Ieri, pe 8 mai 2013, la Cheful Presei 2013, ActiveWatch a acordat Premiile FreeEx pentru anul 2012. Premiile au fost prezentate de Mircea Toma, președintele ActiveWatch și de Delia Panait, ziaristă la Radio Guerrilla și la MoneyTV.

VIDEO: Manipulare TV. Libertatea de exprimare in 2012

Raportul FreeEx 2012 poate fi citit aici.

Premiile

Premiul „SRI – cel mai puternic trust de presă din România”


În 2012, SRI a recunoscut public că a avut un agent infiltrat în redacția Jurnalul Național. În precaritatea în care se zbat companiile de media, singura agenție de presă fără probleme financiare a rămas SRI. Salutăm inițiativa Serviciului Român de Informații de a pune la dispoziția redacțiilor ziariști cu o dublă competență, care își permit să scrie fără teama că și-ar pierde și celălalt salariu, și îi acordăm premiul SRI – cel mai puternic trust de presă din România.

Premiul „Toți pumnii noștri”


Infiltrarea agenților în redacții pune în pericol confidențialitatea surselor, riscă să manipuleze publicul, afectează credibilitatea presei, permite supravegherea redacțiilor. Din aceste motive, ActiveWatch a propus un amendament la inițiativa eurodeputatei Renate Weber privind libertatea mass-media în UE. Am propus să se ia măsuri legislative de interzicere la nivelul statelor membre a infiltrării în redacții a agenților sub acoperire din serviciile de informații. Comisia pentru Libertăți Civile, Justiție și Afaceri Interne (LIBE) a Parlamentului European a adoptat pe 21 februarie 2013 raportul de inițiativă al euro deputatei liberale. 
Pentru curajul de a proteja informarea publicului de informatori, îi acordăm Renatei Weber „Toți pumnii noștri”. O să-i ținem strânși la votul în plenara Parlamentului european.

Premiul “Cură de repaus TV”


Președintele Traian Băsescu a găsit un nou argument pentru a include presa în rândul vulnerabilităților la adresa siguranței naționale, demers la care trudește deja de trei ani. Iată ce a declarat, supărat, președintele românilor: 
„Oamenii zic că politica a împărţit societatea în două. Nu e adevărat, media a împărţit societatea în două”.
E limpede, așadar, că – și cităm din nou - : "Avem această vulnerabilitate şi ea probabil că trebuie tratată legal”. Pentru că nici noi nu vrem o Românie dezbinată, îi recomandăm politicianului Traian Băsescu o “Cură de repaus TV”. Să verifice dacă, după o lună fără B1TV și fără Antena 3, fără Badea, Gâdea, Turcescu și Mircea Marian, va descoperi că Dan Voiculescu și Crin Antonescu sunt, de fapt, niște băieți de treabă.

Premiul “Președinte Made in China”


Criticile pe care unii jurnaliști români și străini le-au administrat anul trecut acrobațiilor politice ale USL-ului l-au iritat rău pe președintele interimar Crin Antonescu: 
„(...) Ceea ce se vede este că împotriva imaginii României a existat o acțiune organizată, coordonată, finanțată și eu socotesc că este cazul ca SIE să analizeze și să găsească prin mijloace specifice cum s-a petrecut această operațiune”. „(…) Trebuie să vedem totuşi cine a făcut asta, pentru că este ceva ce afectează ţara, toată ţara”.
Întrucât președintele interimar Crin Antonescu a tratat libertatea de exprimare, jurnaliștii, serviciile de informații și funcția de președinte de țară ca pe niște piese din plastic ale unei jucării numite România, pe care o poți trânti de marginea căruciorului până se împrăștie, am decis să-i oferim premiul ”Președinte Made in China”.


Premiul “Vânat politic în libertate”


În luna iulie, anul trecut, pe când canonada Bruxelles-ului năucea Bucureștiul pentru semi lovitura de stat, politicieni USL – între care s-au evidențiat Crin Antonescu și Dan Șova – dar și câțiva jurnaliști au demascat o rețea de ziariști care au conspirat pentru a dezinforma Comisia Europeană și, normal, pentru a compromite România. Avem bucuria să vă prezentăm acum lista vrăjitoarelor a căror vânătoare a fost declanșată anul trecut: Carmen Valică, corespondenta România Actualități la Bruxelles, Liliana Ciobanu, colaboratoare CNN și The Economist, Vlad Odobescu, redactor YahooNews, Raul Sanchez Costa, El Pais, Mirel Bran, corespondent Le Monde, Valentina Pop, EU Observer, Karl Peter Schwartz de la Frankfurter Allgemeine Zeitung și Keno Versek de la Spiegel.
 Din păcate ei sunt doar niște impostori, niște banali jurnaliști, dintre puținii supraviețuitori ai speciei, care mai îndrăznesc să scoată din sărite mogulimea politico-economică.
 Deci ce facem cu niște false vrăjitoare? Le ardem... niște aplauze!

Premiul “Drepturile mercenarului”
 

Dan Badea, fost jurnalist la cotidianul Curentul a declarat pe blogul său următoarele: „Niciodată nu mi-am închipuit că un ziarist profesionist poate ajunge să scrie după dictare (...). Dar uite că scriam. Eram, așadar, un fel de om de serviciu al cârnățarilor, care mă bombardau aproape zilnic cu mesaje, telefoane sau indicații despre ce, cum și cât să scriu, pe cine să sun, pe cine să nu sun, ce să vorbesc la telefon, ce să nu spun la telefon etc. etc.”. 
Cele peste 300 de anchete pe care a recunoscut că le-a publicat la comanda patronilor de la ziarul Curentul în numai doi ani de activitate în redacție sunt un semnal alarmant cu privire la condițiile inumane de muncă din presa românească. Cerem sindicatelor din presă să negocieze de urgență cu mogulii adoptarea unor norme de producție realiste ale materialelor pe care jurnaliștii trebuie să le scrie la comandă.
 Lui Dan Badea îi acordăm premiul “Drepturile mercenarului”.

Premiul “Gâdea ai televiziunilor”



În 2012 câțiva moguli media au avut o revelație: interesul public e un mit. Drept care, mai tupeiști, ei au implementat cu succes o nouă religie a televiziunilor: telespectatorul visează ce-l lasă mogulul să viseze. Așa a ajuns poporul OTV să-l viseze pe Dan Diaconescu lider de partid parlamentar iar cel al Antenei 3 să viseze că procurorii anticorupție o violează pe fecioara Dan Voiculescu. Mogulii au revoluționat televiziunea: ea nu mai are misiunea de a servi informații de interes public, ci a devenit, pe față, sculă politică. Au făcut saltul la această nouă calitate OTV și Antena 3. OTV a ales chiar să dispară ca o rachetă purtătoare, după ce și-a plasat “ziariștii” pe orbita parlamentară.
 De aceea acordăm acestor moguli revoluționari premiul “Gâdea ai televiziunilor”.

Premiul “SPP (Serviciul de Poliție Politică)”

În Curtea de Argeș, la ușa unui apartament de bloc, au sunat patru polițiști. Doamna Bumbeș a deschis cât să încaseze o serie de întrebări stupefiante: dacă fiul ei deține arme de foc, materiale explozive sau substanțe toxice. Fiul, Mihai Bumbeș, activist enervant, cu abonament la duba jandarmeriei din București, a facut plângere penală contra celor care i-au hărțuit familia, vecinii și medicul de familie. În fața procurorilor, polițiștii s-au spălat pe mâini și au dat în vileag instigatorul acțiunii: Serviciul de Protecție și Pază București. 
Căruia îi și acordăm premiul de “SPP (Serviciul de Poliție Politică)”.

Premiul “Victor Ponta”

Publicarea știrii despre plagiatul lui Victor Ponta pe site-ul tvrinfo.ro a stârnit o firească preocupare în jurul autorului. Autorul știrii, nu al plagiatului, evident.
Conducerea interimară a TVR, președintele director general Radu Călin Cristea, altfel fost ziarist la Europa Liberă, s-a plâns că ziariștii care au publicat știrea “au pus TVR într-o situație delicată” și că e “nefiresc ca redacția tvrinfo.ro să aibă o asemenea autonomie editorială”. După patru luni, noul președinte al TVR, Claudiu Săftoiu, a declarat că “l-ar fi bucurat să afle că respectiva știre a fost verificată din trei surse” motiv pentru care a încercat să afle măcar una dintre sursele respectivei informații. Ulterior, a fost înlocuită Mona Dârțu, coordonatoarea echipei editoriale apoi, în campania electorală, a fost interzisă activitatea editorială pe teme electorale. 
Am decis să deconspirăm, ca premiu pentru echipa editorială de la tvrinfo.ro, sursa primară a știrii despre plagiat: “Victor Ponta”.
 

ActiveWatch / CC BY 3.0