FreeEx Program
Press Freedom in Romania
2004

Media Monitoring Agency
- Member of Reporters Sans Frontiers network - 

This report was compiled thanks to the voluntary contribution of FreeEx team.
The report was drafted within the FreeEx program implemented by Media Monitoring Agency - Academia Caţavencu (MMA).

The program “Freedom of Expression - FreeEx" was started by MMA in August 1999 with a view to protect and promote the right to free expression. 

MMA published on annual basis reports on the situation of press freedom in Romania.

FreeEx Team
Răzvan Martin – Program Coordinator
Liana Ganea – Program Coordinator
Special thanks to all those who contributed to the publishing of this report:

Nicoleta Fotiade, Dan Bărbulescu, Cristina Dăescu, Gabi Dobre, Ionuţ Codreanu, Luciana Ghica, Miruna Cugler.

Media Monitoring Agency – Academia Caţavencu

Member of the Reporters without Borders Network

Address: 20 Ion Cîmpineanu St., Bl. 18 A, Entrance A, 2nd floor, Apt. 8, 

District 1, Bucharest

Tel/Fax: +40-21-315 23 13; 

E-mail: office@mma.ro, razvan@mma.ro
Web: www.mma.ro, www.freeex.ro
CONTENTS
I. General Framework………………………………….3

Attacks and threats………………………………….4

Political control of the information…………………………..5

Public television (TVR) case
Public radio (SRR) case

Political and economic pressures on media
Governmental advertising
Evenimentul Zilei case
România liberă case
Legislation
Lawsuits

Self-regulation
II. Casuistry
Attacks and threats
Pressures against media
Lawsuits
Legislation
Access to information
Labor rights
Miscellaneous media related events
III. Bonus

Excerpts from the records of the staff meetings of PSD Permanent Delegation
Chapter I. General Framework
2004 was undeniably under the influence of the two electoral campaigns held in May-June (local elections) and November-December (parliamentary and presidential elections)

The media was the main weapon used by the politicians to win the elections. The attack started 4 years ago against the media reached its climax last year. 
Audiovisual media was the summit of the aggressive political campaign with propaganda highlights, as it is the media with the highest impact on the population. Critical information about the ruling party preponderantly lacked from TV news bulletins, as well as the events and the stories that might have presented PSD members in a bad light (opposed to the print media that published such information). The ruling party leaders were generally presented in a positive or neutral context. In most cases, the critical attitude of TV journalists was aimed towards the members of the Opposition.

The signals sent by journalists, editors or media owners throughout the country confirm the escalation of pressures upon media, especially as far as the former ruling party is concerned. 
The pressures took various forms – buying media institutions, abusive use of public functions as blackmail instruments against the media, buying the silence of some media institutions using the granting of governmental advertising contracts or the exempt from fiscal obligations. Whenever such methods didn’t pay results, the pressures took the form of threats or aggressions. Also, all the issues of some newspapers were bought before readers got a chance to purchase them.

The obsession of the former ruling party for media control is sustained by the declarations made by some PSD leaders, by official documents of the party or by the records of the staff meetings of PSD Permanent Delegation published by national media. These records were printed by some newspapers and were never disputed in Court by PSD. Their authenticity was confirmed by one of vice-presidents of the party, former External Affairs Minister Mircea Geoană.

“Now that Mr. Şeuleanu is the Executive President (of the public radio – our note), I believe things will work out. (...) Each with his own experience, what newspapers did everyone do, ‘cause this is what we have to see eventually, do we get involved with money, with acquaintances, which analysts do we send to televisions. Maybe next time we draft a text and each should put down 10 analysts recommended for television, radio, and so on”.

The conclusions of one of these documents seem to have found the explanation for the surprising electoral failure of PSD: “The excess of public communication inherent to the ruling party status didn’t bring about a relative advantage, but it induced an informational saturation, and sometimes even manipulation feeling to the voters. (…) There are some critical observations that call for an objective analysis and a strategy to fix deficiencies in the future: the Duo Government-PSD dominated the media until it became hyper-saturated. The excess of media coverage generated lack of interest and even rejection among a big part of the audience. Concomitantly, the “hunger” for something else appeared. PSD and especially its leader dominated the public scene during the last years. The quantity drowned the quality. The audience was saturated with minor events that were overexploited in terms of media coverage. The information flood can be a good tactic on the short run, but it can lead to noxious effects when it becomes the communication strategy of the governance. Rare public apparitions give the measure of importance.”

The new ruling party promised to give back the freedom and the professional dignity to the media. However, it still has to prove that this is what it really wants. So far though, there are a few rather alarming signals. In January 2005 a news agency published an email sent by Radu Călin Cristea (journalist at Radio Free Europe) to an adviser of President Băsescu. The journalist declined in that email the proposal of the adviser to become of the candidates to replace the current General Director and President (PDG) of the public television (Valentin Nicolau). According to the law regulating the functioning of public radio-TV services, the PDG can be appointed or dismissed only by the Parliament. This situation stirred concern with respect to a possible abusive involvement of the new president in changing TVR management. We remind that the first day after he won the elections, Traian Băsescu promised the media will regain its freedom and respect during his mandate. The new regime doesn’t seem to progress much with respect to the legislation, either. The new Criminal Code is currently under the Parliament’s debate and it was passed by the Chamber of Deputies still containing the libel offence, but without the imprisonment punishment for this deed.

Attack and threats
During the first 9 months of 2004, the Romanian media confronted the same problems as during the last 3 years. Attacks against journalists are still the most visible phenomenon. Despite warnings coming both from national and international institutions and organizations, the cases of aggression directed against journalists are at least as numerous as last year. Unfortunately, only some of these cases have been solved by the police and few responsible ones were identified and sanctioned for harassing journalists. 

It is more alarming that in 2004 a large number of these attacks came from politicians, public officials or authorities, and even public order representatives (policemen, gendarmes, public guards). One can say the two electoral campaigns widely contributed to the increased “nervousness” of the politicians or of the authorities against the press.

There were cases when the entire print out of a publication distributed in a certain city disappeared from the market before reaching the readers, because the publication contained disclosures about local politicians and authorities. 

Political control of the information
One of the most serious problems faced by Romanian media in 2004 was the decrease in the diversity of information and opinions, especially critical information and opinion regarding the structures of power. The consequence was the citizens’ lack of access to critical information regarding the political power. 

This phenomenon was particularly visible in audiovisual media, especially on the main national TV stations. Whereas national print media covered a wide range of political issues and had a critical attitude, TV news bulletins had a marginal interest for the political life, focusing on topics like accidents, entertainment, star related scandals, etc. The infotainment is overtaking the headlines of almost all news bulletins on TV. This is even more alarming, as 73% of the Romanians consider television as their main source of information, newspapers and radio having 8%, respectively 6% of that stake”
. 

Monitoring reports compiled by Media Monitoring Agency (MMA) prove the persistence of the unbalanced representation of political life on main television stations registered in the previous years. The most visible political leaders in 2004 were Adrian Năstase (PSD President and Prime Minister) and Ion Iliescu (President of Romania). They had the same visibility percents from one month to another, 15-20% more than the leaders of the Opposition. However, the most significant thing is the context political leaders and politicians are presented within TV news. As an overall, during electoral year 2004, Adrian Năstase and Ion Iliescu were the only politicians associated almost exclusively with neutral or positive actions and almost never with negative actions. 
The electoral campaign practically lasted all the year, but the television and radio stations abided the regulations imposed by the electoral law and sanctioned by the National Council of Audiovisual (CNA) only during the official electoral campaign. According to the analysis conducted by MMA during the electoral campaign, the political life was covered in a balanced manner in terms of quantity, but the criticism disappeared almost entirely. 
During the pre-electoral period, PSD leaders had access to direct interventions
 more frequently than the other political leaders. The difference occurred both in absolute and relative value. For instance, in September 2004, Adrian Năstase had 70 direct interventions (he spoke directly to the audience) within TV news whereas Theodor Stolojan had 7. Thus, 40% of Adrian Năstase’s apparitions were direct interventions, and only 4% of Theodor Stolojan’s apparitions were the same. Also in September, Adrian Năstase is most frequently associated with positive actions: 16 apparitions from which 10 at the national television. He was the only political leader that benefited on positive tendentiousness within all the TV news bulletins monitored during this period (TVR 1 – 7 records, Prima TV – 5, B1 TV – 4, Antena 1 – 3, Realitatea TV – 2, Pro TV - 1). The positive tendentiousness mostly resulted from the images presenting PSD leader in the middle of the crowds.
The above mentioned results found in September were more or less typical for all the monitoring reports issued by MMA during the entire electoral year 2004. There was an ascendant trend with respect to the positive context associated with the ruling party leaders as the electoral campaign was getting closer
.
During the electoral campaign, the number of political news items significantly decreased. One of the reasons for that was the electoral legislation that was rather ambiguous and restrictive, which created confusion and prevented editors to present news on the political life. One could notice the political actors almost disappeared in media, especially in the first week of the electoral campaign. The critical attitude that was generally directed towards the members of the Opposition disappeared in most of the news items broadcasted during the campaign. The televisions mostly broadcasted news with neutral or positive character. 
As for the post-elections period, the criticism towards the current ruling party leaders increased within TV news, as opposed to the pre-electoral and electoral period. This time, the most visible political leader, namely Traian Băsescu, is also the most criticized one compared to Adrian Năstase – the most visible leader prior to elections who was constantly presented in association with positive contexts and who benefited of positive attitudes of the journalists most of the times. 
However, there were situations during this period similar to the pre-electoral and electoral one, although the actors changed meanwhile.

The negative attitude of the journalist is specifically directed towards the members of an Opposition party – PSD, and the actions associated to the ruling party leaders are in a higher number positive ones (www.mma.ro, Database).
As for the print media, the situation was more complex. Opposed to the local print media, that is economically fragile and vulnerable to political pressures, the national print media that is more diverse and is economically stronger hosted voices that “dared” to be critical towards the power structures. 
A case study conducted by MMA in February 2006 proved the existence of extremely different agendas of media institutions and of different ways of reflecting the reality for print and audiovisual media. The scandal generated by the possible suspension of Romania’s negotiations with the EU was reflected differently by the televisions and the print media. The Report issued by the European Parliament contained a series of critics upon Romania (international adoptions, administrative reform, the independence of Justice, corruption, and press freedom). The televisions focused on the “lighter” issues (international adoptions) and marginalized the other ones that put the ruling party in a bad light (corruption, the independence of Justice, and press freedom). The print media on the other hand covered all the four issues
.
“Regarding the number of articles, respectively news items on the issue of suspension of negotiations, the print media registered a higher frequency in of the references to the attacks towards the ruling party and Romania than the TV news
".
A. Frequency of attacks:
Print media:

· Attacks against the ruling party and Romania – 8.78 attacks per each 10 articles 
· Attacks against the European officials – 2.65 attacks per each 10 articles
Televisions
· Attacks against the ruling party and Romania – 2.85 attacks per each 10 news items
· Attacks against the European officials – 2.65 attacks per each 10 news items
B. The frequency of the key words
Print media:

· “adoptions” – 62% of the total records of the key words
· “Justice”, “corruption”, “press freedom”-  38% of the total records of the key words 
Televisions
· “adoptions” – 81% of the total records of the key words 

· “Justice”, “corruption”, “press freedom” -  19% of the total records of the key words
C. Frequency of the articles / TV news covering the actions undertaken by the Government to settle the conflict
Print media:

· 1.50% of the total number of articles on the EU topic
Televisions
· 19.40%  of the total number of news items on the EU topic




“EU Accession Issue in Print and Audiovisual Media during January 29 – February 11, 2004” – case study conducted by MMA, www.mma.ro

TVR1, Pro TV and Antena 1 are the main actors on the television market holding 57% of the combined audience quota. In 2004, their media power wasn’t used to bring correct information to the public. The three TV stations avoided the critical news or comments towards the former ruling party.
The mechanisms used to interfere with the editorial policy of the three stations were different. 

President of the Senate Valer Dorneanu said on September 29:” By the way of the televisions’ efforts, starting with the national television and the other ones, and the media, I keep on wondering why do we continue to support media institutions with high ratings in various ways - with old facilities, with sponsorships, with advertising and receive in exchange an individual break here and there utmost
.
As for ProTV, many voices spoke about the debts (over $6 million) to the state budget cumulated by this television along the years and the subsequent exempts granted by PSD Government. According to a press release issued in October 2004, Pro TV claimed the institution has paid entirely its debts to the public budged. On the same day, Pro TV disappears from the list of debtors published on the website of Finances Ministry. On February 14, 2005, under the new governance, fiscal inspectors sealed up and garnisheed the film studios from Buftea as well as the accounts opened by Media Pro Studios SA at five banks. Media Pro Studios owe over ROL 100 billion to the state budget. The company has tight connections with the media trust owning the TV stations ProTV. Unfortunately, it is impossible to find out who is the real owner of the company, as its stakeholders are registered off-shore, whereby the structure of the ownership is secret. However, the transparency of media ownership is one of the important problems of Romanian media. Many radio or TV stations have owners hidden behind companies registered in fiscal paradises, although Article 30 (5) of the Constitution stipulates:”According to the law, it is possible for mass media to be compelled to reveal their financial resources”. Also, none of the audiovisual media publicly releases annual financial reports
. 

The case of TV station Antena1 is a little clearer. Its owner Dan Voiculescu is the leader of PUR, a party that joined an electoral alliance with PSD for the general elections. 

PSD Report on elections results and PSD political strategy expressly states that the media power of the trust owned by Dan Voiculescu is one of the reasons for concluding the electoral alliance: “The main arguments for concluding this electoral alliance – avoiding the isolation of PSD and securing favorable media coverage during the electoral campaign – was well-grounded only at the central level. At the local level media organizations affiliated to PUR continued their offensive against PSD candidates”
.
The public television didn’t do anything else but to continue its traditional behavior of institution enslaved to the ruling party, irrespective of its political orientation. Although TVR news were relatively balanced from the quantitative point of view and generally abided the rule of the three thirds imposed by CNA, they often omitted “hot” topics or those pieces of news that presented PSD leaders in a negative context.

Adrian Năstase: Adrian Năstase: 

We need 10 people to talk to a television each, and 7 to talk to a newspaper each. This is complicated and who is charge with this kind of things here? One draws, another one draws, another one makes diagrams, another one paints the walls, and this is really hard work. (...) We let the public television to broadcast what they wanted, we didn’t say: “We want that message”, we didn’t tell the people at PRO TV: “We want that message”. Somebody must sit at the desk and see everything that happened and say: Look, we want this message, this image on TV”.
 

The presence of a PSD representative in TVR newsroom was confirmed by TVR management in January 2005. 
On November 30, 2004, two days after the first round of the parliamentary and presidential elections, the candidate of PNL-PD Alliance for the presidential office declared within a press conference that the elections had been embezzled and asked for their results to be annulled. In the same evening, TVR1 transformed the entire news bulletin in an open campaign against Traian Băsescu. The embezzlement accusations brought by D.A. Alliance against BEC and PSD+PUR Union were presented in such a way that they turned into an open campaign against the presidential candidate of D.A. Alliance. The arguments of the Alliance representatives were presented from off. The declaration of Traian Băsescu asking for the elections to be annulled due to the proportions of the fraud was followed by a piece of news from the prior day when Băsescu had stated that, no matter the proportions of the fraud, he wouldn’t dispute the results of the elections.

All the other people who were present or quoted in the program (journalists, analysts, or politicians) were unanimous in criticizing the candidate of the Opposition. Media Monitoring Agency issued a press release the next day, stating the TVR1 perpetrated an
”informational electoral fraud” through the news bulletin. 
TVR Case
On December 6, journalist Alexandru Costache from the News Department of TVR1 publicly denounced the political pressures, the censorship, and the misinforming practiced within the public television. The journalist wrote in an open letter: ‘We are linked to PSD like mother and new born, and not only to PSD but to Adrian Năstase. The criticism happens only upon command and within certain contexts.’
 Other five journalists from TVR confirmed Costache’s allegations, despite the fact that the Internal Regulations of TVR forbid the employees to publicly express negative opinions about the institution.

The Ethics and Arbitrage Commission (CEA) within TVR analyzed the accusations made by the group of protesting journalists and confirmed the deeds to a large extent in a report issued on December 30. 22 of 30 journalists heard by CEA entirely or partially confirmed the accusations made by Al. Costache. The report issued by this commission was forwarded to TVR management, but the latter didn’t give any sanction for the editorial side-slips signaled by the report. 

On February 7, 2005, Valentin Nicolau presented his “conditional resignation”. He said he would give up the management of the public television when the Parliament will pass a new law to regulate the functioning of the radio and television public service and to allow for the two institutions to be free of politics. According to legislation in force, this decision is null and void. 
SRR Case
Throughout the year there were several signals from journalists employed at the public radio station (Romanian Radio Society - SRR) who publicly denounced the editorial pressures and the censorship within the institution. The journalists from SRR made some accusations within a press conference organized by a delegation of Reporters without Borders in April: the report of the European Parliament had been presented in a distorted manner, the critical declarations made by Opposition leaders about Adrian Năstase had been censored and the news about him were exclusively positive. 
Few days after this press conference, the National Council of Audiovisual recommends the national public radio (SRR) to respect the provisions of its ruling regarding pluralism and the correct information of the public. The recommendation also states that SRR should implement its Code of Ethics in order to ensure editorial independence.
In December, the journalists from SRR accused the management of the public radio of servility towards PSD. In January 2005, 11 journalists from SRR established the Professional Initiative Radio Romania aimed at fighting censorship within the institution and at making it free of politics. The group presented a wide document with misinforming and editorial manipulation practices occurred in SRR during the last years and accused Dragoş Şeuleanu, President General Director of the public radio of administrative abuses, illegal use of the public funds and of having “lead the institution to administrative chaos while ruining its credibility and prestige”.

On February 2005, CNA heard the two parties and issued a release stating: “we found an irreconcilable conflict between Mr. Dragoş Şeuleanu and the News Department management, on one hand, and a big part of SRR employees, on the other hand. This conflict was generated by dysfunctions in the editorial management of the institution, by the existence of some possible censorship deeds, by the violation, in the some cases, of the professional ethics and the internal regulations, by the differentiated treatment granted to some politicians, and by the repeated attempts to intimidate the employees in their legitimate effort to reveal the dysfunctions within SRR.

The escalation of the conflict may lead to a blockage of SRR activity, implicitly to the serious violation of the public interest. CNA members consider the crisis may be surpassed if the President General Director together with the Board and the management of the News Department take the responsibility and resign”. 
Media Monitoring Agency asked the Presidents General Directors (PDG) of SRR and TVR to present their honor resignation for the serious editorial side-slips of the public radio and television and for the undermining of the public mission of their institutions. The request was also sustained by the Convention of Media Organization that brings together 36 media organizations and other 10 non-governmental organizations. 
 
A Special Parliamentary Investigation Commission was established in February 2005 to investigate the situation within TVR and SRR.

Only two days after Traian Băsescu won the presidential elections, CAN issued the the “Appeal for respecting the independence of public radio and television services”. The appeal called for the depolitisation of the administration of public media and  proposed legislative changes which would ensure the independence and better functioning of public radio and television. Valentin Nicolau, PDG of TVR also aknowledged the need to amend Law 41/1994 regulating the functioning of public radio and television services. He conditioned his resignations with the change of this law. 

On February 2005, several civil society organizations formed a working group to propose changes to Law 41/1994. The group was joined by journalists from SRR and TVR, as well as by representatives of TVR management. The document drafted by the working group proposes substantial changes within the organization and the functioning framework of the two institutions. The main goals are: political non-involvement of the institutions, the establishment of some control mechanisms with respect to the fulfillment of the public service mission of SRR and TVR, and the observation of ethical and professional norms.

The electoral campaign, especially the one on TV was repeatedly described as boring, uninteresting, with sterile debates, and the voter were insufficiently informed about matters of public interest. The main reason for that was the format of the electoral shows that often avoided the direct confrontation between the candidates, especially the main two candidates, as well as the hot topics, of major public interest. An example in this respect would be the “records of PSD Permanent Delegation”, that were widely covered by print media, but very little by TV stations. The format of the shows was also affected by the electoral law that included several stipulations restricting freedom of expression. According to one of these stipulations, it was forbidden for the candidates to make libelous statements about their opponents. There were numerous complaints from local and national medial editors and reporters about these regulations that discouraged the presentation of political news.

Political and economic pressures upon media
The process of media ‘Berlusconisation’ continued. The media market in Romania is far from being functional. Despite an apparent diversity (311 granted television licenses from which 150 are operational), most media institutions don’t function as profit generating entities, but as tools of the owners for obtaining influence, blackmailing or attacking the business/political adversaries.

Capital magazine on March 18, 2004 published a report on the ownership of 22 local TV stations from 12 cities. According to the report, 11 of these stations were owned by PSD members, 6 by PNL members, 1 by a Popular Alliance member, whereas the rest were owned by people without political affiliation.

The media political involvement is very well proved by the situations Antena1 TV station (second private station in the terms of market share
) found itself in as a follow-up to the fluctuant political interests of its owner Dan Voiculescu who is at the same time the leader of the Romanian Humanist Party (PUR). This party that doesn’t have a real electoral base negotiated its political interests using the media trust owned Dan Voiculescu (Antena 1 and Jurnalul Naţional newspaper). The political moves of the party were immediately followed by the political reorientation of the editorial policy of the TV station. During one year, Antena 1 ‘changed battlegrounds three times’. Prior to the execution of the electoral agreement between PUR and PSD (September 2004), the station had been relatively critical towards the ruling party, especially before local elections. In the autumn, the news of the station suddenly became much more critical towards the Opposition, whereas the ruling party was treated leniently. After the general elections when PUR broke the alliance with PSD and joined the governmental coalition, Antena 1 once again followed the direction of its owner, criticizing PSD and being very understanding to the new ruling party.

Excerpts from MMA monitoring reports on 2004
:

Case study - EU Accession Issue in Print and Audiovisual Media during January 29 – February 11, 2004 – “Antena 1 is the only television that criticizes the Government and Adrian Năstase in this matter. The Government and Adrian Năstase were presented as trying to minimize and hide from the public opinion the critics brought by the European officials”. 

Monitoring Report, June 1-20, 2004 - "PSD members were associated with 14 negative actions at Antena 1. The members of the other political parties were associated with neutral actions only, except for UDMR members – 1 negative action ".

Monitoring report, September 1-20, 2004 - "As for Antena 1, the difference between the total number of records for the two political parties amounts to 82 records: PSD+PUR Union – 93 records from which 34 direct interventions; D.A. Alliance – 9 records from which 4 direct interventions ".

Monitoring report, October 21-November 3, 2004 - "Antena 1 presented the most positive actions of PSD+PUR Union members (7 records)". "Adrian Năstase was associated with the most numerous positive actions (33) within prime-time TV news bulletins during the electoral campaign; most of these news items were broadcasted within the news bulletins of Antena 1 (15 records)".

In the post electoral period (December 20-26, 2004; January 5-12, 2005) the content of the news changed again at Antena 1: PSD members are the only politicians associated with negative actions (5 records).

Governmental Advertising
One of the main control mechanisms of the media used by the Government and the local authorities was the governmental advertising granted in a non-transparent and preferential manner by public institutions and state-owned companies. 

The governmental advertising was estimated in 2003 to some 8% of the total expenditures for advertising in media. These expenditures amount to some 130 euro million. “In 2000, according to the data provided by the Government of Romania, the ministries and their subordinated institutions allotted 8.9 euro million for governmental advertising. As a ruling party PSD raised the amounts for advertising with 35% in the first three years, amounting to an average of 13.5 euro million. In the electoral year 2004 the amount almost doubled compared to 2000: 17 euro million”
. 

According to a document circulated by the Executive leaded by Tăriceanu, 15 ministries of Năstase government spent directly or through subordinated institutions some 66 euro million for various governmental campaigns during 2000-2004. The first in the top of ministries buying advertising was the Ministry of Industry and Trade, followed by the Ministry of Transportations and the Ministry of Agriculture and Rural Development.

The granting of governmental advertising wasn’t always made on the audience criterion. Many modest publications or TV stations were awarded advertising contracts substantially bigger than other media institutions that had a more representative audience, but were more critical towards the ruling power. Several examples in this respect include newspapers such as Gardianul or Independent, unaudited publications with modest circulations that received considerably bigger amounts than newspapers with significant circulations, but with a much more critical attitude towards the ruling party. There are similar examples for the audiovisual media, too. Prima TV, a private TV station that holds the 4th market position was awarded much more substantial governmental advertising contracts than other televisions with higher ratings. 

On July 20, Evenimentul Zilei published a classified internal document of the Government issued on January 6, 2004 and signed by Minister Eugen Bejinariu, Head of the Government General Secretariat. The document stipulated: “according to the regulations set by the Government, all the ministries and the other central public administration authorities as well as the institutions and the companies subordinated, coordinated or under the authorities of the first will award advertising contracts for 2004 only after submitting the afferent budgets and the subsequent contracts for the prior consent of Mr. Adrian Năstase, Prime Minister of Romania”. Another document with the same signature and issued on January 9 justified the measure as follows: "We mention that the data is required to ensure the negotiation of appropriate fees to allow for the most effective use of the funds allotted for this purpose".

The Center for Independent Journalism (CJI) asked on the grounds of the Law for Access to Information details regarding the list of advertising contracts approved by the Prime Minister. On October 25, Bucharest Tribunal decided the Government must release the information required by CJI. Năstase Government appealed the decision. In March 2005, CJI and Tăriceanu Government closed the litigation, and the Government released the names of 35 ministries, authorities, and national commissions that received that respective document. The Government also provided copies of the answers sent by 7 institutions as a follow-up to receiving the document. On March 14, 2005, CJI issued a press release stating: “Part of the required information couldn’t be found in the Government’s archives. The Government also says that an internal investigation concluded that there are no official information pertaining to advertising contracts and budgets approved by former Prime Minister Adrian Năstase at the Government General Secretariat or at the Government Office. The Center for Independent Journalism is surprised by the absence of these documents. This indicates either arbitrary or negligent management of governmental activity; either sustains suspicions about an eventual destruction of the documents that proved the awarding of advertising contracts following the scandal in the media”.

On Thursday, January 27, 2005, PSD member Alexandru Mironov (one of close people of former President Iliescu) declared on Radio MIX FM that Adrian Năstase bought media’s good will with advertising contracts: “Media was bought with the advertising money. With millions of dollars”, Al. Mironov said. He mentioned a USD 300,000 advertising contract granted by National Romanian Tobacco Company to a central newspaper upon a direct order of the former premier Năstase.
Alin Teodorescu, Head of Năstase Government Office, declared on B1TV at Radu Moraru’s show in the autumn of 2004: “Indeed, according to the figures presented by “Evenimentul zilei”, Expres trust in fact, the advertising granted by public institutions, not by the Government, to “Evenimentul zilei” dropped down from USD 500 000 to almost nothing in 2004. This situation has been known for one year in advertising agencies. Why was that? For a very simple reason, any chief of an advertising agency can tell you: one cannot buy an advertising page for pensions, social vacations or “The foster home is not home” on the same page whereby one or two or three of the people running that respective public institutions are accused of corruption...”
According to an article published by financial weekly magazine Capital, the Social Democratic Party was the main advertiser in the print media for the first 8 months of 2004, with over 2.9 euro million invested (rack rate).


A study conducted by the Institute for Public Policies (IPP) that monitored the media advertising during October 1st-November 5 concluded that the Government paid some USD 500,000 from public funds for advertising in fact some prominent members of PSD. IPP Programs Director Adrian Moraru considers that the Government conspicuously paid for advertising spots in order to achieve electoral support.

“The governmental clips feature characters such as Adrian Năstase or Miron Mitrea. It is obvious that governmental advertising generates in fact image capital for PSD candidates”, Adrian Moraru declared. IPP also found that the volume of governmental advertising is bigger than the electoral advertising contracted by all the political parties. 
A monitoring conducted by Pro Democracy Association indicated that during 15 November-December 8 only, USD 120,000 were spent for two governmental programs, “ANL – we started together on the way home” and “Sunshine Highway – first 100 kilometers at the European level”.

Gazeta Sporturilor newspaper last fall started an investigation regarding the 400 sports halls allegedly built by Năstase government during its mandate. “When we were documenting for the investigation about the 400 sports halls promised by Năstase cabinet that were not finished but were presented as a huge success we were offered an advertising contract for exactly the same halls! As the investigation carried on, the advertising was blocked and different approaches followed”, Cătălin Tolontan, Chief-Editor of the newspaper wrote in an article published on October 7. 
Thus, the media functions in an economic environment that doesn’t observe market economy rules. The main reason for this was the brutal intervention of central or local government representatives on the market, abusively using both state institutions and public funds through the preferential and non-transparent awarding of the governmental advertising.  
Dorina Mihăilescu: It is not clear. Half of them (the journalists – our note) are anti-PSD. You can’t convince them… This is how it happens with… But if we had a very well established team and… We must know very well what kind of money, what they ask from us, we shouldn’t wait for others to do our job unless it is the political body that is directly interested.

Being very fragile economically, media institutions are vulnerable in front of politicians or local authorities who can still easily use state institutions to pressure or harass inconvenient media institutions. A survey shows that 60 out of the 100 journalists questioned have been pressured by the authorities to stop investigating or publishing the results of investigations (Press White Book – second edition, MMA 2004). 

This results in the absence of criticism towards the power and the decrease in media professionalism. The best argument in this case is the disappearance of investigative journalism from the pages of Romanian newspapers. A research undertaken by the Romanian Center for Investigative Journalism in 12 cities at the beginning of the year comes to the conclusion that investigative journalism in local media is disappearing and that the “watch dog of the democracy has turned into the watch dog of the media owner
”. A recent survey of local TV stations conducted by the financial magazine Capital shows that out of 22 local TV stations studied, 11 belong to PSD politicians. 

The low remuneration practiced in this industry adds to the causes of the decreasing professionalism of the guild. 

Thus, the journalist finds her/himself at the crossroad of different interests that have nothing to do with the purpose of journalism and that undermine her/his professional statute. 

In the fall of 2004, two new situations occurred in Romanian media. For the first time, transnational companies were accused by the editorial body of interference in the editorial policy of the media institutions they owned. The situations involved two major daily newspapers: Evenimentul Zilei and România Liberă. 

Evenimentul Zilei Case
On September 6, 55 journalists from Evenimentul Zilei signed a protest against the editorial pressure of Ringier Group that holds the majority of stocks in the paper. The journalists accused the ownership of trying to appease the criticism of the newspaper towards the ruling party under the pretext of organizational changes. Three weeks later, the editor and columnist of the newspaper Cornel Nistorescu quited his position. A statement signed by him and Ringier stated that: "Both sides have reached the conclusion that there are irreconcilable differences between the ways they see the modernising of the newspaper." 
On March 1st, 2004, Michael Ringier, Chair of Ringier Board wrote a letter informing the External Affairs Minister and Premier Năstase about the recent acquisition (December 2003) of Evenimentul Zilei newspaper and about the development plans of Ringier media group in Romania. “This acquisition will be finalized when we will have the agreement of the Competition Council that is currently analyzing the transaction. As our step doesn’t disturb the competition on the Romanian media market in any way, we anticipate, of course, a positive answer. We will keep you informed upon the evolution of the situation
Your Excellency, we thank you once again for the interest you showed for the development of independent media in Romania. Please rest assure of my highest consideration. Sincerely yours, Michael Ringier”
. 

On April 6, 2004, Ringier is granted Competition Council’s approval to acquire Evenimentul Zilei. 

On December the conflict started again as Ringier decided to dismiss Editor in Chief Dan Turturica from his position. Ringier considered that Turturica did not achieve the objectives agreed with the management, but these objectives have not been mentioned by Ringier. 
80 journalists signed a protest letter against this measure and reaffirmed their support for Dan Turturică. The journalists also accused Ringier for meddling in the editorial policy and for intending to turn the newspaper into a tabloid. Ringier appointed a new editor in chief, Razvan Ionescu, a journalist coming from sports daily Gazeta Sporturilor, where he was Executive Director. In the days following this appointment, over 30 journalists, including presigious names from Romanian media, resigned. 
Several media organizations expressed their concern regarding the situation at Evenimentul Zilei. The first warning signal was in August 2004. Evenimentul Zilei announced then it would publish in three days an investigation about the businesses conducted by Dana Barb, the sister of premier Năstase. One day before the investigation was released Libertatea newspaper (a tabloid also owned by Ringier) published an interview with Dana Barb whereby she answered to the disclosures in the article that was to be published the next day by Evenimentul Zilei.

Another thing that raised suspicions was the request made by Thomas Landolt (General Director of Ringier Romania) to the Editor in Chief of Evenimentul Zilei to guarantee in writing for the truthfulness of an investigation article about the businesses of Ion Ţiriac, a businessman close to Năstase Government. 
Nevertheless, the period chosen by Ringier to dismiss Turturică (around Christmas) and the lack of transparency surrounding this decision increased the suspicions of journalist and non-governmental organizations. 

MMA acknowledged the right of the ownership to appoint the executive and editorial management of the newspaper, but also the journalists’ right to do their job without editorial interferences from the ownership. 

The evolution of the newspaper in the following period didn’t confirm the suspicions regarding its possible servility to PSD or its turning into a tabloid.

România liberă Case
At the first sight, the case of România liberă is similar. On September 13, the newspaper published on the front page a protest entitled “The Darkest Day”. The protest was signed by the journalists and the editorial body and was accusing newspaper’s owner, German group Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ) of meddling in the editorial policy as an attempt “to appease the criticism towards the ruling party and to turn the newspaper into a tabloid”.
WAZ, that has been holding ever since 2000, 72% of the stocks of the company publishing the newspaper, denied the accusations. WAZ issued a release stating that: “România liberă must remain a quality newspaper that provides relevant information to its readership. The only suggestions formulated by WAZ experts in this respect regarded the alignment of the paper to the quality standards unanimously accepted by the media in countries with democratic tradition”. Unfortunately, the group of protesting journalists failed to bring sufficient proof to substantiate their accusations, despite the repeated requests of the organizations promoting press freedom. The only proof was a fragment from an email wrote by Klaus Overbeck, WAZ representative in Romania, who was asking for the photos on the front page to present positive images. 

The figures indicated a continuous decrease of the newspaper’s circulation during the last 2 years. The profit made by the paper in 2003 amounted only to euro 27,000. We mention that WAZ also owns in Romania the tabloid Naţional, a publications that openly supported PSD all along the electoral campaign.

The conflict also included an administrative difference between WAZ and Petre Mihai Băcanu, Chair of the Board, General Director of the newspaper and owner of more than 21% of the stock of the company that publishes the paper. WAZ accused Băcanu of refusing to convene according to the by-laws the General Stakeholders Assembly at the begging of 2004, when his mandate for Chair of the Board expired. Băcanu was supported by the journalists and he joined their protest. 

The conflict lasted for 3 months. During this time WAZ made attempts to form a parallel editorial body and to print a parallel publication with the same name. At the end of October within a General Stakeholders Assembly, WAZ replaced Petre Mihai Băcanu from the Board Chair position with Klaus Overbeck. Băcanu and the other protesting journalists considered the decision to be illegal.

The conflict eventually came to an end on December 22, when WAZ sold part of its stock to Romanian businessman Dan Adamescu. Currently, WAZ has 46% of the stock and Adamescu 48%. Petre Mihai Băcanu gave up his functions, but he continues to publish columns in the newspaper. The transaction also included an agreement stating that the newspaper will maintain its editorial policy and that no dismissals will be made in the next 4 years 
Legislation
The legislation is still a barrier against freedom of expression, as the article regarding libel has still been maintained is the new draft Criminal Code passed by the Parliament this year. The new elements are the elimination of imprisonment as punishment for libel and the decriminalization of insult. The latter is now regulated by the Civil Law.

Unfortunately, many journalists and media institutions are still harassed by being dragged into Courts for hundreds of trials. There are still many journalists that were criminally convicted for their articles. These trials represent a financial burden for the media, not only due to the trial costs, but also due to the amount of moral damages journalists and media institutions have to pay. A recent survey conducted by MMA shows that 28 out of the 100 interviewed journalists have been sued at least once for libel or slander
.  

Most important state institutions still limit the access to information of public interest. On May 26, the Senate passed an internal memorandum classifying all the information pertaining to the expenditures of this institution. The memorandum classifies the following categories of information: all expenses for external travel of the senators, all public procurement contracts, the lists of presence at the Senate’s sessions, all the payrolls of the Senators, and all the expenses for accommodation or gas. 

The general elections law was passed by the Parliament in August without consultation with media organizations or CNA. The electoral regulations contained several provisions restricting freedom of expression. One of these provisions forbids the candidates to make libelous allegations about the other candidates, although the Justice only can decide whether a statement was libelous or not. Electoral Bureau Suceava decided to withdraw from the market a publication distributed by PSD+PUR Union as it contained libelous statements about the D.A. Alliance Candidates. On November 29, the Central Electoral Bureau forbade the transmittal of SMS that contained offensive remarks about some candidates. 
The electoral legislation created confusion amongst media due to ambiguous provisions on the repartition of time or the definition of filmed electoral clips and materials. There were numerous complaints from local and national media editors and reporters about the fact that those respective regulations discourage the publication of political news.

At the same time, there were conspicuous violations of the law, especially by President Iliescu. He spoke to the population in his presidential quality, but his messages always turned into electoral propaganda in favor of the ruling party. Another example is a news item reporting on the visit made by President Iliescu to the barber’s. The news lasted for several minutes and was broadcasted by many televisions. According to legislation in force, “the candidates holding a public function can be present in information shows only for matters pertaining to the exercise of their function”. 

Another law initiative could become an obstacle against freedom of expression. PSD MP Ion Olteanu submitted on September 20 a law regarding “the protection of the person’s private life, name, image, house and correspondence”. The law aims at protecting privacy and forbids the recording and distribution of a phone conversation or electronic communication, filming or taking pictures of a person and his/her household, watching or listening a person who undertakes a private activity in a public space. Upon APPLE
 initiative, over 40 journalists and media organizations signed a protest against this law draft. 
On December 21, an extremely necessary law was promulgated:  Law on the protection of personnel from public authorities, public institutions and other units who reveal law violations. 
Law suits
The Justice continues to transform many journalists into common criminals with the criminal convictions for libel. Also, the journalists and the media institutions are harassed in courts of law. Some media institutions struggle with hundreds of law suits started by politicians who ask moral damages amounting to tens of ROL billions. PSD member Gheorghe Ana holds a record in this respect: he sued journalist Teodor Seran from Jurnal de Dâmboviţa for moral damages amounting to ROL 100 billion.

Two local newspapers, Ziarul de Vrancea and Monitorul de Vrancea, with different political orientations confront similar problems. Both publications are harassed by politicians of both political sides with tens of trials for tens of ROL billions damages. 

2004 brought the first imprisonment conviction for a journalist. In May, Galaţi Court convicted Alexandru Zanopol, journalist from Galati based publication Opinia, to 6 months of imprisonment with suspension for outrage. 

Self-regulation 

In early April 2004, the first Collective Labor Contract (CCM) in the history of Romanian media was signed by representatives of several unions and owners’ associations. Although still difficult to implement, the document represents an important instrument for protecting the labor rights of journalists. Moreover, the document establishes the conscience clause as one of the fundamental labor rights of the journalists.  

Also, on July 11 in Sinaia, the Convention of Media Organizations which gathers 36 media organizations adopted its Code of Ethics, a necessary document for increasing the professionalism of Romanian media, which aims at enforcing the main ethical norms of the guild.
Another factor that can contribute to the consolidation of the journalist’s status and role in the society is the coagulation of the media Unions. On August 28 the biggest media union federation MEDIASIND was formed through the unification of several media unions which comprise over 8,000 journalists and printers.

Chapter II. Casuistry
The cases presented below were selected and investigated by the team that compiled the present report. The cases were based on information accessible to the team, namely the cases brought to our attention directly, by third parties or by the media. After the investigation, we selected those cases found to be relevant for press freedom and freedom of expression situation in general.

Attacks and threats
January 6, Mehedinti; Constantin Badoiu, journalist at local newspaper Obiectiv Mehedintean was attacked in his own house and beaten in front of his wife and children by a group of 3 local cigarette smugglers. Among them, the journalist identified Serbian businessman Turanovici, who was the subject of an investigation conducted by the journalist regarding cigarette smuggling at the border with Serbia-Montenegro. 

March, Bacau; Eduard Pascal, journalist at Monitorul de Bacau daily was documenting a report about a company which was illegally chopping and selling the tries from a forest. The owner of the company attacked the journalist when he tried to take photos of two trucks leaving a private forest land loaded with timber. The journalist tried to protect himself by getting in the car, but the aggressor slammed the door and caught one of his legs outside, fracturing it.

March 2, Iasi; Mayor of Movileni village Mihai Plumbu threatened to kill journalist Catalin Stefanescu from Ziarul de Iasi after the latter published an article about an illegal hunting whereby the mayor had killed a deer. The threat was made during a phone conversation. A subsequent police investigation proved the phone had been made from the mayor’s house.

March 12, Bucharest; Prime minister Adrian Nastase declared he would ask the resignation of all Police chiefs in counties were attacks against journalists took place unless those responsible will be identified.  

April, Fagaras; Fagaras TV had to cease broadcasting after its studios were attacked by a group of union workers from Nitramonia factory while the TV station was broadcasting a live debate on the situation at the factory attended by the management of the factory. The workers entered by force in the studios and stopped the broadcasting of the show. The incident came to end after the police and the gendarmes intervened.

April 2, Timisoara; photo reporter Horia Călăceanu from Evenimentul Zilei-West Edition was threatened by the Deputy Prefect of Timis County Dorel Gatlan that he would break his camera when the journalist tried to take his picture. The incident took place during the festivities organized for Romania’s accession to NATO. 

April 22, Harghita; Csibi Istvan, the local gangster responsible for the attacks against journalist Szondy Zoltan in 2003 was arrested and is charged in over 31 trials, including the attack against Szondy Zoltan.

May 4, Timisoara; Radu Munteanu and Petrina Calablic, journalists from the weekly Bănăţeanul were aggressed, threatened and sequestered for taking photos during an electoral visit in a school. The aggressors were Liviu Ciocarlie, the PSD candidate running for Timisoara mayoralty and his staff. They confiscated the photo camera belonging to the journalists and deleted some of the photos before returning it.  Subsequently, the journalists were forced to stay in the building and to show their IDs. They were threatened they will be taken to police station.
May 10, Pascani; Emilian Soldan, journalist at the Orizont daily was insulted, threatened, aggressed and had his camera confiscated by the president of the Pascani Electoral Bureau situated inside the Pascani City Hall after taking some photos inside this institution.

May 13, Panciu; George Noapteş, journalist at the daily Monitorul de Vrancea was aggressed and threatened by PD (Democratic Party) candidate Fănică Panciu for the Panciu City Hall. The politician snatched the journalists’ mobile phone and threw the SIM card on the ground, and then he pushed the journalist. The journalist filed a complaint, but received no answer to it. 

May 14, Constanta; George Muceanu and Marius Pungă, reporters from Noua realitate – Constanţa, accompanied a candidate running for the mayoralty of Comana village in an electoral tour. 

The journalists were threatened by the mayor in function Ion Niţă in front of 30 of his supporters for having taken picture of his residence.

One of the mayor’s supporters, Menisa Erdin, hit photo reporter Marius Pungă. Local policemen intervened and sanctioned the mayor and the aggressor. 

May 16, Tg. Mures; Local businessman, Sorin Terbea, has confiscated and thrown away the photo camera belonging to photo reporter, Molnar Csaba. The incident took place during a football game after the reporter took some pictures of the group of people where Sorin Terbea was situated. Another journalist, Cora Muntean, tried to intervene but she was also insulted and threatened by the businessman. The two journalists are working for Zi de zi and Ziarul de Mures dailies.

May, Timisoara; Ino Ardelean, the journalist who was violently beaten last year in December by an unknown aggressor accused  the Police for protecting the real authors of the attack and for trying to find a scapegoat in this case. He sued the Ministry of Internal Affairs for infringing their legal obligations.

June 1st, Bucharest; Nicu Dîrdîiac and Anton Dumitru, reporters from ATAC daily newspaper were attacked by two individuals armed with baseball bats and knives in front of the headquarters of a GRIVCO company, whereby the journalists were undertaking a documentation job. The aggressors smashed the car’s windows and slapped the two journalists. 

June 23, Bacau; former mayor of Bacau, Dumitru Sechelariu, insulted and threatened to kill journalist Sebi Sufariu from Gazeta de Bacau during a phone conversation. 

July 2, Sighetu Marmatiei: Teofil Ivanciuc, journalist at Gazeta de Maramures was insulted, threatened and chased by public guardian Dorin Dancus. The guardian threatened to kill Ivanciuc and chased him until the journalist took refuge in a museum where other persons protected him. Short time before the incident, Ivanciuc had published an article about another public guardian who was giving fines discretionary to the illegally parked cars.

July 10, Bucharest; cameraman Marian Tanase and reporter Mirela Voicu, both from Antena1 TV were attacked by Judge Florea Vişan while trying to make a report about the conflict between the judge and his neighbors. The judge hit the cameraman with his fists and damaged the video camera. He was later excluded from the magistrature.

July 2, Constanta; Five journalists from several media institutions were attacked, hit and insulted by George Bosânceanu, the owner of the Histria hotel from Mamaia, during an inspection of the National Authority for Tourism. The attack took place in front of the policemen and gendarmes who didn’t intervene. Two video cameras were destroyed. After the incident became public and the journalists pressed charges, the Police opened files against the aggressor. Also, due to the intense media coverage, three policemen were sanctioned. Bosânceanu was criminally convicted several times.
July 30, Pascani; Sorin Ursan, former local correspondent for Ziua de Iasi, was attacked in the street by 3 individuals, one of them armed with a knife. He was wounded at his hands, chest, and ribs. The aggressors also threatened to kill the journalist’s family. One of them was identified by the journalist as George Hutu, a local criminal, previously convicted for different crimes like robbery or fraud and had been released from prison 1 month before the incident. The journalist had published several articles portraying the crimes and the convictions of George Hutu. 

August 21, Alba Iulia; Two reporters from TVR Cluj, Radu Serban and Ionel Lespuc, were aggressed by Gendarmerie Colonel Aurel Capata during a football game in Alba Iulia. The gendarme pushed the cameraman, snatched and damaged his camera, and threatened to arrest him. According to Administration and Internal Affairs Ministry, the colonel case will be tried by the National Commandment of Gendarmerie. The same institution was instructed to pay damages to the journalists out of the colonel’s salary.
September 3, Bucharest; Two reporters at the national daily Ziua, Petre Niteanu and Laura Dobre were insulted, intimidated, and attacked by VGB company’s bodyguards while conducting a journalistic investigation on the company. First, the journalists were denied access on the street whereby VGB headquarters was. They were also forbidden to take pictures of the building. The journalists called the police. When one of the journalists took a photo, 8 bodyguards jumped to stop him. One of the bodyguards snatched the photo camera and smashed it onto the ground, destroying it completely. The policemen didn’t intervene.
October 2, Bucharest; Cornel Ivanciuc, journalist at the weekly Academia Catavencu was threatened by the Minister of Defense, I.M. Pascu. The threats were not directly addressed to the journalist, but were transmitted through Ion Balin, the former Romanian ambassador to Morocco. The latter declared in Evenimentul Zilei on the 4th of October that Pascu asked him to tell Ivanciuc: “tell him to calm down and mind his own business”. The message came a day after the journalist had a conversation with George Enoiu, a member of the opposition Democratic Party about the truthfulness of a classified document belonging to the Ministry of Defense, reportedly accusing Traian Băsescu of having undertaken political police activities. During their conversation, I.M. Pascu recounted to Ion Balin the exact topics of the conversation that Ivanciuc had with George Enoiu the previous day, leading to suspicions that the conversation was recorded by the army’s secret service. The Minister replied the entire incident was a diversion, but didn’t explain what kind of diversion and he didn’t firmly deny the facts.
October 12. Administration and Internal Affairs Ministry (MAI) published a report on the attacks against journalists registered by MAI during 1999-2004. The report mentions 71 complaints filed by journalists, 41 of these being physical attacks or threats and 31 thefts, robberies, slanders, and insults. MAI stated the institution solved 51 cases. Amongst the 21 cases that were not solved is the brutal beating at the end of 2003 of Timisoara based journalist Ino Ardelean.
5 November, Vrancea; In an interval of only a few hours, three high officials from Vrancea County threatened Sebastian Oancea and Gabriel Sava, both journalists at Ziarul de Vrancea, during a PSD campaign visit. 

In the first incident, George Baesu, former prefect and PSD parliamentary candidate, told Oancea: "You deserve to be beaten for what you have written!"
In a second incident, Oancea approached the president of the municipal authority, Marian Oprisan, to take his photo. The official then told journalists present at a press conference that they should stay within a special area for journalists, like in the civilised world. Finally, Oancea asked local police chief Silviu Crin Grosu, "Mr Grosu, did you know that the Ministry of Administration and Interior has banned local police officials from participating in the election campaign?” The police chief replied: "Mr Oancea, unless I am mistaken, your mother works for us at the inspector¹s office, doesn¹t she?” “And what does that have to do with my question?” the journalist asked. “There could very well be a connection”, the police chief replied.

December 9, Sinaia; Four journalists from weekly finnancial magazine Banii Nostri were severely beaten by a group of aggressors. The journalists were attacked  in a parking in front of a hotel, when they were about to leave with a car inscripted with the name of the newspaper. A laptop and a digital camera were stolen from the journalists. The camera was later  found completely deteriorated in the nearby area.  The police arrived at the scene 45 minutes after being called, although the police section is only 100 meters from the place of the incident. 

The aggressors were later identified as being bodyguards of the VGB company, the same company which was involved in September in another incident with journalists from Ziua. The four journalists came to an agreement with the aggressors and did not press charges against them.

December 13; Next day after Traian Băsescu won the presidential elections journalist Aurel Şelaru from Monitorul de Vrancea (newspaper close to PSD) was threatened on the phone by a person identified by the Police as Dan Avram, a local businessman close to PNL. He told the journalist on the phone: "During the next days we come and destroy you, we kill you. Watch your steps, you can die at any time“.
Pressures against media
February 5; The copies of Jurnalul Naţional daily reaching Ialomiţa county disappeared from selling points from the first hours of the morning. The issue published disclosures on the sexual abuses of the local police officers under the title “Forcedly in Bed with Police Chiefs”. The article revealed that in order to obtain their driving licenses two local young women had sexual relations for several days with three police officers with important functions. 

February 18, Brussels; the EU Parliament issues its annual report on Romania, expressing its concerns regarding freedom of the press. The report asks the Romanian government to take measures against the harassment and intimidation of journalists and to limit the economic control of the media which leads to self-censorship. 

February 28; Hungarian journalist Zsolt Bayer from daily Magyar Nemzet was denied access in Romania by border authorities. The authorities refused to give any reasons for this decision. The journalist supports regional autonomy for those regions in Transylvania mostly inhabited by Magyar ethnics.
March 10, Satu Mare; The entire circulation of national daily Jurnalul National distributed in Satu Mare vanished early in the morning from all press selling points, before reaching the hands of the readers. The newspaper published in that issue an investigation about the irregularities of Satu Mare Prefect Gh. Cioncan. 
March 16, Bucharest; Several radio stations stopped broadcasting an advertising of Evenimentul Zilei daily, after the National Council of Audiovisual issued Recommendation no.2/March 16 stipulating: "Radio broadcasters will make sure that advertising materials contain correct information and observe the presumption of innocence so that their broadcasting doesn’t affect human dignity". The advertising included a series of headlines of some articles published by the newspaper. The articles covered several corruption scandals involving ministers or members of the ruling party. The spot contents: “Explosive, influent, free, complete – From the producers of the blockbusters "Beuran, the Copy Minister", "Miki- seven house” and "Puwak – Money Back" – now in a new presentation. "Evenimentul zilei", more incisive than ever, because the future regards us all. An exceptional distribution, at selling points throughout the country. "Evenimentul zilei", each day out of the printing patterns’.

March 31, Bucharest; During a press conference held by Reporters sans Frontiers at the end of their fact finding mission in Romania, Robert Menard, the head of RSF said that “no person of good trust can claim that the public radio and television reflect the political life in an objective manner”. One journalist from the public radio Romania Actualitati, Cerasela Radulescu, confirmed during the same press conference the accusations made by RSF about the censorship and the editorial pressure that exists at the Romanian public radio. 
April 7, Bucharest; The National Council of Audiovisual recommended the national public radio (SRR) to abide the provisions of its ruling regarding pluralism and the correctly informing the public. The recommendation also stated that SRR should implement its Code of Ethics in order to ensure editorial independence. 

April 22, Bucharest; The management of the Magyar department of the Romanian public TV station, TVR, refused to broadcast a show having as topic the law initiative of The National Council of Hungarians (CNS) regarding the autonomy of some counties where the majority of the population is of Hungarian ethnicity.  Gazda Árpád, the moderator of the show invited one representative from HNC and one from UDMR, but one day before the recording of the TV show, the UDMR politician announced that he cannot take part in the TV show. All the efforts of the moderator to bring another representative of UDMR to the talk show received no positive answer. Therefore, the moderator decided to record the show only with one guest, mentioning several times that UDMR was invited at the show, but it did not send any representatives. As a consequence, the management decided not to broadcast the show. 

April 30, Paris; Reporters sans Frontiers issued its annual report that also refers to the situation of the Romanian press. The report criticized the political pressures against the media coming from the political power, the lack of independence of the state owned media, the manipulation of information – especially in the public radio, the lack of pluralism in the audiovisual field. A RSF report entitled “Between old reflexes and democratic progresses” also quoted by Romanian media revealed the “attempts to manipulate the information by public media, especially by the national radio”. “The authorities are very careful to preserve their image both locally and abroad and they take media criticism very hardly. Thus, the journalists recourse to self-censorship with regard to the most sensitive issues such as corruption, international adoptions or even the state of EU accession negotiations”, RSF report stated.
May 17, Zalau; National daily Ziua was distributed together with an electoral propaganda brochure of PSD without any authorization from the newspaper. The two distribution companies Rodipet and Danco denied any involvement, although Danco was concomitantly distributing a PSD publication entitled “Social Democratic Opinion”. 

September 6, Bucharest; 55 journalists from major national daily Evenimentul Zilei signed an open letter protesting against the editorial pressure coming from Ringier, the owner of the newspaper. Evenimentul Zilei is well known for its critical stand towards the ruling party. The journalists accused the management of trying to appease the critical tone of the publication invoking organizational changes. Ringier denied the accusations.  

September 13, Bucharest; România liberă published on its front page an article entitled “The darkest day”. The article was a protest of the journalists and the editorial staff against the owner of the newspaper, the German group WAZ, accused of interfering in the editorial policy of the newspaper and of attempting to lower the criticism against the power, turning Romania libera into a tabloid. WAZ later denied these accusations. 

September 22, Bucharest; Little before the electoral campaign started, the rejoined parliamentary Commissions for culture, headed by senator Adrian Păunescu (PSD)  rejected the 2003 annual report of SRTV; “the institution became completely subordinated to the government, particularly to ex-premier Adrian Năstase (PSD)”, was one of the stated reasons. The management of SRTV replied with a series of negative reports against senator Păunescu, broadcast at evening news. The liberal leaders considered the rejection as a political vote and did not agree with their colleagues from the specialized commission. Senator Adrian Păunescu was well-known for his attempts of influencing the public media (it was later discovered that he happened to dictate the news about himself to a radio reporter). The approval of the report by the whole Parliament, postponed after elections, is crucial for the maintenance of the same Council of Administration. If the report is rejected, all members of the Council are automatically dismissed. 

September 27, Bucharest; Cornel Nistorescu, editor of Evenimentul Zilei quit his position at the newspaper owned by Swiss group Ringier. A statement signed by both parts stated that: "Both sides have reached the conclusion that there are irreconcilable differences between the ways they see the modernizing of the newspaper," 60 journalists from Evenimentul Zilei reacted immediately, with a press release supporting Nistorescu as the guarantor of the newspaper’s independence and accusing Ringier of interfering with the editorial policy. 

November 27; Bucharest. About half of all the copies of the satirical weekly Academia Catavencu disappeared from news stands early on the mornings of 24 and 25 November. Deputy editor Liviu Mihaiu said PSD people were seen visiting news stands throughout the country, buying up all they copies they could find. He said the issue had an investigative report that was damaging for Nastase. PSD spokesman Titus Corlatean denied the allegations. During that same week, copies of dailies Evenimentul Zilei and Ziua also dissapeared from selling points in many places around the country. The two newspapers published compromising records of PSD staff meetings.

November 30, Bucharest; TVR1 transformed the entire evening news bulletin in an open campaign against Traian Băsescu. The embezzlement accusations brought by D.A. Alliance against BEC and PSD+PUR Union were presented in such a way that they turned into an open campaign against the presidential candidate of D.A. Alliance. The arguments of the Alliance representatives were presented from off. The declaration of Traian Băsescu asking for the elections to be annulled due to the proportions of the fraud was followed by a piece of news from the prior day when Băsescu had stated that, no matter the proportions of the fraud, he wouldn’t dispute the results of the elections.

December 6, Bucharest; Journalist Alexandru Costache from the News Department of TVR1 publicly denounced the political pressures, the censorship, and the misinforming practiced within the public television. The journalist wrote in an open letter: ‘We are linked to PSD like mother and new born, and not only to PSD but to Adrian Năstase. The criticism happens only upon command and within certain contexts.’ 

December 7, Bucharest; Alexandru Costache and six other journalists from the news department of the public television held a press conference in which they gave more details about the situation at the public television. They mentioned the news bulletin from 30 November as the best example of transforming the public television into a propaganda instrument for PSD, the former ruling party. Similar charges were made against the state-owned radio corporation SRR by journalists from this institution present at the press conference. Ten human rights NGO’s and media organizations declared their solidarity and support for the journalists. Journalists from the TVR Cluj also supported the protest.

December 7, Timisoara; Human rights NGO, Asociatia Pro Democratia filed a complaint to the National Council on Audiovisual (CNA) against Dragos Seuleanu, the President of the public radio (SRR). Two journalists from Radio Timisoara (the local public radio) claim that on the election day (28 November), Seuleanu decreed an embargo against any information about Pro Democratia, the main organization in charge with monitoring the elections. Dan Preda, the coordinator of election news at the public radio said that Dragos Seuleanu suggested that the public radio should broadcast only verified information coming from the Central Electoral Office and from their local branches. Preda added that these suggestions were made to ‘avoid the broadcasting of unchecked information’. CNA reccomended in its response that SRR should present the findings of all organizations accredited to monitor elections, including those of Pro Democratia - Timisoara. 

December 7; Several newspapers, including national dailies Evenimentul Zilei and Ziua, were distributed in many cities around the country with a pirate publication named ‘Mesagerul roman’, without any authorization from these newspapers. The pirate publication contained attacks against Opposition presidential candidate Traian Basescu. 

December 8, Bucharest; Media Monitoring Agency and Reporters Sans Frontiers issued a common press release about the the behaviour of Romanian media during the elections. Their common media analisys showed a dramatic decrease of political news in the electronic media during the campaign. The main reason for this situation were the restrictions and ambiguities of the election law, as many broadcasters declared. The monitoring reports that  Romania's print media were freer and more critical of the ruling party candidate while the state radio and television allegedly censored and manipulated coverage. Balance between the political currents was respected in the print media. The two organizations also declared their concern about reports of censorship and manipulation of the news on the national radio and television, stressing that the role of 
public media is not to be the government's mouthpiece but to provide the 
public with complete, impartial and independent information on subjects of 
general interest.

December 9, Cluj Napoca; Alina Suatean and Vasile Hotea Fernezan, journalists at  the local station of the public television, publicly supported the protest of Alexandru Costache and the other journalists from TVR and confirmed their accusations of censorship, editorial pressure and political servilism in favor of PSD. The two journalists mentioned that the same practices can be found at TVR Cluj Napoca.

December 16, Bucharest; Several journalists from the Romanian public radio (SRR) accused Dragos Seuleanu, the President of SRR, of editorial pressure and censorship in favor of PSD, even after PSD lost the elections.  In January 2005 these journalists established the Professional Initiative Radio Romania aimed at fighting the censorship within the institution and at depolitising the public radio. 
December 22, Bucharest ; German media group WAZ sold part of the shares it owned at Societatea ‘R’, the company which publishes newspaper Romania Libera to Romanian businessman Dan Adamescu, who owns 48% of the shares, while WAZ has 46%.  Before the deal, WAZ had 70% of the shares. Klaus Overbeck, the Chair of the Board was dismissed from his position after the deal. Former newspaper Director, P.M. Bacanu, also quit his position, but continues to publish columns in Romania Libera. The deal marks the end of a conflict which started in September when WAZ tried to remove P.M. Bacanu from his position, but met fierce opposition from the journalists, who strongly supported Bacanu. The transaction also included an agreement stating that the newspaper will maintain its editorial policy and that no dismissals will be made in the next 4 years.

December 23, Bucharest; 80 journalists from Evenimentul Zilei signed a protest letter against the decission of Ringier group (the newspaper’s owner) to remove editor in chief Dan Turturica from this position.  Ringier considered that Turturica did not achieve the objectives agreed with the management, but these objectives have not been mentioned by Ringier. 

December 26, Bucharest; Ringier decided to delegate Dan Turturica to Bacau to develop a project for a regional issue of Evenimentul Zilei. Dan Turturica appealed this decission in Court. Ringier also decided to appoint a new editor in chief, Razvan Ionescu, a journalist coming from sports daily Gazeta Sporturilor, where he was Executive Director. The journalists signed another letter of protest against the appointment of Razvan Ionescu and reaffirmed their support for Dan Turturica. The journalists also accused Ringier for meddling in the editorial policy and for intending to turn the newspaper into a tabloid. 

December 29, Bucharest; Three top journalists from Evenimentul Zilei (Carol Sebastian, Dan Tapalaga and Ovidiu Popica) resigned and quit the newspaper, as a protest against the managerial decisions of Ringier. 

December 30, Bucharest; Other two journalists from Evenimentul Zilei, Simona Popa and Simona Gheorghe, resigned and quit the newspaper, as a protest against the managerial decisions of Ringier. 

December 30, Bucharest; The Ethics Commision of the Romanian public television published its report following the declarations of the journalists who criticized the public television for its obidience to PSD, the former ruling party. The report did not confirm the accusations of censorship, but mentions cases of disinformation and infringements of the TVR Journalists’ Statute during the election campaign.

Lawsuits
February 25, Tg. Jiu; Cosmin Pigui, Director of Impact în Gorj publication was sentenced to pay a ROL 7.5 million (190 euros) penal fine for insult and a ROL 6 million (150 euros) penal fine for slander. The journalist was sued by president of the Gorj County Council, Nicolae Mischie for two articles signed by Cosmin Pigui. Upon Mischie’s request the suit was trialed behind closed doors.
Târgu Mureş Court on December 2003 sentenced journalist Cristian Teodorescu to pay ROL 10 million penal fine and ROL 50 million moral damages (together with AULITA GNH S.R.L) for slender as a follow-up to an article published in the weekly newspaper Ziarul de Mureş in 2002. Teodorescu had published together with Aurelian Grama in Ziarul de Mureş two articles about Gheorghe Nicolae Şincan, the Head of the Orthodox Parish in Târgu-Mureş, also known for conducting publicly expressed political activities. One of the statements made in the article was aiming at the Director of the Mures Culture Directorate Nicolae Baciut. The journalist appealed the sentence in April 2004, but Mureş Tribunal rejected the appeal. The case was submitted to ECHR. 
In May, Galaţi Court sentenced Alexandru Zanopol, journalist at Galati newspaper Opinia to 6 months of imprisonment with suspension for outrage. The deed happened in 2000 and the injured party was a local policeman. On October 18, 2000 a meeting took place between SIDEX management and representatives of the National Electric Power Company. Alex Zanopol and a photo reporter colleague were in front of SIDEX building to report on the event together with journalists from other publications. At some point, a civilian rushed upon photo reporter Alexandru Andraşcu coming from behind. Zanopol interposed between the two, trying to protect the photo reporter. The attacked identified himself as a police officer and accused the journalist of outrage for having attacked a police officer. The journalist appealed the decision.
June, 9, Bucharest; The Appeal Court maintained the Court’s decision to sentence journalist Ion Cristoiu to pay ROL 250,000,000 (6,500 euros) as moral damages to journalist Christian Mititelu who sued him for slander.

August 18; Police General Mircea Bot, Head of Transportations Police sued Ion Teleanu and Mădălina Mitran, journalists at Curentul daily, for slander. The journalists were sued for an article published on August 6 and reporting that famous underworld shylock Nuţu Cămătaru tried to approach the Head of Transportations Police and that the latter didn’t inform his superiors about the attempt. 

Although the article had been signed with a series of initials, General Bot sued the two above mentioned journalists. However, none of them had anything to do with the article; it had been written by Mihai Belu who was working for the same newspaper. Moreover, in his complaint filed to the Court, the Police General mentioned the complete personal data of the two journalists, although the General Directorate for Population Evidence claimed no official request was made for that respective information. 

Media Monitoring Agency asked General Bot to explain how did he identify the two journalists as the authors of the article and how did he obtain their complete personal data. MMA also asked Administration and Internal Affairs Ministry to start an investigation on the way General Mircea Bot obtained the personal data of the two journalists.

October 12-19, Vrancea; Marian Oprişan, the President of the Vrancea County Council, sued journalist Sebastian Oancea and newspaper Ziarul de Vrancea for defamation, asking moral and material damages amounting to ROL 25 billion  (625,000 euros). It is to be mentioned that the average salary in Romania amounts to 150 euro.
October 25, Bucharest; Bucharest Tribunal decided the Government must release the information requested by the Center for Independent Journalism regarding the governmental advertising contracts.
November 19, Mediaş; The magistrates of Mediaş Court sentenced Iasi based journalist Marius Necula accused of slander to pay a penal fine of ROL 100 million (some 2,500 euro) and moral damages for an article reporting on the adventures of a lawyer from Iaşi. The sentence came after Marius Necula died on May 23, at the age of 24 due to leukemia related infections. Another sentence was issued in the same trial against a photo reporter from Monitorul de Iaşi who is not the author of the photo in charge. 
November 25, Craiova; The Administrative Legal Department within the Appeal Court Craiova issued a sentence acknowledging that the show “Searching for Truth” made by journalist Gabriela Mladin at TV station RCS Târgu-Jiu was censored by the management of the station. On March 20, 2003, RCS ceased the broadcasting of an edition of the show that was reporting on a scandal involving Nicolae Mischie, President of Gorj County Council at that time. 

The Court admitted the complaint filed by Gabriela Mladin against CNA, stating that "based on the proofs in the file, the show Searching for Truth on March 2003 was interrupted because the journalist was broadcasting information about Nicolae Mischie and not due to technical damages". The Court disposed for CNA to sanction TV station RCS Târgu-Jiu according to the audiovisual law. The management of TV station RCS Târgu-Jiu declared the interruption was caused by technical problems.

Several PSD candidates including former President of the Senate Nicolae Văcăroiu or former Minister of Defense Ioan Mircea Paşcu sued several members of the Coalition for a Clean Parliament (CPC) for libel. CPC is an initiative of some non-governmental organizations that distributed brochures containing information collected from the media regarding the candidates involved in political and corruption scandals and accused of “migrating” from one party to another. Nicolae Văcăroiu asked the Justice to stop the dissemination of these brochures, but Bucharest District 4 Court denied the request. 
Legislation
February 1st, Bucharest; Law Commission within Chamber of Deputies decided to remove from the draft Criminal Code an article (204.1) which stipulated imprisonment punishments between 1 and 3 years for journalist who film or take pictures of houses, swimming pools or cars of dignitaries, without the latter’s consent. 
March 8, Bucharest; The National Council of Audiovisual issued a decision regarding the correct information of the public and the pluralism, asking the broadcasters to secure a balanced proportion between the Executive, the Parliamentarian majority and the Opposition with respect to the time granted to each within news bulletins.

April 7, Bucharest; the National Council of Audiovisual recommended the national public radio (SRR) to abide the provisions of its ruling regarding pluralism and correctly informing the public. The recommendation also stated that SRR should implement its Code of Ethics in order to ensure editorial independence. 

April 8, Bucharest; A Senator proposed a law for the establishment of a Press Day.

April 21, Bucharest; Liberal Deputy Mona Muscat proposed a law to abrogate the old Press Law dating from 1973. The law has not been implemented after the Revolution, but, according to the Legislative Council, it is still into force.

May 11, Bucharest; The Parliament rejected the law initiative establishing the Press Day. 

May, 26; Bucharest; the Senate passed an internal memorandum classifying  information such as: all expenses regarding external travel of the senators, all contracts of public procurement, the lists of presence at the Senate’s sessions, all the payrolls of the Senators, and all the expenses for accommodation or gas. The decision came three years after the Parliament passed the law for access to public interest information (Law 544/2001).
June 9, Bucharest; Romanian Parliament decided to maintain slander as a criminal offence, though it will no longer be punished with imprisonment. Insult was repealed from the Criminal Code.

August 18, Bucharest; The Parliament passed the Law on general elections without consulting with media organizations or CAN. The law included several provisions restricting freedom of expression and created confusion amongst broadcasters due to ambiguous stipulation on time repartition or the definition of filmed electoral materials.
September 20, Bucharest; PSD MP Ion Olteanu submitted a law draft regarding “the protection of the person’s private life, name, image, house and correspondence”. The law aims at protecting privacy and forbids the recording and distribution of a phone conversation or electronic communication, filming or taking pictures of a person and his/her household, watching or listening a person who undertakes a private activity in a public space. A protest against this law initiative received 40 signatures from media organizations and journalists throughout the country.

October 20, Bucharest; PSD MP Codrin Stefanescu submitted a law initiative amending the Criminal Code according to which any threat or insult against a journalist will be punished with 2 years of imprisonment or with a criminal fine. The same punishment will be applied to those who limit the journalists’ access to information or prevent them from excersising their profession. MMA considers such a law creating a difference between journalists and other citizens is not necessary. Efficient investigations carried out by police when journalists are attacked would be sufficient.
October 14, Bucharest; The Government approved a “Plan of action concerning immediate measures resulted from the analysys of the European Commission Report on 2004”. One of these measures would have been the establishment of a body to monitor press freedom in Romania. This body could take either the form of the Media Freedom Observer or The National Council of Media. The Governament invited media organizations to take part in a joint debate about these proposals. After the meeting that took place on October 19th, the media NGOs rejected the Government proposals.
December 14, Bucharest; The National Council of Audiovisual issued the “Appeal for the independence of public radio and television services”. The call urged for the depolitisation of the administration of public media and  proposed legislative modifications which would ensure the independence and better functioning of public radio and television.

In the last day of his mandate, former President Ion Iliescu promulgated the Law of Public Warner, a law that protects civil servants revealing law violations occurred within the public institutions they work for.

Access to Information
March 13. Bucharest; PRM (Great Romania Party) denied access to its press conference to journalists from national daily Adevarul.

May 26, Bucharest. The Senate passed an internal memorandum classifying all the information pertaining to the expenditures of this institution. The memorandum classifies the following categories of information: all expenses for external travel of the senators, all public procurement contracts, the lists of presence at the Senate’s sessions, all the payrolls of the Senators, and all the expenses for accommodation or gas.
June 28, Constanta; Prefect Gheorghe Martin denied access in the Prefect’s Office to journalists Luiza Musei, local correspondent of Romania libera and Constanta Cantaragiu from Ziua de Constanta.

July 20, Bucharest; National daily Evenimentul Zilei published a classified internal governmental document signed by the head of the Government General Secretariat Eugen Bejinariu and stating that all ministers and other central administration authorities, including the companies under state authority can conclude advertising contracts only with the prior approval of the Prime minister. The Center of Independent Journalism required on the basis of Access to Public Information Law details regarding the contracts approved by the Prime Minister. The Government refused to provide this information and was therefore sued by CJI for not observing Law 544/2001.

August, Bacau; Mayor Dumitru Stavarache (from PUR) denied journalists from daily newspaper Desteptarea access inside Bacau City Hall, on the ground that they do not reflect the reality with objectivity. Desteptarea is owned by Dumitru Sechelariu, the former mayor and political adversary of Stavarache.

August 30, Bucharest; The Romanian Olympic Committee (ROC) sent a letter to all national sports federations asking the members of the Romanian delegation at the Athens Olympic Games to take part only in the media activities organized by ROC. The document also banned all members of the delegation to make any public comments, to give interviews or to take part in TV or radio shows, except for the official ones organized by ROC together with the public national television TVR, the exclusive ROC partner.

October 5, Vrancea; The County Council passed a decision draft stating that all the decisions of this institution and its subordinated units will be published only in the media outlets chosen by the President of the County Council Marian Oprisan.

October 13, Bucharest; The Senate Permanent Bureau withdrew the accreditation of Romania Libera newspaper from Senate activities. The decision was made due to the publication by the newspaper of an article considered defaming for a senior Senate official. The Senate also decided that the accreditation will be granted only after the newspaper publishes “the due apologies” on its front page and with the same graphic conditions as the incriminated article. The article reported on General Secretary of the Senate Constantin Sava accused of promoting certain employees in exchange for sexual favors and of using one of the Senate’s cars for personal interests. The decision is illegal, violating the provisions of the Access to Public Information Law, according to which the accreditation can only be withdrawn to journalists, not to media institutions. The same law stipulates the accreditation can be withdrawn to a journalist only if he/she “perpetrates deeds preventing the institution to run its activity” and not for the content of published articles.  

Dan Codrea, Director of Săptămâna Văii Jiului weekly and Cătălin Docea, Chief Editor of the daily Gazeta Văii Jiului submitted a request based on Law 544/2001 on the free access to public interest information. The request was made to the National Coal Mining Company Petrosani (CNH) and pertained to the list of the trips throughout the country and abroad made by CNH employees, by the representatives of Mining Unions League from Jiu Valley and of the Mining Unions Confederation from Romania, and by any other persons not employed by CNH during January 1st, 2001-March 31, 2003. CNH management refused to disclose the information asked for as they considered this was classified information. On December 8, 2003, Arad Tribunal issued a sentence in favor of the journalists, compelling CNH to disclose the information. CNH appealed and this decision and received a favorable verdict on March 30, 2004 from the Appeal Court Timişoara. The sentence is final and irrevocable; the only option for appealing it putting the case forward to ECHR. 

ZIUA de Vest daily on July 19 won the lawsuit against the Romanian Police. The newspaper asked County Police Inspectorate Caraş-Severin to reveal the date when Officer in Chief Costică Bulgaru entered the Police, all the positions held by him along the time and the reasons why he was transferred from one function to another. Caraş-Severin Police Inspectorate was also asked to disclose information about all the administrative investigations Bulgaru was subject to and the conclusions of these investigations. The request was made on the basis of the Law 544/2001 for free access to public interest information. The chiefs of that respective officer refused to reveal the information as they considered the data was not of public interest. They justified the decision with an order issued by Internal Affairs Minister stating that the information within policemen personnel files is secret. As General Police Inspectorate and Internal Affairs Ministry supported the county police inspectorate on the issue, ZIUA de Vest sued all the three institutions, asking the Court to ascertain the violation of the law and to compel the Police to provide the requested information. 

Timiş Tribunal decided the Police was illegally refusing to provide the information. Judge’s decision stated “the secret” invoked by the Police is outside the law.
LABOR RIGHTS
January, Brasov; The employees of local newspaper Monitorul de Brasov resigned due to misunderstandings with one of the owners of the publications. The journalists started a new journal, Monitorul Express.

February, Bucharest; Negotiations started between representatives of media unions and owners for drafting the first Collective Labor Contract in the history of Romanian media.

May 17, Brasov; 20 employees of local daily Monitorul de Brasov decided to resign due to late salary payments and tough financial conditions they had to work in. 

March 28, Bucharest; Alin Farcas, DJ at Radio Mix blocked himself in the studio, took over the broadcast and threatened to commit suicide by jumping out of the window. He protested against late payments of salaries, accusing Radio Mix of salary debts over 8 months old. After a few hours, he gave up his protest, quit the radio studios and sued Radio Mix for working contract violations.  

April, Fagaras; The studios of the Fagaras TV were attacked by a group of union workers from Nitramonia factory while it was broadcasting a live TV debating the situation at the factory. The workers entered by force in the studios and stopped the broadcasting of the show. The incident stopped after the police intervened.

April 29, Bucharest; The first Collective Labor Contract in the history of Romanian media is signed and comes into force. 

July 1, Bucharest; national daily Ziua became the first Romanian media institution which applies for its employees the new Collective Labor Contract signed in April between media unions and owners.

August 28, Eforie Nord; the biggest media union federation MEDIASIND was formed through the unification of several media unions which comprise over 8,000 journalists and printers.

Miscellaneous media related events
January 21, Baghdad; Romanian public radio correspondent Catalin Gombos suffered head wounds when the car he was driving smashed into a wall after Iraqi police opened fire against it.

February 20, Bucharest; Foreign journalists living in Romania formed the association of the foreign media, called PSR. 

May, 24, Mihailesti; Two journalists were killed while reporting an accident that took place on a highway in Mihailesti. Elena Popescu and Ionut Barbu, both working for Antena1 TV station, suffered fatal injuries when a truck loaded with chemical materials exploded.

June 2, Oradea; journalist Liliana Sime from local weekly Bihoreanul was sent to Court, being accused of blackmail. The journalist was accused of asking 2,000 euros from a candidate to a city hall for not publishing an article about a rape case in which the daughter of the candidate was the victim.  

July 11, Sinaia; The Convention of Media Organizations which gathers 36 media organizations adopted its Code of Ethics.

July 15, Bucharest; A Governmental decision stipulated that abroad correspondents of the Romanian public television are to be assimilated to state functionaries, giving them the same financial privileges. 

October 8; The European Commission Report mentioned the economic pressures upon main media trusts and the physical attacks against journalists. 
 “Despite this progress, certain structural problems may affect the practical realisation of

the freedom of expression. Many media organisations are not economically viable and

their continued existence can depend on the support of political or business interests.

External studies have concluded that journalists’ reporting can often be influenced by

financial inducements leading to self-censorship. Against this background, the state has

tolerated the accumulation of significant arrears by a number of the largest media

companies, including most major private TV stations. Such a situation may compromise

editorial independence and media monitoring studies have observed that the TV news is

notably less critical of the government than the written press. There are also credible

reports of locally elected officials using public office to influence the editorial policy of

local newspapers, radio and TV stations, e.g. through the selective award of public

advertising contracts. A recently published independent report suggests that the same

policy prevails at the national level”.

17 Oct, Sinaia; 16 local press editors formed APEL (Local Editors Association). The association aims to defend and to promote the local media editors’ interests, to strengthen journalism ethics, to contribute to the profesionalization of the media;

October 19, Bucharest; D.A. Alliance (the former Opposition) submitted a bill of no confidence against Năstase Government expressing its concern upon “the systemic policy of PSD Government aimed at limiting freedom of expression by trying to directly or indirectly subordinating both public and private print media". PNL-PD Alliance asked the Executive to present the list of institutions that received the consent of Prime Minister Adrian Năstase to advertise. Moreover, the Opposition asked for a list with those institutions awarded public advertising contracts in order to clarify which were the newspapers, TV and radio stations favored by the Government in the granting of public advertising. 

The bill failed to pass; it had 84 votes in favor and 124 against. PSD and UDMR MPs voted against the bill, whereas the Alliance and PRM MPs voted in favor. 
In response, the Government proposed a series of measures in favor of the press: deductions granted to journalists for the global income tax for expenses with information sources; changing the railways timetable so the media reaches its destinations; changing the railways timetable for those trains transporting journalists so these trains leave Bucharest later; establishing a National Mass Media Council to gather, besides  press associations, Government and Presidency representatives (with observer status) – the body was to be funded by the Government. "The Government considers it had a duty to moderate or to facilitate the establishment of an institutional body with self-regulation capacities", the Executive justified. However, the Government invited media organizations’ representatives to express their position regarding the usefulness of such a body. Press and media organizations representatives rejected the proposal, as they found it to be useless and harmful. “A normal functioning of public authorities and institutions and correct and equal enforcement of the laws would implicitly secure press freedom and would make useless the existence of another structure meant to monitor this freedom”, a press release signed by several media organizations stated. 

There were also some viable propositions, such as the elimination of fiscal discrimination between media institutions or the lawful deductibility of returned circulations for print media.
October 20, Bucharest; An article published by Capital magazine mentioned the Social Democratic Party as the main advertiser in the print media for the first 8 months of 2004, with over 2.8 million euros invested (rack rate), which means 58% of the total political advertising;

November 16, Ruse/Bulgaria; PRO TV reporter, George Buhnici was arrested by the Bulgaria police for filming with a concealed camera in a duty-free shop on the Romanian-Bulgarian border. He was officially accused for possessing illegal record devices and faced up to three years in prison under Bulgarian law, which views use of a hidden camera as spying. Romanian, Bulgarian and international media and human rights organizations protested against this measure.

November 19, Ruse, Bulgaria; PRO TV reporter George Buhnici was released on bail, but not allowed to leave Bulgaria.

December 3, Ruse, Bulgaria; Bulgarian Justice sentenced PRO TV reporter George Buhnici to a 1000 leva criminal fine and to cover the 900 leva trial expenses. George Buhnici is free to return to Romania.

November 17, 2004; General Inspectorate for Communications and Information Technology (IGCTI), the body in charge with the radio frequencies became directly subordinated to the Government and is to be entirely self-funded from its own incomes. IGCTI management is appointed by Prime Minister’s decision. Previously, IGCTI was subordinated to the Ministry of Communications.
III. BONUS

Excerpts from the records of the staff meetings of PSD Permanent Delegation
Mr. Adrian Năstase: 

Let’s start to show at least what the situation is; we did however pay and I don’t think this is normal. They talk about media not being free, but if you take a look, we are the only ones who are usually attacked in the media. 
Mr. Adrian Năstase: 
Yes, this is too much. We’ll see what ... We try to monitor also the radio stations to see what we have to do. We must see about Radio 21. We didn’t succeed to clarify its statute yet. I asked Serban to check this so we know how we stand. 

I believe we will soon have a commercial newspaper, we will have stock shares and we will sell to whom wants to buy. It will be a newspaper somehow… I don’t tell you until we have the format. It will be a very sober format. Serban, we were just talking about you. Hilde listened to Radio 21 and she was very discontent and I told her you’re in charge with Radio 21.

Mr. Şerban Mihăilescu

You gave me ... Radio 21 is ...

Mr. Adrian Năstase

What exactly? 

Mr. Ioan Mircea Paşcu

Radio 21 is part of the old network  ...

Mr. Adrian Năstase

Yes, because they have half of the stock, that’s true. I don’t know; Puiu, let’s clarify these things. What? I said, Victor is there, I talked to Serban who is friends with  ...

Mr. Ioan Mircea Paşcu

51% ... 49% us ...


Valer Dorneanu:

By the way of the televisions’ efforts, starting with the national television and the other ones, and the media, I keep on wondering why do we continue to support media institutions with high ratings in various ways - with old facilities, with sponsorships, with advertising and receive in exchange an individual break here and there utmost. For the rest, you, the president, the party, the government gave up... the Parliament, I guess, doesn’t matter anymore as everything falls on them. We are targets both for the national television and for all the newspapers that we are supporting. I don’t think we have to ask rhetorical questions about these things; we must see what it is to be done. I don’t say to revise that ordinance with the exempts; it would be a mistake, but at least to remind these boys once in a while about its existence. I repeat, I was thinking at some point as a naïve that I am: probably all these newspapers that we sustain to have audience and to prosper will come at our help when the electoral campaign starts, but, until then, they give us such a hard time that I am not sure we will recover in the electoral campaign with their massive support. (September 29 2003)

Adrian Năstase: 

Even if it means well, it (the media – our note) doesn’t know what we want. This is the problem. She is, in my opinion, this girl, Ghiurco, very well intended. What?
Dorina Mihăilescu: 

It is not clear. Half of them (the journalists – our note) are anti-PSD. You can’t convince them… This is how it happens with… But if we had a very well established team and… We must know very well what kind of money, what they ask from us, we shouldn’t wait for others to do our job unless it is the political body that is directly interested.

Valer Dorneanu: 

I haven’t finished with the national television. Both the president and the people from the news and those from TVR International are totally against us. I see the shows on TVR International in the summer. (...). It’s unacceptable. And they are effectively watching us with the binoculars, in the Chambers, in the Government, I am telling you, sometimes in a subtle manner, sometimes… I think we should think of something both regarding the president and the ones from the news. If we keep on waiting… 

(September 29, 2003)
Adrian Năstase : 

Now that Mr. Şeuleanu is the Executive President (of the public radio – our note), I believe things will work out. (...) Each with his own experience, what newspapers did everyone do, ‘cause this is what we have to see eventually, do we get involved with money, with acquaintances, which analysts do we send to televisions. Maybe next time we draft a text and each should put down 10 analysts recommended for television, radio, and so on.  
(January 5, 2004)
The records of the meeting of PSD Permanent Delegation that took place in Bucharest at the headquarters of the party on September 29, 2003 (after the launch of the PNL-PD Alliance that PSD tried to compete with by organizing a major party reunion to debate the Constitution, also attended by the president in function at that time Ion Iliescu)


Şerban Mihăilescu: 

Now, I am honestly telling you, compared to the efforts we made, what came out eventually on TV wasn’t good, I want to be clear on that. I am drawing the attention, I mean, I didn’t know and there are some issues pertaining to communication only. Adrian Sârbu (PRO TV owner – our note) is changing his team or someone from Adrian Sârbu is changing the team on the same scenario.
Şerban Mihăilescu: 

He’s only staying the back and is making neckties, to be clear, and I am asking you for Dorina (Dorina Mihăilescu – communication advisor within Adrian Năstase cabinet) to remind me. We must use the same method that worked with Antena. Before the show, we must ask them and talk to them, because Adrian (Năstase – our note) ...asks me something every day on various grounds, but I didn’t know how to tell him: don’t that that girl anymore, send Velciu. The second thing that wasn’t alright in my opinion was the public television. It was bad at the news bulletin, they only had declarations from those two (Traian Băsescu and Teodor Stolojan – our note). Either we talk, either we don’t. The thing with Stelian Tănase was much better. He made them shut up, gave them opinions, it was the best approach, apart from Realitatea, at the public television. Other stations presented negligently. Antena was neither good nor bad, it really was… but PRO TV covered it poorly, and so did TVR.

We must continue to prepare, I mean, how we did it before, we must constantly call them on the phone or we are in trouble…
Florin Georgescu: 

By the way of what Serban said, I see they are getting ready at PRO TV to broadcast again Chestiunea Zilei with Calinescu in some three days. We must see what kind of show it is. If he starts again to imitate us and… Băsescu there is not alright, they won’t hit on the Opposition five days, they will talk 80% about us, you, and Mr. Iliescu, and 10% about them. So, this boy must do an entertainment show, something else, but not with stuff like this. 
Adrian Năstase:

Yes, you saw them. I don’t understand why we must accept such thing, why do these photographers, these paparazzi must be there… This would mean though that we must have people to say: on that tape you cut from this second to that second and that is what you broadcast on TV, that is the only image that we give, and we give here, and there, and there, thus we have control. Someone to sit in the studios, to work with them. We can control these things, but, obviously, this means work, and we don’t want to work, so we let them do it.
Adrian Năstase: 

We need 10 people to talk to a television each, and 7 to talk to a newspaper each. This is complicated and who is charge with this kind of things here? One draws, another one draws, another one makes diagrams, another one paints the walls, this is really hard work. (...) We let the public television to broadcast what they wanted, we didn’t say: “We want that message”, we didn’t tell the people at PRO TV: “We want that message”. Somebody must sit at the desk and see everything that happened and say: Look, we want this message, this image on TV. They showed Octav Cozmâncă filmed from behind three times at the public television. (...) But to do that we must have a person to establish the message that we want. We discuss afterwards that the message was no good, but Vasile Dâncu went God knows where, the other one went somewhere. (...) So, who does the work, what are the messages, who decides: what do we say on radio three or two days before this press conference? I believe it is our duty to do...
If we don’t have those people, let’s hire them, let’s have here 20 people to work on image only, ‘cause we do what we can in the Government, the party activists are in block-starts, but we have an image problem and we must deal with it professionally. And we only do some things, so far... (September 29, 2003)


Hildegard Puwak: 
I think we must do this again, analyze it once again and see if we can change it, because it really gives journalists the right to be everywhere, what transparency means worldwide, they can have access to any file in 24 hours if the governmental decision doesn’t classify it. I believe this is excessively permissive. 
Ion Iliescu (meeting of PSD Central Executive Bureau, February 9, 2005)

“The efforts made by PSD and some of its leaders were often aimed at making the media neutral and that proved to affect the quality of public communication. That is why the party was perceived as opaque in its relations with the media, and the communication was difficult and raised dissatisfaction amongst the journalists.”

� Adrian Nastase, the records of the Permanent Delegation of PSD, January 5, 2004


� Adrian Nastase, Report on electoral results and PSD political strategy -  � HYPERLINK "http://www.psd.ro/diversedoc/afisare-diversedoc.php?idrubrica=5" ��http://www.psd.ro/diversedoc/afisare-diversedoc.php?idrubrica=5� 


� CURS opinion poll, “The influence of the media over the political and civic behavior”. 


� Direct intervention = the presence of the politician within the news both with voice and image (i.e.: excerpt from the declaration made during a press conference, interview made by the reporter etc.)


� www.mma.ro, Database


� � HYPERLINK "http://www.mma.ro/Framesets/Ro_Database.htm" ��http://www.mma.ro/Framesets/Ro_Database.htm�


� “EU Accession Issue in Print and Audiovisual Media during January 29 – February 11, 2004” – case study conducted by MMA


� The records of PSD Permanent Delegation, September 29, 2003


� Manuela Preoteasa, Ownership Structures and their influence upon media independence and the pluralism, SEENPM, 2004


� PSD Report on Elections Results and PSD Political Strategy, www.psd.ro


� Records of PSD Permanent Delegation


� Evenimentul Zilei, December 6, 2004


� www.initiativa.home.ro


� Concept Foundation, Partnership for Equality Center, Group for Social Dialogue, Civic Alliance, Center for Legal Resources, Association of Media Consumers, APADOR – CH, APPLE, Civic Media Association, Romanian Presa League





� Chase for Audience Speeded Up in 2004, Capital, January 6, 2005


� www.mma.ro


� The Imaage of Nastase Ministers Costed Us one Mercedes per Day,  Cristina Hurdubaia, Cotidianul, 10.03.2005


�Champions of  Năstase Advertising – confidrential audience, Silviu Sergiu, Evenimentul Zilei, 16.03.2005


� Capital, PSD is the biggest advertising buyer in media, Petre Barbu


� PSD Permanent Delegation records


� RCJI, “ Owner’s Watch Dog” – 2004, www.crji.org


� România Liberă, October 21, 2004


� Press White Book, second edition, 2004, MMA.  www.mma.ro


� Association for Protecting and Promoting Freedom of Expression





PAGE  
39
Draft document


