Concluziile întâlnirii:

Cei mici au fost mult mai receptivi, mai deschiși la dialog și mai dezinhibați odată ce s-a făcut referire la hobby-urile și preocupările lor (graffiti, fotbal, dansuri, muzică, socializare etc.). Astfel, timiditatea și reticenta inițială au dispărut când elevii și-au văzut realizările proiectate pe un perete mare: s-au înghiontit, au râs dezinhibați, au dansat pe muzică de fundal, s-au tachinat.

Faptul că le-au fost apreciate meritele și că au avut ocazia să-i vadă pe profesorii lor lăudându-i într-unul dintre filme i-a impresionat plăcut și le-a dat încredere în ei.

Cunoștințele dobândite au putut fi fixate și verificate cu mai multă ușurință odată ce s-a făcut referire la lucruri deja știute și s-au făcut conexiuni cu interesele lor. Spre exemplu, structura filmelor a fost comparată cu structura narațiunii, care le era mult mai familiară. De asemenea, importanța sublinierii protagoniștilor din filme a fost comparată cu cea a personajelor principale din basme.

Proiectul a fost și un bun pretext de socializare. Activitățile au facilitat lucrul în echipă și relaționarea între elevii care nu se cunoșteau foarte bine până atunci. Filmările au inclus și alți elevi, care, deși nu au participat propriu-zis la proiect, au avut ocazia să intre în contact cu participanții.

Participanții la întâlnire au avut ocazia să vorbească despre ei, despre lumea și interesele lor și „despre cum se comportă oamenii”. Materialele video surprind locuri din orașul Slatina, oameni, locuri și activități preferate, elemente care prezintă o sinteză relevantă a intereselor și personalităților elevilor de la Școala nr. 1 din Slatina.

Copiii și-au manifestat dorința ca filmele făcute în cadrul proiectului să fie postate pe Internet, pentru a reduce din prejudecățile și generalizările pripite referitoare la școala lor (majoritatea elevilor din Școala Nr.1 sunt de etnie romă). Ei au povestit că „lumea spune că nu e școală bună, că unii copii nu o respectă, nu o iubesc”. Concluzia a fost că „oamenilor le-ar plăcea filmulețele” și că „și-ar da copiii la școala” lor.

Întâlnirea de evaluare a fost utilă și pentru echipa de proiect, întrucât a facilitat îmbunătățirea anumitor aspecte de organizare a atelierului necesare desfășurării ulterioare și în alte școli.

Puteți viziona Making Of –ul și materialele video ale elevilor AICI.

Activitatea face parte din proiectul „SHARP - A Platform for Sharing and Re/Presenting”, finanțat de Comisia Europeană prin programul Lifelong Learning și coordonat de Universitatea din Pavia (Italia). Proiectul este implementat în Romania de ActiveWatch în parteneriat cu Fundația ELMI și Școala Generală Nr.1 din Slatina (județul Olt). Printre parteneri se află universități și centre de formare profesională din alte șase state europene - Italia, Franța, Portugalia, Lituania, Cipru, Bulgaria.

Echipa proiectului în România: Nicoleta Fotiade, Luiza Pîrvu, Toma Peiu, Constantina Pătrașcu, Elena Sandu, Maria Popa.

ActiveWatch / CC BY 3.0