pigui, director al publicaţiei Impact în Gorj, a fost condamnat la plata unei amenzi penale de 7.5 milioane lei pentru insultă şi calomnie. Jurnalistul a fost dat în judecată de preşedintele Consiliului Judeţean Gorj, Nicolae Mischie pentru un editorial intitulat „Ne e greaţă!“ şi pentru articolul „Sanda şi cu Nicu SRL“. La cererea lui Mischie, procesul s-a judecat cu uşile închise.

APRILIE 2004

Judecătoria Târgu Mureş l-a condamnat pe ziaristul Cristian Teodorescu în decembrie 2003 la 10 milioane de lei amendă penală şi la plata a 50 milioane lei daune morale în solidar cu AULITA GNH S.R.L pentru calomnie ca urmare a unui articol publicat în săptămânalul Ziarul de Mureş în anul 2002. În anul 2002, Teodorescu publicase împreună cu Aurelian Grama în Ziarul de Mureş, articolele „Arginţii preotului fariseu” şi „Suflete moarte”, articole ce conţineau dezvăluiri despre Gheorghe Nicolae Şincan, conducătorul Protopopiatului Ortodox Târgu-Mureş şi cunoscut ca desfăşurând activităţi politice, public exprimate. Una dintre afirmaţiile făcute în articolul „Arginţii preotului fariseu” îl viza pe Nicolae Baciut – directorul Direcţiei pentru Cultură şi Culte a Judeţului Mureş. Ziaristul a făcut recurs împotriva acestei sentinţe, dar Tribunalul Mureş a respins cererea în Aprilie 2004, iar cazul a fost înaintat la CEDO.

MAI 2004

În luna mai, Judecătoria Galaţi l-a condamnat pe Alexandru Zanopol, jurnalist la ziarul gălăţean Opinia la 6 luni de închisoare cu suspendare pentru ultraj. Fapta imputată a avut loc în anul 2000, partea vătămată fiind un poliţist gălăţean. Pe 18 octombrie 2000 a avut loc o întâlnire între managementul SIDEX şi reprezentanţi ai Companiei Naţionale de Electricitate. Alex Zanopol şi colegul său fotoreporter, se aflau în faţa clădirii pentru a raporta evenimentul, împreuna cu alţi ziarişti de la diverse publicaţii. La un moment dat, o persoană îmbrăcată în civil s-a năpustit asupra fotoreporterului Alexandru Andraşcu, venind din spatele acestuia. Zanopol s-a interpus între cei doi, încercând să-l protejeze pe fotoreporter. În acel moment, persoana care-l atacase pe fotoreporter s-a legitimat ca fiind poliţist şi l-a acuzat pe jurnalist de ultraj, pentru că a agresat un reprezentant al autorităţii. Ziaristul a făcut recurs.

IUNIE 2004

9 iunie, Bucureşt: Curtea de Apel a menţinut condamnarea jurnalistului Ion Cristoiu la plata a 250 milioane lei daune morale lui Christian Mititelu, care îl acţionase în judecată pentru calomnie.

AUGUST 2004

18 august: Generalul de Poliţie Mircea Bot, Şeful Poliţiei Transporturi a acţionat în judecată pentru calomnie pe Ion Teleanu şi Mădălina Mitran, jurnalişti la cotidianul Curentul. Jurnaliştii sunt acuzaţi pentru afirmaţiile conţinute într-un material publicat pe data de 6 august şi intitulat “Chestorul Bot în avion cu Nuţu Cămătaru - şeful Poliţiei Transporturi nu a informat conducerea MI că mafiotul a vrut să îl racoleze“. cu toate ca articolul a fost semnat cu o serie de iniţiale, Generalul Bot i-a acţionat în judecată pe cei doi jurnalişti menţionaţi mai sus, deşi nici unul din aceştia nu a colaborat la redactarea articolului, acesta fiind scris de Mihai Belu, jurnalist la acelaşi ziar. Mai mult, în plângerea adresată justiţiei, Generalul de Poliţie a menţionat datele personale complete ale jurnaliştilor, deşi Direcţia Generală de Evidenţă Informatizată a Persoanei susţine că nimeni nu a solicitat printr-o adresă oficială informaţiile respective. Agenţia de Monitorizare a Presei a solicitat Generalului Bot să precizeze modul în care a identificat pe cei doi jurnalişti ca fiind autori ai articolului incriminat şi procedura prin care a obţinut datele lor personale complete. De asemenea, AMP a cerut Ministerului Administraţiei şi Internelor să declanşeze o anchetă care să verifice modul în care Generalul Mircea Bot a intrat în posesia datelor personale ale celor doi jurnalişti.

OCTOMBRIE 2004

12-19 octombrie, Vrancea: Marian Oprişan, preşedintele Consiliului Judeţean Vrancea, l-a acţionat în judecată pe ziaristul Sebastian Oancea în solidar cu Ziarul de Vrancea pentru defăimare şi a cerut daune morale şi materiale în valoare de 25 miliarde lei (625 000 euro). Precizăm că salariul mediu în România este de aproximativ 150 euro.

25 octombrie, Bucureşti: Tribunalul Municipal a decis că Guvernul trebuie să ofere informaţiile solicitate de Centrul pentru Jurnalism Independent privind contractele de publicitate guvernamentală.

NOIEMBRIE 2004

Magistraţii Judecãtoriei Mediaş au decis, pe 19 noiembrie, ca ziaristul ieşean Marius Necula, acuzat de calomnie, să plătească 100 de milioane de lei amendă penală (aprox. 2500 euro) şi daune morale pentru un articol în care relatase peripeţiile unei avocate din Iaşi. Sentinţa a venit după ce, pe 23 mai, Marius Necula se stingea din viată la numai 24 de ani, în urma afecţiunilor provocate de leucemie. În acelaşi dosar a mai fost condamnat şi un fotoreporter de la Monitorul de Iaşi care nici măcar nu este autorul fotografiei incriminate. 

25 noiembrie: Curtea de Apel Craiova, secţia Contencios Administrativ, a pronunţat sentinţa prin care se recunoaşte faptul că emisiunea ziaristei Gabriela Mladin, "În căutarea Adevărului", pe care o realiza la postul de televiziune RCS Târgu-Jiu, a fost cenzurată de conducerea postului de televiziune. Pe 20 martie 2003, postul RCS a oprit transmisia unei ediţii a acestei emisiuni care avea ca subiect un scandal în care era implicat Nicolae Mischie, preşedintele Consiliului Judeţean Gorj la acea vreme. 

Instanţa a admis plângerea formulată de Gabriela Mladin împotriva CNA, precizând că "urmare a probelor din dosar rezultă că emisiunea În căutarea Adevărului din 20 martie 2003 a fost întreruptă pe motiv că realizatoarea prezenta informaţii despre Nicolae Mischie, ci nu ca urmare a unei defecţiuni tehnice". Tot instanţa dispune ca CNA să aplice măsura de sancţionare a postului de televiziune RCS Târgu-Jiu, conform legii audiovizualului. Conducerea postului de televiziune RCS Târgu-Jiu a declarat că întreruperea s-a datorat unei defecţiuni tehnice.

DECEMBRIE 2004

Mai mulţi candidaţi PSD, printre care fostul preşedinte al Senatului, Nicolae Văcăroiu, sau fostul ministru al apărării, Ioan Mircea Paşcu, au acţionat în judecată pentru calomnie pe mai mulţi membri ai Coaliţiei pentru un Parlament Curat (CPC). CPC este o iniţiativă a mai multor organizaţii neguvernamentale, care a distribuit alegătorilor broşuri ce conţineau informaţii recoltate din presă referitoare la candidaţi implicaţi în scandaluri politice, de corupţie, acuzaţi de ‚traseism politic’, etc. Nicolae Văcăroiu a solicitat Justiţiei să oprească distribuţia acestor broşuri, dar Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti a respins cererea. 

Legislaţie

FEBRUARIE 2004

1 februarie, Bucureşti: Comisia Juridică a Camerei Deputaţilor decide să elimine din proiectul de Cod Penal un articol (204.1) care stipula pedeapsa cu închisoarea de la 1 la 3 ani pentru jurnaliştii care filmau sau făceau fotografii la reşedinţele, piscinele sau maşinile demnitarilor fără consimţământul acestora din urmă. 

MARTIE 2004

8 martie, Bucureşti: CNA adoptă Decizia 40/2004 privind asigurarea informării corecte şi a pluralismului care cere radiodifuzorilor să asigure un echilibru între Executiv, majoritatea parlamentară şi opoziţie. Reglementarea instituie regula celor trei părţi privind distribuirea timpului acordat în buletinele de ştiri majorităţii parlamentare, autorităţilor şi opoziţiei. 

APRILIE 2004

7 aprilie, Bucureşti; Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a recomandat Societăţii Române de Radio (SRR) să respecte prevederile deciziei sale cu privire la principiile pluralismului şi informării corecte a publicului. Recomandarea menţiona, de asemenea, că SRR trebuie să implementeze Codul său Deontologic pentru a asigura independenţa editorială. 

8 aprilie, Bucureşti: Un senator a propus o lege pentru stabilirea unei Zile a Presei.

21 aprilie, Bucureşti: Deputata liberală Mona Muscă a propus o lege pentru abrogarea vechii legi a presei care datează din 1973. Legea nu a fost pusă în aplicare după Revoluţie, dar, în conformitate cu Consiliul Legislativ, ea este încă în vigoare.

MAI 2004

11 mai, Bucureşti: Parlamentul a respins iniţiativa legislativă pentru stabilirea Zilei Presei. 

26 mai, Bucureşti: Senatul a votat un memorandum intern prin care clasifică toate informaţiile legate de cheltuielile acestei instituţii. Hotărârea scoate din categoria informaţiilor de interes public toate cheltuielile referitoare la deplasările în străinătate ale senatorilor, contractele de achiziţii, cheltuielile de transport şi de cazare, ştatele de plată ale senatorilor, precum şi listele de prezenţă la şedinţele Senatului. Decizia vine la 3 ani de la votarea în Parlament a legii acessului la informaţie de interes public (legea 544/2001). 

IUNIE 2004

9 iunie, Bucureşti: Parlamentul a decis să menţină calomnia ca infracţiune în noul Cod Penal ce va intra în vigoare în 2005. Infracţiunea nu va mai fi însă pedepsită cu închisoarea. În acelaşi timp, insulta a fost eliminată din Codul Penal.

AUGUST 2004

18 august; Legea electorală a fost votată de Parlament în luna august, fără consultarea organizaţiilor de media sau a CNA. Reglementările electorale conţin mai multe prevederi restrictive la adresa libertăţii de exprimare. Legislaţia electorală a creat confuzie în rândul radiodifuzorilor din cauza neclarităţii prevederilor referitoare la repartizarea timpilor de antenă sau la definirea spoturilor şi materialelor electorale filmate.

SEPTEMBRIE 2004

20 septembrie, Bucureşti: deputatul PSD Ion Olteanu a înaintat un proiect de lege privind „protecţia persoanei, numelui, imaginii, domiciliului şi corespondenţei acesteia“. Legea urmăreşte protejarea vieţii private prin interzicerea interceptării, înregistrării sau divulgării unei conversaţii sau a altei comunicări telefonice sau electronice, interzicerea filmării sau fotografierii unei persoane precum şi a locuinţei acesteia, observarea şi ascultarea unei persoane care se află într-un loc public, dar desfăşoară o activitate privată. Peste 40 de jurnalişti si organizaţii de media au semnat un protest împotriva acestui proiect de lege.

OCTOMBRIE 2004

20 octombrie, Bucureşti: Parlamentarul PSD Codrin Ştefănescu a înaintat iniţiativa legislativă de modificare a Codului Penal conform căreia orice ameninţare sau insultă la adresa unui jurnalist ar fi trebuit pedepsită cu 2 ani de închisoare sau cu amendă penală. Aceeaşi pedeapsă ar fi urmat să fie aplicată şi celor care ar limita accesul jurnaliştilor la informaţii sau i-ar împiedica să-şi exercite profesia. AMP consideră că nu este necesară o astfel de lege care să creeze o diferenţiere între ziarişti şi ceilalţi cetăţeni. Investigaţiile eficiente ale poliţiei în cazurile în care ziariştii sunt agresaţi ar fi suficiente.

14 octombrie, Bucureşti: Guvernul a aprobat „Planul de Acţiune pentru Măsuri Imediate Rezultate din Analiza Raportului Comisiei Europene pe 2004”. Una dintre aceste măsuri ar fi urmat să fie înfiinţarea unui organism care să monitorizeze libertatea mass media în România, organism care să ia forma unui Observator al Libertăţii Presei sau a unui Consiliu Naţional al Presei. Guvernul a invitat organizaţiile de media să participe la o dezbatere comună privind această proiect După întâlnirea care a avut loc pe 19 octombrie, ONG-urile de media au respins propunerile Guvernului.

DECEMBRIE 2004

14 decembrie, Bucureşti: Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a lansat „Apelul pentru Respectarea Independenţei Serviciilor Publice de Radio şi Televiziune”. Apelul cerea depolitizarea administraţiei acestora şi propunea schimbări legislative care să asigure independenţa şi mai buna funcţionare a radioului şi televiziunii publice.

În ultima zi a mandatului său, fostul preşedinte Ion Iliescu a promulgat Legea avertizorului public, lege ce protejează funcţionarii publici care semnalează încălcări ale legii comise în interiorul instituţiilor publice în care lucrează.

Accesul la informaţii

[image: image5.png]


MARTIE 2004

13 martie, Bucureşti: PRM a interzis accesul ziariştilor de la cotidianul naţional Adevărul la una dintre conferinţele sale de presă.

IUNIE 2004

28 iunie, Constanţa: Prefectul Gheorghe Martin a interzis accesul în instituţie a ziaristelor Luiza Musei, corespondent local România liberă, şi Constanţa Cantaragiu de la Ziua de Constanţa.

IULIE 2004

Cotidianul ZIUA de Vest a câştigat pe 19 iulie procesul deschis Poliţiei Române. ZIUA de Vest a cerut să fie comunicată data la care comisarul-şef Costică Bulgaru, de la IPJ Caraş-Severin a fost angajat în Poliţie sau Miliţie, toate funcţiile pe care acesta le-a ocupat de-a lungul timpului şi motivele pentru care a fost mutat de pe o funcţie pe alta. De asemenea, s-a mai cerut IJPCS să prezinte informaţii despre toate anchetele administrative prin care Bulgaru a fost verificat şi la ce concluzii s-a ajuns. Cererea a fost făcută în baza Legii privind liberul acces la informaţii de interes public (544 din 2001). Şefii poliţistului in cauză au refuzat comunicarea informaţiilor, considerând că datele solicitate nu sunt de interes public. Justificarea este un ordin al ministrului de Interne, care spune că toate informaţiile din dosarele de personal ale poliţiştilor sunt secrete. Pentru că IGP si MAI au susţinut punctul de vedere al IJPCS, ZIUA de Vest a dat toate cele trei instituţii în judecată, cerând instanţei să constate încălcarea legii şi să oblige Poliţia să comunice datele solicitate. Tribunalul Timiş a decis că Poliţia refuză in mod ilegal să comunice informaţiile cerute. Judecătorul a luat o decizie care spune că "secretul" invocat de Poliţie este în afara legii. 

20 iulie, Bucureşti: Evenimentul Zilei a publicat un document intern clasificat al Guvernului, semnat ministrul Eugen Bejinariu, şeful Secretariatului General al Guvernului, document care stipula că toate ministerele şi autorităţile administraţiei centrale, inclusiv companiile aflate în subordinea statului, pot acorda contracte de publicitate numai după ce au obţinut aprobarea Primului ministru. Ulterior, Centrul pentru Jurnalism Independent a solicitat, în baza Legii 544, detalii privind lista contractelor de publicitate aprobate de Primul-ministru. Răspunzând printr-un comunicat de presă, Guvernul a fost acţionat în instanţă de CJI pentru nerespectarea legii 544/2001.

AUGUST 2004

August, Bacău: Primarul Dumitru Stavarache (PUR) a interzis ziariştilor de la cotidianul Deşteptarea accesul în Primăria oraşului, motivând că aceştia nu reflectă realitatea cu obiectivitate. 

30 august, Bucureşti: Comitetul Olimpic Român (COR) a trimis o scrisoare către toate federaţiile sportive prin care cerea tuturor membrilor Delegaţiei României la Jocurile Olimpice de la Atena să ia parte doar la activităţile mediatice organizate de COR. Acelaşi document interzicea membrilor Delegaţiei să facă orice comentarii publice, să dea interviuri sau să ia parte la emisiuni de radio sau de televiziune, cu excepţia celor organizate de COR în parteneriat cu TVR, partenerul exclusiv al COR. 

OCTOMBRIE 2004

13 octombrie: Biroul Permanent al Senatului a suspendat prin consens acreditarea cotidianului România liberă la lucrările Senatului până ”după publicarea în ziar a scuzelor ce se impun, pe prima pagină, şi în aceleaşi condiţii grafice în care a fost tipărit pe 7 octombrie a.c. articolul defăimător la adresa instituţiei Senatului”. Articolul respectiv viza pe secretarul general al Senatului, Constantin Sava, acuzat că le-a promovat in funcţii pe anumite angajate ale acestei instituţii, în schimbul unor favoruri sexuale, şi că a folosit în interes personal maşina Senatului. Hotărârea Senatului încalcă prevederile legii 544/2001 privind accesul la informaţiile de interes public, acreditarea neputând fi retrasă unei instituţii de presă, ci doar ziariştilor. Conform aceleiaşi legi, acreditarea nu poate fi retrasă unui jurnalist decât „pentru acte ce împiedică buna desfăşurare a activităţii instituţiei”, şi nu pentru conţinutul articolelor publicate. 

5 octombrie, Focşani: Consiliul Judeţean Vrancea a adoptat un proiect de hotărâre prin care preşedintele CJ, Marian Oprişan, va putea controla ca orice hotărâre sau dispoziţie cu caracter normativ adoptată de Consiliul Judeţean şi de instituţiile din subordine să fie făcută publică numai în publicaţiile alese de el.

Dan Codrea, director al publicaţiei Săptămâna Văii Jiului şi Cătălin Docea, redactor şef al cotidianului Gazeta Văii Jiului, au depus o cerere în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public către Compania Naţională a Huilei Petroşani, solicitând lista deplasărilor efectuate în ţară şi străinătate de angajaţii CNH, de reprezentanţii Ligii Sindicatelor Miniere Valea Jiului şi ai Confederaţiei Sindicatelor Miniere din România şi de orice alte persoane care nu sunt angajate ale CNH în intervalul 1 ianuarie 2001-31 martie 2003. Conducerea CNH a refuzat să pună la dispoziţia ziariştilor informaţiile solicitate, considerând că acestea constituie secrete de serviciu. Prin sentinţa pronunţată în 8 decembrie 2003, Tribunalul Arad a dat câştig de cauză celor doi ziarişti, obligând CNH să facă publice informaţiile solicitate. CNH SA a făcut recurs şi a primit câştig de cauză la 30 martie prin sentinţa civilă a Curţii de Apel Timişoara. Sentinţa este definitivă şi irevocabilă, singura variantă fiind CEDO. 

Drepturi salariale

IANUARIE 2004

Ianuarie, Braşov; Angajaţii cotidianului local Monitorul de Braşov au demisionat din cauza neînţelegerilor cu unul dintre patronii publicaţiei. Jurnaliştii au pus bazele unui nou ziar, Monitorul Express.
FEBRUARIE 2004

Februarie, Bucureşti; Reprezentanţii sindicatelor din presă şi ai patronatelor au început negocierile pentru redactarea primului Contract Colectiv de Muncă din istoria presei româneşti. 

MARTIE 2004

28 martie, Bucureşti; Alin Fărcaş, DJ la Radio Mix s-a blocat în studio, a monopolizat transmisia şi a ameninţat că se va sinucide sărind de la fereastră. El protesta împotriva întârzierilor salariale, acuzând Radio Mix de restanţe la salarii mai vechi de 8 luni. După câteva ore, el a renunţat la protest, a părăsit studiourile radio şi a dat în judecată postul Radio Mix pentru încălcarea contractului de muncă. 

APRILIE 2004

29 aprilie; intră în vigoare primul Contract Colectiv de Muncă pe ramura mass media din istoria presei româneşti. 

MAI 2004

17 mai, Braşov; 20 de angajaţi ai Monitorului de Braşov au demisionat din cauza întârzierilor la plata salariilor şi condiţiilor financiare precare în care erau nevoiţi să lucreze. În luna ianuarie, mai mulţi ziarişti de la Monitorul de Braşov au demisionat din cauza neînţelegerilor cu patronatul şi au înfiinţat o nouă publicaţie, Monitorul Express.

IULIE 2004

1 iulie, Bucureşti; Cotidianul naţional Ziua devine prima instituţie media românească care pune în aplicare pentru angajaţii săi noul Contract Colectiv de Muncă semnat în aprilie de sindicatele şi patronatele din presă.

AUGUST 2004

28 august, Eforie Nord; Se înfiinţează cea mai mare federaţie sindicală din presă – MEDIASIND – prin unificarea câtorva sindicate ai căror membri grupează peste 8000 de ziarişti şi tipografi. 

Alte evenimente media importante

IANUARIE 2004

21 ianuarie, Bagdad: Corespondentul radio Cătălin Gomboş este rănit la cap ca urmare a coliziunii maşinii pe care o conducea cu un zid, după ce poliţia irakiană deschisese focul asupra ei.

FEBRUARIE 2004

20 februarie, Bucureşti: Jurnaliştii străini care lucrează în România înfiinţează asociaţia presei străine denumită PSR. 

MAI 2004

24 mai, Mihăileşti: Doi jurnalişti au murit în timp ce transmiteau informaţii despre un accident care a avut loc pe autostrada care traversează comuna Mihăileşti. Elena Popescu şi Ionuţ Barbu, ambii angajaţi ai postului TV Antena 1, au fost răniţi mortal de explozia unui camion care transporta nitrat de amoniu. 

21-28 mai, Bucureşti: Sindicatul PETROM (Petrom este cea mai mare companie petrolieră din Europa Centrală şi de Est, iar sindicatul deţine 10% din acţiunile companiei) cumpără, prin intermediul trustului său Global Media, acţiuni la Realitatea TV, Radio Total, Radio Star şi cotidianul naţional Ziua, devenind unul dintre cele mai mari trusturi de presă de pe piaţă. Grupul controla deja Alpha TV şi cotidianul local Telegraful de Prahova. Global Media are 16 posturi TV, 9 posturi locale de radio şi două cotidiane.

IUNIE 2004

2 iunie, Oradea: Jurnalista Liliana Sime de la săptămânalul local Bihoreanul este trimisă în judecată fiind acuzată de şantaj. Jurnalista a fost acuzată că a cerut 2000 de euro unui candidat la primăria locală pentru a nu publica un articol despre un caz de viol a cărui victimă fusese fiica respectivului candidat. 

IULIE 2004

11 iulie, Sinaia; Convenţia Organizaţiilor de Media care adună 36 de organizaţii membre a adoptat Codul Deontologic al organizaţiei.

15 iulie, Bucureşti; Conform unei ordonanţe guvernamentale, corespondenţii TVR în străinătate capătă statut de funcţionari ai statului, cu aceleaşi privilegii financiare. 

OCTOMBRIE 2004

8 octombrie, Raportul Comisiei Europene menţionează presiunile economice asupra principalelor trusturi de presă şi atacurile fizice asupra ziariştilor. 
“În ciuda acestui progres, anumite probleme structurale pot afecta punerea în practică a libertăţii de exprimare. Multe instituţii media nu sunt viabile economic şi continuarea existenţei lor poate depinde de sprijinul grupurilor de interese politice sau de afaceri. Studii externe au arătat că actul jurnalistic poate fi adeseori influenţat de stimulentele financiare, ceea ce duce la autocenzură. În acest context, statul a tolerat acumularea unor arierate semnificative de către câteva dintre cele mai mari instituţii de presă, inclusiv majoritatea posturilor TV private. O astfel de situaţie poate compromite independenţa editorială; rapoartele de monitorizare a presei arată că ştirile TV sunt mult mai puţin critice la adresa puterii decât cele din presa scrisă. Există, de asemenea, rapoarte de încredere care semnalează că aleşii locali fac abuz de funcţia lor publică pentru a influenţa politica editorială a ziarelor şi posturilor de radio şi TV locale, de exemplu prin acordarea selectivă a contractelor de publicitate guvernamentală. Un raport independent recent publicat sugerează că aceeaşi politică se practică şi la nivel naţional”.

17 octombrie, Sinaia; 16 editori din presa locală înfiinţează APEL (Asociaţia Profesională a Editorilor Locali). Asociaţia îşi propune să apere şi să protejeze interesele editorilor din presa locală, să consolideze etica jurnalistică şi să contribuie la profesionalizarea mass media.

19 octombrie, Alianţa DA (fostă opoziţie) a depus o moţiune de cenzură împotriva guvernului Năstase arătându-se îngrijorată de ceea ce numea "politica sistematică a Guvernului PSD de limitare a libertăţii de expresie prin încercări de subordonare directă sau indirectă a presei scrise atât publice, cât şi private". Alianţa PNL-PD a cerut executivului să prezinte lista instituţiilor care au primit aprobarea primului-ministru Adrian Năstase să-şi facă reclamă. În plus, opoziţia a solicitat şi o listă cu beneficiarii contractelor de publicitate, care ar fi lămurit care sunt ziarele, televiziunile şi radiourile favorizate de guvern in obţinerea de publicitate. 

Moţiunea a opoziţiei a căzut, cu 124 de voturi împotrivă şi 84 pentru. Împotriva moţiunii au votat deputaţii PSD şi UDMR, Alianţei alăturându-i-se doar grupul PRM.

Ca răspuns, Guvernul a propus o serie de măsuri în favoarea presei: reducerea acordată ziariştilor la plata impozitului pe venitul global pentru cheltuieli cu sursele de informaţii, cum ar fi modificarea mersului trenurilor pentru ca presa scrisa să ajungă la destinaţie, reprogramarea mersului acelor trenuri care transportă presa, în sensul unor ore mai târzii de plecare din Bucureşti, constituirea unui Consiliu Naţional Mass-media în care să activeze, pe lângă asociaţii ale presei, şi reprezentanţi ai guvernului şi preşedinţiei (cu statut de observatori), acest organism urmând a fi finanţat de Guvern. "Guvernul considera ca este de datoria sa să joace un rol de moderator sau facilitator al înfiinţării unui organism instituţional cu forţă de autoreglementare", explică Executivul. De altfel, Guvernul a invitat reprezentanţii organizaţiilor de media să se pronunţe asupra oportunităţii înfiinţării unui asemenea organism. Reprezentanţii presei şi ai organizaţiilor de media au respins aceasta propunere, considerând-o inutilă şi nocivă. “O funcţionare normală a autorităţilor şi instituţiilor publice, o aplicare corectă şi egală a legilor ar asigura de la sine libertatea presei şi ar face inutilă existenţa unei alte structuri menite să monitorizeze această libertate “, menţiona un comunicat semnat de mai multe organizaţii de media.  Au existat şi unele propuneri serioase, cum ar fi eliminarea discriminării fiscale între instituţiile de media sau deductibilitatea prin lege a retururilor la presă scrisa.

20 octombrie, Bucureşti; Conform unui articol publicat de săptămânalul Capital, Partidul Social Democrat a fost în primele 8 luni ale anului 2004 principalul cumpărător de publicitate în presa scrisă, cu peste 2,8 milioane euro investite (rack rate), ceea ce înseamnă 58% din totalul publicităţii în domeniul politic. 

NOIEMBRIE 2004

16 noiembrie, Ruse, Bulgaria: Reporterul PRO TV George Buhnici a fost arestat de poliţia bulgară pentru că a filmat cu camera ascunsă într-un magazin duty-free de la graniţa dintre România şi Bulgaria. Acuzaţia oficială formulată împotriva sa viza posesia de echipamente ilegale de înregistrare, iar pedeapsa putea ajunge, conform legislaţiei bulgare care incriminează folosirea unei camere ascunse ca „spionaj”, până la trei ani de închisoare. Organizaţii de media şi de drepturile omului din România, Bulgaria şi din lumea întreagă au protestat împotriva acestei măsuri. 

17 Noiembrie 2004: Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, organismul care administrează spectrul frecvenţelor radio, a fost trecut sub subordonarea directă a Guvernului, urmând a fi finanţată integral din venituri proprii. Conducerea IGCTI este numită prin decizia primului-ministru. Anterior, IGCTI era subordonată Ministerului Comunicaţiilor.

19 noiembrie, Ruse, Bulgaria: Reporterul PRO TV George Buhnici a fost eliberat pe cauţiune, dar i s-a interzis să părăsească Bulgaria. 

DECEMBRIE 2004

3 decembrie, Ruse, Bulgaria: Justiţia bulgară îl condamnă pe reporterul PRO TV George Buhnici la plata unei amenzi penale de 1000 leva şi la plata cheltuielilor de judecată în valoare de 900 leva. George Buhnici este liber să se întoarcă în România. 

III. BONUS

Fragmente din stenogramele 

şedinţelor Delegaţiei Permanente a PSD
Dl. Adrian Năstase: 

Să începem să arătăm cel puţin care este situaţia, pentru că totuşi suntem şi cu banii luaţi şi mi se pare că nu este normal. Se vorbeşte despre lipsa de libertate a presei şi dacă te uiţi, practic, singurii care sunt atacaţi în presă în mod obişnuit suntem noi.

Dl. Adrian Năstase

Prea mult, da. O să vedem ce ... Încercăm o monitorizare şi pe radiouri să vedem ce avem de făcut. Trebuie să vedem Radio 21. Nu am reuşit încă să-i clarificăm statutul. L-am rugat pe Şerban să vedem chestiunea asta şi să vedem cum stăm. 

Eu cred că în curând vom avea şi un format de ziar comercial, un ziar la care vom avea acţiuni şi vom vinde acţiunile cui vrea să le cumpere. Va fi un ziar cumva .... Nu vă spun până nu apare formatul. Va fi un format foarte sobru. Şerban, vorbeam despre tine acum. Hilde a ascultat Radio 21 şi era extrem de nemulţumită şi i-am spus că tu te ocupi de Radio 21.

Dl. Şerban Mihăilescu

Mie mi-aţi dat ... Radio 21 e ...

Dl. Adrian Năstase

Ce anume? 

Dl. Ioan Mircea Paşcu

Radio 21 face parte din vechea filieră ...

Dl. Adrian Năstase

Da, pentru că ei au jumătate din acţiuni, aşa este. Nu ştiu, hai să clarificăm lucrurile astea, Puiu. Ce anume? Am spus. Victor este acolo, am vorbit cu Şerban, care e prieten cu ...

Dl. Ioan Mircea Paşcu

51% ... 49% noi ...


Valer Dorneanu:

Apropos de strădania televiziunilor, începând cu televiziunea naţională şi a celorlalte şi a presei, eu tot mă întreb de ce noi continuăm sa sprijinim în diverse modalităţi instituţii de presă cu foarte mare audienţa cu facilităţile vechi, cu sponsorizări, cu reclame, iar ceea ce primim noi sunt cel mult vagi scutiri individuale. În rest, dv., preşedintele, partidul, guvernul s-au lăsat... Parlamentul, cred, nu mai contează, că în capul lui se sparg toate. Suntem ţinte şi la televiziunea naţională, şi la toate ziarele pe care noi le sprijinim. Nu cred că tot trebuie sa ne întrebăm retoric despre aceste lucruri şi să vedem totuşi ce trebuie făcut. Eu nu zic că trebuie sa revedem ordonanţa aceea cu facilităţile, ar fi o greşeală, dar măcar să le aducem aminte băieţilor ăştia din când în când de existenţa ei. Repet, mă gândeam la un moment dat aşa, în naivitatea mea, probabil când o începe campania electorală, toate ziarele astea pe care le ţinem aşa serios să existe, să aibă audienţă şi sa prospere, poate atunci vor veni şi ne-or ajuta, dar până atunci ne toacă atât de solid încât nu ştiu dacă ne mai revenim în campania electorală cu sprijinul lor consistent. (29 septembrie 2003)

Adrian Năstase: 

Chiar dacă este foarte bine intenţionată, ea (presa, n.n.) nu ştie ce vrem noi. Asta este problema. Ea este, după părerea mea, fata asta, Ghiurco, foarte bine intenţionată. Ce anume?

Dorina Mihăilescu: 

Nu se înţelege... Jumătate dintre ei (jurnalişti - n.r.) sunt anti-PSD. Nu poţi să-i determini... Aşa se întâmplă cu... Dar daca noi am avea o echipă foarte bine aşezată şi... Să ştim foarte clar ce bani, ce ne cer, nu trebuie sa aşteptăm noi ca alţii să ne facă jobul... decât corpul politic în sine care este interesat.

Valer Dorneanu: 

Eu nu am spus totul despre televiziunea naţională, totuşi. Şi preşedintele şi cei de la ştiri şi cei de la TVR Internaţional sunt absolut împotriva noastră. Eu văd emisiunile de la TVR Internaţional vara. (...). Este inadmisibil. Şi ne urmăresc efectiv aşa, cu binoclul şi în camere, şi guvernul şi vă spun, uneori cu subtilitate, uneori...Cred că ar trebuie să ne gândim la ceva cu privire şi la preşedinte şi la cei de la ştiri. Dacă noi tot aşteptăm... 

(29septembrie2003)


Adrian Năstase : 

Acum, că este domnul Şeuleanu preşedinte executiv (la Radio România Actualităţi - n.r.) cred că lucrurile se vor rezolva. (...) Fiecare cu experienţa lui, ce ziare a făcut fiecare, că asta trebuie să vedem până la urmă, ne implicăm cu bani, cu cunoştinţe, care sunt analiştii pe care îi trimitem la televiziuni. Data viitoare poate facem un text aşa şi fiecare să treacă 10 analişti pe care el îi recomandă pentru televiziuni, radiouri şi aşa mai departe. (5 ianuarie 2004)
Stenograma şedinţei Delegaţiei Permanente a Partidului Social Democrat Bucureşti, sediul central PSD, 29 septembrie 2003 (are loc după lansarea Alianţei PNL-PD, pe care PSD a încercat să o contracareze cu o mare reuniune de partid, cu participarea lui Ion Iliescu, pe tema dezbaterii Constituţiei)


Şerban Mihăilescu: 

Acuma eu va spun sincer, faţă de eforturile pe care le-am făcut, în final, pe televiziuni nu a fost bine, ca să fie clar. Atrag atenţia, adică nu am ştiut şi sunt câteva chestiuni care sunt legate numai de comunicare. Adrian Sârbu (patronul PRO TV - n.r.) îşi schimbă echipa sau cineva de la Adrian Sârbu schimbă echipa pe acelaşi scenariu.

Şerban Mihăilescu: 

Stă numai în spate şi face cravate, ca să fie clar, iar eu va rog frumos, să-mi mai aducă aminte şi Dorina (Dorina Mihăilescu - consilier pe probleme de comunicare la cabinetul lui Adrian Năstase). Aici trebuie sa folosim metoda care a mers foarte bine cu Antena. Înainte de emisiune, rugăminte şi vorbit, pentru că Adrian (Năstase - n.r.) are...în fiecare zi îmi cere câte ceva din varii motive, dar eu nu am avut această pricepere ca să-i spun, băi, n-o mai trimite pe aia, trimite-l pe Velciu. A doua chestiune care a fost, după părerea mea, în neregulă a fost Televiziunea Naţională. La telejurnal a fost prost, au avut declaraţii numai de la ăia doi (Traian Băsescu şi Teodor Stolojan - n.r.). Ori vorbim, ori nu vorbim. Mult mai bună a fost chestia cu Stelian Tănase. Aia a fost... le-a băgat pumnul în gura, le-a dat păreri, a fost cea mai bună abordare, în afară de Realitatea, a fost la Televiziunea 1... Altele au dat neglijent. Antena nu mi s-a părut nici rău, nici bine, chiar a fost... dar PRO TV a dat prost şi cu TVR.

Noi trebuie sa ne pregătim în continuare, adică cum făceam înainte, trebuie să stăm tot timpul să îi căutăm cu telefoanele... că altfel păţim...

Florin Georgescu: 

Apropo de ce spunea Şerban, la PRO TV văd ca se pregăteşte din nou Călinescu să-şi reia Chestiunea Zilei în vreo trei zile. Să vedem ce tip de emisiune. Daca iarăşi începe să ne îmbrace şi să ne... Băsescu acolo nu e în regulă, doar n-o să zică din cinci zile despre opoziţie, o să zică 80 la sută despre noi, despre dv. şi dl. Iliescu şi 10 la sută despre ea. Şi atunci băiatul ăsta să facă o emisiune de divertisment, altceva, dar nu cu  chestii din astea.

Adrian Năstase:

Da, i-ai văzut. Eu nu înţeleg de ce trebuie să admitem aceste lucruri, de ce trebuie să stea în sală fotografi din ăştia paparazzi, care sunt... Asta ar însemna însă să avem oameni care să spună pe casetă respectiva, de la secunda cutare la secunda cutare şi asta dăm, este singura imagine pe care o dăm, şi o dăm şi aici, o dăm şi acolo, o dăm şi dincolo, deci control. Cineva însă care se ocupă sa stea în studiouri, să lucreze cu ei. Noi putem să controlăm aceste lucruri, dar,în mod evident, este vorba de muncă şi pentru ca nu vrem să  muncim, atunci îi lăsam pe ei.

Adrian Năstase: 

Avem nevoie de zece oameni, fiecare să discute cu câte o televiziune, 7 să discute cu câte un ziar. Asta este complicat şi de asta cine se ocupă la noi de lucrurile astea? Unul scrie desene, altul face desene, altul face diagrame, altul pune pe pereţi, este vorba de munca aia de şaiba. (...) Dar noi am lăsat Televiziunea Română să preia ce a vrut ea, noi nu i-am spus vrem mesajul ăsta, nu am spus la PRO TV: vrem mesajul ăsta. Cineva care să stea la pupitru să vadă tot ce s-a întâmplat şi să spună, domnule, noi vrem să apară pe televiziune mesajul ăsta, vrem imaginea asta. La Televiziunea Română a apărut Octav Cozmâncă din spate filmat de trei ori. (...) Dar pentru asta trebuie să avem noi un om care să stabilească mesajul pe care îl vrem. Că noi discutăm după aceea că nu a fost bun mesajul, dar Vasile Dâncu s-a dus pe nu ştiu unde, ăla s-a dus pe nu ştiu unde. (...) Bun, şi munca cine o face, care sunt mesajele, cine stabileşte, domnule, la conferinţa asta de presă ce spunem la radio, înainte cu o săptămână, înainte cu trei zile înainte cu două zile? Asta este, cred, datoria noastră să facem... Dacă nu avem noi oamenii respectivi, să îi angajăm, să punem aici într-adevăr 20 de oameni care să stea să lucreze numai pe imagine, că guvernul, substanţa, facem ce putem acolo, iar aici activiştii de partid sunt în blok-starturi, dar avem o problemă de imagine pe care ar trebui să o gestionăm la modul profesional. Or, noi, deocamdată, facem numai nişte lucruri... (29 septembrie 2003)


Hildegard Puwak: 
Eu cred că trebuie să facem încă o dată, să o analizăm încă o dată şi să vedem dacă nu putem să o amendăm, pentru că ea, într-adevăr, le dă jurnaliştilor un drept peste tot, ceea ce înseamnă transparenţa în toată lumea, în 24 de ore ei pot să aibă acces la orice dosărel care dacă nu a fost scris în hotărârea de guvern acolo că este clasificată este la dispoziţia lor. Eu cred că este excesiv de permisivă.

Ion Iliescu (şedinţa Biroului Executiv Central al PSD din 9 februarie 2005)

„Eforturile PSD şi ale unora dintre liderii săi au fost deseori îndreptate către obţinerea neutralităţii mass-media, lucru care s-a dovedit a fi în detrimentul calităţii actului de comunicare publica. De aici, imaginea de opacitate în relaţia partidului cu presa, de comunicare greoaie, generatoare de insatisfacţie în rândul jurnaliştilor”.
� Adrian Nastase, Stenogramele Delegatiei Permanente a PSD, 5 ianuare 2004


� Adrian Nastase, Raport privind rezutltatul alegerilor si strategia politica a PSD � HYPERLINK "http://www.psd.ro/diversedoc/afisare-diversedoc.php?idrubrica=5" ��http://www.psd.ro/diversedoc/afisare-diversedoc.php?idrubrica=5� 


� Conform unui sondaj CURS – “Influenţa media asupra comportamentului civic şi politic”


� Numim intervenţie directă prezenţa politicianului în cadrul ştirii atât cu voce, cât şi în imagine (ex. fragment din declaraţia din timpul unei conferinţe de presă, interviu luat de reporter etc.)


� www.mma.ro, Baza de date


� � HYPERLINK "http://www.mma.ro/Framesets/Ro_Database.htm" ��www.mma.ro, Baza de date�


� Problematica aderarii la UE in presa scrisa si audiovizuala in perioada 29 ianuarie – 11 februarie 2004” – studiu de caz al AMP


� Stenogramele Delegatiei Permanente a PSD, 29 septembrie 2003


� Manuela Preoteasa, Structurile de Proprietate si influenta lor asupra independentei si pluralismului in mass media, SEENPM, 2004


� Raportul PSD privind rezultatul alegerilor si strategia politica a PSD, www.psd.ro


� stenogramele Delegatiei Permanente a PSD


� Evenimentul Zilei, 6 decembrie 2004


� www.initiativa.home.ro


� Fundatia Concept, Centrul Parteneriat pentru Egalitate, Grupul pentru Dialog Social, Alianta Civica, Centrul de Resurse Juridice, Asociatia Consumatorilor de Media, APADOR – CH, APPLE, Asociatia Civic Media, Liga Romana de Presa





� Goana dupa audienta s-a intetit in 2004, Capital, 6 Ian. 2005


� www.mma.ro


� Imaginea ministrilor lui Nastase ne-a costat un Mercedes pe zi,  Cristina Hurdubaia, Cotidianul, 10.03.2005


�Campionii publicităţii lui Năstase – audienţa confidenţială, Silviu Sergiu, Evenimentul Zilei, 16.03.2005


� Capital, “PSD este cel mai tare client publicitar al presei”, Petre Barbu


� Stenogramele Delegaţiei Permanente a PSD


� Cartea albă a presei, Ediţia a II-a, 2004, AMP, www.mma.ro


� CRJI, “ Câinele de pază al patronului” – 2004, www.crji.org


� România Liberă, 21 octombrie 2004


� Cartea albă a presei, Ediţia a II-a, 2004, AMP, www.mma.ro


� Asociatia pentru Protejarea si Promovarea Libertatii de Exprimare






