Studiul "Harta Politică a Televiziunilor Locale"

, 21 Ian 2014

ActiveWatch a lansat astăzi studiul „Harta Politică a Televiziunilor Locale”, însoțit de o hartă interactivă realizată în colaborare cu platforma Geo-spatial.org. Studiul complet și harta interactivă pot fi consultate aici.

Obiectivul nostru a fost realizarea unei radiografii a situaţiei actuale a televiziunilor locale în ceea ce privește starea economică, presiunile politice și economice la care sunt supuse acestea, nivelul de profesionalizare și de autoreglementare.

Am inclus în această cercetare 56 de televiziuni locale din 15 județe și am realizat aproximativ 200 de interviuri și discuții cu jurnaliști, editori, manageri, producători, proprietari de televiziuni locale, politicieni și reprezentanți ai partidelor locale și ai autorităților locale și experți media din județele cercetate.

De cele mai multe ori, televiziunea locală este o armă de luptă politică și economică sponsorizată din bani publici, direct sau indirect, conform datelor colectate. Astfel, aproape jumătate din cele 56 de televiziuni incluse în cercetare sunt influențate direct sau indirect de politicieni. Mai mult, aproape jumătate dintre aceste televiziuni au putut fi documentate ca fiind beneficiare directe ale sponsorizărilor din bani publici, dar, cel mai probabil, numărul acestora este mult mai mare.

Radiografia este șocantă. Judecând după tipul de conținut pe care televiziunile locale îl diseminează, rezultă că românii trăiesc într-un deșert informațional fără să-și dea seama. Teoretic, presa locală stă la baza unui ecosistem al informației, pentru că cele mai importante informații pe care le transmite sunt preluate de presa națională. La rândul ei, presa națională informează decidenți politici, intermediază presiune asupra politicienilor locali sau este sursă pentru presa internațională. Astfel, cu o presă locală inexistentă sau care își neglijează funcția de bază de a informa și de a da o voce cetățeanului, baza ecosistemului informației este viciată.

Pe cât de gravă este situația televiziunilor locale, pe atât de mare este oportunitatea pentru jurnaliști onești, cu inițiativă, care au răbdare să identifice nevoi ale comunităților în materie de informație.

Citește concluziile studiului și rapoartele pe județe aici.
Consultă și contribuie la Harta Interactivă a Televiziunilor Locale aici.


 

Share această pagină: