Good Governance

Press release - Alliance for the Rule of Law

Published Thursday, 29 October 2009

alcatuita din APD, AMP, CRJ si TI-Ro, au cerut astazi institutiei Avocatul Poporului sa sesizeze Curtea Constitutionala asupra OUG 106 privind organizarea referendumului privind frauda morala in alegerile prezidentiale si riscurile de fraudă electorala.
Document de pozitie

Dreptul preşedintelui României de a convoca referendumul este indiscutabil. Acesta are ca fundament articolul 90 din Constituţie şi a fost reconfirmat printr-o hotărâre a Curţii Constituţionale din 2006 care dă preşedintelui dreptul neîngrădit de a convoca referendumul pentru consultarea poporului în probleme de interes naţional. Dar, atunci când referendumul este organizat în aceeaşi zi cu alegerile prezidenţiale iar preşedintele este candidat la propria succesiune, intervin o serie de confuzii care ar putea afecta egalitatea candidaturilor asigurată prin articolul 16 din Constituţie.

Faptul că două puncte din programul său politic (introducerea parlamentului monocameral şi reducerea numărului de parlamentari) pot fi suspuse referendumului îl avantajează pe preşedintele-candidat în raport cu ceilalţi candidaţi. Egalitatea dintre candidaţi, garantată prin Constituţie şi lege, nu mai este asigurată câtă vreme unul dintre candidaţi are un avantaj semnificativ. Această situaţie ne pune în faţa unei fraude morale la alegerile prezidenţiale din acest an.

Din această perspectivă convocarea referendumului la data alegerilor prezidenţiale ar putea încălca prevederile articolului 57 din Constituţie privind exercitarea drepturilor şi a libertăţilor (Cetăţenii români, cetăţenii străini şi apatrizii trebuie să-şi exercite drepturile şi libertăţile constituţionale cu bună-credinţă, fără să încalce drepturile şi libertăţile celorlalţi.)

În cadrul unor alegeri libere si democratice statul trebuie să rămână în afara competiţiei electorale. Orice exerciţiu al puterii publice care are drept consecinţa afectarea drepturilor electorale şi a şanselor egale intră în sfera unor alegeri viciate. De aceea, constatând că există serioase îndoieli privind asigurarea egalităţii între competitori la scrutinul prezidenţial din 22 noiembrie 2009, cerem Avocatului Poporului ca, în baza prerogativelor acordate acestei instituţii prin articolul 146 din Constituţie, să sesizeze Curtea Constituţională. Mai ales că prevederile aceluiaşi articol constituţional atribuie Curţii Constituţionale prerogative pentru a veghea atât la respectarea procedurilor pentru alegerea Preşedintelui României cât şi pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului.

Din această perspectivă, decizia Curţii Constituţionale nr. 567/2006, Decizia 147/2007, Decizia 1218/2008 precum şi Decizia 355/2007 nu s-au pronunţat asupra acestor aspecte referitoare la asigurarea şanselor egale în exerciţiul drepturilor electorale. În acest condiţii solicităm avocatului poporului să sesizeze curtea cu privire la constituţionalitatea prevederilor din legea referendumului relativ la situaţia concretă de neconstituţionalitate.

Un alt aspect deosebit de îngrijorător este cel referitor la exercitarea dreptului de vot privind alegerea preşedintelui României în aceleaşi secţii de votare şi pe aceleaşi liste electorale votul exercitându-se în aceiaşi cabină de vot. În acest fel, în cazul în care un cetăţean doreşte să îşi exercite dreptul de vot doar în cazul unui singur proces se creează premisele unei fraude masive privind rezultatele referendumului sau cele ale alegerilor prezidenţiale cu un impact mult mai mare decât al turismului electoral. Devine practic imposibil de verificat dacă la nivelul secţiilor de votare nu se vor strecura fraude pentru completarea sau transferul de votanţi dintr-un proces de vot în altul.

ActiveWatch / CC BY 3.0

Comments

';