
FreeEx Program 
 
 
 
 
 
 

 
 

Press Freedom in Romania 
 

2006 
 

Released in May 2007 
 
 
 
 
 
 
 

 
- Member of the Reporters without Borders Network - 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 1



 
 
 
 
 
This report was compiled within FreeEx Program implemented by Media Monitoring Agency 
(MMA). 
Freedom of Expression Program - FreeEx was started by MMA in August 1999 with a view to 
contribute to the protection and promotion of the right to free expression and to press freedom. 
MMA publishes annual reports on press freedom situation in Romania. 
 
This report is funded by Open Society Institute (OSI) and US Embassy in Bucharest. The content 
of this report doesn’t necessarily reflect the opinion of OSI or of US Embassy.  
 
 
 
 
FreeEx team 
 
Liana Ganea  
Răzvan Martin  
 
 
 
 
 
Thanks to all those who contributed to the publishing of this report: 
Mircea Toma 
Ştefan Cândea 
 
Special thanks to APADOR-CH for the legal expertise provided to FreeEx department during the 
entire year. 
 
 
 
 
 
 
 

Donors:  
Open Society Institute 

US Embassy in Bucharest 
 
 
 

Media Monitoring Agency 
Member of the Reporters without Borders Network 

Adress: Calea Plevnei, nr. 98,  
BL. 10C, sector 1, Bucuresti 

Mailing: CP 2 OP 67  
Tel/Fax: 021-313 40 47 
E-mail: freeex@mma.ro 

http://www.mma.ro; www.freeex.ro

 2

mailto:freeex@mma.ro
http://www.mma.ro/
http://www.freeex.ro/


Contents 
 
Methodology 
 
1. General framework 
 
1.1. Aggressions against press freedom 
1.2. Media market 
1.3. Legislation 
1.4. Ethics 
1.5. Access to public interest information 
 
2. Casuistry 
 
2.1. Aggressions and threats 
2.2. Pressures made by authorities. Political and economic pressures 
2.3. Access to public interest information 
2.4. Law suits 
2.5. Labor rights 
2.6. Press and Corruption 
2.6. Press and the former political police (Securitatea) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 3



 
 
 
Methodology 

 
 

FreeEx Department has been publishing annual report on press freedom since year 
2000. Few changes have been brought along the years to our classifications regarding the 
various harrassments against the journalists. We divide the infringements of freedom of 
expression and press freedom as follows: 

- Agressions: physical attacks against the journalists or the editorial offices (hitting, 
confiscating or destroying the recording equipment, tapes or cameras, sequestrating the 
journalist, devastating the editorial office etc.); 

- Threats: death threats, threats that put the physical integrity of the journalist, his family 
or his fortune at risk, using trivial language when addressing to the journalist;  

- Pressure of authorities: pressure made on the journalists and media instutions by 
state institutions (investigations carried out by the Police, the Prosecutor’s Office, the Financial 
Guard or other state institutions and aimed at intimidating the press, arresting or detaining 
journalists for investigations, pressures from investigators to disclose confidential sources, 
confiscating or copying computer data, confiscating or copying documents, intercepting 
communications, passing pieces of legislation that are unfavorable to the press or refusing to 
amend such pieces of legislations, etc.); 

- Political pressures: pressures upon journalists and media institutions made by 
politicians or parties (systemic pressures made exclusively for protecting the political interests of 
some parties or politicians; including the use of state instutions in this respect). 

- Economic pressures: pressures upon journalists and media institutions made by 
companies or businessmen (offering advertising contracts, annuling advertising contracts, asking 
for certain information not to be published or for certain journalists to be laid off in order to 
maintain the advertising contracts etc.) 

- Censorship: forbiding the publication, confiscating all the copies, abusive suspension 
of the broadcasting licence.  

- Self-censorship: journalists refraining from publishing public interest information as a 
follow-up to indirect pressures made by the owners or the editorial chiefs. 
 

The cases described below are based on: direct investigations made by the FreeEx team 
(discussion and correspondence with the parties involved, the parties’ lawyers, state institutions, 
etc.), information collected via the freeex network (www.groups.yahoo.com/freeex), articles in 
print media, radio and TV news, blogs and online publications. Our report is also based on official 
reports and reports issued by independent organizations. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 4

http://www.groups.yahoo.com/freeex


 
1.   GENERAL FRAMEWORK 

 
 The most important events in 2006 were: 

• The visible increase of the attacks against freedom of expression from some major 
state institutions. 

• The relatively high number of aggressions and threats against journalists, even it 
there are no serious cases. 

• Important changes on the market at the ownership level; new actors emerged and 
the concentration phenomena enhanced. 

• Attempts of political control upon the National Audiovisual Council. 
• Lack of political will regarding the amendment of the public radio and television Law, 

that would have secured real independence for these institutions. 
• The improvement of the Law for public information access and the public 

procurement Law, but also the attempt to limit the applicability of Law 544/2001 as 
the Parliament passed the Law on the reuse of public information. 

• The change of the Penal Code decriminalizing insult and slender was passed by the 
Parliament, but it was blocked by the Constitutional Court in January 2007. 

• The Ministry of Justice initiated a draft legislation enabling Prosecutors to access 
varios computer system data without a judge warrant (Emergency Governmental 
Ordinance no. 131/2006). 

• The media is perceived increasingly as an instrument used to attain political and 
economic advantages. 

• The debate on media internal problems became more intense, also due to the media 
analysis blogs. 

• The debate within professional organizations regarding the definition of some self-
regulatory instruments and the related enforcement mechanisms continued. 

• The management of a local media trust accused of blackmail practices was arrested. 
 
 
 
 

1.1. Agressions against press freedom 
 
 

After year 2005 when the media got a rest, in 2006, once Romania’s accession to EU 
became certain, therefore the external pressure decreased, the number of attacks against 
press freedome increased again. The novelty is the alarming number of state institutions or 
public authorities' representatives involved in these attacks. If such deeds are no longer a 
surprise at the local authorities level, the involvement of important institutions such as the 
General Prosecutor’s Office or the Ministry of Foreign Affairs is a premiere.  

Romanian authorities are responsible of very serious cases, such as journalists arrested 
and accused of holding classified documents, the search of their residences and editorial offices, 
prosecutors making pressures upon journalists for the latter to reveal their sources, the presence 
of secret services agents infiltrated in the editorial offices, Internet websites shut down by the 
providers upon Foreign Affairs Ministry request or the confiscation by the Police of the entire 
circulation of a newspaper.  

Although it is difficult to associate these situations with systemic political pressures, as 
their majority didn’t emerge from major politicians or political parties, one didn’t detect any effort 
from authorities to condemn prosecutors’ practices or to sanction the police officers who 
confiscated all the copies of Európai Idö newspaper. Also, no state institution or high official has 
ever condemned the conduct of Foreign Affairs Ministry in the case of the www.mae.haos.ro 
website.  
 

 5

http://www.mae.haos.ro/


The most serious case in 2006 was the one of the Vrancea journalists accused of 
holding and disseminating classified information. In February 2006, a CD with classified 
military information regarding the situation of Romanian troops in Afghanistan reached several 
newspapers. As the information was not of public interest, România liberă and Ziua newspaper 
put the national security above the journalistic interest and didn’t publish the information on that 
respectiv CD. Ziua published an article warning state institutions that classified military 
information have reached the public area.  

Despite this responsible journalistic conduct, the prosecutors started an investigation 
against the journalists involved. Marian Gârleanu, local correspondent of România liberă 
newspaper in Vrance, was arrested on February 17 for two days, with an impressive display of 
force that also included special troops. On February 18, Ziua newspaper local correspondent 
Sebastian Oancea was also interogated, his house was searched, and his assets (including the 
personal computer) were confiscated. The two were accused of holding and disseminating 
classified military information and were asked to reveal how the CD came into their possession. 
Other journalists from local and central media were interogated as witnesses or potential 
accomplices, and Ziua newspaper editorial office was visited by prosecutors who copied part of 
the computers used by the journalists who investigated this case.  

Previously, the Ministry of National Defense had declared that the people responsible for 
this information leak were identified as being members of the army and that criminal 
investigations had been started on them. Moreover, Defense Minister Teodor Atanasiu declated 
that the respective information didn’t pose any threats to Romanian army’s security since it was 
more than two years old.  
 One year after these events, the situtation of the journalists accused with holding 
classified information is still unclear. These are officially accused for holding and disseminating 
classified information, but the prosecutors didn’t put the case forward to the Court, thus the 
journalists are not able to defend themselves.1

 
Another very serious case is when the Ministry of Foreign Affairs (MAE) asked the 

webhosting provided to block the www.mae.haos.ro website. The website had been designed by 
two journalists from Ziua daily who were criticizing MAE activity. On the front page of the website, 
that was an almost identical replicate of MAE official website (www.mae.ro) there was a warning 
stating “This website is a pamphlet”. Not only has the web-hosting company shut down that 
respective website, but it has also offered MAE the personal data of its authors. 

 
 Police officers in Tg. Mureş in March confiscated from the points of sale all the copies of 

local Magyar language newspaper Európai Idö. The confiscated issue included an article 
reproducing and commenting a radical proclamation urging for the constitution of an “Independent 
Szekler Republic". Nicolae Căbulea, Head of Police Inspectorate Mureş declared that the 
newspapers had been confiscated in order to be examined as the content was violating national 
security and that they were to be subsequently returned to the press distributors. If the County 
Police Inspectorate wanted to examine the article published by Európai Idő, then it would have 
been enough to take one copy of the newspaper, instead of confiscating all the edition which 
represents a serious censorship situation.  

 
Deputy Director of Defense Intelligence General Directorate (DGIA) Vasile Păun 

threatened journalist Doru Dragomir from Ziua daily on the phone, telling he will destroy him and 
that he would pay for the critics brought against him in the newspaper2. 
   

In July, at the climax of the debate regarding the disclosure of journalists and opinion 
makers who had collaborated with the former Political Police (Securitatea)3, Curentul daily 
published a correspondence from 2001 between the Director of SRI (Romanian Intelligence 
Service) at that moment, Radu Timofte and PRM Senator Damian Brudaşcu. According to these 

                                                 
1 Details in the Casuistry chapter. 
2 Details in the Casuistry chapter. 
3 The campaign Clean Voices was initiated by Civic Media Association; www.civicmedia.ro. 

 6

http://www.mae.haos.ro/
http://www.mae.ro/


documents, Timofte admitted that SRI has infiltrated agents within various editorial offices. SRI 
Spokesperson Radu Bercaru confirmed the institution still has agents in media. Subsequently, the 
press published information stating that the other secret services are trying to recruit and infiltrate 
agents amongst journalists. Unfortunately, Romanian legislation doesn’t forbid such practices. 
During the last year debates on the redefining of national security legislation, PNL asked for these 
to include specific provisions to forbit such practices. Few politicians and public personalities 
condemned this practice, as they were supporting the right of the secret services to infiltrate the 
press. However, there were disapproval reactions from the press and media community, as well 
as from some politicians. Shortly after, the Romanian Press Club introduced a stipulation in the 
Deontological Code recommending journalists not to work as employess or undercover agents of 
the secret services. Other organizations (Convention of Media Organizations, Romanian Center 
for Investigation Journalism) had already settled such cases in their own self-regulation 
documents.  
 
 

1.2. Media market 
 
      The tendency of the previous years towards the consolidation of press groups that 

take over and launch increasingly many media institutions continuted in 2006 as well. This 
ownership concentration phenomena is accompanied by the explosion of new media vehicles, 
especially the niche targeted ones, most of which address the entertainment segment.  

The continuous expansion of the market didn’t result in increased quality of the media 
products offered to the audience or a diversification of these products. The recipes seem to be 
the same: entertainment has priority in front of quality information.  

Also, this revealed the lack of balance between demand and supply on the labor 
market, as the rapid evolution of the media market was not accompanied by a similar evolution of 
media professionals. This lack of balance reflects in the poor quality of media products on the 
market, with several exceptions. The labor force crisis was outlined by the migration of journalists 
from one media group to another; the climax was reached when all the editorial staff of a 
newspaper transferred to another4. 

 
An other alarming issue is the political, economic and legal status of the owners of 

the four major press groups. Three of the most important businessmen in Romania own major 
media groups. Two of them have direct political interests (Dan Voiculescu5 and Dinu Patriciu). 
Consequently, the same Dinu Patriciu and S.O. Vântu face justice problems (S.O. Vântu 
sentenced to 2 years of prison for forgery and use of forgery, Dinu Patriciu on trial for various 
alleged economic crimes). There are situations when media institutions agenda is clearly 
influenced by the interests of the owners. Even Dan Voiculescu declared that "three-four 
oligarchic press groups were established (…) In the Romania media there are many blackmail 
attempts, there are many newspapers that are politically biased in favor of certain groups or 
certain directions ".6  

A similar statement was made by C.T. Popescu, President of the Romanian Press Club, 
an organization that represents the most important media institutions in Romania. He mentioned 
in his resignation from this function, submitted in November that: “the increasingly vulgar and 
shalow political life of Romania is accompanied, as if it didn't want to stay above it, by an 
increasingly degraded, morally and professionaly, media. Local and central dirty press networks 
are divided in two categories: the few that were disclosed and the many that keep on doing their 
business. Many, too many newspapers are used like genuine bludgeons that hit the head of the 
victim without the least scruple of justifying the big headlines and the half-page photos. The 
                                                 
4 Such an example is the transfer of Libertatea’s editorial staff to Averea (Click) in November, as a follow-up to the taking 
over of the latter by Dinu Patriciu.  
5 Dan Voiculescu transfered part of his estate on the name of his daughters and no longer appears as direct shareholder 
of all the media properties of his family.  

6 Gandul, 21 October 2006, “Voiculescu-Felix mourns the loss of independent press in Romania”, Doroteea Voicu. 
 

 7

http://www.gandul.info/autor/doroteea_voicu.html


journalists became to a too large extent mercenaries that babble about principles, then move to 
the media trust of the first tycoon who pays more. (…) Torrents of money coming from outside the 
press are now floading the media, as they alter the professional relationships in this branch and 
leave brand built in more than a decade without any meaning.” 

 
The map of ownership7 suffered several spectacular changes last year. S.O. Vântu 

admitted in February that he is the owner and the funder of TV station Realitatea TV, thus 
confirming the rumours that have been heard for a while in this respect. The group built around 
Realitatea TV had a spectacular expansion last year, as S.O. Vântu took over Caţavencu Group 
in June, and Money Channel TV station and NewsIn news agency were launched. Although he 
publicly announced he controls Caţavencu Group, S.O. Vântu doesn’t appear in any official 
document as the owner of this group8. 

Dinu Patriciu came back on the media market by purchasing last year daily newspapers 
Adevărul and Averea (presently named Click) and the periodical newspapers Dilema Veche, Plai 
cu boi and Romania literară. The businessman is the owner of oil company Rompetrol and he is 
on trial for embezzlement, money laundry and association with a view to perpetrating crimes.  

The group controled by Voiculescu family also epxanded, by purchasing Amos News 
press agency and by launching Euforia TV station. 

On its turn, the group lead by Adrian Sârbu took over Gândul daily newspaper though its 
print media division Publimedia.  

At the end of 2006, Swiss group Ringier that is the main stakeholder on print media 
market in Romania associated with Turkish group Dogan within the newly established TV station 
Kanal D. 
 

More and more, small and medium size media groups that control communication 
media from one or two areas (print and/or radio) are pushed by market requirements to merge or 
to become partners with major groups that own television stations. Despite the fact that the 
advertising market is growing spectacularly from one year to another, it is not yet capable to 
support a super-size media market distorted by the actors that don't play by the rules and that 
invest in media institutions for other reasons than the legitimate ones - to gain profit and to 
correctly inform the audience. These market disfunctionalities are forcing small or medium size 
actors to merge or to partner with the big "fishes", thus contributing to the ownership 
concentration phenomena.  

 
An other novelty was the increase of foreign investments on local media market. 

European Media Invest owned by German group ARBO Media made a series of important 
acquisitions on the local market, including Ziarul de Iaşi or Viaţa liberă newspaper from Galaţi9.  

An other group that has a strong presence on the local market in Banat and Transilvania 
in the last years in the Austrian company InformMedia. Within a context where local media suffers 
due to limited financial resources and local political and economic constraints, the presence of 
foreign actors can be seen as good news, since financial independence is one of the premises of  
editorial independence.  
 

On 12 December 2006, the Competition Council fined UPC Romania, RCS&RDS, 
ASTRAL TELECOM and Cablevision of Romania with a total amount of 25,944,809 RON (the 
equivalent of more than 7,500,000 EUR). The Competion Council thus sanctioned a cartel like 
understanding on the sharing of the cable services market in Timişoara city between UPC 
ROMANIA and HI-FI QUADRAL. Also, ASTRAL TELECOM and Cablevision of Romania were 
sanctioned for dominant position abuses that resulted in increased tariffs that were not justified by 
the increase of costs. 

 

                                                 
7 www.mediaindex.ro  
8 Details on the structure of shareholders within the major press groups are available in FreeEx Report 2005, 
www.freeex.ro and www.mediaindex.ro  
9 Viaţa liberă was officially bought at the beginning of 2007. 

 8

http://www.mediaindex.ro/
http://www.freeex.ro/
http://www.mediaindex.ro/


 
1.3. Legislation 

 
In the field of legislation, year 2006 brought about some improvements, but also some 

unpleasant surprises. The major gain was for a short time the passing by the Parliament and the 
coming into force of Law 278/2006 proposed by the Ministry of Justice to amend the Penal Code. 
The Law decriminalized the insult, the libel, and all the defamation related articles. 
Unfortunately, although the politicians proved their political will to introduce these radical 
changes, in the beginning of 2007 the Constitutional Court ruled that the elimination of insult and 
libel from the Penal Code was unconstitutional, implying that this is the only mean to protect a 
person's right to dignity.  
 

Two other initiatives that came into force are the extension of the area of applicability 
for the Law regulating the access to public interest information (Law 544/2001) that will be 
applicable to all institutions or authorities that use or administer public financial resources, any 
autonomous administratrion, national company as well as any commercial company that 
functions under the authority of a central or local public institution and in which the Romanian 
state or, according to the case, an administrative-territorial branch, is the unique or majority 
shareholder.   

The second piece of legislation that was amended is the one regarding public 
procurement. Emergency Governmental Ordinance 34/2006 unified all the changes made during 
the last years in this field and made the publicly-funded contracts awarding process a more 
transparent one. The two changes were made under the same umbrella, with a view to make the 
granting of the publicly-funded advertising more transparent.  
 

Last year, however, one saw a legislative initiative likely to limit the access to public 
interest information and to annul the legislative progress of the latest years. Aiming at observing 
Directive 98/2003 of the European Commission, the Governmnent introduced the Law on the re-
use of public sector information, that lays down the conditions for citizens’ access to public 
sector information and the conditions for the re-use of this information. The European Directive 
stipulates the minimal conditions for the access to public interest information, allowing the 
member states to pass more permissive legislation (“The measures taken by Member States can 
go beyond the minimal norms stipulated by the present directive, thus allowing for wider re-use”). 
In this case Romania already had a law (Law 544/2001) that has much more liberal provisions 
that the ones in the Directive. The Law on the re-use of public sector information introduces much 
more restrictive provisions than Law 544/2001, including the proof of “a legitimate interest 
according to the legal provisions” by the petent. On September 19th, the Presidency submitted to 
the Parliament the request to re-examine this law, on the grounds that it violates Article 31 (1) of 
the Constitution of Romania, stating that “A person's right of access to any information of public 
interest shall not be restricted”.  

 
There was also an attempt of the political class to politically control an independent 

institution - the National Audiovisual Council. The Council’s activity was blocked for a period of 
time due to the Parliament’s refuse to designate the new Council members according to the law, 
following the expiration of the mandate of six members. The politicians tried to change the 
audiovisual law with a view to increase the number of members in the Council so that all the 
political parties were represented therein. After protests from CNA and the civil society, the 
Parliament didn't change the law anymore and appointed in December new members for the 
vacant positions. 
 

The political class once again failed with respect to the law of public broadcasting 
services. The amendment of this law, an electoral promise of D.A. Alliance, began ever since 
early 2005 and generated several draft laws by the Ruling Party and the Opposition. Eventually, 
in April 2006, the parlamentarian majority and the opposition reached consensus upon a rather 
reforming draft, able to improve the institutional independence of public radio and television. The 
draft was developed following public consultations with the support of some media organizations, 

 9



but things got stuck in June, after the last consultations with civil society. From that moment, 
nothing happened with that project, that is still at the Senate’s Commission for Culture, Arts, and 
Mass Media. Fortunately, the public television has visibly improved its editorial performa nces, 
offering balanced quality news programs, as well as programs that justify its public service role. 
 

At the end of the year, the Government passed via an Emergency Ordinance (OUG no. 
131/2006), upon Justice Minister’s proposal, changes to the Law for the Functioning of the 
Direction for the Investigation of Organized Crimes and Terrorism (Law 508/2004). These 
changes allowed the prosecutors to access computer systems without a warrant from the judge. 
Subsequently, the Ministry of Justice mentioned that this didn't include access to the contents of 
communications or data, but only acess to the traffic related information and lists of the phone 
calls. Also, the Ministry stated that the interception, recording or searching of computer systems 
were possible only with judge's approval. The Ordinance was criticized by the press and civil 
society organizations who said it violates the right to privacy and asked for the judge's warrant to 
be deemed necessary also for the cases nominated by the Ministry. 

At the beginning of 2007, the Assembly of the Chamber of Deputies passed a draft law 
annuling the effects of Ordinance 131/2006. On its turn, the Superior Council of Magistracy 
considered that prosecutors may supervise, intercept and record communications, as well as 
access computer systems only on the ground of a warrant issued by a judge.  

 
In November, a first draft of the new Penal Code developed by the Ministry of Justice 

included sanctions with imprisonment for the violation of the right to privacy by photographing, 
filming or recording a person in a private space and for the publication or broadcasting of images 
with a person under investigation, captured on the occasion of the catch or during the retaining or 
preemptive arrest, during the enforcement of a procedural action sau within the premises and in 
the neighborhood of the Court, Prosecutor’s Office or other criminal investigation bodies. 
Following the discussions with media and human right organizations that criticized the lack of 
some public interest exceptions, the ignoring of media role in a democratic society and preventing 
journalistic contribution in exposing corruption, these first propositions were taken out of the draft 
submitted for public debate at the beginning of 2007.  

 
In November, the Parliament passed the new Law of Religious Affairs (Law 489/2006) 

that includes a stipulation that dirrectly affects freedom of expression: “In Romania there are 
forbidden any forms, means, deeds or actions of religious defamation and feud, as well as the 
public offence against religious symbols". Human rights organizations protested against this 
stipulation, considered to be excessive and dangerous with regard to freedom of expression, but 
the most important religious groups and the entire political spectrum expressed their support for 
this legal provision. 
         

CNA passed at the beginning of 2006 a new Audiovisual Regulation Code, a 
comprehensive document that includes all the previous regulations and decisions issued by this 
body. The document was passed as a follow-up to a public consultation with media industry and 
organizations representatives. However, the document includes a series of provisions considered 
restrictive by media organizations.  

Also, there were several attempts to change the audiovisual law. The last and also the 
most consistent one took place in September, when the Chair of the Culture, Arts and Mass 
Media Commission of the Chamber of Deputies introduced amendments pertaining to the 
legislative modernization with a view to the transition towards digital television and also aspects 
related to the reflection of the electoral campaign in radio and television shows. The initiative of 
the draft law came from a working group that brought together representatives of media 
organization, industry, and competent authorities10. The Chair of the Culture, Arts and Mass 
Media Commission of the Chamber of Deputies took responsibility for the normative text and 
submitted it for parliamentary debate. However, at the time when this report was published, the 
Parliament hadn’t passed the legislative draft yet. 

                                                 
10 CNA, MCTI, the Center for Independent Journalism, MMA, ARCA were part of this working group. 

 10



   
During some parliamentary debates upon the poor public image of the Parliament, the 

leader of PRM group in the Senate, Mihai Ungheanu, proposed the initiation of a draft law on 
press and the right to reply, as well as the regulation of the status of the journalists accredited 
with the Parliament. The senator argues: "The Senate must condition the presence of press at its 
works, stating the mandatory quota of information and news that media is accredited to present". 
The newspapers that don’t observe this condition, as well as those that "present a deformed 
image upon the parliamentary life" can be sanctioned with the suspension of the accreditation. 
Also, according to the document, the Senate has a duty "to bring in front of the Court those 
publications that seriously distort the Senate's activity or image".11

 
Last year, both the Presidency and the Government submitted two law packs on 

national security. The first initiative came from the Presidency in February and it stirred 
controvercy due to the fact that the propsed law pack was classifed by the Superiour Defence 
Council of the country. The Presidency argued that the law pack was working material drafted 
together with the secret services and that the document was to be subject to public consultations 
after it would have been finally shaped by consultations between state institutions, including 
specialized parliamentary commissions. Eventually, the drafts were presented to the public 
following protests from civil society, media, and political parties. They were criticized by human 
rights organizations for the restrictive provisions on human rights and for the excessive power 
granted to the secret services. PNL criticized this initiative and the Government proposed, on its 
turn, another law pack on national security. The second draft has much more liberal provisions 
and introduces a stricter control upon the secret services.  
In February 2007, PNL introduced on its turn the third law pack on national security. By this 
moment, none of the three initiatives was passed by the Parliament. 

 
 

1.4. Ethics 
 

The discussions on the internal professional and ethic issues of the press that started in 
2005 continued during 2006, too. Once again, there were situations when the press committed 
serious mistakes with respect to professional ethics. The rejoicing fact is that the debate was 
started, but there are increasingly morer voices inside and outside the guild preocupied with the 
observance of professional and moral standards in the media. The media analysis blogs have a 
tremendously important role in this respect, given their blossoming in 2006 and the launch of 
topics that stirred debates in traditional media. Unfortunately, there is little interest for these topica 
at the level of the editorial offices and journalists. The editors were not able to impose or to 
undertake these topics.  

Like in 2005, Justice Minister Monica Macovei was subject to a press scandal that ended 
the same way – the newspaper appologized to the readers and to the minister. At the end of 
January, Gândul newspaper claimed having the letter allegedly written by Justice Minister Monica 
in order to request the dismissal of Prosecutor Adriana Cristescu who was in charge with Patriciu 
file12. Two days later, the newspaper publicly appologized for the article “insufficiently 
documented and justified on one hand, and written in sententious and accusing terms, on the 
other hand (...) Publishing this article on priority and exclusiveness grounds was an ethical and 
professional blunder“. 13

Journalists and prominent public figures are willing to use their public image in order to 
support businessmen in delicate legal situations. Mircea Dinescu, poet, influential columnist, TV 
man, but also shareholder in the media trust owned by Dinu Patriciu was present by the latter’s 

                                                 
11 According to Mediafax news agency. 
12 Gândul, 30.01.2006, “Monica Macovei wrote to Băsescu and Tăriceanu that the file must be taken away from the 
prosecutor currently investigating Patriciu”, Gabriela Ştefan. 
13 Gândul, 31.01.2006. 

 11



side in February at the Bucharest Court as a sign of public support for Patriciu who had been 
endicted for several economic crimes. Another influential public personality, actor and TV star 
Florin Călinescu came at the Appeal Court Bucharest to publicly express his endorsement for 
businessman Ovidiu Tender who was on trial for a series of alleged economic crimes.    

Last year marked a new press corruption scandal following the one in 2005 that involved 
the management of Ziua de Iaşi newspaper. At the end of October six persons in the 
management of the local press group Gazeta were arrested under the accusation of continuous 
organized blackmail and accessory to an organized criminal group, following complaints 
submbitted by local politicians and businessmen. According to the act of indictement, Gazeta 
trust was using journalistic investigation to gain advertising contracts. A controversial measure 
was the confiscation of all the computers in the two editorial offices, therefore four newspapers 
published by the group had to suspend their activity for several days and were absent from the 
market. By the end of April 2007, the confiscated computers hadn’t been returned to the 
newspapers yet. At the time when the current report was released, the six defendant were on trial 
outside the prison. 

The case damages the press public image, but such situations were known amongst 
media community, although the topic was almost tabu in the pages of newspapers.  

Starting from this case, the Romanian Press Club on Nobvember initiated a meeting to 
debate the issue and proposed as a solution for the journalist badge to be issued by the 
professional organzations as a guarantee against such status abuses. The meeting was attended 
by numerous media organizations representatives, including the members of the Convention of 
Media Organizations (COM); most of them rejected this solution. Eventually, it was agreed that 
the most suitable option was to set up a Press Ethics Council to morally sanction violations of the 
deonthological code.  
 

At the end of 2006, the Romanian Press Club started an institutional redefining process, 
following the resignation of its president CT Popescu in November. He argued that media has 
increasingly poor,quality, that it is used as a political and economic pressure instrument, and that 
the journalists are turning into mercenaries. Subsequently, he decided to remain in the function 
and he was re-elected at the beginning of 2007. He will coordinate the institutional restructuring 
process of CRP that will divide in two entities – an organization to represent the interests of 
journalists and an organization to represent the interests of media owners.  
 
 

1.5. Access to public interest information 
 

The Law on public interest information access was amended last year. Its applicability 
extended to “any institution or public body that uses or manages public financial resources, any 
autonomous administratrion, national company as well as any commercial company that 
functions under the authority of a central or local public institution and in which the Romanian 
state or, according to the case, an administrative-territorial branch, is the unique or majority 
shareholder. The law was amended in parallel with the law on public procurement with a view to 
facilitate the access to information pertaining to advertising contracts granted by public institutions 
and companies.

The number of requests for information based on Law 544/2001 decreased 46% in 2006 
compared to 2005, according to the evaluation report released by the Agency for Governmental 
Strategies14. 

There were in 2006, too, enough cases when the authorities refused to provide the 
information requested by the public in total contempt of the law. Unfortunately, the “best” example 
in this respect is the Government itself that refused to make public the list of people who entered 
its headquarters in Plaza Victoria during 24 December 2004 and 26 January 2006. The request 

                                                 
14 Agency for Governmental Strategies, Report on the Implementation of Law 544/2001 in 2006, 
http://www.publicinfo.ro/pagini/legea-544.php 
 

 12



came from the daily newspaper Jurnalul Naţional that was trying to check a lead about the 
potential meeting the allegedly took place at the Government headquarters between the Prime 
Minister C.P. Tăriceanu, Justice Minister Monica Macovei and liberal businessman Dinu Patriciu 
who was at that time the subject of a criminal investigation for fraud and money laundry. 
 
 
 
 

2. CASUISTRY 
 
 

2.1 Aggressions and threats  
 

On February 10, the door of the appartment of journalist Ileana Firtulescu from Petroşani 
was set on fire by unkown perpetrators. Ileana Firtulescu, Editor in Chief of weekly newspaper 
Informaţia found a threat note with the following content: “This was your last hearing. Be careful, 
you may need more money for medicines for Anca. This is just a warning”. Anca, the daughter of  
Ileana Firţulescu was ill, but this was known to few people. Several days later the journalist’s 
daughter was threatened by an unknown person as she was coming back from school. She was 
told it would be better for her family to go back in the town they came from. These intimidation 
actions occurred after Ileana Firţulescu published several investigations regarding the 
connections between the underworld and employees of the local Police. The investigation started 
by the Police didn't manage to identify the offenders.  
 

On March 6, the well-known business man Marian Iancu insulted and spitted on journalist 
Ovidiu Oanţă from ProTV. Marian Iancu was getting out of the General Prosecutor’s Office where 
he was called for a statement in the RAFO-CAROM file (the prosecutors started a penal 
investigation on him in this file. "I was waiting for him and he came out, I asked how the hearing 
went, but instead of answering me, he cursed me and spitted on me. He didn't warn me that e 
didn't want to be on camera", journalist Ovidiu Oanţă from ProTv declared. One hour later, Iancu 
called the journalist and he appologized.  
 

On March 21, journalist Loredana Chimoiu from Antena 1 was attacked by a group of 
women who hit her with the fists because she was “too daring”. The journalist was trying to film a 
news material about the kidnapping of a 14 years old girl, the daughter of „hag” Mercedesa. The 
policemen who were present didn’t intervene. Loredana Chimoiu filed a complaint at Section 2 
from Craiova. The Police identified the aggressor, but couldn’t sanction the person, as she had a 
mental disability certificate. The journalist was involved in several similar incidents during the last 
years.  
 

On April 30, after the football game betwenn Steaua and Middlesborough, Steaua Club 
owner George Becali asked his bodyguards to take reporter Ana Maria Neagu from Realitatea TV 
out of his face. She asked him after the game whether he was proud of his players following their 
elimination from UEFA Cup semifinals. One of the bodyguards lifted the journalist, hit her in the 
leg and insulted her. George Becali is recognized for his aggressive behavior towards the 
journalists, as he insulted or aggressed several of them during the last years. 
 

On May 26, 3 journalists (Dan Radu, Head of Local Newspapers Division of Publimedia, 
Paul Niculescu, Network Editor within the same company, and Victor Lungu, PR Director of 
Monitorul de Cluj daily) were aggressed by Tudor Chirilă, the lead singer of Vama Veche band. 
The three were sitting on a terace in the center of Cluj city, when Victor Lungu took a picture of 
Tudor Chirilă who was leaving the same pub. Chirilă had a violent reaction, rended the journalist’s 
camera and he entered a taxi. When the three threatened to call the police, Chirilă hit Paul 
Niculescu in the face and threw his mobile phone on the ground. Initially, the three journalists filed 
a complaint to the police that started investigations in the case. Eventually, the complaint was 
dropped and the parties reached an amiable understanding. 

 13



 
On August 2, photographer Alex Nicodim from Gazeta Sporturilor daily was agressed by 

the Brazilian goalkeeper Carlos from football team Steaua during the break of the game against 
ND Gorica. The incident occurred when the journalist tried to take some photos of the player 
sitting on the substitutes’ bench. Carlos hit his camera that fell down and was damaged. Fellow 
reporters Răzvan Rotaru and Mihai Stetcu from Gazeta Sporturilor asked for explanations from 
club manager Mihai Stoica, but the latter said that Carlos proceeded normally, insulted them and 
threatened to beat them. The next day, Mihai Stoica stated in a press release that he didn’t curse 
the reporters; he only demanded for Alex Nicodim to show more respect to goalkeeper Carlos. 
Also the next day, during a press conference where he also denied that Mihai Stoica addressed 
any insult to the journalists, Steaua club owner George Becali used very offensive language when 
addressing to the reporter from Antena1 TV station. She had asked him whether he was going to 
dismiss Mihai Stoica as a follow-up to the incidents occurred in the previous day. 
 

On August 17, a team from Antena1 TV station was retained in Giurgiu by three cars 
while investigating alleged real estate businesses conducted by PNL Giurgiu Mayor Lucian 
Iliescu. At the moment of the incident, the team was filming one of the houses that was subject to 
the journalistic investigation. Several persons got off three cars and puhed and threatened the 
journalists, taking their camera and trying to take the tape out. One of the perpetrators was 
Smaranda Iliescu, the mayor's wife. The entire incided is recorded on video camera. The 
journalists submitted a compaints to the Police, and the file is now at the Prosecutor’s Office.  
 

On October 6, President Traian Băsescu seriously insulted a journalist, calling him 
“asshole”. Several minutes earlier, during the press conference that followed the appointment of 
the new SRI Director, the president had answered in a distant manner to a question from that 
journalist, Ovidiu Zară from Curentul. The President was heading to SRI exit door and he made 
this remark in private, talking to SRI former director Radu Timofte and to the newly appointed 
director of the same institution George Maior. The remark was heard by Ovidiu Zară and by other 
journalists who were close enough to the president. The President didn't appologize.   
 

On October 17, Ioan Romeo Roşiianu, Editor in Chief of eStrada weekly from Baia Mare 
contacted Adrian Filip, the leader of PSD branch in Vişeu de Sus in order to document the oil 
business conducted by the PSD local leader with military units affiliated to the National Ministry of 
Defense (MapN). In reply, Roşiianu was cursed and he received death threats. Also, according to 
the journalist’s account, Adrian Filip threatened he was going to blow away the editorial office of 
eStrada. The journalist submitted a complaint to Baia Mare Police, but, by the time this report was 
published, the police investigation didn't reach any conclusion.   
 

On October 31, journalist Dragoş Bota from Gândul newspaper was aggressed during an 
investigation analyzing the lawfulness of a mine in Bozovici town from Caraş-Severin county. The 
journalist took several pictures on location and he was moving away when he was stopped by an 
employee of the company in charge with the mining plant. He took away the journalist's camera 
that was subsequently retrieved with the help of the Police. 
 
 

2.2 Pressures from authorities. Political and economic pressures 
 

On January 5, Ziua daily published an article on the Government’s intention to privatize 
the National Lottery, suggesting that one of the favorites for purchasing the stock on sale would 
be George Copos, Vice-premier of the Government at that time, due to close business relation 
between him and Lottery VP Nicolae Cristea. The article didn’t present the point of view of the 
Lottery; the author stated it was impossible to contact the management. Thus, the Lottery sent a 
letter to the newspaper, asking for the advertising contract with the newspaper to be suspended: 
"Given the obviously denigrating information on Romanian Lottery published in the 05.01.2006 
edition of ZIUA daily and that our company was not offered the option to present its official 
position on the published article, we are asking, in accordance to Article 2 of the Contract no. 

 14



86/9/26.09.2005, for the annulment of the publication of our ads in ZIUA newspaper starting 
06.01.2006". Such clauses that mistaking the editorial and the advertising content are a common 
practice on Romanian media market, although there are few people willing to discuss it.   
 

In February 2006, a CD with classified military information regarding the situation of 
Romanian troops in Afghanistan reached several newspapers. As the information was not of 
public interest, România liberă and Ziua newspaper put the national security above the 
journalistic interest and didn’t publish the information on that respectiv CD. Ziua published an 
article warning state institutions that classified military information have reached the public area.  

Despite this responsible journalistic conduct, the prosecutors started an investigation 
against the journalists involved. Marian Gârleanu, local correspondent of România liberă 
newspaper in Vrance, was arrested on February 17 for two days, with an impressive display of 
force that also included special troops. On February 18, Ziua newspaper local correspondent 
Sebastian Oancea was also interogated, his house was searched, and his assets (including the 
personal computer) were confiscated. The two were accused of holding and disseminating 
classified military information and were asked to reveal how the CD came into their possession. 

 Previously, the Ministry of National Defense had declared that the people responsible for 
this information leak were identified as being members of the army and that criminal 
investigations had been started on them. Moreover, Defense Minister Teodor Atanasiu declated 
that the respective information didn’t pose any threats to Romanian army’s security since it was 
more than two years old.  

 Other three journalisists from Ziua, Bogdan Comaroni, Doru Dragomir and Victor 
Roncea were investigated by the prossecutors for holding classified information, despite the fact 
that the journalists informed the authorities about this information and they handed it in. Ovidiu 
Ohanesian from România Liberă was also interrogated, as well as Sorin Roşca Stănescu, Ziua 
Director and Petre Mihai Băcanu, România Liberă Director. Moreover, Ziua newspaper editorial 
office was visited by prosecutors who copied part of the computers used by the journalists who 
investigated this case. Some of the questions addressed to the journalists were far beyond the 
topic of the legal investigations – the prosecutors asked them wether they were members of 
professional associations, about their connections to such associations or to other investigation 
journalists.  
 These abuses were possible due to contradictory legislation and Stalinist tendency of the 
prosecutors, who chose to enforce an obsolete law (Law of Domestic Security 51/1991) passed 
before the passing of the Constitution and that doesn’t take into account the provisions of Law 
182/2002 that abrogates all the contrary legal provisions. According to Law on Classified 
Information 182/2002, only “authorized personnel” is responsible for protecting classified 
information. Article 16 of this law explicitly stipulates that only authorized personnel that issues, 
manages or comes into the possesion of classified information have the obligation to protect it. 
Since the journalists as well as the public are not “authorized personnel”, it results they don’t have 
an obligation to protect state classified information. The change in the conception regarding the 
people who have the obligation to protect state classified information implicitly results in the 
abrogation of paragraph 4 of Article 169 of the Penal Code that provided each person has an 
obligation to protect state classified information. 

One year after these events, the situtation of the journalists accused with holding 
classified information is still unclear. This uncertainty is aimed at intimidating the journalists. They 
don’t know the status of their file, thus they are unable tu sue the Prosecutor’s Office with the 
High Court of Justice and Causation, the institution that is responsible of this situation. 

For a better representation of this situation, one should remind the measures taken by 
the Ministry of National Defense against the people who were responsible for the military 
classified information leak. In June 2006 the Ministry stated that “79 people, brigade commenders 
and their deputies, battalions commenders and chiefs of staff, responsible with the protection of 
classified documents and commenders of sub-units were sanctioned in accordance to the 
provisions of the military regulations and of the military staff status, as follows: three generals 
were sanctioned for this security incident, other 67 officers, two military chiefs and sever deputy 
officers were penalized with appropriate sanctions for not observing the provisions regulating the 
access and work with classified information. The sanctions enforced are the following: six people 

 15



were sent to the Martial Court with the proposal of postponment for the next promotion, 11 
military staff were grounded, 20 officers received written reprehensions, 19 received a warning, 
23 were fined ibn accordance to their individual responsibilities in the work with classified 
documents”15.  

 
Another situation when the journalists were required to reveal their sources involved once 

again Ziua newspaper and its director Sorin Roşca Stănescu. One month before, on February 24, 
the newspaper had published an article entitled “The State of Police”. The article was based on 
classified documents belonging to the National Office for Preventing and Combatting Money 
Laundry (ONPCSB). The prosecutors asked Ziua to make the published documents available to 
them. The newspaper handed the documents to the prosecutors. Several weeks later, the 
prosecutors tried to make pressures upon S.R. Stănescu so that he would reveal the source of 
those documents. He refused on the grounds of the sources’ confidentiality journalistic priviledge.  
 

 On March 8, police officers in Tg. Mureş in March confiscated from the points of sale all 
the copies of local Magyar language newspaper Európai Idö. The confiscated issue included an 
article reproducing and commenting a radical proclamation urging for the constitution of an 
“Independent Szekler Republic". Nicolae Căbulea, Head of Police Inspectorate Mureş declared 
that the newspapers had been confiscated in order to be examined as the content was violating 
national security and that they were to be subsequently returned to the press distributors. . "If we 
will find that the materials in this newspapers are an attempts against the Constitution of Romania 
and they don’t observe the legislation in force, we will undertake the necessary steps and handle 
the case to the Prosecutor’s Office. This is not an actual confiscation. We are simply taking them 
away and this is a procedural step stipulated in the Penal Procedure Code", Nicolae Căbulea 
said. 

If the Mures County Police Inspectorate wanted to examine the article published by 
Európai Idő, then it would have been enough to take one copy of the newspaper, instead of 
confiscating all the edition which represents a serious censorship situation.  

  
 
On April 4, Ovidiu Ohanesian, one of the three Romanian journalists kidnapped in Iraq in 

2005 resigned from România Liberă daily accusing the newspaper management of having 
prevented the publication of the article “Kidnapped in Iraq, luxury prisoners in Bucharest”. The 
article was a detailed account of the debriefing period spent by the three journalists when they 
came back from Iraq. The journalist also accused the newpaper manangement of having 
prevented him from publishing information unfavorable to the current ruling party and from taking 
part in TV shows where he was to make accusations against the authorities with regard to the 
investigation of the kidnap he was subject to in Iraq. 

Newspaper Editor in Chief Bogdan Ficeac said the article was not published “because it 
was unpublishable”, as there wasn’t enough evidence to substantiate the allegations, therefore 
the newspaper cannot be accused of censorship.  

 
On the morning of May 1st the weekly Săptămâna Financiară was nowhere to be found at 

RODIPET distribution units throughout the country. That week’s issue included an article about 
the RODIPET management businesses. The management of RODIPET informed Săptămâna 
Financiară in a facsimile sent out in the morning of the same day that there are problems with the 
distribution of the newspaper due to the limited staff working on that day and they asked for a 
meeting “on this issue (...) to be attended by Mr. Mihai Craiu, Radu Preda and Robert Veress". 
These are the newspapers’ general manager, the editor in chief and the author of the article on 
RODIPET. The last two don’t have any competences or duties in the commercial relations of the 
newspaper. Săptămâna Financiară  was the only newspaper to encounter distribution problems 

                                                 
15 MapN Press Bureau – într-o adresă către AMP, iunie 2006. 

 

 16



on May 1st or to receive such notices from RODIPET. Media organizatioans reacted and 
disapproved of RODIPET for censoring a newspaper and violating citizen’s right to information. 

 In the beginning of June, two journalists from Ziua daily, Victor Roncea and George 
Damian posted on the Internet an website called www.mae.haos.ro. The site was an almost 
identical replica of the official website of the Ministry of Foreign Affairs (www.mae.ro), but it was a 
pamphlet on what the journalists considered to be “the chaos in the Ministry“. A title clearly 
explaining that was a pamphlete was posted on the front page of the website. Several days later, 
on June 15, the Ministry of Foreign Affairs asked the web hosting company CHML “to cease 
propagating the information” within the www.mae.haos.ro website, on the grounds that it was 
defamatory and it could even be “illegal”. The Ministry also asked for the personal data of the 
website author. The web hosting provider fulfiled both requests, although it didn’t have any legal 
obligation in this respect. On the contrary, its obligation was to protect the confidentiality of the 
private data. Media organizations protested. MMA sent a letter to MAE and condemened this 
action as a violation of the freedom to expression. The Ministry had a public reaction only one 
month later and stood by its initial position regarding the censorship of the website. The 
Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) and the non-governmental 
organization Reporters without Borders (RSF) also criticized severely MAE’s gesture.  
 
 On July 1st, Ziua published an article revealing that the Ministry of National Defense and 
the Defense Intelligence General Directorate (DGIA) drafted and approved a letter that was sent 
to all the Romanian Military Attaches, informing them that Romania will withdraw its troops from 
Iraq. The letter had been sent before the authorities made an official decision on the troops 
withdrawal. The letter was initiated by the National Liberal Party that was also in charge with the 
Defense portfolio at that time. The incident stirred a major political scandal in Romania. 

On the day the article was published, Vasile Păun, Deputy Director of the Defense 
Intelligence General Directorate (DGIA) called Doru Dragomir, the author of the article in Ziua and 
warned him that was the third and last time when he wrote about him and that this time he won’t 
be forgiven. Also, he threatened the journalist he was going to destroy him and that he was going 
to pay for what he wrote. When the journalist told him the conversation was recorded, Păun 
stopped threatening and asked him to accept a meeting in order to clarify the situation. Dragomir 
accepted, but he asked for the meeting to take place at the editorial office. Păun insisted for the 
meeting to be in a coffeeshop, but the journalist said he would come only in the company of one 
of his colleagues. At that moment, the Deputy Director of DGIA started threatening him again and 
warned the journalist upon the “serious consequences” and the “risks” he was exposed to and 
that he was willing to explain to him at this meeting. 
 
 On July 19 Camelia Voiculescu, Chairwoman of Intact Media Group sent an open letter to 
the Chief Editor of one of the newspapers owned by Group, Jurnalul Naţional, asking him to 
dismiss columnist Dorin Tudoran. The request was made five days after Tudoran had published a 
highly critical article on the politician and businessman Dan Voiculescu, the father of Camelia 
Voiculescu16. In the letter, the Group Chairwoman argued there was a difference between 
freedom of expression and defamation and that the columnist insulted the politician using phrases 
that cannot be published in a newspaper such as Jurnalul Naţional.   

In a direct email addressed to Tudoran and in an article published in Jurnalul Naţional, 
Dan Voiculescu was more balanced towards Tudoran and didn’t ask for the latter to be laid off. 
However, Dorin Tudoran resigned after the incident.   
  

In Bacău, the conflict between Mayor Stăvărache and Ziarul de Bacău newspaper 
continued in 2006, too. The mayor claimed that the constantly critical attitude of the newspaper 
was in fact caused by the economic interest of the newspaper’s owner, Constantin Sosu, a local 
businessman who had a sanitation contract with the municipality. During the last years, the PNL 
affiliated mayor has been using various methods to harrass the local media – he sued journalists, 

                                                 
16 Dan Voiculescu transfered part of his estate on the name of his daughters and no longer appears as direct shareholder 
of all the media properties of his family. 

 17

http://www.mae.haos.ro/
http://www.mae.ro/
http://www.mae.haos.ro/


threatened to suspend their accreditations or even proceeded accordingly. On July 2006 he 
restricted the acces of journalist Costinela Breahnă from Ziarul de Bacău to the mayoralty, after 
she had published an article about a contract between the municipality and a company owned by 
a fellow politician of the mayor. The journalist was no longer allowed to move freely in the city hall 
premises, but only accompanied by one of the municipality bodyguards. The mayor sent a reply 
stating that journalists are tendentious and that they are in no position to decide which companies 
are awarded the public procurement contract of the city hall.  

A major scandal broke out at the end of September when journalist Mirela Romaneţ from 
Ziarul de Bacău discovered that Vice-Mayor Constantin Scripăt was the manager of two private 
companies which put him in a conflict of interests position. The journalist contacted all the parties 
involved in order to draft the article. In one hour the owner of the newspaper called and asked the 
editorial management not to publish the article. His request was ignored and the article was 
published in the next day issue as planned. The same day, manager Nicoleta Bichescu, editor in 
chief Eduard Adam and Mirela Romaeţ resigned. They issued a press release denouncing the 
pressures made by the owner in order to stop the publishing of the article. The journalists also 
exposed the blackmail of Mayor Stăvărache during the last years; he was threatening the owner 
that he was going to cancel the sanitation contract with the mayoralty if he didn’t stop the critical 
articles in the Ziarul de Bacău newspaper. 
 
  

2.3 Accessul to public interest information 
 

Ioan Romeo Roşiianu, journalist based Baia Mare, won several law suits against the Baia 
Mare Mayor who was compelled, following final and executory Court sentences, to communicate 
public interes information on public procurement and public domain administration contracts ans 
to pay civil damages to the journalist. However, the decisions remained unexecuted with respect 
to the communication of the requested information, which affected the plaintiff in the effective 
exercise of his journalist profession, as he was unable to present the public information he should 
have had access to based on a Court decision.   

On the 4th of July 200617 the plaintiff intimated the European Court of Human Rights 
based on the infringement of Articles 6 and 10 of the Convention; if one doesn’t execute a Court 
decision regarding a civil right of the plaintiff, that constitute a denial of the effective access to 
justice that, moreover, was likely to restrict the press’ freedom of expression in public interest 
issues18. 
 

The Government of Romania refused to make public the list of people who entered its 
headquarters in Plaza Victoria during 24 December 2004 and 26 January 2006. The request 
came in the beginning of February from the daily newspaper Jurnalul Naţional that was trying to 
check a lead about the potential meeting the allegedly took place at the Government 
headquarters between the Prime Minister C.P. Tăriceanu, Justice Minister Monica Macovei and 
liberal businessman Dinu Patriciu who was at that time the subject of a criminal investigation for 
fraud and money laundry. The request of Jurnalul Naţional was dismissed by the Guard and 
Protection Service, after the Government and the Government’ General Secretariate declined 
their competence in this case. The newspaper sued the Government, but by the time this report 
was published there was no Court decision in this case. 

 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
17 Roşiianu vs. Romania (request no. 27329/06). 
18 This case is entirely quoted from APADOR-CH 2006 Annual Report (www.apador.org) 

 18



2.4 Lawsuits 
 

2.4.1  Domestic trials 
 

On May 17 2006, the Bucharest Court of Appeal sentenced journalist Ralu Filip, 
President of the National Audiovisual Council, to pay 10,000 RON damages in a libel lawsuit 
versus prosecutor George Mocuţa. In 2000, Filip had published several investigations in Curierul 
Naţional daily, claiming that the prosecutor bought an appartment in Bucharest within a 
suspicious context. The prosecutor had also filed for a criminal lawsuit, but the Court  absolved 
the journalist from a criminal sentence. Ralu Filip submitted a complaint to the European Court of 
Human Rights.  
  

In 2006, APADOR-CH counsellors worked on the case of Constanta based journalist 
Cristian Anton sued by Constanţa Mayor Radu Mazăre. The latter asked for the journalist to be 
convicted and for moral damages amounting to 1.5 billion ROL (the older currency) for the 
alleged harming of his repution in an article published on November 24 2005 in Replica de 
Constanţa newspaper. In the article entitled “Pickaxe claims groups of interests dig behind his 
back” Cristian Anton presented information obtained during a discussion with a prosecutor from 
the National Anticorruption Department (DNA) regarding DNA activity in Constanţa. The article 
was reviewing the difficulties confronted by DNA, such as lack of personnel and political 
pressures and, in the end, presented the opinion expressed by the prosecutors regarding the 
alleged abuses of DNA against Radu Mazăre. With regard to this issue, the journalist presented 
the prosecutor’s opinion stating that there were no such abuses against the above mentioned 
mayor; on the contrary, he was free to leave the country and there were no measures taken 
against him. The prosecutor reminded that “one doesn’t exclude the possibility” for such a 
measure to be taken “depending on the investigation results”. R. Mazăre also asked for the 
prosecutor F.T. to be sentenced to pay damages together with the National Anticorruption 
Department.  

Bucharest District 1 Court found in favor of journalist Cristian Anton and dismissed both 
requests of R. Mazăre in a decision rendered on December 15, 2006. The Court found one didn’t 
dispute the fact that Mr. Mazăre was subject to a DNA investigation, that the statement on the 
possibility of taking some measures during the investigation was a mere supposition that 
depended on the results of the investigationes, and that the journalist merely reproduced a 
conversation between him and a prosecutor on the activity of DNA and the important cases on its 
agenda. That was done within the limits of freedom of expression regarding a public interest issue 
about a public personality – a politician that is on public service, thus he must be under the public 
eye and in the attention of the electors. “If it wouldn’t be so, the exercise of democracy would be 
deprived of meaning”, Bucharest District 1 Court  ruled19. 
 

On July 10, Sibiu based journalist Daniel Tomozei, General Manager of local newspaper 
Dacii liberi was sentenced for libel by Sibiu Tribunal and he had to pay a penal fine amounting to 
100 RON and 500 RON moral damages to Ilie Carabulea, an important local businessman. He 
filed a penal complaint against the journalist for insult and libel, considering that Dacii liberi 
severely harmed his public image in the published articles. In its 8-21 June 2005 copy the 
newspaper had published several comic cartoons and an article accusing the businessman of 
various illegal deeds and of having taken advantage of his business to conduct suspicious 
relations with the authorities. The headline on the newspaper’s first page said: “Chef Ilie 
Carabulea serves the house special – the County to go”, while pages 5-6 published an 
investigation entitled “After he cleaned out Sibiu with the help of PSD and Mayor Iohannis,  
Atlassib owner takes over SNCFR domains. A victim of the fate, Carabulea swallows the city 
without mercy!”.   
 
 
 
                                                 
19 This case is entirely quoted from APADOR-CH 2006 Annual Report (www.apador.org) 

 19



2.4.2 Cases referred to the European Court for Human  Rihts 
 

In the case Stângu and Scutelnicu vs. Romania (request no. 53899/00) supported by 
APADOR-CH, the Court rendered its decision on January 31, 2006, finding that there was no 
violation of Article 10 of the Convention in the civil conviction of the plaintiff journalists for an 
article on alleged corruption deeds of a high official in the Romanian Police. ECHR decision 
includes a separate opinion from two judges in the panel of seven, who considered that the 
national courts didn’t substantiate enough the conviction applied to the plaintiffs, thus infringing 
Article 10 of the Convention. The Association assisted the plaintiffs in submitting a request for 
referring the case to the Grand Chamber. The request was dismissed on July 3rd 2006. Thus, the 
Chamber’s judgement remained final20. 
 

In another case (Sorin Ţiţei vs. Romania, request no. 1691/03), the Court found that there 
was no violation of the journalist’s right to a fair trial (Article 6 of the Convention) or to free 
expression (Article 10). The journalist had published in 2001 an article in Adevărul daily pertaining 
to the disastruous situation of tourism in Păltiniş resort. The article claimed that the person 
responsible for this situation was a local investor. The journalist had received a final Court 
sentence in April 2002 – to pay a 500 RON administrative fine, 1,000 RON moral damages, 200 
RON trial expenses for the plaintiff and another 200 RON trial expenses for the state.  

 
Barb vs. Romania (request no. 5945/03) was taken over by APADOR-CH in March 2006. 

The case regards the penal condamnation for libel of a journalist who published an article about a 
businessman and also President of one of the branches of the German Democratic Forum. His 
company was intermediating jobs in Germany. The article was implying that the businessman 
cheated several persons by promising them steady jobs. On April 2006, the plaintiff assisted by 
de APADOR-CH sent to the Court the answer to the Government observations regarding the 
violation of Article 10 of the European Convention – the right to free expression. The Court is to 
render a decision in this case, as the merits of the case and the conditions of admissibility will be 
jointly examined21. 
 

On December 19 2005, Galaţi Court dimissed the appeal made by journalist Cristi 
Calmuc and upheld the first judgement of Tecuci Tribunal having sentenced the journalist to pay 
a penal fine of 250 RON and 2000 RON as civil damages for libel. On April 8 2005, the journalist 
had published in the local weekly Telegraf Expres the article “Stop the theft” accusing Tecuci city 
mayor of having granted illegal leases for the three public parks in the city to private companies 
and having established a moster like group together with several local councilors. The journalist’s 
allegations were supported by the declarations made by one of the local councliors who refused 
to sign those contracts. 

The plaintiff intimated the Court on June 6 2006, on the grounds of Article 10 of the 
Convention. He argued that the penal sanction he received was unnecessary in a democratic 
society, since his article covered a public interest issue regarding the activity of a politician, it had 
an undisputable factual base, and the journalist, in good faith, documented before publishing the 
article22.  

 
2.5 Labor rights  

 
On October 3, the journalists from Magyar language newspaper Kronika initiated a 

Japanese strike following the refuse of the management to sign the collective labor contract. 
According to the union leaders, the General Manager refused to negotiate on two issues – the 
editorial team structure and the minimum wage – claiming he would aggree on these with the 
editor in chief. When the protests intensified and MediaSind trade union came to the support of 

                                                 
20 This case is entirely quoted from APADOR-CH 2006 Annual Report (www.apador.org) 
21 Idem 19. 
22 This case is partially quoted from APADOR-CH 2006 Annual Report (www.apador.org). 

 20



the union, the management agreed to negotiate all the apects pertaining to the contract with the 
union leaders.  
 

 
2.6 Press and Corruption23

 
On October 30, six persons in the management of the local press group Gazeta were 

arrested under the accusation of continuous organized blackmail and accessory to an organized 
criminal group, following complaints submbitted by local politicians and businessmen. The 
company office, including those of Bună Ziua, Ardeal and Gazeta de Cluj newspapers, as well as 
the residences of the defendants were searched. The prosecutors confiscated the computers in 
the two editorial offices, therefore four newspapers published by the group had to suspend their 
activity for several days and were absent from the market. By the time this report was published, 
the confiscated computers hadn’t been returned to the newspapers yet.  

The prosecutors have been investigating this file ever since 2004 when a group of 
businessmen and local officials had submitted complaints accusing the management of Gazeta 
Group of blackmail. According to the indictment, the Trust was using journalistic investigation in 
order to obtain advertising contracts from the subjects of those respective investigations. Several 
of these articles were published, but other was never revealed to the public. The prosecutors’ 
operation lead to a series of declarations from local businessmen, politicians and civil servants 
claiming they had been blackmailed by Gazeta employees, too. A journalist and former employee 
admitted such activities were funding the newspapers published by the Group.  

Also, one of the nine defendants admitted the existence of such practices and having 
been involved. 

The press company was established in 2004 and has been growing to 10 newspapers by 
2006. In December 2006 two other people from the Group’s management were arrested under 
the same accusations. On January 19, 2007, nine people were sent in front of the Court indicted 
with continuous organized blackmail, accessory to an organized criminal group, and money 
laundry. Presently, the six culprits were released from jail (three at the end of January and three 
at the end of March) and they are on trial.  

Amongst the arrested, there are people who have previously worked for various state 
institutions and who, according to the act of indictment “hold compromising data or information or 
have access to such information regarding politicians, rich people or people with important 
functions in the local administration or public institutions. The most relevant in this respect are 
defendant Avarvarei Adrian (former employee of Military Unit 0215) and defendant Ioan Oţel 
(former chief of the Organized Crime and Narcotics Service Cluj)”. They were both acused of 
having maintained contact with police officers still on service who were providing information 
subsequently used by the press group for investigations and blackmail. We find it extremely 
serious that two former secret services officers without any journalistic training were granted 
press badges. 

 

On March 1st, Claudiu Sere, former director of Jurnalul de Transilvania newspaper was 
sentenced with a final sentence by the Court of Appeal Suceava to four month of imprisonment 
with suspensiobn and 300 RON fine for blackmail. Sere was accused by local businessman 
Laszlo Iszak from Miercurea Ciuc of having blackmailed him in order to obtain an advertising 
contract. In a statement for Evenimentului Zilei, Sere denied the accusations, saying that: “If this 
offence I was accused of would have been real, if this would have been a protection fee, there 

                                                 
23 See the report "Trends in the reflection of the press in the press (II). Studiu de caz: Corupţia în presă, octombrie – 
decembrie 2006”, published by the Center for Independent Journalism in partnership with MMA and the Romanian Center 
for Investigation Journalism. www.cji.ro
 

 21

http://www.cji.ro/


wouldn’t have been a perfectly legal services contract on which the company I was managing and 
that published the newspaper paid the due taxes and VAT to the state”24. 

 

2.7 Press and the former political police (Securitatea) 

At the beginning of July, journalists association Civic Media25 launched the “Clean 
Voices” campaign with a view to expose opinion makers, columnists and journalists in 
management positions that have collaborated with the former political police (Securitatea). Civic 
Media made a list with more than 1000 people and asked the National Council for the Study of 
Securitate Archives (CNSAS) to verify whether this people are responsible for political police 
deeds during the communist regime. Shortly after, several reputed journalists and public 
personalities confessed or were exposed by CNSAS as former collaborators of Securitate26. 

Besides these visible results, the campaign started an important debate on the ghosts of 
the past that are still haunting the public life in Romania and influence the public agenda, 
manipulating the politics and the business environment.  
  
 A related topic came to the attention of the media community shortly after the release of 
the “Clean Voices” campaign. Curentul daily published excerpts from the 2001 correspondence 
between the former director of the Romanian Intelligence Service (SRI) Radu Timofte and a MP. 
According to the published documents, Timofte admitted that SRI had undercover agents in the 
editorial offices. SRI Spokesperson Radu Bercaru declared that SRI is still using such practices. 
The media community had a strong reaction, condemning these undermining actions and urging 
for amendments to the current legislation that would forbid the secret services to infiltrate agents 
in editorial offices. Soon after, the Romanian Press Club introduced a stipulation in the 
Deonthological Code recommending journalists not to work as employees or undercover agents 
for the secret services.  
 
 
 

                                                 
24 Evenimentul zilei, 01.03.2007. 
25 www.cicivmedia.ro
 
26 Pentru mai multe detalii referitor la acest subiect, vezi şi raportul "Tendinţe în reflectarea presei în presă (I). Studiu de 
caz: Presa şi Securitatea, august –septembrie 2006”, publicat de Centrul pentru Jurnalism Independent, în parteneriat cu 
AMP şi Centrul Român pentru Jurnalism de Investigaţie. www.cji.ro

 22

http://www.cicivmedia.ro/
http://www.cji.ro/

	Contents

