ActiveWatch condamnă comportamentul abuziv al Antenei 1 față de actorul Mihai Bendeac. Artistului i-a fost încălcată libertatea de exprimare în mai multe rânduri, prin faptul că i s-a interzis să facă referire la anumite personalități și subiecte în emisiunea de satiră pe care o realizează.

Printr-un comunicat transmis în urmă cu trei zile, Antena 1 se delimitează de prestația artistică a lui Mihai Bendeac, deși subiectele emisiunilor criticate fuseseră în prealabil agreate de managementul acestei instituții:
„Realizatorul Mihai Bendeac a ales ca, în numele libertății de exprimare și folosindu-se de statutul uneia dintre cele mai puternice stații TV din România, să creeze conflicte de natură personală cu valorile și simbolurile culturale ale României (vezi cazul actorului Alexandru Arșinel), precum și cu valorile spirituale ale României (vezi cazul Bisericii Ortodoxe Române, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel). Aceste decizii unilaterale au fost de natură a afecta prestigiul acestor valori, pe care Antena 1 le respecta întru totul, precum și imaginea stației noastre, construită în cei 20 de ani de activitate”, se arată în comunicatul Antena 1.

„Cazurile” Alexandru Arșinel și Patriarhul Daniel, invocate în comunicatul Antenei 1, sunt mai degrabă un pretext prin care managementul încearcă să justifice tentativa de a cenzura și alte subiecte propuse de Mihai Bendeac pentru a fi parodiate în emisiunea iComedy. Un exemplu făcut public de actor pe Facebook este că lui Bendeac i s-a interzis să-l invite în emisiunea pe Radu Banciu, fiind de notorietate conflictul mediatic dintre acesta și o vedetă a grupului media Intact, Mircea Badea.
Comunicatul Antena 1 mai susține că: „Atâta vreme cât propunerile de continut emise de Mihai Bendeac pentru emisiunea iComedy sunt conflictuale, defăimătoare, triviale, denigratoare sau aduc atingere valorilor publice, considerăm că această <<atitudine artistică>> încalcă flagrant obligațiile contractuale și editoriale asumate de acesta încă de la începutul proiectului.”. Argumentele invocate dau măsura modului în care libertatea de exprimare este valorizată în cadrul Intact Grup. Grupul invocă argumente ridicole (orice subiect de comedie presupune existența unui conflict, iar satira poate fi oricând reclamată de subiecți ca fiind “defăimătoare”) și ipocrite (nu știm care sunt “valorile publice” la care face referire Grupul Intact, dar o analiză sumară a conținutului editorial demonstrează exact contrariul – există nenumărate personalități publice supuse linșajului mediatic de către canalele patronate de familia Voiculescu).


Cazul artistului Mihai Bendeac reconfirmă atitudinea de dispreț a grupului Intact față de dreptul la liberă exprimare, pe care, de-a lungul timpului, a demonstrat-o și în cazul colaborării cu alți lucrători media și jurnaliști angajați sau colaboratori ai instituțiilor media deținute de familia Voiculescu sau în relația cu alți jurnaliști care au relatat critic cu privire la activitățile postului.
 

În iunie 2010, fostul șef al Departamentului Investigaţii al grupului Intact, Stelian Negrea, a dezvăluit că investigaţiile departamentului erau folosite ca instrumente de șantaj și hărţuire la adresa oponenţilor politici ai lui Dan Voiculescu, și a făcut publice și clauzele abuzive din contractul său. Astfel jurnalistul trebuia să activeze în baza unui contract comercial care prevedea „sancțiuni de daune interese de 100.000 de euro” pentru „discreditarea prin declarații sau orice altă atitudine ori modalitate, individual sau colectiv, persoanele din conducerea actuală sau viitoare a beneficiarului, sau pe Beneficiar sau Afiliații Beneficiarului” (Detalii în Raportul FreeEx 2011 – Libertatea Presei în România). Pentru că a dezvăluit aceste informații de interes public, grupul Intact îl hărțuiește pe jurnalist în instanțele de judecată și îi cere daune în valoarea de 100.000 de euro.
Un alt exemplu este cel al jurnalistului Petrișor Obae, de la Pagina De Media, dat în judecată de grupul Intact după ce a semnalat un derapaj jurnalistic al postului. Grupul Intact îi cere jurnalistului daune de 600 000 de euro.
De la începutul anului 2013, atitudinea duplicitară a postului Antena 1 faţă de „valorile publice” şi standardele profesionale a făcut obiectul a patru amenzi, în cuantum de 150.000 lei, acordate de Consiliul Naţional al Audiovizualului pentru abateri repetate în cadrul unor emisiuni de divertisment de largă audienţă.

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public, afiliată rețelelor internaționale Reporteri fără Frontiere și IFEX.
 

ActiveWatch / CC BY 3.0