Scopul cercetării este de a înțelege măsura în care profesorii folosesc diverse media la clasa și cu ce grad de competență, cât și percepția și atitudinea acestora si a elevilor lor, deopotrivă, față de mijloacele de comunicare în masă.

În urma cercetării, ActiveWatch va dezvolta un pachet educațional care să ajute profesorii să aplice metode alternative de predare prin folosirea diverselor media – și mai ales a noilor media – la clasă. Lecțiile cuprinse în pachetul educational urmăresc, în principal, dezvoltarea competențelor de gândire critică a elevilor față de mesajele media.
Cercetarea a fost completată cu un focus grup cu elevi și colectarea a 50 de studii de caz ce descriu proiecte care au presupus folosirea diverselor media la clasă. Studiile de caz pot fi văzute aici. 


Concluzii principale

A. Elevi

  • Internetul este principala sursă de informare a elevilor și a celorlalți tineri de vârsta lor*. De asemenea, elevii consideră internetul o bună sursă de distracție ( de exemplu jocurile online, mai ales în cazul baieților), de petrecere a timpului liber sau de socializare. De altfel, rugați să atribuie adjective diverselor media, elevii au spus despre internet că este în special folositor, interesant, distractiv, informativ și cool.
  • Conform percepției elevilor intervievați, o altă activitate online des intâlnită în rândul adolescenților de vârsta lor este folosirea mesageriei instante (ex. Yahoo Messenger).
  • În principal, televizorul întrunește cele mai bune condiții pentru urmărirea vedetelor preferate.
  • O treime din elevii intervievați citesc presa online în mod curent (36%).
  • Telefonul mobil este folosit în primul rând pentru trimiterea de SMS-uri (short messages) și MMS-uri (multimedia messages).
  • Aproape jumătate dintre respondenți au atribuit funcția de împărtășire a emoțiilor telefonului mobil, iar pe cea de împărtășire a cunoștințelor și informațiilor (precum cele pentru temele școlare) au atribuit-o internetului.
  • În percepția elevilor-respondenți, televiziunea, radioul și ziarele sunt informative, distractive și interesante, dar și plictisitoare în același timp.

B. Profesori

  • Profesorii ascultă radioul mai mult decât elevii lor. Aproape jumătate dintre aceștia folosesc transmisiunea tradițională prin antena și radioul din mașină, iar aproape o treime ascultă radio online.
  • 70% dintre profesorii respondenți citesc presa online.
  • Toți profesorii intervievați folosesc internetul. Ei consideră că adulții folosesc internetul pentru funcția de căutare.
  • Ca și elevii, profesorii intervievați folosesc telefonul mobil mai degrabă pentru a trimite SMS-uri/MMS-uri, dar și pentru realizarea de filme sau poze.
  • În ceea ce privește utilizarea diverselor media în clasă, cele mai des folosite tipuri de media sunt: DVD-ul (78%), internetul (86%), fotografiile (56%), ziarele (44%) și cărțile electronice (28%).
  • Cele mai importante probleme cu care profesorii s-au confruntat în utilizarea acestor tehnologii la clasă sunt problemele economice, cele legate de infrastructura și de lipsa de coeziune cu programa școlară oficială.
  • Majoritatea profesorilor intervievati doresc să afle mai multe informații despre următoarele domenii: predare multimedia online (29 de mențiuni din 50), DVD-uri multimedia (24 din 50), producție audiovizuală (23 din 50) și producția de știri în cadrul școlii (22 din 50).

Mai multe rezultate ale cercetării în limba română, găsiți aici.
Raportul integral este disponibil în limba engleză aici.

Cercetarea a fost realizată în 7 licee din Bucuresti, un liceu din Petroșani și unul din Ploiesti, în perioada octombrie-noiembrie 2009. Au fost intervievați 100 de elevi cu vârsta între 11 și 16 ani (fete și băieți în mod egal) și 50 de profesori (din care 86% femei), pe baza unor chestionare standardizate. Eșantionul este nereprezentativ.

Cercetarea s-a desfășurat și în alte cinci țări europene: Bulgaria, Belgia, Italia, Lituania și Polonia. Luna viitoare, urmează să publicăm raportul transnațional al cercetării.
* Chestionarul a continut și cu întrebări legate de percepția elevilor despre folosirea diverselor media și gradul de competență al tinerilor de vârsta lor. 

ActiveWatch / CC BY 3.0