Good Governance

Property is not a privilege, but a constitutional right

Published Tuesday, 24 April 2012

Sustinem ca prin acest demers se continua seria de erori si nereguli care au existat in procesul de restituire din ultimii douazeci de ani, pornind de la instabilitatea si impredictibilitatea legislativa, birocratia excesiva si lipsa de cooperare eficienta intre institutiile locale si cele centrale, precum si coruptia care a condus la retrocedari ilegale. Romania este una dintre putinele tari din fostul spatiu comunist care nu a reusit sa produca o legislatie coerenta si un sistem de restituire a proprietatii just pentru cei deposedati de bunuri, iar promulgarea unei legi precum cea de fata risca sa evidentieze in continuare aceste sincope grave.

Din punct de vedere moral, proiectul legislativ incalca chiar principiile pe care le evoca in articolul 2, si anume predictibilitatea, echitatea, transparenta si cel al esalonarii si stabileste norme de inegalitate intre persoanele indreptatite sa recupereze proprietatea confiscata in mod abuziv. Din punct de vedere legal, sustinem ca proiectul incalca prevederile constitutionale, in speta cele prevazute in articolul 44, referitor la garantarea de catre stat a dreptului la proprietatea privata si in articolul 16, care reglementeaza egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si discriminari.

Consideram ca initiativa Guvernului de a modifica mecanismele de despagubire, prin eliminarea restituirii in natura sau prin compensarea la valoarea integrala si reducerea la un plafon de 15% este injusta si creeaza profunde inegalitati daca ne raportam la bunurile recuperate deja de proprietari in ultimii 20 de ani. Dificultatile financiare invocate de catre Ministerul Finantelor Publice nu justifica producerea unor norme care incalca drepturile si libertatile civice. De asemenea, comparatiile cu situatiile din statele vecine nu pot fi introduse ca argument atat timp cat in tari precum Germania, Cehoslovacia sau Ungaria s-au aplicat principii unitare, fie ca a fost vorba de retrocedari prin compensari (chiar daca au fost sume plafonate), fie in natura.

In acest context, solicitam Guvernului sa actioneze atat pe plan legislativ, cat si pe cel administrativ. In primul rand evidentiem faptul ca una dintre prioritatile absolute este solutionarea problemei privind managementul defectuos din institutiile responsabile cu aplicarea legislatiei relevante, rezolvarea problemelor de integritate si initierea unor actiuni solide de eliminare a coruptiei din institutiile locale, dar mai ales din Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, al carui presedinte a fost retinut in 2011 pentru favorizarea unor potentiali beneficiari si solutionarea cazurilor ajunse in justitie care treneaza in mod inacceptabil.

Din punct de vedere legislativ, solicitam identificarea unor masuri in acelasi timp nediscriminatorii si viabile din punct de vedere economic si social. Sustinem necesitatea stabilirii unei mecanism pentru despagubiri echitabil, unitar si realist, care sa nu incalce cerintele CEDO, cele constitutionale sau cele morale.

Pentru detalii si informatii suplimentare, va rugam sa il contactati pe Septimius Parvu, Director adjunct al Asociatiei Pro Democratia, la numarul de telefon 0751194713 sau pe adresa de e-mail septimius.parvu@apd.ro.

Semnatari

Christian Mititelu – Alianta Civica

Mircea Toma – Activewatch – Agentia de Monitorizare a Presei

Cristian Pirvulescu – Asociatia Pro Democratia

Viorel Micescu - CENTRAS – Centrul de Asistenta pentru Organizatii Neguvernamentale

Georgiana Iorgulescu – Centrul de Resurse Juridice

Oana Preda – Centrul de Resurse pentru participare publica

Mihai Bumbes – Militia Spirituala

Liviu Mihaiu – Salvati Dunarea si Delta

Diana-Olivia Hatneanu - Asociatia pentru Apararea Drepturilor Omului in Romania - Comitetul Helsinki

Madalina Mocan - Fundatia Ratiu pentru Democratie

ActiveWatch / CC BY 3.0

Comments

';